کد خبر: ۹۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۳

محسن رضایی: در چند سال اخیر 10 پله سقوط کرده‌ایم

وحدت و انسجام باید سرلوحه کارها قرار گیرد تا از التهاب‌ها بیرون آییم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رضایی با بیان این که اعتراض روی دیگر سکه دموکراسی است، تصریح کرد که اعتراضات باید قواعدی داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در همایش ملی "عصر ارتباطات و اطلاعات" در دانشگاه آزاد اسلامی ساری سخن می‌گفت، دهه اول پیروزی انقلاب را یک دهه سیاسی برشمرد و افزود: «ایران در گام دوم باید تحول اساسی در اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری ایجاد می‌کرد که بر این اساس از سال 1380، سند چشم‌انداز 1404 در مجمع تشخیص تدوین شد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با بیان این که امروز در مورد حوادث اخیر کلماتی مانند «فتنه» و «جنگ نرم» را به کار می‌برند، اظهار کرد: «این مسائل را نفی نمی‌کنم؛ چون وجود دارند».

رضایی ادامه داد: «تعریف ما قبل از انتخابات از دموکراسی فقط مشارکت مردم بود، ولی مشارکت فقط یک روی سکه دموکراسی است و روی دوم سکه دموکراسی اعتراض است».

وی با بیان این که نکته مهم این است که اعتراض، حقوق و قواعدی دارد، افزود: «چون در 30 سال گذشته مردم فقط به مشارکت عادت کرده و احزاب ایران اعتراض و قواعد آن را تمرین نکرده بودند، حقوق معترضان نیز مشخص نبود».

به گفته رضایی اگر پدیده اعتراض در این انتخابات هم بروز نمی‌کرد، در آینده رخ می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: «در دموکراسی ایران باید هم بعد مشارکتی و هم اعتراض و پاسخگویی دولتمردان تقویت شود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «از حوادث اخیر باید فرصت بسازیم و وحدت و انسجام باید سرلوحه کارها قرار گیرد تا از این التهاب‌ها بیرون آییم و جامعه‌ای آرمانی، اقتصادی، پیشرو و زندگی مطلوبی برای مردم بسازیم».

رضایی هم‌چنین با بیان این که بیشترین تغییرات در طول تاریخ بشر در دو نسل اخیر رخ داده است، افزود: «تعداد دانشمندان زنده امروز دنیا بیشتر از کل دانشمندانی است که از ابتدای تاریخ بشر تا قرن بیستم آمده‌اند و امکانات دانشمندان امروز قابل مقایسه با گذشته نیست».

وی در ادامه با بیان این که متاسفانه در منطقه از نظر شاخص‌های ارتباطی در رتبه یکی مانده به آخر قرار داریم، گفت: «در چند سال اخیر 10 پله سقوط کرده‌ایم و این یک زنگ خطر بسیار جدی به شمار می‌آید».

رضایی ادامه داد: «در مساله ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات مشکل اصلی این است که هنوز عصر قبلی یعنی عصر صنعتی را خوب طی نکرده‌ایم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین مشکل دیگر را نبود زیرساخت مناسب از حوزه فرهنگ گرفته تا قوانین و مقررات برشمرد.

وی مهم‌ترین بخش زیرساخت‌ها را فرهنگی دانست و گفت: «امروز جامعه ما نیمه‌کشاورزی است و می‌خواهد خودش را به عصر ارتباطات و اطلاعات انتقال دهد که این عادت به قبل، مهم‌ترین مانع جهش ما به عصر ارتباطات است».

رضایی تصریح کرد: «پیشانی ورود ایران به عصر ارتباطات و اطلاعات دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های ما هستند و در این صورت مسیر صدساله در 20 سال طی می‌شود».

وی گفت: «امروز زنگ‌های فرا اطلاعات و فرا ارتباطات نیز به گوش می‌رسد و دانشمندان در حال شناسایی و مدل کردن ویژگی‌های این عصر هستند».

رضایی در پایان اظهار کرد: «نباید در گذشته بمانیم و ابزار گذشته نباید در مدیریت امروز استفاده شود».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین