کد خبر: ۸۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸

دکتر پژویان: اقتصاد ایران شبیه بیمار رو به موت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر جمشید پژویان از تدوین مستقل از هم برنامه‌های اقتصادی کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، دکتر جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، روز شنبه و در همایش تطبیق لایحه بودجه سال 1387 کشور با سند چشم انداز و سیاست‌های کلان برنامه چهارم، در مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: «احساس می‌شود در اقتصاد ایران همه فعالیت‌ها مستقل از هم است و سند چشم‌انداز توسعه، سیاست‌های کلی اصل 44 و بودجه سالانه به طور جدا از هم تدوین شده‌اند».

وی افزود: «روندی که سال‌های متمادی است در کشور ما در حال انجام است این بوده که در به طور کلی بودجه‌ها درآمدها را زیاد و هزینه‌ها را کم ارزیابی می‌کنند».

عضو گروه پژوهشی برنامه و بودجه مرکز تحقیقات استراتژیک خاطر نشان کرد: «متأسفانه در لایحه بودجه 88 هم این انحراف دیده می‌شود».

دکتر پژویان با اشاره به پیش‌بینی افزایش 25 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، آن را منطقی دانست و در عین حال خاطر نشان کرد: «واردات متاثر از درآمدهای ارزی است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی تصور می‌شود که نتوانیم در سال آینده بیش از 50 هزار میلیارد تومان واردات داشته باشیم در نتیجه مالیات این بخش نیز به نظر محقق نمی‌شود».

وی افزود: «رقم 17 هزار میلیارد تومانی ناشی از اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که جزو منابع درآمدی سال آینده دیده شده بی‌سابقه است و به نظر من برآورد این رقم پایه مشخصی ندارد و نمی‌توان به چنین درآمدی اطمینان کرد ضمن اینکه در نحوه برآوردن آن هم شک وجود دارد».

دکتر پژویان گفت: «اقتصاد ایران شبیه مریضی است که اگر جراحی نشود، می‌میرد».

به اعتقاد این استاد دانشگاه هرچند قیمت نفت از وضعیت کنونی بیشتر خواهد شد اما در مجموع نه در بودجه و نه در برنامه‌های میان مدت کشور یک بسته مناسب برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز دیده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: «باید انعکاس اهداف سند را در بودجه ببینیم چون بودجه سیاست‌گذاری نمی‌کند و تنها منعکس‌کننده سیاست‌های اقتصادی است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین