کد خبر: ۱۲۹۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸

گیر رسالت به کسری شش میلیاردی تفریغ بودجه سال آخر خاتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه رسالت با اشاره به بودجه تفریغ سال 83 نوشت: "تفریغ بودجه سال 83 چند ویژگی داشت. اولین ویژگی آن این بود كه عملكرد خاتمی در آستانه تحویل دولت به احمدی نژاد در حوزه نفت و گاز ابهامات زیادی داشت. از جمله این ابهامات عدم واریز شش میلیارد دلار درآمد نفت به خزانه كشور بود. این واقعیت تلخ در تفریغ نفت سال 83 از برجستگی خاص برخوردار بود. دیوان محاسبات برای اولین بار در تاریخ تفریغ نویسی یك جلد از مجلدات تفریغ را به ارائه تفریغ نفت اختصاص داد".

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است: "دومین ویژگی تفریغ 83 گزارش ویژه از قراردادهای فروش گاز از جمله قرارداد كرسنت بود. گزارش تفریغ نفت سال 83 در خصوص قرارداد كرسنت،‌ 14 صفحه را به خود اختصاص داده بود. 

خلاصه قرارداد این بود كه یك شركت نفتی ثبت شده در كشور برمودا كه مقیم شارجه بود طرف قراردادی است كه گاز ایران را به مدت 25 سال خریداری می‌كند و در محدوده‌ كشور امارات به مصرف می‌رساند. 

در حقیقت ذینفع این قرارداد امارات بود. بهای گاز تحویلی به كرسنت برای 7 سال نخست قرارداد بابت هر هزار متر مكعب 17.5 دلار بود و از سال هشتم قرارداد بهای آن براساس ضریب افزایش قیمت پایه نفت دبی كه در این قرارداد 18 دلار تعیین شده است،‌ افزایش می‌یافت. 

شركت یاد شده اعتبار و سابقه درخشانی در امور نفتی نداشت و در اجرای قراردادی دیگر با ایران هم دچار مشكلاتی بود".

رسالت افزود: "آنچه در این ارتباط مطرح است این است كه زنگ خطر قرارداد كرسنت از سال 83 در تفریغ بودجه این سال به صدا درآمد. 

چرا پس از 7 سال هنوز نهادهای نظارتی این تخلف آشكار و یا بهتر بگوییم جرم را مورد رسیدگی قرار نداده‌اند. دیوان محاسبات اگر چنین تخلفی را احراز كرد،‌ چرا وفق قانون و اختیاراتی كه داشته گام اول را برای رسیدگی به این جرم برنداشته‌ است؟

چرا نمایندگان مجلس كه چشم و گوش ملت هستند به این پرونده سنگین با شرحی كه از آن در گزارش تفریغ بودجه سال 83 رفته، حساس نشدند و تعقیب و مجازات عاملان و مسببان آن را پیگیری نكردند؟چرا سازمان بازرسی كل كشور در این مورد ساكت است؟ 

چرا دولت با داشتن یك نهاد نظارتی چون سازمان حسابرسی در این مورد اقدامی نكرده است؟ آیا نسبت به حقوق اقتصادی ملت و حقوق بیت‌المال باید شاهد چنین بی‌حسی باشیم"؟

این روزنامه خاطرنشان كرد: "متخلفین پرونده چه نقشی در این بی‌حسی داشتند و كمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس در این باره چرا ساكت است؟ این تخلف در دوران دولت آقای خاتمی رخ داده است. در دوران دولت احمدی نژاد با این فراز و فرودها در بر كناریها و انتصاب‌ها، عاقدین قرارداد در نفت چه مصونیتی داشتند كه هیچ كس متعرض آنها نشد"؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین