کد خبر: ۱۵۹۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

سرنوشت نامعلوم سناریوی جدید اشتغال91

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حدود 3 ماه از سال 91 می گذرد؛ با این حال هنوز دولت برنامه جدیدی برای اشتغال زایی و ایجاد فرصت های جدید شغلی ارائه نکرده است.

بر پایه این گزارش، دولت در سال گذشته بارها اعلام کرده بود برنامه اشتغال زایی را تا رسیدن به وضعیت مطلوب و به گفته رئیس جمهور تا ریشه کن کردن بیکاری ادامه خواهد داد.

با این حال قرار بود از سوی شورای عالی اشتغال، برنامه جدید دولت برای ایجاد فرصت های جدید شغلی در سال 91 اعلام شود. همچنین پیش بینی های صورت گرفته برای بانک ها نیز توسط این شورا اعلام و سهم هر استان از بسته اشتغالی امسال نیز مشخص شود.

با اینکه دولت در 3 ماهه ابتدای سال جاری چند نشست شورای عالی اشتغال را همزمان با سفرهای استانی هیئت دولت و یکی دو نشست نیز در تهران برگزار کرده است، اما هنوز برنامه سال جاری این شورا و پیش بینی های انجام شده برای استان ها ارائه نشده است.

توقف طرح جدید اشتغال در 3ماهه اول سال

طبق برنامه ریزی های اولیه قرار است در سال جاری به میزان 45 هزار میلیارد تومان منابع جدید بانکی توسط شبکه بانکی کشور به طرح های اشتغال زایی پرداخت شود، هرچند انتقادات فراوانی نیز در مورد عملکرد ضعیف بانک ها در تسهیلات دهی و تحقق تعهدات سال های گذشته وجود دارد.

در هر حال با وجود تاخیر در ارائه برنامه دولت در مورد نحوه ایجاد فرصت های جدید شغلی سال 91، فرصت باقی مانده برای اجرای هرگونه طرح و برنامه ای که بخواهد از سوی دولت ارائه شود به 9 ماه کاهش یافته است.

به عبارتی دولت نتوانست از فرصت 3 ماهه اول برای آغاز اقدامات و برنامه های استان ها در زمینه اشتغال زایی بهره مند شود. به نظر می رسد خود استان ها علاقه چندانی در ورود به این موضوع ندارند و تنها در صورت ابلاغ دولت، طرح هایی را دنبال و در پایان سال آمارهای را ارائه می کنند.

همه این موارد در حالی مطرح است که انتقادات و حواشی فراوانی نیز بر آمارهای اشتغال زایی دولت به ویژه در 2 سال گذشته وجود دارد.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که بعید به نظر می رسد دولت در سال جاری بتواند برنامه قابل قبولی برای ایجاد فرصت های جدید شغلی داشته باشد، گفت: تدوین هرگونه برنامه اشتغالی نیاز به زمان دارد، اما دولت در سال پایانی فعالیت خود این امکان را در اختیار ندارد.

تبلیغات گسترده دولت

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: در 2 سال گذشته دولت تبلیغات گسترده ای را در زمینه اشتغال زایی داشته اما به لحاظ آمارهای به دست آمده و هدفگذاری ها نتوانست موفق عمل کند و حتی اقدامات آن مورد انتقاد جامعه و مجلس نیز قرار گرفت.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه برنامه های یکساله اشتغال زایی نمی تواند خیلی واقعی باشد، افزود: با وجود تبلیغات گسترده ای که در یکی دو سال اخیر انجام شد، اما دولت برنامه منسجم و قابل قبولی نداشته است.

این مقام مسئول کارگری کشور، ادامه داد: فقط یک برنامه اشتغالی در دولت دهم ارائه شده بود که آن هم به جایی نرسید. در حال حاضر بنگاه ها و واحدهای تولیدی با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان لباس و مارک های معتبر کشور، مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج وارد می کنند و عدم حمایت دولت در تامین منابع مالی می تواند منجر به تضعیف مشاغل موجود در این بنگاه ها شود.

به گفته حاج اسماعیلی، دولت باید حفظ مشاغل موجود را در اولویت کارهای خود قرار دهد. هم اکنون هیچ برنامه روشنی در این زمینه وجود ندارد و برای سال جاری نیز صرفا در معدود نشست های شورای عالی اشتغال پرداخت تسهیلات جدید به طرح های اشتغالی مطرح شد.

به گزارش مهر،نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف، گفت: بسیاری از بنگاه ها به لحاظ انجام کار سرمایه گذاری و ایجاد پروژه های جدید خود منتظر برنامه دولت برای فازدوم هدفمندی یارانه ها هستند و اکنون تلاش می کنند شرایط فعلی خود را حفظ کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
0
0
مگه در دو سال گذشته موفق بود...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین