کد خبر: ۵۶۰۰۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران درصدد افزایش نفوذ خود در عراق است

ایران به دنبال متصل‌کردن سوریه و عراق از طریق راه‌آهن؟ نتایج آن برای ایران چه خواهد بود؟

این موضوع می‌تواند به ایران برای مقابله با تحریم‌های امریکا کمک کند و باعث افزایش همکاری‌های اقتصادی میان سه کشور شود. به گفته منابع ایرانی، این خط ریلی بخشی از طرح ایران برای بازسازی سوریه است. ایران می‌تواند از فرصت ایجاد شده برای تجارت و صادرات کالاهای خود و تسهیل فرایند حمل و نقل استفاده کند. همچنین، این موضوع به تقویت گردشگری مذهبی بین ایران، عراق و سوریه می‌انجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- ایران در حال ساخت خط راه‌آهن 20 مایلی است که می‌تواند سرتاسر عراق را به سوریه کشور همسایه متصل سازد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "المانیتور" با اشاره به اینکه همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران درصدد افزایش نفوذ خود در عراق است، می‌نویسد یکی از راه‌های ایران برای گسترش نفوذ و حضور در آن کشور برنامه احداث خط راه آهن است که می‌تواند عراق را به سوریه متصل سازد. 

ایران به دنبال متصل‌کردن سوریه و عراق از طریق راه‌آهن؟ نتایج آن برای ایران چه خواهند بود؟

این سایت می‌افزاید: "ایران با این کار می‌خواهد محدودیت‌های تحریمی اعمال شده توسط امریکا را دور بزند و تبعات آن را کاهش دهد. ایران در تاریخ 12 نوامبر جزئیات این پروژه را توضیح داد که می‌تواند مرز شلمچه ایران را به بندر بصره در جنوب شرقی عراق مرتبط سازد . هزینه این پروژه 52 هزار دلار است. با احداث این خط راه آهن، عراق می‌تواند راحت‌تر به بنادر مدیترانه لاذقیه در سوریه دسترسی داشته باشد. این ایده سال‌ها مطرح می‌شد در نهایت در ماه آگوست گذشته ایران و سوریه هر دو از تمایل خود برای اجرای این پروژه راه آهن خبر دادند و از توافق عراق گفتند. 

این موضوع می‌تواند به ایران برای مقابله با تحریم‌های امریکا کمک کند و باعث افزایش همکاری‌های اقتصادی میان سه کشور شود. به گفته منابع ایرانی، این خط ریلی بخشی از طرح ایران برای بازسازی سوریه است. ایران می‌تواند از فرصت ایجاد شده برای تجارت و صادرات کالاهای خود و تسهیل فرایند حمل و نقل استفاده کند. همچنین، این موضوع به تقویت گردشگری مذهبی بین ایران، عراق و سوریه می‌انجامد. احزاب اپوزیسیون سوریه اما این طرح را رد کرده‌اند و معتقدند این موضوع تنها سبب تقویت موضع ایران در سوریه و منطقه می‌شود. 

این سایت در ادامه می نویسد: "اولین خط راه آهن با سرعت بالا در عراق که بغداد را به بصره متصل می‌کرد در سال 1967 میلادی آغاز به کار کرد. اگرچه جنگ به خطوط راه آهن عراق آسیب رساند عراق اما عملیات بازسازی آن را از زمان پس از حمله امریکا در سال 2003 میلادی از سر گرفت. "عامر الجابری" مدیر رسانه‌ای وزارت حمل و نقل عراق به "المانیتور" می‌گوید: "عراق در هر پروژه‌ای که باعث ارتقا و تقویت حمل و نقل بین المللی شود شرکت می‌کند. این موضوع به نفع اقتصاد است و نقل و انتقال شهروندان را از کشوری به کشور دیگر راحت‌تر می‌سازد. ما مشتاق طرح خط راه آهن ایران، سوریه و عراق هستیم. این طرح بندرهای مدیترانه و بنادر ایرانی را به یکدیگر متصل می‌سازد و به نفع عراق است. 

المانیتور می‌نویسد: "ایران این طرح را فرصتی برای توسعه بنادر ساحلی سوریه می‌داند. اسرائیل اما نگران است. وزارت حمل و نقل سوریه در ایمیلی به "المانیتور" اما نوشته است: "راه آهن بخشی از برنامه برای بازسازی زیرساخت‌های کشوری است که بر اثر جنگ ویران شده است. این تنها بخشی از پروژه سوریه برای ساخت 32 کیلومتر خط راه آهن است. بقیه این خط به عراق توسعه می‌یابد؛ در عمق آن کشور گسترش می‌یابد، تا بغداد و کربلا. این خط حمل  نقل افراد و نقل و انتقال کالا بین ایران، عراق و سوریه را تسهیل خواهد کرد". این وزارتخانه در ادامه نوشته است این موضوع که راه اهن طرحی برای نفوذ ایران در مدیترانه است صرفا یک "شایعه" است. این وزارتخانه در ادامه می‌افزاید:"این خط راه آهن بخشی از پروژه مرتبط با شبکه‌های ارتباطی آسیای میانه است که خطوط چین و روسیه را نیز به یکدیگر متصل می‌سازد. سوریه در طرح جاده ابریشم نوین (کمربند ایمنی و جاده سازی چین) مشارکت دارد و این طرح نیز بخشی از آن طرح کلی‌تر است". 

"عبدالستار محسن" مدیر رسانه‌ای شرکت راه آهن دولتی عراق نیز با تاکید و تایید این موضوع می‌افزاید: "راه‌آهن باعث اتصال سه کشور به یکدیگر می‌شود. این بخشی از استراتژی وزارت حمل و نقل عراق است. این طرح سالهاست به تعویق افتاده است آن هم به دلیل شرایط سیاسی خاص در عراق. وزارت خزانه‌داری پس از سال‌ها تصمیم دارد بخشی از هزینه بازسازی را برعهده گیرد. این سیستم راه آهن تکریت، موصل و فلوجه را به یکدیگر متصل کرده و به مناطق جنوبی عراق و سوریه امتداد می‌یابد. این طرح در آینده گسترش می‌یابد و نه تنها عراق را به ایران و سوریه بلکه به اردن و کویت نیز متصل خواهد ساخت". 

این سایت در پایان می‌نویسد: "واقعیت آن است که این طرح باعث رونق گردشگری مذهبی می‌شود چرا که اماکن مقدس مذهبی شیعیان در سه کشور وجود دارند. البته تحریم‌های امریکا ممکن است به بودجه مورد نظر برای اجرای این طرح آسیب برسانند. این پروژه برای سه کشور مفید است؛ برای ایران که تحت تحریم‌هاست و برای سوریه و عراق که نیازمند بازسازی زیرساخت‌های‌شان هستند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
1
...چرا راه اهن استانهایی مثل ایلام و کرمانشاه را احداث نمی کنید .
چرا برای اجرای این طرحهای خارج از کشور از مردم نظر نمی خواهید . ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
1
هر چه در سوریه و عراق هزینه کنیم پول را به دریا ریخته ایم.
انشان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
2
ایا بهتر نیست این سرمایه خرج راه اهن استانهایی مانند کهگیلویه وبویراحمد،ایلام بسیاری از شهرهای لرستان ،فارس،کرمان،بوشهر،چهارمحال وبختیاری،خوزستان وسیستان وبلوچستان شود؟
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
1
ایران می‌تواند از فرصت ایجاد شده برای تجارت و صادرات کالاهای(سلاحهای ) خود و تسهیل فرایند حمل و نقل (آنها)استفاده کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
1
اره واقعا دیگه مشکلی تو مملکت نداریم پول مردمو بدیم به دیگران
معراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
اگر این شروع اتصال شرق به اروپا باشه ایران را شاه راه اصلی می‌کنه و باعث شود آوری زیادی میشه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
خیلی هم عالی! از طریق اتصال خط آهن عراق به سوریه بازسازی سوریه نیز با پول ایران سریعتر انجام می گیرد.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
0
اسراییل و عربستان اجازه ساخت راه آهن شلمچه-بصره نمی دهند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین