کد خبر: ۸۹۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷

سرمقاله جام جم: سوم خرداد، ‌نماد مقاومت و پيروزی

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: سرمقاله روزنامه جام‌جم در روز یک‌شنبه،سوم خرداد به شرح زیر می‌باشد:
 
دوران دفاع مقدس كه 8 سال به طول انجاميد، به طور قطع يكی از دوران‌های مشعشع در تاريخ ملت ايران به حساب می‌آيد و هرگز از حافظه تاريخ پاک نخواهد شد.

خرمشهر و حوادثی كه از ابتدای جنگ تحميلی تا رهايی‌اش از چنگ دشمن بر آن گذشت، در تاريخ جنگ تحميلی از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است.

اگر دوران دفاع مقدس نقاط عطفی داشته باشد، بدون ترديد، خرمشهر 2 نقطه از اين نقاط عطف را به خود اختصاص می‌دهد. حماسه مقاومت و ايستادگی 35 روزه خرمشهر در آغاز تجاوز دشمن بعثی به سرزمين ايران اسلامی، يک حماسه جاويد و ماندگار در تاريخ ايران‌زمين است.

از خرمشهر بايد به عنوان نماد مقاومت ياد كرد، زيرا اين شهر پرحماسه، آنچنان در برابر بعثی‌ها ايستادگی كرد تا به خونين‌شهر تبديل شد و داغ اشغال يك‌هفته‌ای خوزستان را بر دل بعثی‌های متجاوز گذاشت. مقاومت خرمشهر تمام آمال و آرزوهای دشمن بعثی و حاميان او را بر باد داد و نگذاشت خواب‌های رنگارنگ آنان برای ايران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر وفق مرادشان تعبير گردد.
بعثی‌ها بر اين تصور بودند كه شهرهايی چون خرمشهر به دليل ساكنان عرب‌زبانش، نه‌تنها دست به مقاومت نخواهند زد، بلكه آنان را در دستيابی به اهداف سياسی و نظامی در اين جنگ ياری خواهند كرد. اما عشق و علاقه مردم خرمشهر به اسلام و ايران حماسه مقاومت 35 روزه در برابر متجاوزان را در حالی رقم زد كه متجاوز با تمام قوا و تجهيزات نظامی به اين شهر يورش آورد، اما مردم و مدافعان شهر با دست خالی و كمترين تجهيزات دفاعی و نظامی دست به مقاومت جانانه زدند و با مقاومت خود تمامی طرح‌ها و برنامه‌های دشمن در پيشروی به داخل خاک ايران و اشغال مناطق مهم و استراتژيک را به‌هم زدند.

اگر خرمشهر مقاومت نمی‌كرد و بعثی‌های متجاوز براحتی به عمق خاک ايران نفوذ می‌كردند و مناطق بسياری را به اشغال خود درمی‌آوردند، معلوم نبود آينده جنگ، آينده انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به كجا می‌انجاميد. بنابراين بايد از مقاومت خرمشهر به عنوان نماد مقاومت ملت ايران ياد كرد كه ارزش آن كمتر از فتح خرمشهر نيست، اما فتح خرمشهر و آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 را بايد نماد پيروزی در دفاع مقدس ناميد. آزادی خرمشهر در عمليات بيت‌المقدس، تمامی محاسبات و معادلات دشمنان ايران را در جنگ به‌هم زد و در واقع سرنوشت جنگ را به طور كلی تغيير داد.

استراتژی‌های سياسی و نظامی در 2 جبهه ايران و عراق با فتح خرمشهر به طور كلی دگرگون شد. عراقی‌ها پس از اشغال خرمشهر به عنوان مهم‌ترين شهر بندری ايران و دارای موقعيت راهبردی، اين شهر را به دژ نفوذناپذيری تبديل و آنچنان در اين شهر و اطراف آن خطوط پدافندی ايجاد كرده بودند كه بازپس‌گيری آن از سوی ايرانی‌ها، فقط پای ميز مذاكره ممكن می‌نمود و هيچ‌كس تصور نمي‌كرد رزمندگان اسلام اين شهر را بتوانند با عمليات نظامی از چنگال بعثی‌ها آزاد سازند.

صدام حسين معدوم، آنچنان به توانايی‌های ارتش بعث عراق برای حفظ خرمشهر در برابر يورش ايرانيان ايمان داشت كه با صراحت اعلام كرد اگر ايرانی‌ها بتوانند خرمشهر را پس بگيرند، من كليد بصره را به آنان خواهم داد. به هر حال، اين اتفاق عجيب تاريخی رخ داد و رزمندگان اسلام در عمليات بيت‌المقدس كه حدود 20 شبانه‌روز و در چند مرحله انجام گرفت، موفق شدند خرمشهر را در روز سوم خرداد سال 1361 آزاد كنند.

فتح خرمشهر دنيا را شگفت‌زده و غافلگير كرد و تمامی معادلات رژيم حاكم بر عراق و حاميان منطقه‌ای و بين‌المللی او را در هم ريخت. آزادسازی خرمشهر پس از يک دوره طولانی اشغال و در اسارت بودن، روحيه ملت ايران و رزمندگان اسلام برای پيروزی نهايی در جنگ را تقويت كرد و در نقطه مقابل روحيه ارتش بعث عراق را متزلزل كرد و آنان را درباره آينده جنگ و سرنوشت جنگ به وحشت انداخت.

حضرت امام(ره) با اين عبارت كه «خرمشهر را خدا آزاد كرد» به همگان تفهيم كرد كه اين جنگ، جنگ حق و باطل و جنگ اسلام با كفر است و خداوند وعده داده كه مومنان را در نبرد با كافران ياری خواهد كرد و فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام در واقع تحقق وعده الهی به مومنان بود. فتح خرمشهر اثبات كرد كه در نبرد حق و باطل، كارآمدی و پيروزی، در گرو داشتن تجهيزات پيشرفته‌تر نيست.

حماسه آزادسازی خرمشهر بيانگر برتری اراده‌های پولادين مومنانی بود كه با تمام وجود به اسلام و قرآن عشق می‌ورزيدند و پيروزی را از خداوند طلب می‌كردند.

آنان در اين عمليات پيروز شدند و خرمشهر را برخلاف تمامی محاسبات و معادلات نظامی آزاد ساختند؛ زيرا به اين آيه شريفه قرآن كه می‌فرمايد: «وكان حقا علينا نصرالمومنين» ايمان داشتند. خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: «همواره ياری كردن مومنان و نصرت و پيروزی را نصيب آنان كردن به عهده ماست.» با همين روحيه و ايمان، پيروزی‌های ديگر، يكی پس از ديگری در جبهه‌های نبرد نصيب رزمندگان اسلام شد و كار به آنجا كشيد كه قدرت‌های استكباری، برای جلوگيری از سقوط صدام به شكل نظامی اقدام به تصويب قطعنامه 598 كردند؛ قطعنامه‌ای كه پس از چند سال از تجاوز رژيم بعثی عراق برای اولين بار حقوق ملت ايران در آن مورد توجه قرار گرفت. اگرچه از زمان آزادسازی خرمشهر 27 سال می‌گذرد، لكن حماسه خرمشهر، چه در دوران مقاومت 35 روزه و چه در مقطع آزادسازی آن، به الگوی مبارزه مومنين با دشمنان اسلام و مسلمانان تبديل شده است.

براساس همين الگو رزمندگان حزب‌الله طی نبردی كه 33 روز به طول انجاميد، رژيم صهيونيستی را از پای درآوردند و شكست سنگينی را بر او تحميل كردند. براساس همين الگوی مقاومت و پيروزی رزمندگان حماس و مردم غزه به مدت 22 روز در برابر صهيونيست‌ها دست به مقاومت زدند و دشمن صهيونيستی را وادار به عقب‌نشينی و پذيرش شكست كردند. بدون ترديد حماسه خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و پيروزی مي‌تواند درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ما داشته باشد كه بايد آنها را آموخت و سينه به سينه و نسل به نسل به آيندگان منتقل كرد.

دكتر يدالله جوانی
رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلا‌ب اسلا‌می
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین