کد خبر: ۸۷۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۳

اعتراض ایران به اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزیر امور اقتصادی و دارایی از اعتراض ایران به اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست «آی‌ام‌اف‌سی» کمیته مالی و پولی بین‌المللی مبنی بر در نظر گرفتن ملاحظاتی برای رابطه مالی با ایران خبر داد. 

شمس‌الدین حسینی گفت: «با وجود اقدامات فراگیر در خصوص سلسله فعالیت‌های گسترده قانونی و حقوقی برای مقابله همه‌جانبه‌تر با پولشویی در کشور، اخیرا در یک حرکت غیرمنتظره، وزیر خزانه‌داری آمریکا در واشنگتن و در نشست «آی‌ام‌اف‌سی» یا در واقع کمیته مالی و پولی بین‌المللی، در نوشته نطق خود به گزارش «اف‌ای‌تی‌اف» اشاره کرده که در آن خواسته شده در خصوص رابطه مالی با ایران ملاحظاتی را در نظر بگیرند».
 
وی  افزود: «ما این حرکت را اقدامی غیرمرتبط و بیجا و کاملا غیرواقعی می‌دانستیم؛ لذا از طریق نماینده گروه کشوری ما، پاسخ لازم را ارائه دادیم».

وزیر اقتصاد تصریح کرد: «امروز از طریق رییس‌جمهوری آمریکا شعار تغییر مطرح می‌شود و به ظاهر طرح می‌شود که دنبال تغییر در دیدگاه و روابط آمریکا با ایران هستند، ولی در عمل ما ملاحظه می‌کنیم که در سطوح دیگر و بخش‌هایی از دولت آمریکا، در مقابل این تغییرات مقاومت می‌شود که ما این حرکت اخیر را هم نشانه و نمونه‌ای از این مقاومت‌ها می‌دانیم».
 
شمس‌الدین حسینی در حاشیه نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در آمریکا در مورد اقدامات گسترده ایران در مبارزه با پولشویی اظهار کرد: «ما طبق شریعت اسلام معتقدیم پولی که از فعالیت‌های نامشروع به دست آید، حرام است و تبعاً به مفهوم وسیع کلمه، درآمدهای ناشی از پولشویی را حرام می‌دانیم و در قوانین کشور نیز پولشویی جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازات تعیین شده است». 

وی افزود: «نمایندگان صندوق بین‌المللی پول از ایران دیدن کرده و از نزدیک با اقدامات و فعالیت‌های کشورمان در عرصه پولشویی آشنا شده‌اند و این اقدامات برای آنها جالب بوده است».
 
وزیر اقتصاد در جواب این سوال که آیا این نهادهای اقتصادی بین‌المللی در مسیر رفع تحریم‌ها علیه برخی کشورها از جمله ایران، گامی برداشته‌اند، گفت: «این نهادها در این مسیر قدمی برنداشته‌اند و اساسا در دنیا نقشی هم برای اینها قائل نیستند». 

حسینی افزود: «بانک جهانی در جاهایی که توانسته از سلطه سیاست‌های دولتی خارج شود، همکاری‌های فنی و تکنیکی خوبی با ایران داشته است».
 
حسینی درباره میزان سرمایه‌های خارجی جذب شده در سال 87 عنوان کرد: «طی سال 87 براساس مجوزهای صادر شده 600میلیون دلار سرمایه خارجی در کشور جذب شده است».
 
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این رقم با توجه به امکانات بالقوه کشور کم است، اظهار کرد: «البته بخشی از این طبیعی است و به ایجاد محدودیت‌ها از سوی کسانی بازمی‌گردد که می‌خواهند مانع رشد ظرفیت‌های اقتصادی ایران شوند».

حسینی در ادامه گفت: «امروزه ظرفیت‌های سیاسی و بین‌المللی ایران آنقدر رشد کرده که این نگرانی را در برخی افراد یکجانبه‌گرا پدید آورده که مبادا ظرفیت‌های اقتصادی ما رشد کند که انشاءالله شاهد شکوفایی این بخش هم خواهیم بود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین