کد خبر: ۹۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۹

علی مطهری: دو طرف ماجرای پس از انتخابات به اشتباهاتشان اعتراف کنند

طرح اصلاح قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در حال آماده‌شدن است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که «پیشینه‌ احزاب ما بعد از انقلاب سابقه‌ درخشانی نیست» تاکید کرد: «وقتی دولت یا حکومتی احساس کند احزاب مثل یک دیده‌بان بر آن نظارت می‌کنند، مراقبت بیش‌تری از خود خواهد داشت».

علی مطهری که در اولین مجمع عمومی جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی سخن می‌گفت، با مورد توجه قرار دادن نقش احزاب افزود: «باید دید آیا حزب صرفاً برای کسب قدرت باید به وجود بیایند یا خیر و باید دانست که بین قدرت‌طلبی و قدرت‌پرستی فرق است. هر شخص باید قدرت‌طلب باشد؛ چرا که در این صورت یک نقش دارد؛ اما آن‌چه مذموم است، قدرت‌پرستی است؛ چرا که یک قدرت‌پرست برای رسیدن به قدرت از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند».

وی افزود: «مثلاً فردی که برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری اقدام می‌کند باید دید آیا قدرت را برای اجرای عدالت، پیشرفت و توسعه می‌خواهد یا این که از آن قدرت می‌خواهد به نفع خود استفاده کند».

مطهری با بیان این که «اگر کسی بگوید من ذاتاً از قدرت بدم می‌آید یا دورغ می‌گوید و یا این که مشکل روانی دارد» در ادامه آثار مثبت تحزب را مورد توجه قرار داد و گفت: «تقویت نقش مردم در حکومت که ما از آن به مردم‌سالاری دینی تعبیر می‌کنیم می‌تواند از جمله آثار مثبت یک حزب قلمداد شود».

این نماینده‌ مجلس شورای اسلامی با بیان این که «ما دموکراسی غربی و مطلق را قبول نداریم» گفت: «دموکراسی غربی یعنی این که اگر امروز مردم مایل بودند شرب خمر آزاد شود این کار انجام شود و اگر روزی مایل به چنین کاری نبودند این امر دیگر آزاد نباشد. باید دانست این نوع دموکراسی ما را به ناکجاآباد خواهد برد».

مطهری با بیان این که «ما می‌گوییم صراط مستقیم داریم که باید در مسیر آن حرکت کنیم» خاطرنشان کرد: «ما می‌گوییم مردم باید انتخاب کنند که رییس‌جمهور چه کسی باشد، نه این که مردم این را که راه چه باید باشد تعیین کنند؛ چرا که راه قبلا مشخص شده است».

مطهری سپس مهار قدرت را از دیگر اثرات مثبت تشکیل یک حزب دانست و تصریح کرد: «وقتی دولت یا حکومتی احساس کند احزاب همواره مانند دیده‌بان‌هایی به نظارت بر او می‌پردازند، مراقبت بیش‌تری می‌کند».

او با بیان این که «قدرت فی‌الذاته می‌تواند فاسدکننده باشد» اظهار کرد: «شهید مطهری هم تاکید می‌کرد اگر هر مقام غیرمعصومی در جای غیرقابل انتقادی قرار بگیرد در معرض این خطر قرار خواهد داشت. در این راستا حضرت علی (ع) نیز به اصحاب خود سفارش کردند مرا نصیحت کنید؛ چه در خفا و چه در آشکار».

وی با اشاره به دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری با بیان این که «دیدید که دانشجویی در مقابل مقام معظم رهبری بلند شد و انتقاداتی مطرح کرد و ایشان هم از این کار استقبال کردند» گفت: «البته باید دانست که بین حکم شرعی و نظرات اجتماعی و سیاسی رهبر و ولی فقیه فرق وجود دارد؛ چرا که وقتی رهبر و ولی فقیه حکم شرعی صادر می‌کند در این جا جای بحث و گفت‌وگو و انتقاد نیست و همه باید تابع باشند».

وی ابراز عقیده کرد: «اما در یک مساله‌ سیاسی و اجتماعی حتی درباره نظر رهبری هم می‌توان بحث کرد».

مطهری با بیان این که «تربیت نیرو برای اداره‌ کشور یکی دیگر از خواص تشکیل حزب است» گفت: «یک حزب می‌تواند بگوید فلان شخص برای ریاست‌جمهوری، فلان شخص برای وزارت و فلان شخص برای نمایندگی مجلس مناسب است. این در حالی است که هنوز بعد از 30 سال احزاب ما نتوانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند. مثلا شخصی رییس‌جمهور می‌شود و افرادی را که می‌شناسد پیرامون خود می‌آورد؛ چنان‌چه هم‌اکنون می‌بینید مسوولانی که اطراف آقای احمدی‌نژاد هستند یا در دانشگاه علم و صنعت، یا در شهرداری و یا در اردبیل بودند».

وی تاکید کرد: «یک حکومت سالم نخبگان را انتخاب می‌کند؛ چرا که نخبگان منیع‌الطبع کسانی نیستند که خود را عرضه کنند و باید مرجعی باشد که این افراد را انتخاب کند».

این نماینده‌ مجلس شورای اسلامی انتقال خواسته‌ها و مطالبات مردم به مرکزهای تصمیم‌گیری را یکی دیگر از آثار مثبت تحزب خواند و خاطرنشان کرد: «یک حزب می‌تواند آرا و نظرات مردم را به مرکزهای تصمیم‌گیری منتقل کند. هم‌چنین تشکیل اتاق فکر برای دولت و به طور کلی برای حکومت از سوی حزب می‌تواند مثمر ثمر واقع شود».

مطهری در عین حال، بت قلمدادکردن یک حزب از سوی اعضای آن را یکی از آثار منفی تشکیل یک حزب دانست و گفت: «نباید این طور باشد که اعضای یک حزب استقلال فکری خود را از دست بدهند و مثلا دبیر کل خود را یک بت بدانند؛ چراکه در این صورت تعصب فردی و گروهی شکل می‌گیرد و حقایق دیده نمی‌شود. اگرچه در کشورهای دیگر گاهی حزب و گاهی پرچم و یا مکتب غیرالهی معبود قلمداد می‌شود؛ اما باید دانست که در کشور ما خداوند معبود ماست».

او در ادامه با انتقاد از قانون احزاب که در سال 1360 تدوین شده گفت: «طرح اصلاح قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در حال آماده شدن است و آن قانون قبلی کنار گذاشته خواهد شد».

وی هم‌چنین با بیان این که «پیشینه احزاب ما بعد از انقلاب پیشینه‌ درخشانی نیست» فعالیت احزابی چون حزب جمهوری اسلامی، موتلفه اسلامی و اعتماد ملی را تا حدودی موثر خواند و اظهار کرد: «اگرچه امام (ره) و اشخاصی مثل شهید مطهری با تشکیل چنین حزبی مخالف بودند اما شهید بهشتی، آقای هاشمی و دیگران اصرار داشتند حزب جمهوری اسلامی تاسیس شود. در این راستا شهید مطهری معتقد بودند تشکیل حزبی که موسسان آن از روحانیت باشند درست نیست».

مطهری در ادامه با اشاره به وجود اصل التزام به ولایت فقیه در اساس‌نامه‌ احزاب به نوع برداشت نادرست از این اصل انتقاد و اظهار کرد: «گاهی برخی افراد و گروه‌ها نگاهی به ولایت فقیه دارند که این نگاه موجب می‌شود تشکیل حزب بی‌معنا باشد».

وی با بیان این که «نباید این‌طور باشد که هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم از ولی فقیه اجازه بگیریم» گفت: «مثلا در قضیه‌ آقای کردان نمایندگان می‌گفتند باید از آقا اجازه بگیریم و سوال کنیم. من گفتم مگر باید سوال کرد؟ ما داریم وظیفه‌ خود را انجام می‌دهیم. ولایت فقیه این‌طور نیست که ما هر روز صبح سری به دفتر رهبری بزنیم و ببینیم اخبار چیست. چنین روندی درست نیست».

نماینده‌ مردم تهران در مجلس، با تاکید بر این که «نباید ولایت فقیه را به معنی تعطیل عقل بدانیم» گفت: «مهم این است که به ولایت فقیه التزام عملی داشته باشیم و به حکم صادرشده از سوی ایشان قانع باشیم؛ البته ممکن است که قانع هم نشویم. این اشکالی ندارد و یک مساله‌ عقلی است. مثلا در بحث رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت توصیه‌ رهبری این بود که به این وزیران رای بدهیم. ما قانع نشدیم ولی عمل کردیم. در جاهایی هم که شک داشتیم گفتیم چون رهبری امر کردند رای مثبت می‌دهیم».

مطهری در ادامه‌ با مورد توجه قرار دادن نقش احزاب، گفت: «در راستای بحث آزادی بیان شهید مطهری تاکید داشتند اگر کسی قائل به مارکسیسم است در همان قالب مارکسیسم صحبت کند و اگر تظاهرات راه می‌اندازد، عکس مارکس و لنین را بلند کند و نه عکس امام (ره) را».

نماینده‌ تهران در ادامه تاکید کرد: «برای دهه‌ چهارم انقلاب باید احزاب قوی تاسیس شود. در این صورت می‌توان مشکلاتی نظیر مهار قدرت را که جزء جنبه‌های مثبت تشکیل حزب تلقی می‌شود، برطرف کرد».

مطهری هم‌چنین در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که در بحث قضایا و حوادث پس از انتخابات باید به اشتباهات و اتهامات دو طرف ماجرا مخصوصا موسوی و احمدی‌نژاد رسیدگی شود، گفت: «این افراد باید به اشتباهات خود اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کنند».

او افزود: «البته من تقصیر موسوی را بیش‌تر می‌دانم و معتقدم مردم با این کار آرام خواهند گرفت».

این نماینده مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «در غیر این صورت و تا زمانی که به یک طرف قضیه توجه کنیم جامعه آرام نخواهد شد و قضیه حل نمی‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۶
0
0
اقای مطهری
این حرفها نمیتواند بی عملی شما و دیگر نماینده گان؟! و صاحبان تریبون را
جبران کند. بی تفاوتی شماها از انجا مشخص است که در طول چند ماهه اخیر هیچ صاحب منصبی با اعلام نفرت خود از ازار مردم دست به استعفاء نزد و داشتن موقعیت اقتصادی و اجتماعی؟! را به طرفداری از حقوق مردم ترجیح داد. انها خود را به کوچه علی چپ زده اند، وگرنه بخوبی میدانند که تمام دست اندرکاران این سیستم به طور مشترک مسئولیت تمام اعمال انرا برعهده دارند. اقای مطهری که حتمآ نباید در کهریزک خدکت میکرد تا امروز وجدانی ناراحت داشته باشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین