کد خبر: ۲۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۴
حبیب الله پیمان در گفت و گو با آفتاب تاکید کرد:

بی ثباتی جامعه ایران مانع شکل گیری احزاب پایدار است

آفتاب‌‌نیوز : « دکتر حبیب الله پیمان» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: احزاب زاییده جامعه های دموکراتیک و متعلق به دوران مدرن هستند و در شرایط دموکراتیک رشد می یابند. 

پیمان تصریح کرد: این شرایط بعد از مشروطیت به وجود آمد و نهادهای دموکراتیک شکل گرفت، آزادی احزاب و مطبوعات تحقق پیدا کرد، مجلس و قانون اساسی به وجود آمد و حداقل شرایط دموکراتیک برای فعالیت حزبی ایجاد شد. اما دیکتاتورهایی که بعدا سرکار آمدند جلو رشد احزاب را گرفتند. بنابراین در یک قرن اخیر مدت فعالیت احزاب خیلی کوتاه و مثل باران بهاری و بعد دوران اختناق آغاز می شد و اگر احزاب نطفه می بستند قبل از هر گونه رشدی متوقف می شدند، به همین دلیل احزاب ریشه دار کم داریم. 

وی تاکید کرد: جدای از این عامل باید به عامل دیگری اشاره کرد و آن عدم رشد خود آگاهی سیاسی ـ اجتماعی است و چون این خود آگاهی فقط در لایه های نازکی از روشن فکران رشد کرد، توده های مردم آگاهی لازم برای حضور در تشکل ها و احزاب به دست نیاوردند و نتوانستند سازمان های صنفی پایدار شکل دهند و اگر سندیکاهایی هم تشکیل شدند امکان رشد پیدا نکردند. بنابراین احزاب قبل از اینکه از لایه روشنفکران بگذرند، متوقف شدند و از طرفی روشنفکران نیز نتوانستند اتحاد پایدار شکل دهند. 

پیمان یکی دیگر از عوامل عدم شکل گیری احزاب تاثیر گذار را عدم رشد جامعه مدنی دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه جامعه مدنی رشد نکرده مبانی فکری و نظری نقش ایفا نمی کند و عامل شخصیت ها بیشتر از آنچه لازم است تاثیر گذار هستند و برانگیزه های جمعی غلبه می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین