کد خبر: ۷۹۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی:

فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تصویب شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با 169 رای موافق، 29 رای مخالف و 6 رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، طراحان طرح مذکور، مشکلات عدیده ناشی از ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری که فاقد حداقل شرایط قانونی مقرر برای احراز این مسئولیت خطیر می‌باشند و به منظور پرهیز از آثار منفی این امر در داخل و خارج کشور که بعضا موجب وهن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گردد را از جمله دلایل طرح یک فوریتی مذکور عنوان کردند.

همچنین میرتاج الدین یکی از طراحان طرح، با اشاره به این مطلب که این طرح را 62 نماینده مجلس امضا کرده‌اند، گفت: «وزارت کشور هیچگونه شرطی را برای ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری اعمال نمی‌کند و هر کس بخواهد می‌آید و ثبت نام می کند. اینگونه ثبت نام کردن در انتخابات ریاست جمهوری تبعات سیاسی و ایجاد شائبه برای جمهوری اسلامی می‌کند».

عضو فراکسیون تصریح کرد: «انتظار بود که وزارت کشور شرایط ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری را اصلاح کند اما متاسفانه اصلاح نشد و در کمال ناباوری دیدیم که هم سخنگوی شورای نگهبان و هم وزارت کشور اعلام کرده‌اند که با همین قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کنیم».

در ادامه بررسی یک فوریت اصلاح قانون انتخابات، ادیانی راد در مخالفت با یک فوریت گفت: «آن چیزی که در طرح است رافع ثبت نام کاندیداها نیست».

وی گفت: «رجال سیاسی باید از شهرت ملی برخوردار باشند و چتر رجلیت و سیاسی فرد باید به صورت ملی مطرح شود».

ادیانی راد افزود: «ما هیچگونه مدرک علمی در این پیشنهاد طراحان نمی‌بینیم».

جهانگیرزاده نماینده ارومیه در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: «قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری را در کشورمان با کشورهای پیشرفته مقایسه کنید چرا برعکس عمل می‌کنیم؟ در برخی کشورها چندین فیلتر برای کاندیداها گذاشته اند اما ما یک فیلتر گذاشته ایم و آن هم به عهده شورای نگهبان است و تمام هزینه‌های آن را هم شورا باید بدهد».

وی افزود: «باید قبول کنیم انتخابات ریاست جمهوری جای شوخی نیست و برای جلوگیری از وهن ملی و جلوگیری از فشارهای سیاسی ملی بر دستگاه ها این فوریت را مطرح کرده‌ایم».

گفتنی است در صورت تصویب نهایی طرح یک فوریتی اصلاح مواد 35 و 55 قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران مصوب 5/4/1364و اصلاحات بعدی آن دو تبصره به شرح زیر به ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران الحاق می‌گردد:

تبصره - احراز شرایط انتخاب شوندگان از جمله تشخیص رجل مذهبی و سیاسی بودن بر عهده شورای نگهبان است.

تبصره 2- انتخاب شوندگان علاوه بر شرایط فوق باید موقع ثبت نام سابقه تصدی حداقل یکی از مناصب اشخاص زیر یا همطراز آنان را داشته باشند.

1- رئیس جمهور، معاونین و مشاورین وی

2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان ولی فقیه در نهادها و استان ها.

3- رئیس قوه قضاییه، معاونین و مشاورین وی و روسای دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی و نیروهای مسلح و دادستان کل کشور.

4- اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرآن و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی.

5- اعضای شورای نگهبان (فقها و حقوقدانان).

6- وزرا و سرپرستان وزارتخانه ها و معاونین آنها.

7- رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش و سپاه و فرمانده نیروی انتظامی.

8- رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران.

9- روسای سازمان‌ها و نهادهای کشور، روسای دانشگاه‌های بزرگ و مراکز استان ها.

10- سفرا، استانداران و شهرداران کلان شهرها.

11- مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه و اساتید دانشگاه.

12- روسا و دبیران احزاب و سازمان های سیاسی رسمی در سطح ملی.

ماده 2- ماده 55 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران به شرح زیراصلاح می گردد:

داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام الاختیار آنها که کتبا معرفی شده باشند باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه و پس از ارائه مدارک لازم برای ثبت نام پرسشنامه اعلام داوطلبی را دریافت و پس از تکمیل آن همراه با مدارک مورد نیاز تحصیلی و سابقه اجرایی یا علمی و چهاربرگ تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس 4 ضربدر 6 از آخرین عکس خود که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین