کد خبر: ۹۷۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
در آغاز سال 1389:

85 درصد مواد خوراکی گران شدند

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: با وجود اقدامات دولت برای تنظیم بازار و ایجاد ثبات، باز هم رشد قیمت در اغلب مواد خوراکی به چشم می خورد. 
عرضه گوشت قرمز و مرغ ارزان همراه با ذخیره و عرضه میوه و سایر اقلام اساسی از جمله اقداماتی بود که دولت برای جلوگیری از تورم فزاینده در بخش مواد غذایی انجام داد. اما به رغم این اقدامات 85 درصد از اقلام اساسی مواد خوراکی به طور متوسط 14 درصد افزایش قیمت را در هفته منتهی به 20 فروردین 1389 نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه کرد. 

از 40 قلم کالای اساسی که مورد بررسی بانک مرکزی قرار گرفته، قیمت خرده فروشی 34 قلم با رشد مواجه شده که بیشترین افزایش مربوط به گروه قند و شکر با 56 درصد رشد بوده است و تخم مرغ با هشت درصد کاهش قیمت، بالاترین سهم در بین کاهش یافته ها را داشت. 

قیمت میوه 19 درصد افزایش یافت
ذخیره سازی میوه که در سال گذشته از زمان برداشت به منظور جلوگیری از رشد قیمت ها شروع شد هم نتوانست جلوی افزایش قیمت این محصول را بگیرد و در فروردین ماه میوه با 4/19 درصد افزایش روبه رو شد. در بین میوه ها قیمت لیموشیرین با 7/58 درصد رشد به هزار و 336 تومان رسید و پرتقال و سیب نیز هر کدام با 24 و 16 درصد افزایش بالاترین سهم را در رشد قیمت میوه داشتند. در گروه سبزی های تازه نیز سیب زمینی 3/69 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و به 618 تومان رسید.
سیب زمینی که در ابتدای سال گذشته به یکی از بحث انگیزترین محصولات تبدیل شده بود، به دلیل ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا به شدت دچار کاهش قیمت شد و حتی کار به آنجا رسید که برای جلوگیری از فاسد شدن تولیدات، عرضه رایگان آن بین افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام شد.
کشاورزان با تجربه سال گذشته، امسال کمتر به سمت کاشت سیب زمینی تمایل پیدا کرده و ترجیح دادند محصولات دیگری را جایگزین آن کنند. به همین دلیل افت تولید سیب زمینی قیمت آن را بالا برد.
در هر حال سال هاست عادت کرده ایم یک سال، سال سیب زمینی و یک سال، سال پیاز باشد. 

شکر در صدر گران شده ها
اما زمانی که صحبت از شکر به میان می آید، کام ها به تلخی می گراید. در فروردین امسال قیمت شکر رکورد ماه های قبل را شکست و به یک هزار و 92 تومان در هر کیلو رسید که نسبت به هفته منتهی به 20 فروردین 1388 ، 70/74 درصد رشد نشان می دهد.قیمت قند نیز با 50 درصد افزایش به یک هزار و 280 تومان رسید.
نرخ شکر که از سال 1385 با کاهش تعرفه واردات و ورود شکرهای خارجی در سطح 500 تومان باقی مانده بود اکنون مرز هزار تومان را رد کرده است.
یکی از مهم ترین دلایل آن شاید کاهش شدید تولید از یک میلیون و 200 هزار تن در سال 1385 به 500 هزار تن در سال جاری باشد که با افزایش تعرفه واردات نیز همراه شد و زمینه بالا رفتن قیمت شکر را فراهم کرد. در سال 1385 تعرفه واردات شکر خام به پنج و شکر سفید به 20 درصد کاهش یافت و باعث هجوم شکرهای خارجی به کشور شد.
ورود شکرهای خارجی تولید داخل را تحت الشعاع قرار داد و شکرهای داخلی در انبار ماند. این وضعیت که سه سال ادامه پیدا کرد، ضربه سختی به تولید داخل زد و تولید کارخانه هایمان به شدت کاهش یافت. اما اعتراض ها باعث شد تعرفه واردات از ابتدای فروردین به 20 و 35 درصد افزایش یابد و در پی آن ورود شکر کمتر شود. ولی در عین حال تولید نتوانست خود را به سطح قبل برساند لذا با کمبود شکر در بازار مواجه شدیم و به تبع آن قیمت ها به شدت افزایش یافت. 

اقدامات کوتاه مدت گوشتی
ماجرای گوشت قرمز و مرغ نیز به واسطه آنکه بارها تکرار شده همه از بر هستند و می دانند که وزارت بازرگانی از آذر سال گذشته که مسوول تنظیم بازار مواد پروتئینی شده، دام زنده را از استان های شرقی خریده و با قیمت های ارزان یعنی هفت هزار و 200 تومان گاوی و 10 هزار تومان گوسفندی به بازار عرضه کرد و کسری نیاز را هم از کشورهای شرقی مانند پاکستان و افغانستان تامین کرد.
اما با تمام شدن عرضه گوشت ارزان نه تنها قیمت ها روند افزایشی خود را از سرگرفته بلکه به دلیل بیمار بودن دام های وارد شده، بیماری تب برفکی در دامداری های کشور هم شایع شده و تاکنون تلفات بسیاری را در پی داشته است. بانک مرکزی افزایش قیمت گوشت گوسفند را در فروردین ماه امسال 4/38 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و گوشت گاو را24 درصد اعلام کرده است و گوشت مرغ هم با 9/33 درصد افزایش با قیمت سه هزار تومان در جداول این بانک به ثبت رسیده است.
همچنین قیمت گوشت گاو 10 هزار و 815 و گوشت گوسفند 14 هزار و 596 تومان در خرده فروشی ها اعلام شده است که البته شاید هر کدام از خوانندگان این مطلب با قیمت هایی بیش از آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است نیز مواجه شده باشند. 

از دیگر گروه هایی که دچار رشد قیمت شده اند، لبنیات با 4/4 درصد افزایش است که بیشترین رشد را در این گروه کره پاستوریزه با 2/12 درصد افزایش از آن خود کرده است. همچنین پنیر غیرپاستوریزه 9/9، ماست پاستوریزه 10 و ماست غیرپاستوریزه 7/1 درصد افزایش قیمت داشته اند.
چای و روغن نباتی هم از دیگر افزایش یافته های قیمتی فروردین ماه امسال هستند.
قیمت چای خارجی 2/8 درصد افزایش یافت و به چهار هزار و 982 تومان به ازای هر 500 گرم رسید. 

روغن نباتی جامد و مایع هم به ترتیب 5 و 4/0 درصد با رشد قیمت مواجه شد. اما بین همه گروه های مواد خوراکی دو گروه هم با کاهش قیمت همراه شد. این دو گروه تخم مرغ و برنج بود که 8/8 و 6/2 درصد افت قیمت داشت. تخم مرغ از جمله اقلامی است که قیمت آن به صورت فصلی تغییر می کند و در فصول گرم سال قیمت های نسبتاً پایین تری در مقایسه با فصول سرد دارد. ولی داستان برنج کمی متفاوت تر است. این محصول هم سرنوشتی تقریباً مشابه شکر دارد و پررنگ شدن حضور رقبای خارجی مثل برنج های دانه بلند هندی و پاکستانی عرصه را بر آن تنگ کرده و موجب کاهش قیمت تولیدات داخلی شده است. 

همان طور که آمارهای بانک مرکزی هم تصدیق می کند، برنج داخلی درجه یک با 9/3 درصد کاهش قیمت، دو هزارو 890 تومان در هر کیلو هم اکنون به فروش می رسد حال آنکه قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی با 2/5 درصد افزایش به هزار و 920 تومان در هر کیلو رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین