کد خبر: ۹۹۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱

بررسی تطبیقی چگونگی تامین مالی احزاب و انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مركز پژوهش‌های مجلس به بررسی تطبیقی چگونگی تامین مالی احزاب و انتخابات پرداخت.
 
به گزارش روابط عمومی مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مركز با بیان این مطلب كه همه مطالعات سیاسی تطبیقی، بیانگر اهمیت یافتن موضوع تامین مالی احزاب سیاسی، در سالیان اخیر است، افزود: دلیل این امر، این واقعیت است كه نوعی وضع مقررات سیستماتیک در رابطه با تامین مالی انتخابات و احزاب، صرفا در دهه‌های 1970 و 1980 آغاز شده، به استثنای سوئد كه در آن كشور فرآیند وضع مقررات از دهه 1960 شروع شده است.

به عبارت دیگر، افزایش قابل توجه هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های حزبی در این دوره ، منجر به آن شده كه منابع سنتی تامین مالی احزاب مانند پرداخت حق عضویت كاملا ناكافی باشد. از این رو در این دوره، رویه تكمیل درآمدهای اندک احزاب از طریق كمک منابع عمومی به احزاب و انتخابات از محل بودجه مطرح شده است.

این گزارش می‌افزاید: وضع مقررات و تنظیم تامین مالی احزاب در تمامی كشورها مشابه نبوده و در یک زمان نیز شكل نگرفته است. برای مثال، در ایالات متحده، انتخابات عمدتا از طریق منابع خصوصی تامین مالی می‌شود و با این‌كه محدودیت‌هایی هم در این زمینه حمایت‌های مالی به طور دقیق در نظر گرفته شده‌اند، با این وصف هزینه‌های انتخابات و احزاب تابع مقررات بازرسی عمومی و حسابرسی‌های تخصصی هستند. فرآیندهای مشابهی نیز در كانادا و استرالیا و همچنین در برخی كشورهای اروپایی مانند هلند اعمال می‌شود. از طرف دیگر ، در اتریش، ایتالیا، آلمان و سوئد، یك سیستم اتكای شدید احزاب به كمك‌های بودجه‌ای به تدریج شكل گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر منابع تامین مالی، وضع مقررات شامل تبلیغات تلویزیونی احزاب و كاندیداهای آنها می‌شود. در بسیاری از كشورها، پوشش تلویزیونی برای رقابت‌های انتخاباتی نمی‌توانند به سادگی خریداری شوند چرا كه مقررات دقیقی درباره آنها وجود دارد، تمامی بازیگران سیاسی باید از دسترسی برابر به رسانه‌ فراگیر برخوردار باشند. استثنا بر این قاعده، ایالات متحده است كه در آن، پوشش تلویزیونی باید خریداری شود و هیچ محدودیت زمانی نیز بر آن مترتب نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین