کد خبر: ۱۶۷۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
با تغییر مدیرعامل سایپا محقق شد؛

اولین قربانی کاهش تولید خودرو در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، توليدكنندگان خودروهاي تجاري زير مجموعه اين سازمان (گروه‌هاي ايران‌خودرو و سايپا) در سال گذشته عملكرد چندان موفقي از خود ارايه ندادند.

توليد شركت سايپاديزل در سال 1388 با كاهش 36 درصدي به چهار هزار و 243 دستگاه رسيد.

عملكرد شركت زامياد (زير مجموعه سايپا) نيز تعريف چنداني نداشت؛ به طوري‌ كه توليد اين شركت با كاهش 31 درصدي به 46 هزار و 418 دستگاه رسيد.

موضوع کاهش تولیدات این خودروساز تا آن جا پیش رفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد این موضوع شد و موضوع ادعایی عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان طرف قرارداد این شرکت‌ به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار جلسه غضنفری با و شورای سیاست‌گذاری خودرو با این خودروساز قرار گرفت.

با این وجود، پوستین دوز علت کاهش تولیدات این شرکت را کاهش تقاضا در بازار اعلام کرده بود. به گفته او کاهش تولیدات در ماه های ابتدایی سال همگام با نیاز بازار بوده و در خصوص افزایش میزان تولید، دغدغه ای وجود ندارد.

او تاکید کرده بود که با افزایش درخواست مشتریان در تابستان تولیدات گروه خودروسازی سایپا نیز افزایش خواهد یافت. او اعلام کرده بود که امسال علاوه بر برنامه ریزی برای تولید و فروش ۸۰۰ هزار خودرو، خودروهای نیوسراتو و پارس تندر(SR) را نیز به بازار عرضه خواهند شد.

با این وجود معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمبود نقدینگی، توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و برخی مشکلات داخلی خودروسازان را از دلایل اصلی کاهش 30درصدی تولید خودرو در کشور دانسته بود که بخشی از آن هم در شرکت سایپا رخ داده است.

به گفته محسن صالحی‌نیا، برخی خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه بودند که امیدواریم وضعیت دسترسی خودروسازان به تسهیلات بهتر شود. از سوی دیگر شاهد توقف شماره‌گذاری وانت پیکان هم بودیم که این اتفاق نیز در کاهش تولید خودرو در کشور موثر بود.

صالحی نیا عنوان کرده بود که از سوی دیگر برخی خودروسازان دارای مشکلات داخلی بوده و با این امیدواری وجود دارد که ظرف ماههای آینده روند تولید خودرو در کشور بهبود یابد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده قرار است امسال تولید خودرو در کشور بین پنج تا شش درصد نسبت به سال 1390 افزایش یابد.

براساس اطلاعات منتشر شده تولید انواع خودرو در کشور طی دو ماهه نخست سال جاری با کاهش 32.2 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 157 هزار و 934 دستگاه رسید. همچنین تولید خودرو در تمام گروه ها از جمله سواری، وانت، مینی بوس و اتوبوس و کامیون با کاهش مواجه شده است.

همچنین رييس ستاد توليد گروه خودروسازي سايپا از توليد بي وقفه محصولات اين گروه خبر داد و گفته بود: در حال حاضر روال توليد خودرو و تامين قطعه و ساير تجهيزات مربوطه در گروه خودروسازي سايپا عادي و همچون گذشته بوده و هيچ مشكلي در زمينه توليد نداريم.

وي افزود: سايپا ظرفيت توليد روزانه 3 هزار دستگاه را دارد اما با كاهش تقاضا دليلي ندارد اين شركت محصولات خود را در پاركينگ ها انبار كند.

مدير عامل شركت سايپاكاشان خاطرنشان كرد: اكثر قطعات خودروهاي خانواده سايپا داخلي سازي شده و اگر وقفه اي در تامين برخي از قطعه ها ايجاد مي شود به علت تاخير در سفارش است.

به هر حال به نظر می رسد پوستین دوز اولین قربانی کاهش تولید و همزمان با آن افزایش قیمت خودرو در کشور بوده است. دوره ای که پراید 7 میلیون تومانی در آن به 10 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

روز گذشته وزیر صنایع با حضور در شرکت سایپا و تشکیل هیئت مدیره در حال بررسی گزینه های پیشنهادی بودند و هنوز بطور رسمی مدیر عامل جدید معرفی نشده است ،از جمشيد ايماني، رئيس هيات مديره گروه خودروسازي سايپا و سعيد مدني، مديرعامل پارس خودرو ،غفاري که سابقه مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا را در کارنامه خود دارد ،فرایی با داشتن سابقه مدیرعاملی آتکو و رجبی عضو هیئت مدیره سازه گستر ،گزینه هایی هستند که برای به دست گرفتن سکان مدیر عاملی گروه خودروسازی سایپا از آنان نام برده می شود.

به گزارش مشرق،با توجه به اوضاع نامساعد تولید در شرکت های خودروسازی و اینکه تعطیلات تابستانی آنها از پنج شنبه آغاز می شود،شنیده ها از تغییرات جدید مدیریتی در خودروسازان دیگر طی روزهای آینده حکایت دارد .

منابع آگاه از رفتن پوستین دوز مدیر عامل سابق گروه خودروسازی سایپا به شرکت صنایع ملی مس ایران خبر می دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Argentina
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
اولين قرباني ها هزاران نفر كارگري هستند كه از كار بيكار شده اند ولي كسي صدايشان را نميشنود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
کمبود نقدینگی؟!! وقتی پرایدی که قیمت واقعیش 5 میلیون هست، یازده میلیون می فروشن بازم کمبود نقدینگی دارن؟
ناشناس
|
Sweden
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
از آقای صالحی نیا بپرسید علت وقفه سایپا دیزل همان اعلام شما در شب عید برای واردات خودروهای دیزلی با گازوئیل یورو 4 نیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
حالا نوبت شرکت ملی مس شده که بشه خانوادگی و فامیل بازی ........................
ناشناس
|
Belarus
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
قربانی ما هستیم که خودروی ثبت نامی سال 90 (در ایران خودرو)را که قرار بود در تیر ماه تحویل دهند ندادند نوع آنرا هم تغییر دادند و در اواسط مرداد بدون رادیو پخش تحویل داده اند تا در آینده صد هزار تومان بابت نداشتن رادیو پخش برگردانند !!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین