کد خبر: ۸۹۰۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

در طول روز اصلا نخوابید!

 یک پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب با اشاره به آسیب‌های بسیار خواب روزانه برای سلامت بدن، از تمام افراد و بویژه کارمندان خواست بعد از برگشت از سر کار نخوابند.
در طول روز اصلا نخوابید!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی زکی‌ئی با بیان اینکه بدن یک ساعت بیولوژیک داشته که فعالیت‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند، گفت: این ساعت بیولوژیک خود را با تابش نورخوشید وفق داده و بر اساس آن ترشح هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند؛ بنابراین هرگونه جابجایی در ساعت خواب افراد، بدن را دچار اشتباه کرده و موجب اختلال در ترشح هورمون‌های بدن می‌شود.

زکی‌ئی با مضر دانستن خواب روزانه گفت: خواب فقط مختص شب است و در طول مدت خواب شبانه هورمون‌های مورد نیاز ترشح می‌شود و اگر فردی در طول روز بخوابد بدن به تصور اینکه شب شده دستور ترشح هورمون داده و این امر مشکلاتی برای بدن بوجود می‌آورد.

وی افزود: تحقیقات بسیاری مضر بودن خواب روزانه را تایید کرده و این خواب می‌تواند آسیب‌هایی برای بدن به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به اختلال در ترشح هورمون‌های بدن، ایجاد اشکال در ضربان قلب، ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد.

این پژوهشگر اختلالات خواب گفت: متاسفانه بسیار شایع شده که افراد و بویژه کارمندان بعد از برگشت از سرکار و آمدن به خانه سریعا می‌خوابند، در صورتی که این خواب روزانه بسیار برای آن‌ها مضر است و می‌تواند در کوتاه مدت آن‌ها را پرخاشگر و بدخلق کرده و در بلندمدت ابتلا به بیماری‌های مختلف را رقم بزند.

زکی‌ئی گفت: در متون گذشته هم هیچ وقت صحبت از"خواب روزانه" نشده و فقط از "چرت روزانه" صبحت به میان آمده چیزی شبیه خواب "قیلوله" که قبل از ظهر و به مدت چند دقیقه است و فرد وارد خواب عمیق نمی‌شود.

وی افزود: افرادی که در طول روز و بویژه ظهر و بعدازظهر می‌خوابند، وقتی بلند می‌شوند حتی خاطرشان نیست که چه ساعتی از شبانه روز است و برای چند لحظه‌ای گیج و منگ هستند که این‌ها همه علائم هشدار دهنده از سوی مغز است که نشان می‌دهد ساعت بیولوژیک بدن به هم ریخته است.

زکی‌ئی گفت: برخی افراد تصور می‌کنند اینکه هشت ساعت در طول شبانه روز بخوابند کافی است و مهم نیست چه زمانی بخوابند. بطور مثال تقسیم بندی می‌کنند که شش ساعت شب خوابیدم و دو ساعت هم روز بخوابم که مجموعا هشت ساعت شود. درحالیکه خواب روز حتی اگر چند ساعت باشد به هیچ وجه جایگزین یک ساعت خواب شب هم نمی‌شود و علاوه بر این با آسیب‌هایی برای بدن همراه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین