کد خبر: ۸۹۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
تبلیغات

سنوات کارگری چطور محاسبه می‌شود؟

سنوات کارگری معمولا بر اساس زمانی که فرد در یک سازمان کار کرده است تعیین می‌شود. در این مقاله به سنوات کارگران پرداختیم و در خصوص حق سنوات به کارگران با انواع قرارداد‌های کاری با کار‌گاه‌ها و مجموعه‌های کاری مطالبی ذکر کرده‌ایم.
سنوات کارگری چطور محاسبه می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سنوات کارگری یکی از عواملی است که تاثیر زیادی بر روی پیشرفت شغلی، ارتقا و دریافت حقوق و مزایا دارد. زمانی که یک فرد سنوات کارگری بالاتری دارد، احتمال ارتقا شغلی و دستیابی به سمت‌های مدیریتی بالاتر افزایش می‌یابد. همچنین فرد با سنوات کارگری بیشتر معمولا حقوق و پاداش بیشتری دریافت می‌کند. در این مقاله به سنوات کارگری و نحوه محاسبه آن پرداخته‌ایم. همچنین تلاش کرده‌ایم به سوالاتی که پیش پای کارگران محترم در خصوص سنوات وجود دارد را پاسخ دهیم.

سنوات برای چیست؟

سنوات از جمله مزایای کارگران است که بعد از پایان یافتن مدت خدمت آن‌ها پرداخت می‌شود. البته ذکر این نکته مهم است که نحوه محاسبه سنوات در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها یکسان است، اما زمان پرداخت آن بستگی به شرکت و کارفرما دارد.

حق سنوات و پایه سنوات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پایه سنوات مفهومی متفاوت از سنوات دارد، ولی معمولا بسیاری این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. پایه سنوات بخش حمایتی پایه حقوق نامیده می‌شود که معمولا برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می‌شود.

از ابتدای سال ۹۲ در بخشنامه‌های شورای عالی کار مصوب شد که می‌بایست حداقل پایه سنوات مقرر برای کلیه کارگران و کارمندان با قرارداد‌های دائم و موقت در کلیه کارگاه‌ها، به افرادی که حداقل یک‌سال سابقه کار دارند، روزانه محاسبه و پرداخت گردد. این قانون صرف نظر از اینکه کارگاهی طرح طبقه‌بندی مشاغل دارد یا خیر اجرا می‌شود.

در ماده ۲۴ قانون کار، به سنوات پرداخته شده است. بر این اساس کارفرما مکلف است به ازای هرسال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق، به عنوان مزایای پایان کار پرداخت کند. حق سنوات به کارگرانی که حتی یک روز در کارگاه مشغول به کار بوده اند، معادل میزان کارکردشان، تعلق می‌گیرد.

مبلغ سنوات را چطور محاسبه کنیم؟

برای محاسبه سنوات پایان خدمت ابتدا حقوق پایه فرد بر ۳۶۵ روز تقسیم شده و حاصل در تعداد روز‌های کارکرد ضرب شود. عدد به‌دست آمده میزان سنوات سال جاری است. حال اگر فرد در سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره داشته باشد، مبلغ سنوات سال‌های قبل وی نیز محاسبه شده و به مبلغ سنوات سال افزوده شده و به عنوان سنوات پایان کار فرد پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه سنوات کارگران بدین صورت است: سنوات = تعداد روز‌های کارکرد × (۳۶۵ روز / حقوق پایه)

باید توجه داشت که فرمول محاسبه پایه سنوات در سال‌های مختلف تغییر نکرده و تا زمانی که بخش‌نامه یا قانون مصوبی ابلاغ نشود، فرمول کلی حق سنوات به همین ترتیب باقی خواهد ماند. اما بر اساس قانون عیدی و سنوات برای کارگرانی که یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۷ هزار تومان به عنوان پایه سنوات محاسبه می‌شود. این رقم مجموعا در هر ماه نزدیک به ۲۱۰ هزار تومان می‌شود.

حق سنوات برای کارگران ترک کار کرده

بر طبق قانون، تمام کارگران با هر قرارداد کاری، مشمول دریافت سنوات می‌شوند. در حال حاضر و بر طبق قوانین موجود، کارگری که ترک کار کند نیز سنوات می‌گیرد. در خصوص حق سنوات کارگران و کارمندانی که ترک کار کرده‌اند، این نکات قابل ذکر است:

کارگر باید قبل از ترک کار، به کارفرما اطلاع دهد. در غیر این صورت، ممکن است کارفرما از پرداخت سنوات خودداری کند.

کارگر باید تسویه حساب کامل خود را از کارفرما دریافت کند. در غیر این صورت، می‌تواند از طریق مراجع ذیصلاح مانند اداره کار و امور اجتماعی اقدام کند.

میزان سنوات بر اساس آخرین حقوق دریافتی کارگر و سابقه کار او محاسبه می‌شود.

حق سنوات برای کارگران تعدیل نیرو شده

تعدیل نیرو از پدیده‌هایی است که در طی این سال‌ها در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها شاهد آن بوده‌ایم. سوال بسیاری از کارگران این است که آیا در صورت تعدیل نیرو هم سنوات به آن‌ها تعلق می‌گیرد؟ باید گفت در این صورت نیز کارفرما‌ها موظف هستند که سنوات کارگران را به طور کامل پرداخت کنند.

حق سنوات برای کارگران با کارکرد کمتر از یک سال

تمامی کارگرانی که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند، شامل دریافت سنوات هستند. بر طبق قانون همه کارگران مشمول سنوات هستند، ولی مبلغ پرداختی به افرادی که یک سال کامل را مشغول به کار بوده‌اند با افرادی که در طول سال، مجموعه کاری خود را ترک کرده‌اند، متفاوت است. حق سنوات همه کارگران باید توسط کارفرما پرداخت شود. برای محاسبه سنوات یک سال کامل و کمتر از یک سال از این فرمول استفاده می‌شود:

۳۶۵/ کارکرد سنوات × حقوق پایه در حکم = حق سنوات

با جای‌گذاری در فرمول بالا، حق سنوات در پایان یک سال کاری برابر با یک ماه پایه حقوق کارگران و کارمندان است. تفاوتی نمی‌کند که یک سال کامل گذشته باشد یا چند ماه، تنها کافی است تا به جای کارکرد سنوات، تعداد روز‌های کاری یک سال گذشته را وارد کنیم.

حق سنوات در قانون

طبق ماده ۲۱ قانون کار؛ سنوات، مزایای پایان کار، حق سنوات و یا مزایای پایان خدمت، مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران است که کارفرما باید به کارگران خود پرداخت کند. سنوات یا مزایای پایان کار، باید با خاتمه و یا فسخ قرارداد کار، به کارگر پرداخت شود. این مبلغ به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز به نسبت مدت کارکردشان تعلق می‌گیرد و باید توسط کارفرما پرداخت شود.

چطور حق سنوات را آنلاین حساب کنیم؟

بسیاری از کارگران و کارمندان به دنبال راهکاری هستند تا حق سنوات خود را آنلاین محاسبه کنند. پیشنهاد ما استفاده از صفحه محاسبه سنوات سایت حسابو (hesabo.com) است. در این صفحه ضمن استفاده از ابزار آنلاین برای حساب کردن مبلغ سنوات، نکات مهم دیگری در این خصوص منتشر شده که مطالعه ان برای کارگران و کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها ضروری است.

جمع‌بندی

سنوات کارگری معمولا بر اساس زمانی که فرد در یک سازمان کار کرده است تعیین می‌شود. در مقاله فوق به سنوات کارگران پرداختیم و در خصوص حق سنوات به کارگران با انواع قرارداد‌های کاری با کار‌گاه‌ها و مجموعه‌های کاری مطالب مهمی ذکر کرده‌ایم و برای ارتباط با کارشناسان حسابو می‌توانید از طریق روش هایس زیر با ما در ارتباط باشید.

سایت:https://hesabo.com

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین