کد خبر: ۵۱۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
تاکید بر ضرورت توقف فوری حملات و تسریع کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن و سوریه

"برهم خوردن برجام نقطه پشیمانی همگان خواهد بود"/جزئیات دیدار روحانی و لودریان+تصاویر

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و همکاری های متقابل تهران - پاریس در بخش های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی، گفت: اراده دو دولت ایران و فرانسه، برقراری و توسعه روابط همه جانبه، مستحکم و دوستانه میان دو کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار «ژان ایو لودریان» وزیر امورخارجه فرانسه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها با فرانسه قائل نیست.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ رئیس جمهور، برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف های مذاکره کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.


روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف های مذاکره کننده نسبت به تعهداتشان در برجام، گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر می‌داند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: بر هم خوردن توافق هسته ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه ایران و فرانسه در رابطه با برجام و ضرورت ادامه آن دیدگاه مشترک دارند، گفت: خوشبختانه امروز بواسطه برجام فضای مناسبی برای توسعه روابط و همکاری های فیما بین بوجود آمده که باید در راستای دستیابی به اهداف مهم و مشترک و منافع دو ملت در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همکاری ایران و فرانسه در زمینه تداوم ثبات و امنیت منطقه، اظهار داشت: فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات اخیر لبنان نقش آفرینی مثبتی داشته‌اند و باید در راستای تقویت آرامش در این کشور و فراهم کردن زمینه های مناسب برای برگزاری انتخاباتی که موجب نشاط و استحکام سیاسی در این کشور شود، همکاری کنیم.

روحانی امنیت خلیج فارس را موضوعی حائز اهمیت در منطقه دانست و با اشاره به بحران یمن خاطر نشان کرد: این وظیفه‌ای بین المللی و انسانی است که در راستای آتش بس، پایان یافتن جنگ و کشتار مردم در یمن و ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور که دچار بمباران، بیماری ها و گرفتاری فراوان هستند، تلاش کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسائل مربوط به سوریه و مشکلاتی که مردم این کشور با آن مواجه هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته و این در حالی است که هنوز تروریسم در منطقه به طور کامل ریشه کن نشده و خطرات آن دیگر کشورها را نیز تهدید می کند.

روحانی مبارزه تا محو کامل تروریسم و کمک به مردم سوریه را از اولویت های مهم همکاری ایران و فرانسه در منطقه برشمرد و گفت: هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد.

لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر علاقمندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری تهران - پاریس به واسطه فضای بوجود آمده پس از برجام در دو سال اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: علاقمند به توسعه و تحکیم همه جانبه روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستیم که برای این مقصود فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری های اقتصادی فیما بین اتخاذ کرده تا پویایی تجاری ایجاد شده میان دو کشور تقویت شود.

لودریان با بیان اینکه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را سندی اساسی بویژه در راستای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای قلمداد می‌کند، افزود: ایران و فرانسه می توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای بویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: علاقمندیم با ایران به عنوان کشوری دوست در زمینه تمامی موضوعات مورد علاقه رایزنی و همکاری داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین