کد خبر: ۸۱۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳
سفیر فلسطین طی گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

رژیم صهیونیستی اجازه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

 آفتاب-محمدرضا نظری: در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای محو آثار عربی، اسلامی و مسیحی در قدس به دنبال یهودی سازی شهر مقدس قدس است، وزیران فرهنگی كشورهای عرب در همایشی در شهر مسقط پایتخت عمان، شهر قدس را به عنوان پایتخت فرهنگی عربی در سال 2009 انتخاب كردند تا از طریق معرفی جایگاه اسلامی، عربی و جهانی شهر قدس با تهدیداتی كه این شهر با آن روبه‌رو است مقابله کنند. به منظور بررسی نتایج انتخاب شهر قدس و بررسی وضعیت آورگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی با «صلاح‌زواری» سفیر دولت خودگردان فلسطین در ایران به گفتگو نشسته‌ایم.

در اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عربی شهر اشغالی قدس را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 2009 میلادی انتخاب کرده‌اند. این انتخاب چه دستاوردهایی برای مردم فلسطین به همراه خواهد داشت؟
این شهر مقدس 5000 سال پیش از میلاد مسیح (ع) برپا شده است و تا کنون 18 بار به دست فاتحان خارجی ویران گردیده و دوباره آباد شده است. هسته اصلی این شهر بر روی کوه طور مشرف به روستای سلوان فلسطین، جنوب شرق مسجد مبارک الاقصی قرار دارد. البته این شهر توسط «یبوسیان» به نام شهر صلح نامیده می‌شد.

مقدس بودن این شهر برای ما مسلمانان به این علت است که مسجد مبارک الاقصی را در بر گرفته است، و همانطور که می دانیم مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان پیش از کعبه شریف، و سومین حرم شریف محسوب می‌شود و پیامبر اسلام از آن مکان به سوی آسمان های برین عروج نموده است. نماز امام مهدی (عج) و حضرت مسیح که طبق روایات از آسمان‌ها برخواهند گشت، در این شهر خواهد بود.

در این شهر هزاران نفر از صحابه پیامبر (ص)،‌ و هزاران شهید مدفون هستند. البته آثار باستانی اسلامی و مسیحی فراوانی همچون کلیسای قیامت در این شهر وجود دارد، و نماز در آن به صورت مکملی برای حج بیت‌ا... الحرام تبدیل شده است. همانطور که می دانید اکنون دشمن صهیونیستی زمین های این شهر را تصرف کرده و روی آنها ده ها شهرک ساخته، و در این شهرک ها صدها هزار صهیونیست متجاوز را اسکان داده است.

شرایط موجود باعث شده است تا مسجد مبارک الاقصی نیز در شرف ویرانی قرار گیرد و هر لحظه بیم ویرانی آن می‌رود، به این دلیل که زیر مسجد مبارک الاقصی تونل و گودبرداری‌های زیادی انجام شده است، تا روزی روزگاری، خدای نکرده، با بمب یک صهیونیست ویرانش کند تا بر روی خرابه‌های آن معبد سوم سلیمان مزعوم را بسازند. متاسفانه مسلمانان از این امر غافل هستند.

خداوند تبارک و تعالی به این شهر چونان بقعه‌ای از بقاع بهشت نگاه می‌کند، بقعه‌ای که در آن پیامبران بزرگ - حضرت ابراهیم، حضرت یعقوب، حضرت یوسف، و حضرت موسی (علیه‌السلام) - دفن شده‌اند،‌ و از این مکان حضرت عیسی عروج کرده و خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) پا برخاکش نهاده است.

با توجه به نکاتی که به آنها اشاره شد قرار گرفتن شهر شهرها، به صورت پایتخت فرهنگی عرب، همچون زخم گشوده‌ای خواهد بود که ان‌شاءا... همه مسلمانان و وجدانهای بیدار را برای همکاری با ما در آزادسازی این سرزمین مقدس به خود فرا می‌خواند.

اکنون وضعیت آوارگان فلسطین در سرزمین‌های اشغالی و سایر کشورهای عربی چگونه است؟
پس از تسخیر سرزمین مقدس به دست صهیونیست ها با پشتیبانی کامل دنیای غرب، و نیز غیر غربی منجر به آواره شدن فلسطینی ها شد. در واقع به علت عدم اجرای قطعنامه 194 در سال 1948 باعث رانده شدن مردم فلسطین از سرزمین خود شد.

لازم به ذکر است که قطعنامه 194 تا به امروز اجرا نشده، و آوارگان ما به وطن خود برنگشته‌اند. در حال حاضر تعداد آواره های فلسطینی به 6 میلیون نفر می‌رسد، که بیشتر آنها در اردوگاه هایی در سراسر جهان زندگی می‌کنند. اکنون در کرانه باختری اشغال شده 20 اردوگاه وجود دارد که در شهرهای قدس، نابلس، الخلیل و اریحا قرار دارند. در باریکه غزه 8 اردوگاه، اردن 10 اردوگاه، سوریه 10 اردوگاه و در لبنان 13 اردوگاه وجود دارد که البته بعضی از اردوگاه های لبنان در خلال جنگ داخلی لبنان برچیده شدند.

اکنون آوارگان فلسطینی به امید بازگشت به میهن اصلی و کاشانه غصب شده‌ خود در این شرایط سخت زندگی می‌کنند. البته مسئله بازگشت آنها به وضعیت زندگی آنها ارتباط ندارد، بلکه شوق آنها به سرزمین اشغال شده‌ و محل دفن استخوان های آبا و اجداد آنها مربوط است.

با توجه به برگزاری مناسک حج، اکنون وضعیت اعزام حجاج فلسطینی و خروج مردم از سرزمین های اشغالی چگونه است؟
باید به این نکته توجه داشته باشید که ملت ما زیر سلطه رژیم صهیونیستی زندگی می‌کند. به همین دلیل در سرزمین اشغال شده سال 1948، در کرانه باختری، نوار غزه و یا شهر مقدس قدس، مشکل حجاج فلسطین مانند مشکل هر فلسطینی تحت‌ اشغال از جمله مسئولان تشکیلات خودگردان است. در واقع اکنون ‌همه آنها برای خروج از اراضی فلسطین یا بازگشت به سرزمین‌های اشغالی با موافقت و یا مخالفت صهیونیست‌ها مواجه هستند.

اکنون مردم فلسطین با چه مشکلات اقتصادی مواجه هستند؟ آیا کشورهای عربی همانطور که مدعی هستند به صورت کامل به آنها کمک می‌کنند؟
منابع زندگی ما در سرزمین های اشغال شده، از طریق کمک‌های سازمان ملل متحد برای اشتغال آوارگان (اونروا) و یا توسط کمک‌هایی که کشورهای جهان در اختیار تشکیلات خودگردان قرار می‌دهند، تامین می‌شود. البته این کمک ها همواره در فراز و فرود قرار دارد به عبارت دیگر کمک این دولت ها به نسبت سیاست فلسطینی ها و نیز سلیقه دشمن صهیونیستی کم و زیاد می‌شود.

برای درک بهتر شرایط باید ملتی را تجسم کنید که تحت سلطه نیروهای اشغالی زندگی می‌کنند. به همین ترتیب تا کنون حدود یک و نیم میلیون از درختان زیتون سرزمین فلسطین به وسیله صهیونیست ها از ریشه کنده شده و هزاران هزار خانه و موسسه فلسطینی ویران گشته است. همچنین صدها هزار هکتار از اراضی فلسطینی مصادره و هزاران تن از فرزندان ملت فلسطین شهید شده‌اند.

اکنون بیش از 11 هزار نفر اسیر فلسطینی در زندان های هولناک صهیونیسم زندانی هستند. این در حالی است که تعداد زیادی از مردم فلسطین در کنار راه‌بندانهایی که تعدادشان در کرانه باختری بیش از 500 نقطه است، کشته یا بازداشت می‌شوند. با توجه به مطالبی که مطرح شد فهرست مشکلات اقتصادی ما تنها بخشی از فهرست پایداری در برابر صهیونیسم است. این دشمن هنگامی که از عقب‌نشینی از سرزمین اشغال شده ما و از تمایلش برای ایجاد دولت فلسطین مستقل صحبت می کند، دروغ می‌گوید.

در شرایطی که شما باوری به تشکیل دولت فلسطین ندارید آخرین وضعیت درگیری بین مردم سرزمین فلسطین و رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رویارویی ما و دشمن صهیونیستی، ‌رویارویی درازی است که بیش از یک قرن ادامه دارد. این موضوع تا وقتی ادامه خواهد یافت که یکی از طرفین بر دیگری پیروز شود. کسانی که تصور می‌کنند برای همزیستی با دیگری مبارزه می‌کنیم و یا ملت دیگری برای همزیستی با ما در نبر می‌باشد، دچار توهم هستند.

آنان که طرح صهیونیستی را از مراحل نخستین آن برای حل بحران های گذشته و آینده‌شان پی ریزی کرده اند، و از فاجعه یهودیان در اروپا برای برپایی میهن قومی خود در سرزمین فلسطین استفاده کردند، باید بدانند که ملت فلسطین ما به نبرد سیاسی، دیپلماتیک و نظامی خود تا بازگرداندن تمام حقوق خود در سرزمین‌ اشغالی ادامه خواهد داد.

به هر حال رفتار کنونی دشمن نشان می‌دهد که به دنبال راه‌حل تشکیل دو دولت، یا راه‌حل تشکیل یک دولت دارای دو قومیت نیست. البته اگر بخواهید از گفتگوی داخلی فلسطین آگاه شوید، امید زیادی داریم که این گفتگوها به آشتی فلسطینی فراگیری بیانجامد که بار دیگر قطار را روی ریل خود قرار دهد تا بتوانیم مسیر نبرد را دنبال کنیم.

اکنون رهبران صهیونیستی احساس می‌کنند که طرح امپراطوری آنها از فرات تا نیل به صورت رویای خواب و بیداری و نیز خیال بیمارگونه درآمده است. البته پرداختن به این سوال نیاز به بحث ویژه‌ای دارد که  نمی‌توان در یک مصاحبه مطبوعاتی کوتاهبه آن اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین