کد خبر: ۱۲۱۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱
روسیه به‌عنوان مجری طرح باید پاسخ‌گو باشد

تخلیه سوخت نیروگاه بوشهر به‌دلیل تغییر برنامه فنی شرکت روس‌اتم

سلطانیه: سوخت نیروگاه بوشهر با نظارت آژانس جا‌به‌جا می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک منبع آگاه در مورد ادعای مطرح شده به نقل از گزارش فصلی آژانس در مورد تخلیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: شرکت روس اتم روسیه مجری طرح نیروگاه بوشهر است و تخلیه سوخت نیروگاه نیز به‌دلیل تغییر برنامه فنی این شرکت بوده است. 

وی در گفت‌وگو با رجانیوز ادامه داد: شرکت روس اتم درخواست تغییر فنی در برنامه خود در نیروگاه بوشهر را داشته که این درخواست از سوی ایران به اطلاع آژانس رسانده شد، بنابراین هرگونه پاسخ‌گویی در این زمینه بر عهده طرف روسی است. 

جوسازی رسانه‌ای در مورد تخلیه سوخت نیروگاه بوشهر در حالی در رسانه‌های غربی بالا گرفته است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه که کشورش به‌عنوان مجری طرح باید از حیثیت فنی خود در این زمینه دفاع کند، هرگونه اخلال فنی و مواردی مانند نفوذ کرم استاکس نت را رد کرده است. وی در این زمینه تأکید کرد که هیاهو در مورد بروز اشکالات فنی درنیروگاه هسته‌ای بوشهر کذب محض و بی‌اساس است و فعالیت‌ها دراین نیروگاه به‌طور عادی جریان دارد. 

ادعای نفوذ کرم استاکس نت در نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد اخلال در آن، در شرایطی مطرح شده که پیش از این مقام‌ها و رسانه‌های غربی مدعی بودند این کرم اینترنتی مخصوص نیروگاه نطنز ساخته شده و هدف از آن ایجاد اخلال در فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در نطنز است. این منابع برای تکمیل سناریوی خود حتی ادعا کرده بودند که سرعت غنی‌سازی در ایران کاهش یافته است. 

این در حالی است که همان زمان مقام‌های مسئول در کشورمان اعلام کردند که استاکس نت هیچ‌گونه آسیبی به نطنز وارد نکرده و از آنجا که نحوه فعالیت این کرم یارانه‌ای ورود به سیستم و صدور فرمان معکوس است، در صورتی که امکان نفوذ برای آن وجود داشت، در حال حاضر باید کل تأسیسات نطنز منهدم می‌شد.
دستگاه‌های سانتریفیوژ P1 و P2 ایران در نطنز با سرعت 60 هزار دور در دقیقه می‌چرخند و استاکس‌نت با صدور فرمان ناگهانی توقف، موجب انهدام دستگاه‌ها می‌شود، در عین حال، با توجه به فعال بودن دوربین‌های آژانس در نطنز تاکنون هیچ موردی از انهدام در گزارش‌های این نهاد که همگرایی ویژه‌ای با سیاست‌های تبلیغی غرب علیه ایران دارد، گزارش نشده است. 

سوخت‌گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر از شهریور ماه سال جاری آغاز و در نیمه آذر پایان یافت. علی اکبر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که تا 20 فروردین سال 90 شاهد اتصال برق حاصل از نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری هستیم. وی تأکید کرد که فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و هر نیروگاه دیگری فرآیندی زمان بر است و مراحلی را باید طی کند که برخی از این مراحل پلکانی است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که برای ما راه اندازی ایمن نیروگاه بوشهر مهمتر از راه اندازی سریع آن است. بنابراین ممکن است بر سر تست هایی که در مرحله کنونی انجام می شود مسائلی پیش آید که مجبور شویم آن مرحله را اصلاح و مجدداً تست کنیم و چنانچه مساله حل شد، از آن مرحله عبور کنیم. 

وی در مورد برخی اخبار مبنی بر تاثیر ویروس استاکس نت بر نیروگاه بوشهر با رد مجدد این مطلب خاطرنشان کرده بود: ما رد پای این ویروس را در برخی جاها گرفتیم و با آمادگی و هوشیاری که داشتیم توانستیم آن را کنترل کنیم. این ویروس در مسائل و تجهیزات پیرامونی از جمله کامپیوترهای شخصی بیشتر بود اما به سیستم های اصلی ما وارد نشده است و از این نظر با روس ها کار را به درستی انجام دادیم و با رعایت تمام نکات ایمنی و امنیتی کار را پیش می بریم.

به گزارش ایسنا، در بند 42 گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که روز جمعه در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است آمده است: در 16ـ 15 فوریه 2011، آژانس در نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر (BNPP) به بازرسی پرداخت و مواد هسته‌یی موجود در این تاسیسات را راستی آزمایی کرد. در 23 فوریه 2011، ایران به آژانس اطلاع داد که باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآکتور خارج کند و آژانس و ایران درباره ضرورت تدابیر پادمانی توافق کرده‌اند.


سلطانیه: سوخت نیروگاه بوشهر با نظارت آژانس جا‌به‌جا می‌شود 

نماینده کشورمان در آژانس نیز با بیان اینکه سوخت نیروگاه بوشهر به پیشنهاد طرف روسی و با نظارت آژانس برای انجام برخی اقدامات فنی جا‌به‌جا خواهد شد، گفت که این سوخت مجدداً در قلب رآکتور قرار می‌گیرد.

علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس درباره بخشی از گزارش آژانس که اشاره می‌کند ایران قصد دارد سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را تخلیه کند، خاطرنشان کرد که مسئولیت کامل تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به عهده طرف روسی است و به پیشنهاد طرف روسی برای انجام برخی اقدامات فنی سوخت جا به جا خواهد شد و مجدداً پس از آن در قلب رآکتور قرار می‌گیرد و ایران هم با این پیشنهاد طرف روسی به دلیل اهمیت بالایی که نسبت به مسائل ایمنی قائل است، موافقت کرد. 

وی یادآور شد: این اقدامات به اطلاع آژانس رسیده و این نهاد هماهنگی لازم و نظارت را با ایران در این زمینه انجام خواهد داد.

سلطانیه در خصوص ابراز نگرانی آژانس از احتمال وجود فعالیت‌های هسته‌ای نظامی نیز اظهار داشت که این موضوع جدیدی نیست و در گزارش‌های قبل به این ادعاهای بی‌اساس اشاره شده بود. در این گزارش نیز ذکر شده که ایران با ارائه 117 صفحه پاسخ کتبی ثابت کرده که مطالعات ادعایی به اصلاح موضوع لپ تاپ آمریکایی ساختگی است.

نماینده کشورمان در آژانس همچنین گفت: همانطور که ملاحظه می‌شود بالاخره در این گزارش برای اولین بار مدیرکل موضوع‌های مربوط به اتهامات و ادعاها و نیز درخواست‌های قطعنامه‌های شورای امنیت را از فعالیت‌های آژانس و تعهدات ایران مطابق معاهده NPT تفکیک کرده است 

که کاملاً نشان می‌دهد در بخش مربوط به تعهدات ایران کلیه فعالیت‌ها زیر نظارت آژانس بوده و همکاری کامل و شفافیت اعمال شده است و به صراحت اعلام شده که انحرافی به اهداف نظامی مشاهده نشده است.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیرکل گام‌های دیگری جهت رفع اشکالات اساسی در گزارش دهی بردارد به نحوی که با ورود به مسائل فنی و جزئی باعث سردرگمی افکار عمومی نشود پیام خلاصه 12 صفحه گزارش آژانس در یک جمله خلاصه می‌شود که «ایران به عنوان کشوری مسئول و متعهد به قوانین بین‌المللی کاملاً با آژانس همکاری کرده و هیچگونه انحرافی علی رغم 8 سال بازرسی های مستمر و بی‌سابقه مشاهده نشده است». 

سلطانیه اظهار داشت: بی شک بخش دوم گزارش مدیرکل به درخواست‌های شورای امنیت مبنی بر تعلیق فعالیت‌های غنی سازی پرداخته که بر اساس اسناد بین‌الملل ما ثابت کردیم مبنای حقوقی ندارد لذا تکرار موضوع‌های کهنه و بی‌اساس در این گزارشات و ادعاهای بی‌اساس مبنی بر ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای به اعتبار آژانس لطمه می‌زند و لذا بایستی بخش دوم گزارش که خارج از تعهدات NPT است حذف شود و آژانس بر فعالیت‌های اصلی خود معاهده تمرکز کند.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین شب گذشته و ساعتی پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در ارزیابی خود از گزارش آژانس گفت که آژانس در آخرین گزارش خود برای 26 بار عدم انحراف فعالیت هسته‌ای کشورمان به اهداف ممنوعه را تأیید کرد که این خود سند دیگری بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان توسط آژانس محسوب می‌شود. 

وی افزود: در این گزارش برای اولین بار میان فعالیت‌ها و درخواست‌های آژانس مطابق تعهدات ایران بر طبق معاهده NPT و درخواست‌های شورای امنیت تفکیک ایجاد شده است. 

سلطانیه اظهار داشت: این اولین گام در جهت اصلاح نحوه گزارش دهی محسوب می‌شود که البته بر اساس خواسته کشورهای عدم تعهد از مدیرکل محقق شد.

نماینده کشورمان در آژانس گفت: در بخش اول مربوط به کلیه مراکز و فعالیت‌های هسته‌ای به وضوح مشخص شده است که ایران به کلیه تعهدات خود مطابق NPT متعهد بوده و در بخش دوم مشخص است که درخواست‌های مربوط به شورای امنیت به دلیل آن که ایران قطعنامه‌ها را فاقد وجاهت حقوقی می‌داند قابل اجرا نمی‌باشد. 

وی خاطرنشان کرد که ضمنا در این گزارش شفاف تر از همیشه تأکید شده که هیچگونه فعالیت بازفرآوری در ایران وجود ندارد و لذا اظهارات قبلی ایران کاملا تأیید شده است.

سلطانیه اظهار داشت: در این گزارش مفصل نظارت کامل آژانس بر کلیه فعالیت‌ها به خصوص غنی سازی نطنز کاملاً مشهود است و لذا فعالیتها بدون وقفه و زیر نظارت آژانس ادامه دارد، امیدوارم که در گزارش‌های بعدی مدیرکل گام‌های بیشتری در جهت رفع نواقص در گزارش‌دهی فعالیت‌های هسته‌ای که مورد تأکید بیش از 100 کشور عدم تعهد است بردارد. 

وی همچنین در خصوص نامه همسر شهید دکتر شهریاری به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز توضیح داد که نامه همسر محترم شهید دکتر شهریاری توسط اینجانب به آقای آمانو تحویل شد که وی خطاب به ایشان تأسف و همدردی خود را کتباً اعلام کرده که اصل نامه و پاسخ آقای آمانو به این نامه منتشر شده است. 

نماینده کشورمان در آژانس در ادامه گفت: امیدوارم جامعه بین‌الملل با اقدامات موثر خود مانع تکرار این پدیده یعنی ترور متخصصین که میراث بشریت می‌باشند شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
پس ویروس کار خود را کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
بهترین کار صداقت و احترام به شعور مردم است !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین