کد خبر: ۱۳۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰

صادرات شکر ارزان در مقابل واردات شکر گران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که شکر تولید‌ شده در داخل قیمت پایینی داشت، عده‌ای از صادر‌کنندگان از این قیمت سوء‌استفاده کرده و انبارهای تولیدی را خالی کردند و این محصول را با قیمت مصوب کیلویی 875 تومان از طریق گمرک مشهد به کشور‌های همسایه کیلویی هزار و 400 تومان فروختند که در این میان بازار داخل با کمبود مواجه شده و با صفر شدن تعرفه‌ی واردات هم‌اکنون نیاز مصرف‌کنندگان با شکر‌های وارداتی به قیمت بالا تامین می‌شود.

امسال برای اولین‌بار صادرات شکر شکل گرفت و در حالی که این محصول به قیمت مصوب قرار بود در اختیار مردم قرار گیرد، در اختیار صادر‌کنندگان قرار گرفت و این گروه از پایین‌بودن قیمت تولید داخلی منتفع شدند؛ به گونه‌ای که نیاز فعلی کشور از طریق واردات و با قیمت روز بازارهای جهانی که افزایش یافته و افزایش آن ادامه دارد، تامین می‌شود.

حال سوال این است چرا تا وقتی که نیاز داخلی کشور تامین نشده باید صادرات داشته باشیم؟!

در این زمینه خلیل بهزاد - مدیر عامل مرکز بررسی صنایع قند، گفت: صادرت‌کنندگان از کنترل بازار قیمت شکر و اجبار کارخانه‌ها برای فروش این محصول با قیمت مصوب کیلویی 875 تومان سوء‌استفاده کرده و از طریق قوچان و گمرک مشهد شکر به کشور‌های همسایه به‌طور رسمی صادر شد.

وی با اشاره به تشویق صادر‌کنندگان برای صادرات همه محصولات، اظهار کرد: با خالی‌شدن انبارهای شکر، وزارت بازرگانی تعرفه‌ی 20درصدی واردات را به چهار درصد تعرفه‌ی گمرکی کاهش داد.

بهزاد اظهار کرد: در صورتی که نظارت شدید تعزیرات حکومتی بر قیمت شکر تولید داخلی کارخانه‌ها اعمال می‌شد، اکنون هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت شکر‌های وارداتی نیست و شکر وارداتی به هر قیمتی فروخته می‌شود.

به گفته‌ی مدیر عامل مرکز صنایع قند ایران 700 هزار تن شکر در حال واردات به گمرک ایران است.

بهزاد با ابراز انتقاد از این‌که طی چهار - پنج سال اخیر واردات شکر همزمان با بهره‌برداری از چغندر‌قند انجام شده است، گفت: همزمانی اوج واردات با برداشت چغندر قند داخلی باعث می‌شود شکر کارخانه‌های قند داخل انبار‌ها بماند و کارخانه‌ها توان رقابت با وارد‌کنندگان را نداشته باشند.

وی تصریح کرد:‌ اگر این وضعیت ادامه یابد، صنعت قند نمی‌تواند پایدار باشد، در حالی که این صنعت، صنعت استراتژیک و مادر محسوب می‌شود و صنایع دیگر از آن بهره‌ می‌برند؛ به‌طوری که با کشت چغندر از واردات علوفه‌ی دام جلوگیری می‌شود.همچنین ملاس که به عنوان کالای با ارزش و طلای سیاه که اسید‌سیتریک، الکل و خمیر‌مایه از آن تولید می‌شود، سال گذشته از خارج وارد شد.

مدیر عامل مرکز صنایع قند تصریح کرد: در سال جاری صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان شکر از مصوب‌بودن نرخ این محصول منتفع شدند و تولید‌کننده و مصرف‌کننده نه تنها بهره‌ای از پایین‌بودن قیمت نبرده، بلکه متضرر هم شده‌اند و مجبورند شکر‌های وارداتی را با قیمت بالا مصرف کنند که در این زمینه وزارت بازرگانی باید پاسخگو باشد.

وی گفت: ظرفیت کارخانه‌های داخلی به گونه‌ای است که می‌توان صادر‌کننده هم بود، چرا که هم‌اکنون از 60 درصد ظرفیت کارخانه‌های قند استفاده می‌شود و 40 درصد آن خالی است.

بهزاد یادآور شد: سال گذشته 950 هزار تن شکر چغندری و نیشکری در کشور تولید شد که امسال این میزان تولید با افزایش سطح زیرکشت به یک میلیون و 300 هزار تن افزایش می‌یابد، اما با وضعیت توسعه‌ی واردات و همزمانی آن با فصل برداشت در یک سال آینده سطح زیر کشت چغندر قند کاهش خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
0
هیچی مون به هیچی مون نبرده.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
0
شنیده بودیم ملانصرالدین تخم‌مرغ را ده قروش می‌خریده و همان ده قروش می‌فروخته‌، ولی اینکه قیمت خریدش بالاتر از قیمت فروشش باشه‌، دیگه نوبره والله!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
0
اينو ميگن حمايت ازضنايع(بخوانيد جيب) داخلي
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین