کد خبر: ۴۴۶۷۸۱
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
این خبر به‌روزرسانی شده است

پایان رای‌گیری انتخابات/آغاز شمارش آراء+فیلم و تصاویر

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا(در حوزه های انتخابیه "اصفهان"، "اهر وهریس"، "مراغه وعجب شیر"و بندرلنگه، بستک و پارسیان") ساعت 8 روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 با دستور وزیر کشور آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- بیش از 63 هزار شعبه و 200 میلیون تعرفه رای برای برگزاری این انتخابات آماده شده است. همچنین 160 هزار نیروی نظامی و انتظامی مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند. حدود یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی و نظارتی و هفتاد هزار بازرس نیز برای برگزاری انتخابات مهیا شده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران در 102 کشور و 132 نمایندگی ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود. طبق قانون هم ملاک جمعیت هر روستا و شهر برای برگزاری انتخابات و تشکیل شوراهای شهر و روستا آخرین سرشماری مرکز آمار ایران است و سرشماری در سال ۹۵ انجام شده و جمعیت تمام روستاها و شهرها به فرمانداران و بخشداران ابلاغ شده است. حدود ۵۵ میلیون نفر در انتخابات سال ۹۴ واجد شرایط رأی دادن بودند که در این ۱۵ ماهه تعدادی از هموطنان دار فانی را وداع گفتند ولی تعداد رأی اولی‌ها هم به واجدان شرایط اضافه شده و تعداد واجدان شرایط به ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر رسیده است.

بر اساس قانون کلیه کسانی که متولد ۲۹ اردیبهشت ۷۸ و قبل از آن هستند با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. از همه واجدان شرایط دعوت می‌کنم که با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی خود در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.  در داخل کشور هیچ‌کس نمی‌تواند با ارایه گذرنامه در انتخابات شرکت کند، اما هموطنان‌مان در خارج از کشور چنانچه شناسنامه نداشته باشند قانون به آن‌ها اجازه داده است با گذرنامه در انتخابات ریاست جمهوری برای یک بار شرکت کنند.

هم‌چنین در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری ، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می گردد:

۱-سید مصطفی آقامیرسلیم- مشهور به میرسلیم- فرزند سیدجلال-کد نامزد ۳۳

۲-حسن روحانی- فرزند اسدالله-کد نامزد۵۵

۳- سید ابراهیم رئیس الساداتی- مشهور به رئیسی- فرزند سیدحاجی-کدنامزد ۶۶

۴-سید مصطفی هاشمی طبا- فرزند سیدابوالقاسم-کدنامزد۸۸
 
مردم به موقع و مستمر سر صندوق رای حاضر شوند

وزیر کشور گفت: از مردم می خوام حضور به موقع و مستمر پای صندوق رای داشته باشند تا از فرصت 12 ساعته استفاده کنیم و نیازی به تمدید زیاد زمان انتخابات نداشته باشیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در ستاد انتخابات کشور ضمن صدور آغاز برگزاری انتخابات در سراسر کشور به مردم اظهار کرد: احتمال وجود شایعات و گمانه زنی ها درفضای مجازی و رسانه ها وجود دارد بنابراین بدون توجه به این شایعات نگاه آنها به صدا و سیما و اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور باشد.

وی در ادامه اظهار کرد:  دستگاه های اجرایی و نظارتی با اطمینان کامل و برنامه ریزی دقیق از آرای ملت صیانت می‌کنند و هیچ گونه تغییر و یا دخالتی در هیچ مرحله ای از انتخابات اتفاق نمی‌افتد، حتی برای یک رای. ما این را به مردم اطمینان می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد:رهبر معظم انقلاب هم تاکید داشتند که دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مورد اطمینان ایشان هستند.  با این وجود مردم هرگونه تخلف یا عدم رعایت قانون را به استانداری‌ها، فرمانداری‌ها یا وزارت کشور اعلام کنند.

رحمانی فضلی د رپایان از همه عوامل اجرایی و نظارتی، انتظامی، امنیتی، قضایی، مجلس شورای اسلامی، ثبت احوال ودستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین مردم که در دوره انتخابات حضور پرشور داشته و همه قوانین و توصیه های وزارت کشور را رعایت کردند، تشکر کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: مردم هر چه زودتر پای صندوق‌ها بیایند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رای‌گیری در حسینیه امام خمینی (ره) رای خود را به صندوق انداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم خواستند که هرچه زودتر پای صندوق‌های رای بیایند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای پس انداختن رای خود به صندوق در حسینیه امام خمینی (ره)، در توصیه به مردم و دست اندرکاران انتخابات اظهار کردند: خدای متعال را بر نعمت مردم سالاری و انتخابات و حضور مردم سپاسگزاری می کنم. این نعمت بزرگی است.

ایشان افزودند: بحمدالله مردم ما هم شکرگزار این نعمت هستند چون می‌بینید که شرکت می‌کنند. توصیه من این است که هر چه بیشتر شرکت کنند و هر چه زودتر پای صندوق‌ها بیایند. معتقدم کار نیک را باید در اول وقت آن انجام داد و تاخیر نباید انداخت.

مقام معظم رهبری ادامه دادند: معتقدم که انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است. سرنوشت کشور دست آحاد مردم است که رئیس قوه مجریه را انتخاب می کنند. به اهمیت این کار توجه کنند.

ایشان همچنین درباره انتخابات شوراها یادآور شدند: انتخابات شوراهای شهر و روستا هم مهم است زیرا کسانی انتخاب می شوند که خدمات شهری و روستایی یعنی مسائل روزمره مردم را در اختیار دارند. آن هم مهم است و باید با دقت،‌ ملاحظه و شناخت ان‌شاءالله شرکت کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان اظهار کردند: این توصیه من به آحاد مردم است. از شما و مسئولین صدا و سیما که زحمت می‌کشید تشکر می‌کنم و از حضرات خبرنگار که مشغول کار مهم انتقال خبر هستند هم تشکر می‌کنم.

معاون اول رییس جمهور با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز صبح امروز(جمعه-۲۹ اردیبهشت) با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

جهانگیری یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود که روز شنبه به نفع حسن روحانی از ادامه رقابت کناره گیری کرد.

جهانگیری: امروز حماسه‌ای بزرگ خلق خواهد شد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حضور مردم پای صندوق‌های رای و استقبال پرشور آنها،‌ گفت: امروز با حضور مردم پای صندوق‌های رای حماسه‌ای بزرگ خلق می شود که در تاریخ ماندگار خواهد شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز پس از انداختن رای خود در صندوق‌های مستقر در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انگیزه‌ای که باعث شد من در نخستین ساعت پای صندوق‌های رای بیایم این است که امروز،‌ روز بزرگی برای ملت ایران است. مردم ما بعد از شنیدن نظرات کاندیداها فرصت انتخاب داشتند و امروز به صحنه آمده اند.

وی با اشاره به مشارکت گسترده مردم در ساعات اولیه صبح خاطر نشان کرد: بر اساس نظرسنجی ها و خبرهایی که از ابتدای صبح از سراسر کشور دارم، به لطف خدا در همین ساعات اولیه شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق های رای هستیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران بهتر از هر کسی نسبت به کشور خود حساسیت دارد و همچنین وضعیت منطقه و حساسیت‌های آن را می داند و با حضور خود پای صندوق‌های رای حماسه بزرگی امروز خلق خواهند کرد، که در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد. این انتخابات هم برای ملت ایران و هم برای دشمنان ایران پیام‌های بسیاری خواهد داشت. پیام این حضور به دشمنان ملت این است که ایران ملتی یکپارچه و متحد است که راه خود را انتخاب کرده و از آرمان‌های انقلاب،‌ امام و رهبری خود دفاع می‌کند.

جهانگیری ادامه داد: پیام انتخابات امروز در داخل این است که ما راه توسعه و پیشرفت کشور را شناخته‌ایم و این راه را با سربلندی ادامه خواهیم داد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه درباره سیاست های خارجه ایران در سال‌های آینده با تاکید بر اینکه سیاست‌های ایران در زمینه مسائل خارجی مانند چهار سال گذشته خواهد بود،‌ اظهار کرد: تعامل با دنیا،‌ دفاع از ارزش‌های ایران و دفاع از حقوق ملت ایران در میز مذاکره سیاست ایران در مسائل خارجی خواهد بود. من فکر می‌کنم این سیاست باید در دنیا از طریق سازمان‌های بین المللی و کشورهای مختلف و گفت‌وگو با آنها اجرا شود و همه سوء تفاهم‌ها را برطرف کنیم و راه پیشرفت کشور را ادامه دهیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران با آمریکا در سال‌های آتی خاطر نشان کرد: ما به دنبال مذاکره مستقیم با آمریکا نیستیم الا در محدوده مسائل هسته‌ای اما در منطقه و مواردی که منوط به منافع ملی کشور شود تصمیم گیری خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، خاطر نشان کرد: مردم ایران مردمی بزرگ و موقعیت شناس هستند. خواهش من از مردم این است که رای دادن خود را به ساعات آخر نیندازند و با توجه به شلوغی صندوق‌های رای هر چه سریعتر پای صندوق‌ها حضور یابند تا کمتر معطل شوند. آنها بدانند که در این چند ساعت سرنوشت چندین ساله آینده خود و فرزندان ایران رقم خواهد خورد.

مردم هرچه زودتر پای صندوق رای بیایند بهتر است

سید مصطفی هاشمی طبا با بیان اینکه هرکس هرچه زودتر بیاید و رای بدهد بهتر است گفت: مردم به آقای روحانی بدهند و امیدوارم که ایشان پیروز انتخابات باشند.

 سید مصطفی هاشمی طبا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که در صندوق اخذ رای دبستان شهید قاسم زاده خیابان شهید عراقی در صف رای دهی ایستاده بود در خصوص لزوم تمکین به قانون گفت: رئیس جمهوری که به قانون تمکین نکند یا بخواهد فراتر از قانون عمل کند اساسا شخصیت رئیس جمهوری ندارد.

وی در مورد علت عدم انصرافش از انتخابات گفت: من با ایده مشخصی آمده ام و آن را مطرح کردم و انصراف به معنی انصراف از عقایدم است. من بر سر مواضع خود هستم ولو اینکه حتی یک رای هم نیاورم.

وی با بیان اینکه ما باید یک درصد هم به مسائل غیر قابل پیش بینی نیز فکر نکنیم گفت: ما باید پیش بینی اتفاقات غیرممکن را داشته باشیم هرچند که من نمیخواهم بحث را باز کنم.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است آرای داده شده به وی از صندوق آرای روحانی کم شود گفت: ایشان بدون اینکه به رای من نیاز داشته باشند باید رای داشته باشند.

حسن روحانی رای خود را به صندوق انداخت

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز(جمعه-۲۹ اردیبهشت) با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

فردا روز همدلی و نشاط است/ از مردم خواهش می‌کنم پای صندوق‌ها بیایند

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه همه رقابت ها تا پایان امروز خاتمه می یابد تاکید کرد: فردا روز همدلی، وحدت و نشاط است و همه در کنار هم خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز پس از حضور در حسینیه ارشاد و انداختن رای خود به صندوق‌ در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه امروز، روز بسیار مبارکی برای مردم ایران است، اظهار کرد: امروز در واقع مردم یکی از حقوق‌های مهم خود که حق تعیین سرنوشت کشور است را تعیین می کنند.

وی با اشاره به مشارکت گسترده مردم در انتخابات امروز، خاطر نشان کرد: براساس آنچه که در اول صبح به من گزارش دادند، حضور مردم در همه شهرها و روستاها بسیار خوب است و صفوف طولانی از ابتدای صبح ایجاد شده است. مردم احساس می کنند که این رای برای آنها و سرنوشت خود و فرزندان و حتی نسل های آینده‌شان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: حضور پرشور مردم بسیار مهم است و قدرت و امنیت ملی کشور را تضمین می کنند. این حضور راه پیشرفت را برای ما هموار و نفوذ ایران در منطقه و جهان را افزایش می دهد. بنابراین هر رای مردم، یک قطره به دریای خروشان ایران اسلامی می افزاید و اقتدار و قدرت ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشاند.

روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات امسال ادامه داد: در این انتخابات ما به سمت 1400 و قرن جدید حرکت می‌کنیم و به همین دلیل باید تلاش کنیم که با آمادگی، قدرت و پیشرفت کامل وارد قرن جدید شویم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات امروز،‌ اظهار کرد: از همه مردم خواهش می‌کنم بخاطر اهمیت فوق العاده‌ای که این انتخابات برای ملت دارد و همچنین تاثیرگذاری که روی ملت‌های منطقه و امنیت و ثبات منطقه و آینده فرزندانمان دارد پای صندوق های رای بیایند و رای دهند.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم با حضور گسترده مردم تکلیف انتخابات در مرحله  اول روشن شود،‌ خاطر نشان کرد: اگر همه مردم پای صندوق های رای بیایند و هر کسی برای مردم خیر است انتخاب شود و با رای بسیار خوب بتواند خدمتگزار خوبی برای مردم باشد ، این نشاط و خوشحالی که مردم امروز پای صندوق های رای دارند تا پایان 4 سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: هر کسی که با رای مردم انتخاب شود،‌ همه در این چهار سال باید به او کمک کنیم تا این بار سنگین مسئولیت را به مقصد برسانیم و همچنین بخاطر اشتغال فرزندان، تولید ملی، افزایش صادرات غیر نفتی و تاثیر گذاری مان در سطح جهان و اعتلای فرهنگ و نشاط مردم و نیز وحدت کشور باید ‌به او کمک کنیم.

روحانی گفت: ان شاءالله تا پایان امروز رقابت های انتخاباتی پایان می پذیرد و  فردا که روز وحدت، همدلی و نشاط است فراخواهد رسید و همه در کنار یکدیگر خواهیم بود. فردا همه یک هدف خواهیم داشت و آن سربلندی بیشتر ایران سربلندمان است.

 حسن روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورتی که یکی از رقبای شما در انتخابات پیش رو پیروز شود،‌ اولین کاری که انجام می دهید چیست و آیا به قانون تمکین می کنید، با تاکید بر اینکه اساس انتخابات بر مبنای قانون است، اظهار کرد: این که ما رای می دهیم و پای صندوق های آراء حاضر می شویم براساس قانون اساسی و قوانین کشور است و کشور فقط با قانون اداره می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه به نظر من در کشور دو نقص وجود دارد، ادامه داد: آنچه که در کشور به عنوان نقص وجود دارد به نظر من دو چیز است یکی اینکه گاهی متاسفانه قانون گریزی صورت می گیرد و دیگری آن است که اخلاق گریزی اتفاق می افتد؛ اگر این دو را حل کنیم همه چیز حل می شود.

روحانی در پایان با اشاره به روز بعد از انتخابات، گفت: همواره رسم بر این است که هر کسی برنده شد رقبای او به او تبریک بگویند.

محمدجواد ظریف رای خود را به صندوق انداخت

وزیر خارجه کشورمان با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوف انداخت.

محمدجواد ظریف صبح امروز(جمعه) با حضور در حسینیه جماران، رای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دواردهم و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

در هنگام حضور وزیر خارجه در حسینیه جماران جمعیت حاضر در حسینیه شعارهایی در حمایت از وی سر دادند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیش از ظهر امروز در قم رای خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و  پنجمین دوره انتخابات شورای شهر به صندوق انداخت .

حضور پرشور مردم در انتخابات قابل تقدیر است

محسن رضایی پس از انداختن رای خود در صندوق در مسجد امام حسن عسکری(ع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این دوره مردم امکان استفاده از فضای مجازی را داشتند که با توجه به اینکه امکان کنترل کامل فضای مجازی وجود نداشت، شاهد تخریب هایی بودیم.

رضایی خاطرنشان کرد: امید است در جامعه ایرانی شاهد استوار بودن اخلاق و اخلاق مداری باشیم؛ چرا که کمرنگ شدن اخلاق موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می شود.

وی شرکت در انتخابات را «آری به نظام جمهوری اسلامی ایران» دانست و گفت: رأی دادن مردم هم رأی به خودشان به عنوان تصمیم گیرنده اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و هم رأی به نظام، ایران و رهبری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با بیان اینکه در انتخابات شرکت می‌کنیم تا جامعه ایران را به رشد و انقلاب را به آرمان‌های خود برسانیم، عنوان کرد: مردم با شرکت در انتخابات پیام مردم‌سالاری دینی را به جهان می‌دهند.

آیت الله یزدی: شرکت در انتخابات برای تقویت بنیه انقلاب مهم است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت همگان در انتخابات را برای تقویت بنیه انقلاب اسلامی مهم دانست.

 آیت‌الله محمد یزدی صبح جمعه پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار شماره ۵۴۸ دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر، در گفتگو با خبرنگاران ، افزود: این انتخابات برکت فوق العاده ای دارد که امیدواریم برای ثبات، دوام و استمرار نظام الهی مردم سالاری اسلامی نقش مفیدی داشته باشد.

وی با تاکید براینکه در درجه اول شرکت اکثریت پای صندوق های رای اهمیت بسیاری دارد، گفت: همه اقشار جامعه باید درانتخابات شرکت کنند و به هرکس نظرشان است رای دهند؛ چرا که نفس حضور پای صندوق رای برای تقوبت بنیه اسلامی نظام موثر است.

وی گفت: امیدواریم ملت آگاه جمهوری اسلامی در این روز الهی که از ایام الله است همچون گذشته با ایجاد نشاط عمومی و حضور حداکثری پایه های نظام اسلامی را استحکام بخشند.

 یزدی افزود: توصیه اول بنده این است که ملت ایران از هر قشر و طایفه ای پای صندوق های رای حاضر شوند و حتی الامکان این حضور در زمان قانونی اخذ رای صورت گیرد تا بهانه ای به دست مخالفان داده نشود.

وی با بیان اینکه مساله دوم انتخاب اصلح است، گفت: پس از تبلیغات گوناگون، برای همگان تشخیص اصلح مشخص شده و امیدواریم که اصلح انتخاب شود و منظور از اصلح کسی است که اهداف عالیه امام راحل را که در حقیقت تحکیم مبانی و افکار اسلامی و استقرار دین خدا بود، را پیگیری کند.

وی در ادامه با اشاره به این سخن امام راحل که فرمودند ما برای خدا قیام کردیم نه آب و نان، تصریح کرد: مشخص است که قوه مجریه اولا برای آب و نان مردم کار کند اما تهیه آب و نان باید با حفظ دین باشد نه اینکه دین مردم فروخته نشود تا آب و نان داده شود.

وی در پایان با تاکید بر حضور حداکثری پای صندوق ها و انتخاب اصلح گفت: ملت شریف ایران حتما در پای صندوق‌های رأی حضور یابند و سعی کنند در این انتخابات نهایت آرامش، امنیت، سلامت و نشاط را حفظ کنند.

«سیدحسن خمینی» رای خود را به صندوق انداخت

یادگار امام راحل با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، دقایقی پیش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شرکت کرد.

وزیر دفاع :آنچه مهم است رای دادن با اگاهی وبصیرت است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برنامه هایمان در حوزه دفاعی و موشکی مشخص است و در مسیر آن هم هیچ اراده ای نمی تواند مداخله کند.

حسین دهقان پس از اینکه رای خود رابه صندوق انداخت درجمع خبرنگاران اظهار کرد: ملت ایران همیشه در صحنه حضور داشته اند و امیدواریم که امروز هم برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم زده شود.

وی تصریح کرد: امروز درصحنه منطقه و جهان نگاه خاصی به ملت ماست و همه افکار روانه صندوقهای آرا شده است که ببینند ملت ما چگونه در عرصه صیانت از انقلاب و  تضمین امنیت و ایجاد قدرت فراتر برای برداشتن گامهای بزرگتر درجهت رشد و توسعه کشورشان حضور پیدا میکنند.

وزیر دفاع خاطر نشان کرد: امروز توسط ملت بزرگ ما حماسه با شکوهی رقم زه می شود و باز شاهد خواهیم بود که دنیا می بیند و نگاه می کند ،آنچه در کشور ما به عنوان مردم سالاری دینی مطرح است که یک حقیقت غیرقابل انکار است.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است حضور مردم و رای دادن با آگاهی و بصیرت است و پیروز انتخابات ملت ایران هستند.

دهقان درباره اینکه آمریکایی ها هفت شخص حقیقی وحقوقی را به لیست تحریم‌ها اضافه کرده اند و واکنش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست،گفت: برای بار اول نیست که آمریکایی ها دشمنی و عناد می کنند و کینه شان را نسبت به انقلاب و ما در قالب تحریم افراد یا شرکتها اعمال می‌کنند، این مسئله هم در شمار اقدامات قبلی آنها است.

وریر دفاع اظهار کرد:  آنها می دانند که مردم ما می دانند آنچه برای ما مهم است تامین امنیت ملی ما است و برای آن هم هر نوع توان را به کار می گیریم واز هیچ کسی هم ابایی نداریم. دنیا هم بداند ما به عنوان یک کشور مستقل اراده وعزم ملی‌مان حاکم است و ملت ما مصلحت خود را میشناسند و در آن مسیر گام بر میدارند.

وی افزود: در حوزه دفاعی و موشکی هم برنامه ما مشخص است و در مسیر اجرایی کردن برنامه هایمان جز اراده و تصمیمات خودمان هیچ اراده ای نمی تواند مداخله کند.

***

آملی‌لاریجانی رای خود را به صندوق انداخت

رییس قوه قضاییه رای خود را در صندوق سیار مستقر در حوزه ریاست قوه قضاییه انداخت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه دقایقی پیش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شرکت کرد.

آملی‌لاریجانی: پیروز واقعی این انتخابات، ملت ایران است

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه حضور در پای صندوق‌های رای و شرکت در انتخابات علاوه بر به نمایش گذاشتن همبستگی و اتحاد ملی، موجب ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور می‌شود، گفت: فارغ از نتیجه نهایی، قطعا ملت ایران پیروز واقعی این انتخابات است.

به گزارش قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی پس از انداختن رای خود به صندوق اظهار کرد: فارغ از نتیجه، مسلما پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است که با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌بخشند.

رییس دستگاه قضایی افزود: امروز دشمنان ما هم اعتراف می‌کنند که در جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌اند و بنا به تعبیر آنها یک روند دموکراتیک در کشورمان برقرار است و مردم آزادانه رای می‌دهند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه علاوه بر حضور در انتخابات، انتخاب اصلح نیز مولفه بسیار مهمی برای پیشرفت کشور است، اظهار کرد: ان‌شاءالله مردم شریف ایران مثل همیشه با بصیرت، هوشیاری، تامل و دقت، فرد اصلح را برای اداره قوه مجریه و همچنین افراد اصلح را برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کنند تا شاهد پیشرفت و اقتدار هر چه بیشتر کشور باشیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه حضور در انتخابات، یک عمل عبادی به شمار می‌آید و باید با نیت خالص انجام گیرد، ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و به ویژه صدا و سیما، برای همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات آرزوی توفیق کرد.

ابتکار : آینده بلندمدت ایران در گرو انتخاب مردم است


ئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: آینده بلندمدت ایران در گرو انتخابی است که امروز مردم انجام می‌دهند.

معصومه ابتکار در اولین ساعات رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در حسینه ارشاد رای خود را در صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم چهار سال آینده ایران را رقم می‌زنند البته آینده بلندمت ایران در گرو انتخابی است که امروز انجام می‌دهند و امیدواریم برای امید بیشتر، پیشرفت و اعتلای ایران مردم با قوت پای صندوق‌های رأی بیایند.

وی افزود: نتیجه این کار برای سربلندی مردم و جایگاه قوی‌تری را در مناسبات ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای مردم خواهد داشت تا ایران بتواند با قوت و اقتدار بیشتری در زمینه‌های تجارت، توریسم، گسترش روابط و... پیش برود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی بنده این است که مردم خیلی پرشور حضور پیدا کرده‌اند و نشان می‌دهد که پای کار آمده‌اند. امیدواریم که حضور و مشارکت بالا باشد. این فرصت یک روز است اما با یک روز آینده چهار سال یا حتی بیشتر رقم زده می‌شود.

ابتکار افزود: خیلی وقت‌ها روسای جمهور آمده‌اند و سیاستی را اتخاذ کرده‌اند که تا سال‌ها کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیسی رای خود را به صندوق انداخت


ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش رای خود را به صندوق انداخت.

سیدابراهیم رئیسی دقایقی پیش با حضور در مسجد ارشاد شهر ری، رای خود را به صندوق انداخت.

همه باید نتیجه انتخابات را قانونی تلقی کنند

ابراهیم رئیسی گفت: نتیجه انتخابات هرچه باشد همه باید خود را موظف بدانند که آن نتیجه را به عنوان نتیجه قانونی تلقی کنند و اگر نتیجه‌ای که از انتخابات بیرون می‌آید، مطابق میل یک کاندیدا نباشد، نباید باعث به هم خوردن سازوکار انتخابات شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: همه باید به رای مردم احترام بگذاریم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حضور مردم برای شکل دادن به نهادهای مختلف است.

وی افزود: رای مردم در جمهوری اسلامی تشریفاتی نیست امام فرمودند میزان رای ملت است و البته این حرف تشریفاتی نیست.

در دنیا با رای مردم قیافه می گیرند و حرف آن را می زنند اما در جمهوری اسلامی رای مردم یک واقعیت است.

رئیسی با بیان اینکه یکی از مهمترین انتخابات کشور، انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در این انتخابات مردم سکان دار قوه مجریه را انتخاب می کنند و چون سخن از زندگی روزمره مردم و وضع اقتصادی، سیاست، هنر، علم و شرایطی است که کشور از نظر رشد در این حوزه‌ها می تواند داشته باشد بنابراین این امر بسیار مهم است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: پیش بینی می کنم که حضور مردم حداکثری و بسیار خوب باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر پیروز انتخابات نباشد واکنش وی چه خواهد بود، گفت: مملکت ما، مملکت قانون است و برای همه جریان ها و جناح های سیاسی، محوریت قانون نه در حرف بلکه در عمل باید به رسمیت شناخته شود.

رئیسی ادامه داد: در کشور ما سازوکاری برای انتخابات وجود دارد و عده‌ای به عنوان ناظر و عده‌ای به عنوان مجری مشغول فعالیت هستند و اصل این سازوکار در قانون اساسی ما اطمینان بخش است و در این سازوکار حق الناس باید رعایت و امانتداری مراعات شود البته تمهیداتی برای جلوگیری از تخلف در نظر می گیرند تا تخلفی انجام نشود.

وی تاکید کرد: ما سازوکار رای گیری و اعلام آرا را اطمینان بخش می دانیم و همچنان که رهبر انقلاب فرمودند ضمن تشکر از همه دست اندرکاران در بخش اجرا و نظارت، می خواهیم از آرای مردم، حراست، صیانت و پاسداری کنند.

رئیسی ادامه داد: نتیجه انتخابات هرچه باشد همه باید خود را موظف بدانند که آن نتیجه را به عنوان نتیجه قانونی تلقی کنند و اگر نتیجه‌ای که از انتخابات بیرون می آید، مطابق میل یک کاندیدا نباشد، نباید باعث به هم خوردن سازوکار انتخابات شود.

وی تصریح کرد: باید همه کاندیداها در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به دلیل اطمینان بخش بودن سازوکار انتخابات و به دلیل قابلیت پیگیری تخلفات، همه آنان تسلیم نتیجه انتخابات باشند.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که در صورت پیروزی رقبایش در انتخابات چه خواهد کرد، گفت: من به نتیجه رای مردم احترام می گذارم و این نتیجه برای من و همه مردم قابل اطمینان است.

«لاریجانی» رأی خود را به صندوق انداخت

رئیس مجلس شورای اسلامی رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد جامع حضرت ابوالفضل (ع) قم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کرد.

حضور گسترده در انتخابات امنیت ایران را در منطقه افزایش می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات، امنیت جمهوری اسلامی را در منطقه افزایش می‌دهد که امید است این انتخابات دستاورد خوبی برای مردم داشته باشد.

علی لاریجانی در حاشیه حضور در انتخابات در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) واقع در خیابان امامزاده ابراهیم قم عنوان کرد: رای مردم امانت است و کنترل و نظارت دقیق بر انتخابات و صیانت از آرای مردم به خوبی انجام می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز شاهد حضور یکپارچه ملت ایران در صحنه و تعیین سرنوشت خودشان هستیم که با توجه به آشفتگی های منطقه ای رویدادی مهم را در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: البته انتخابات همیشه برای کشور مهم است و در آن مردم سالاری دینی رکن مهمی است.

لاریجانی گفت: حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات، امنیت جمهوری اسلامی را در منطقه بالا می برد، امید است این انتخابات دستاورد خوبی برای مردم داشته باشد.

وی اظهار کرد: استقبال خوبی را از طرف مردم در انتخابات شاهد بودیم، مردم با علاقه شرکت کرده و به وظیفه ملی خود عمل می کنند، در این راستا انتخابات شوراها هم اهمیت زیادی دارد و در عمران و آبادانی شهرها موثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکیدات تا امروز بر نظم و ترتیب و دقت نظر است رای مردم امانتی است که مسئولان اجرایی با کنترل و نظارت دقیق آن را پیش می برند.

وی گفت: با تماسی که با ستاد انتخابات داشتیم تاکنون مساله ای وجود نداشته است و فکر می کنم این هوشیاری و هوشمندی سیاسی در مردم ما وجود دارد و شرکت گسترده در انتخابات یک امتیاز مهم است.

لاریجانی عنوان کرد: انتخابات یک روش طبیعی برای انتخاب مسئولان در رده های مختلف است باید از آراء صیانت شود تا ایرانی آباد و پیشرفته داشته باشیم چرا که انتخابات یک پشتوانه ای برای مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدا و سیما در مناظرات وقت مناسبی برای کاندیداها داد و تلاش کرد انتخابات بدون مشکل برگزار شود.

مراجع عظام تقلید رای خود را به صندوق انداختند

مراجع عظام تقلید صبح امروز رای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به صندوق انداختند.

***

مجید انصاری رای خود را به صندوق انداخت

 حجت الاسلام مجید انصاری  معاون حقوقی رییس جمهور با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

حضور باشکوه در انتخابات برای تحکیم پایه‌های نظام اسلامی ضروری است


رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با تاکید بر اینکه همه ما معتقد به ولایت فقیه هستیم گفت: با توجه به تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب حضور حداکثری و باشکوه برای تحکیم نظام بهتر و ضروری است.

 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی روز جمعه در اولین ساعات رأی گیری، پس از انداختن رأی خود به صندوق سیار 548 در جمع خبرنگاران، با تاکید بر حضوری حداکثری و باشکوه در پای صندوق های رای افزود: انسان مختار است و خدا سرنوشت او را به دست خودش سپرده پس اگر کوتاهی کند به خود ضرر زده است.

وی ادامه داد: اگر تصمیمی که می گیریم پیامدی به ضرر جامعه مسلمین داشته باشد مسوول خواهیم بود، لذا عقل حکم می کند انسان تا آنجایی که می تواند؛ به نفع جامعه قدم بردارد چرا که در روایت داریم کسی که اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد مسلمان نیست.
 مصباح افزود: حضور پای صندوق های رای برای این است که ما همه معتقد به ولایت فقیه هستیم و اطاعت از ولی فقیه را واجب شرعی می دانیم؛ لذا با توجه به تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب حضور حداکثری و باشکوه از ضروریات است.

وی در پایان گفت: نباید بی اعتنا باشیم و در حد توان در جهت انتخاب اصلح  قدم برداریم تا از نتایج مفیدش بهره مند شویم.

میرسلیم رای خود را به صندوق انداخت

میرسلیم در مسجد قبا رای خود را به صندوق انداخت.

 این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین ساعات رای‌گیری با حضور در مسجد قبا رای خود را به صندوق انداخت.

همه با احترام به قانون به نتیجه انتخابات تمکین کنیم

مصطفی میرسلیم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که همه باید بعد از اعلام نتابج انتخابات به قانون و رای مردم تمکین کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری  بعد از انداختن رای خود در صندوق شعبه اخذ رای مسجد قبا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اگر فرد دیگری به غیر از شما پیروز انتخابات شود، آیا به قانون تمیکن می کنید، گفت: مهم قانون است. هرچه قانون بگوید نظر ما نیز همان است، چه آنکه موافق نظر ما ویا مخالف نظر ما باشد. احترام به قانون و نتیجه آرا مردم می گذارم و تمکین می کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی غیر از شما پیروز انتخابات شد به او چه خواهید گفت، اظهارکرد: اول به پیروز انتخابات تبریک می‌گویم، سپس مجموعه بررسی‌ها، برنامه‌ها و نظراتم را به او خواهم داد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ارزیابی از حضور مردم در انتخابات گفت: الحمدالله حضور مردم بسیار پرشور و شوق و دلگرمی بود. حضوری بسیار خوب که ان‌شاءالله نتیجه مطلوب نیز داشته باشد.

میرسلیم در توصیه ای به مردم گفت: قطعا مشارکت به عنوان مقدمه مردم‌سالاری بسیار خوب است. به ویژه این مشارکت باید در بعد نظارت عمومی باشد. یعنی مردم بعد از انتخابات مشارکت را رها نکنند و بدانند وظیفه‌شان آن است که از مسئولان مطالبه‌گری و پرسش‌گری کنند که اگر مشکلی پیش آمد تذکر داده و نقادی نمایند. این رویکرد باعث بهبود هرچه بهتر اداره کشور می‌شود.

میرسلیم درباره لزوم تمکین همه به رعایت قانون تصریح کرد: همه باید قانون را رعایت کنیم. اگر قانون را رعایت نکنیم سنگ رو سنگ بند نمی‌شود. قانون راه پیشرفت ما است. باید تا جایی که قانون وجود دارد به آن احترام بگذاریم، ولو آنکه از آن خوشمان نیاید. اجرای قانون بهتر از بی‌قانونی است.

محسن هاشمی: نتیجه انتخابات هر چه باشد به نفع کشور و نظام خواهد بود

محسن هاشمی دقایقی پیش با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ضمن زیارت مرقد امام راحل و مزار پدرش در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

محسن هاشمی پس از انداختن رای خود در صندوق اخذ آرای ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خوشبختانه از اثرات ماه شعبان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به نظر می‌رسد که روند انتخابات مثبت بوده و انتخاباتی در کمال آرامش را در زمان ثبت‌نام، رسیدگی به صلاحیت و دوران تحقیقات پشت سر گذاشته‌ایم.

وی افزود: به روایتی وزارت کشور آقای روحانی تا به حال نسبت به برگزاری انتخابات روندی مثبت را پشت سر گذاشته و مدیریتی مناسب را اتخاذ کرده‌اند.

این کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امیدوارم مردم مومن، شهیدپرور و آگاه ایران نیز با تاسی از ماه شعبان در کمال آرامش در انتخابات شرکت کنند و مسئولان انتخابات نیز به زودی نتایج انتخابات را به سمع مردم ایران برسانند.

هاشمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نتیجه این انتخابات هر چه باشد به نفع مردم، نظام و کشور خواهد بود، افزود: نتیجه انتخابات هر چه که باشد و هر که پیروز شود در نهایت طبق نظر مقام معظم رهبری به نفع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نوبخت رای خود را به صندوق انداخت

سخنگوی دولت یازدهم با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

 محمدباقر نوبخت دقایقی پیش در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران شرکت کرد.

شرکت در انتخابات تعهدی اجتماعی و اخلاقی است

سخنگوی دولت یازدهم ضمن گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی، شرکت در انتخابات را تعهدی اجتماعی و اخلاقی دانست.

محمدباقر نوبخت در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، گفت: این انتخاباتی است که شخصیت محبوب ما حضرت آیت الله هاشمی، یار دیرین حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در این رای گیری شرکت ندارند، ما ارادتمندان ایشان در این محل که همیشه رای خود را به صندوق ها میسپردند، حضور پیدا کردیم تا ضمن اینکه به تعهد اجتماعی و اخلاقی خود عمل می‌کنیم، ارادتمان را نیز به ایشان نشان دهیم.

علی اکبر صالحی رای خود را به صندوق انداخت

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز به همراه خانواده‌اش در ستاد انتخابات وزارت امور خارجه حضور پیدا کرد و در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

دقایقی پیش علی‌اکبر صالحی ضمن حضور در وزارت امور خارجه و بازدید از ستاد انتخابات وزارت امور خارجه رأی خود را به صندوق سیار 1775 که در وزارت امور خارجه مستقر شده است انداخت.

در هنگام حضور علی‌اکبر صالحی، حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور نیز حضور داشت.

سخنگوی وزارت خارجه: بدون اتکا به مردم نمی‌توانیم شاهد امنیت باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بدون اتکا به مردم نمی‌توانیم شاهد امنیت دسته‌جمعی در منطقه و جهان باشیم.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  صبح امروز و در حاشیه رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در حسینیه شماره یک جماران در جمع خبرنگاران گفت: تصور ما این است که مردم ما همواره و در مقاطع مختلف چه در دوران جنگ و چه پس از آن با انتخابات، رای و حضور خود کشور را متحد نگاه داشته‌اند.

‎وی اظهار داشت: ملت ایران همواره تلاش کرده است علیرغم همه مشکلات از طریق صندوق رای به آبادانی کشور کمک کند.

‎قاسمی ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص منطقه و آشوبی که در مجموعه جهان در حال گذار وجود دارد مردم نشان داده اند که با آگاهی و هوشیاری تمام و بدون تاثیرپذیری از دیگران برای حفظ و امنیت و ثبات و توسعه کشور پای صندوق می‌آیند.

‎وی تاکید کرد: بدون اتکا به مردم نمی‌توانیم شاهد امنیت دسته جمعی در منطقه و جهان باشیم؛ این پیام حضور مردم است.

‎سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: مردم ما آگاه هستند و می دانند مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای روی زندگی آنها تاثیرگذار است و در این مقطع تصمیم گرفته اند با شور و حال بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

باید از مردم با هر سلیقه‌ که پای صندوق‌ حضور یافته‌اند تشکر کرد

غلامعلی حداد عادل گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی در 29 اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد مردم به آزادی و نظام اعتماد دارند.

غلامعلی حداد عادل با حضور در شعبه مسجد لرزاده پیروز انتخابات را مردم دانست و افزود: باید از مردم با هر سلیقه‌ای که پای صندوق‌های رأی حضور یافته‌اند تشکر کرد.

وی با بیان اینکه مردم با این کار هویت و ملیت خود را به رخ جهانیان کشیده‌اند، گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی معنای مهمی در حفظ ثبات جمهوری اسلامی ایران دارد. اگر مردم به آزادی و نظام اعتماد نمی‌داشتند اینگونه پای صندوق‌های رأی حضور نمی‌یافتند. اگر آزادی نباشد، مردم پای صندوق‌ها نمی‌آمدند و اگر به نظام اعتماد نداشتند با خود فکر می‌کردند «گیرم آزاد هم بودیم، رفتیم رأی هم دادیم، اگر رأیمان باطل شود یا خورده شود یا رعایت نشود، چه فایده دارد؟»

به گفته رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی حضور مردم با وجود سلایق و نظرات متفاوت در انتخابات 29 اردیبهشت (امروز) حضور باشکوهی است.

وی ادامه داد: عرق ملی و ایرانی بستری است که موجب شد مردم با نظرات و سلایق متفاوت و در عین اختلاف نظر با یکدیگر در این انتخابات حضور یابند و نشان دهند در ایران امنیت و آرامش وجود دارد.

حداد عادل خطاب به نامزدها و هواداران آنها توصیه کرد:‌ 29 اردیبهشت ماه یک نقطه عطف است و رفتار شما از روز شنبه (فردا) باید به کلی متفاوت از ایام انتخابات باشد. تا دیروز (پنج‌شنبه) رقابت‌ها شدید و سنگین بود اما از فردا نتیجه انتخابات هرچه باشد رفتار شما باید متفاوت از گذشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار صداوسیما که از وی پرسید منتقدان معتقد به جانبداری صداوسیما از نامزدها بودند، نظر شما چیست؟ که وی پاسخ داد: برخی مصلحت می‌دانند همیشه از همه چیز گلایه کنند. تشخیص و داوری بنده این بود که صداوسیما در ایام انتخابات خوب عمل کرد.

قالیباف رای خود را به صندوق رای انداخت

محمدباقر قالیباف در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل رای خود را به صندوق انداخت.

محمدباقر قالیباف دقایقی پیش در شهر اردبیل در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

بعد از انتخابات حتما رقابت‌ها به پایان خواهد رسید

محمدباقر قالیباف گفت: بعد از انتخابات حتما رقابت‌ها به پایان خواهد رسید و آغاز کار و خدمت برای مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادی آغاز می‌شود.

قالیباف پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل، گفت: انتخابات جشن جمهوریت نظام است، بنده هم در کنار حضور گسترده مردم در سراسر کشور، امروز توفیق دارم در جمع امت شهیدپرور، ولایتمدار و با غیرت اردبیل حضور داشته باشم و در انتخابات شرکت کنم.

وی افزود: دلیل حضور من در اردبیل این بود که دوشنبه قرار بود به این شهر بیایم و مردم نیز حضور پیدا کرده بودند، اما به دلیل بحث های کاری توفیق پیدا نکردم در جمع مردم حضور داشته باشم. به دلیل آنکه دوشنبه در جمع مردم حضور نداشتم، تشخیص دادم به پاس حضور مردم و تقدیر و تشکر از آنها، امروز در یکی از مناطق محروم اردبیل همراه سایر مردم ایران رای بدهم.

قالیباف تاکید کرد: امیدوارم حضور مردم مایه افتخار و مهر مجدد بر نظام اسلامی باشد، حضور مردم با هر گرایش و سلیقه ای نشان می دهد که این نظام یک نظام مردمی و برخواسته از میان مردم است.

وی گفت: بعد از انتحابات حتما رقابت ها به پایان خواهد رسید و آغاز کار و خدمت برای مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادی آغاز می شود، امیدوارم با هر گرایشی دست به دست هم دهیم و به این مردم عزیز خدمت کنیم و با توجه به حضور مردم،  فکر می کنم مشارکت در سراسر کشور در سطح عالی باشد.

هاشمی شاهرودی رای خود را به صندوق انداخت

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری در انتخابات شرکت کرد.

 آیت الله هاشمی شاهرودی که در بیمارستان بستری است، صبح امروز رای خود را به صندوق انداخت.

حضور نمایندگان 2 کاندیدا در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات/مشکل خاصی در حوزه‌ها نداشته‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناظرین شورای نگهبان هم‌اکنون سر صندوق‌های اخذ رأی حضور دارند تصریح کرد: مشکل خاصی هم تاکنون گزارش نشده است، البته مقداری ناهماهنگی‌های اولیه بود که دوستان آنها را پیگیری می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی در حاشیه بازدید از جایگاه استقرار خبرنگاران در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت که ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات کار خودش را از ساعات اولیه آغاز کرد.

وی تاکید کرد: روز گذشته هم با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و همچنین اعضای حقوقدان شورای نگهبان جلسه‌ای برای مرور مسائل مختلف داشتیم و همچنین تماس‌هایی هم با استان‌های مختلف داشتیم تا آمادگی آنها را بررسی کنیم که خوشبختانه آمادگی لازم را داشتند و امروز هم از همان ساعات اولیه کار خود را آغاز کردند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ناظرین شورای نگهبان هم‌اکنون سر صندوق‌های اخذ رأی حضور دارند و مشکل خاصی هم تاکنون گزارش نشده است، البته مقداری ناهماهنگی‌های اولیه بود که دوستان آنها را پیگیری کردند.

کدخدایی با بیان اینکه 2 نفر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمایندگان‌شان را برای حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی کردند، گفت: آقای حسین طلا از طرف آقای سیدابراهیم رئیسی و همچنین آقای محمدرضا صادق از طرف آقای حسن روحانی به ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شدند و هم‌اکنون نیز در ستاد مرکزی مستقر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به دیپلمات بودن آقای صادق آیا منع قانونی برای حضور وی در انتخابات وجود ندارد؟ توضیح داد: نه، ایشان فقط برای ارائه گزارش به آقای روحانی در ستاد حضور دارند، کاری که ما اینجا انجام داده‌ایم کاری نیست که در قانون پیش‌بینی شده باشد، بلکه این اقدام از سال 88 یک روش ابداعی بود که برای ایجاد اطمینان و اعتماد بیشتر برای نامزدهای محترم، آن را در شورای نگهبان پیشنهاد کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره زمان پایان شمارش آراء، توضیح داد: درباره زمان پایان شمارش آرا اطلاعی ندارم، اما بعد از پایان ساعات رأی‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد که اولویت هم ضمن توافقی که با وزارت کشور انجام دادیم، با شمارش آرای ریاست‌جمهوری است، البته در مناطقی که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آنجا برگزار می‌شود هم شمارش آراء انجام خواهد شد. با توجه به برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، اگر کسی اشتباهاً رأی خود را در صندوق دیگری انداخته باشد، آن آراء هم شمارش می‌شوند.

پاسدار آرای مردم هستیم/گزارش‌های ارسالی، موارد جزیی است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه گزارشات موارد جزئی داشتیم، ولی مساله مهمی نبود که خللی در روند اخذ رای به وجود بیاورد، مطرح کرد: همه چیز در سراسر کشور به خوبی پیش می‌رود.

عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران حاضر در شورای نگهبان اظهار کرد: ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات با استان ها ارتباط مستقیم داریم. گزارش ها از استان های مختلف ارسال می‌شود و تبعا این گزارش‌ها پیگیری می‌شود، با دوستان در وزارت کشور نیز ارتباط داریم و اگر مشکلی وجود داشته باشد با هماهنگی وزارت کشور مرتفع می شود.

وی افزود: گزارشات موارد جزئی داشتیم ولی مساله مهمی نبود که خللی در روند اخذ رای به وجود بیاورد. همه چیز در سراسر کشور به خوبی پیش می رود. ما این اطمینان را به مردم می دهیم با توجه به حضور ناظرین شورای نگهبان بر سر صندوق ها و تدابیری که اندیشیده شده بتوانیم به خوبی پاسدار رای مردم باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه خود شما خبرنگاران منعکس کننده حضور پرشور مردم بر پای صندوق های رای هستید. امروز روزی است که به تعییر مقام معظم رهبری روز جشن ملی نام گرفته است.

رای دادن با تعرفه بدون مهر، نادرست است و از آرا خارج می‌شود

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید براینکه اگر گزارشی درباره تعرفه‌های بدون مهر به ما ارسال شود آن را سریعا بررسی می‌کنیم، گفت: اگر کسی با تعرفه بدون مهر رأی دهد، آن رأی از اعداد آرا خارج و نادرست است.

سیامک ره‌پیک در جمع خبرنگاران در محل ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات درباره اقدامات هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری پیرامون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: گزارش‌های تخلفات به صورت جاری هم از هیات‌های نظارت و هم از سوی نماینده کاندیداها به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود که به مناسبت و اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولویت رسیدگی به  گزارش تخلفات مواردی است که ممکن است در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم و در حدی نیست که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد و روال عادی است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که در بعضی شعب تعرفه‌ها بدون مهر نظارت توزیع می‌شود، گفت: بنده هنوز گزارشی در این باره ندیدم، علی القاعده هر  احراز هویتی که صورت می‌گیرد باید تعرفه آن ممهور به مهر نظارت باشد، در غیر این صورت آن تعرفه اعتبار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر گزارشی درباره تعرفه‌های بدون مهر به ما ارسال شود آن را سریعا بررسی می‌کنیم، اضافه کرد: اگر کسی با تعرفه بدون مهر رأی دهد، آن رأی از اعداد آرا خارج و نادرست است.

***

همه کاندیدها می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند

رحمانی فضلی هم‌چنین گفت: همه کاندیداها می توانند در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کنند و از روند فعالیت این ستاد بازدید کنند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سایر کاندیداها نیز می توانند از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کنند اظهار کرد: بله همه کاندیدها می توانند در این ستاد حضور پیدا کنند و بر روند کار ستاد انتخابات وزارت کشور نظارت کنند.

وی ادامه داد: آنها می توانند به وزارت کشور بیایند و از امکانات ما بازدید کنند و همکاران ما را ببینند و به آن ها خدا قوت بگویند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند

قائم مقام وزیر کشور گفت: در حال حاضر نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور دارند.

محمدحسین مقیمی در ستاد انتخابات کشور درباره امکان بازدید نامزدهای انتخابات از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با همراهی وزیر کشور می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند.

* رییس‌جمهور هم‌چنین از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و روند فعالیت این ستاد را مورد بررسی قرار داد.

* محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور  وحسین دهقان، وزیر دفاع نیز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از این ستاد بازدید و روند فعالیتش را مورد بررسی قرار دادند.

امروز رقابت‌ها به پایان می‌رسد و برای اداره کشور رفاقت خواهیم کرد

معاون اول رییس جمهور گفت: امروز رقابت‌ها به پایان می‌رسد و برای اداره کشور رفاقت خواهیم کرد. همه رفاقت می‌کنند تا آرامش و امنیت در ایران برقرار باشد.

اسحاق جهانگیری با حضور در سالن ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: امروز یکی از روزهای تاریخی ملت ایران است. هم انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود، حضور همه مردم در این دو انتخابات بسیار تعیین کننده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور تمام ایرانیان در انتخابات گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاه کرده‌اند حتی کسانی که نظام را هم قبول ندارند باید برای حفظ امنیت ایران پای صندوق‌های رأی بیایند. امیدواریم که امروز یک حماسه بزرگ رقم بخورد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: رقابت‌ها امروز تمام می‌شود و برای اداره کشور همه رفاقت خواهند کرد. همه برای آرامش ایران رفاقت می‌کنند. من امیدوارم که انتخابات پرشکوهی در پیش داشته باشیم.

جهانگیری در خصوص فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور نیز گفت: خوشبختانه وزارت کشور به عنوان مسئول اجرایی انتخابات هم قانوناً و هم شرعاً رأی مردم را امانت بزرگ الهی می‌داند و به مردم اطمینان داده که رأیشان حفظ خواهد شد و به صندوق ریخته می‌شود.

وی سپس گفت: هماهنگی بسیار خوبی میان وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد. طبق گزارشات رسیده این دو نهاد نظارتی و اجرایی هماهنگی خوبی را با یکدیگر برقرار کردند.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که توصیه‌تان برای کاندیداهایی که پیروز انتخابات نخواهند بود چیست، گفت: همه به این نتیجه رسیده‌ایم که آن چیزی که از صندوق بیرون می‌آید مهم است و به آن پایبند خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور سپس در ارتباط با شایعه‌هایی مبنی بر اخراج ناظران برخی از کاندیداها از پای صندوق‌های رأی خاطرنشان کرد: نباید به شایعه‌ها توجه کرد. دستگاه‌های نظارتی و اجرایی حتماً مرّ قانون را رعایت می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات امروز نیز گفت: آنجایی که من رفتم و رأیم را به صندوق انداختم بسیار شلوغ بود. مردم ایران دقیق، آگاه و زمان‌شناس هستند. می‌دانند که در زمانه‌ای از منطقه و جهان زندگی می‌کنیم که مشارکت مردم باطل‌السحر هر مشکلی است.

*  مصطفی میرسلیم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

میرسلیم: موتلفه درباره انصراف من اشتباه کرد

میرسلیم در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه حزب موتلفه اسلامی و ادامه حضور او در رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: متاسفانه اشتباهی انجام شد و بر اساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند، فکر کردند که من از انتخابات کناره گیری کرده‌ام و این پیش تصور برایشان ایجاد شد.

 سید مصطفی آقا میر سلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رای اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق های رای گسترده بود و امیدوارم به همین صورت ادامه پیدا کند.ان شا الله مردم نیز رای دادن خود را به عقب نیندازنند چون ممکن است روند اخذ رای به درازا بکشد.

وی با بیان اینکه «روند انتخابات در مجموع خوب بوده است نه اینکه بی نقص نبوده است»٬ خاطر نشان کرد: وقتی روند اخذ رای را مقایسه می کنیم، با تجربه طولانی که در جمهوری اسلامی ایران داشته ایم، کارها نسبتا به خوبی پیش رفته است.
میر سلیم گفت: به ستاد انتخابات کشور آمدم تا با کسانی که در این ستاد زحمت می کشند آشنا شوم و با توجه به سابقه ام در وزارت کشور و کار انتخابات را انجام داده ام، ببینم دوستان چه روحیه ای دارند و کار را چگونه انجام می دهند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه حزب موتلفه اسلامی و ادامه حضور او در رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: متاسفانه اشتباهی انجام شد و بر اساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند، فکر کردند که من از انتخابات کناره گیری کرده‌ام و این پیش تصور برایشان ایجاد شد.

* هم‌چنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز پیش با حضور در وزارت خارجه از ستاد انتخابات خارج از کشور دراین وزارتخانه بازدید کرد.  محمدجواد ظریف ظهر روز جمعه 29 اردیبهشت ماه با حضور در وزارت خارجه از ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت خارجه بازدید کرد. در جریان این بازدید حسن قشقاوی مدیر کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور و همچنین محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه حضور داشتند.

* محمد محمودی شاه‌نشین  هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراها نیز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

انتخابات الکترونیکی بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری است

رئیس هیئت نظارت مرکزی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخابات الکترونیکی در 141 شهر بدون مشکل درحال برگزاری است.

 محمد محمودی شاه نشین در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: گزارش خاصی در مورد اختلال در برگزاری انتخابات الکترونیکی به ما نرسیده است. فقط یکی دو شهر با چند دقیقه تاخیر انتخابات را آغاز کردند. چون دستگاه‌ها باید چک نهایی می‌شد. در مجموع گزارشی درباره ایجاد اشکال در روند انتخابات الکترونیکی به ما نرسیده است.

وی در ادامه افزود: به اندازه کافی تعرفه برای انتخابات شوراها پیش‌بینی شده است و اگر هم خللی در روند انتخابات الکترونیکی به وجود آید، امکانات برگزاری انتخابات به صورت دستی فراهم است.

شاه نشین خاطر نشان کرد: امکان تخلف در انتخابات الکترونیکی تقریبا صفر است. چون مباحثی مثل بدخطی یا تکرار اسامی یا استفاده از کاغذهای غیرتعرفه وجود ندارد. امکانات لازم نیز در بیرون از شعبه‌ها برای مقابله با تخلف پیش‌بینی شده است.

رئیس هیئت نظارت مرکزی انتخابات شوراها در مورد اعلام نتایج انتخابات شوراها خاطر نشان کرد: ابتدا صندوق‌های ریاست جمهوری شمارش می‌شود. سپس انتخابات شوراها. البته صندوق‌های الکترونیکی این قابلیت را دارد تا دو ساعت بعد از پایان رای گیری نتایج آن مشخص شود تا روز آینده به غیر از تهران  کلانشهرها نتایج اعلام می‌شود. اما تهران غیرقابل پیش بینی است و شاید تا دو روز به طول بینجامد.

شاه نشین در پایان با بیان اینکه قرار بود انتخابات در 147 شهر به صورت الکترونیکی برگزار شود اظهار کرد: چند شهر به دلیل مشکلات زیرساختی نتواستند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنند. به همین دلیل انتخابات در 141 شهر الکترونیکی برگزار شد و شهرهای رودهن، بومهن و پردیس هم در تهران به صورت دستی برگزار می‌شود.

حضور مردم در انتخابات افزایش چشمگیری دارد

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: حضور مردم در انتخابات افزایش چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

علی اصغر احمدی در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: امروز شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات هستیم و گزارش ها حاکی از این است که حضور مردم در انتخابات نسبت به دوره های گذشته افزایش چشمگیری دارد.

وی در ادامه افزد: اعضای شعب رای نمی توانند مردم را مجبور کنند که در هر سه انتخابات شرکت کنند البته خواهش ما از مردم این است که در هر سه انتخابات شرکت کنند.

احمدی در پایان تصریح کرد: دستگاه احراز هویت الکترونیکی در تمام شعب اخذ رای وجود دارد که اطلاعات همه واجدان شرایط را دارد و به همین دلیل امکان رای مجدد و اجدان شرایط وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخاباتی کشور همچنین گفت: تمامی شعب اخذ رای که بالغ بر ٦٣٤٢٩هزار شعبه است ، فعال هستند . با حضور مردم حماسه بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: تا این لحظه مشکل خاصی در اخذ رای گزارش نشده امیدواریم با حضور و همکاری مردم شاهد انتخابات خوبی باشیم.

گزارشی از تخلف در شعب اخذ رای تهران نشده است

مشاور و مدیرکل استاندار تهران با بیان این که از چند شعب اخذ رای بازدید داشته گفت تا این لحظه گزارشی از تخلف اعلام نشده است.

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور و مدیرکل دفتر استاندار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اولین ساعات اخذ رای گیری  شعب اخذ رای در تهران را بازدید کردم؛ حضور مردم واقعا گسترده است که این همان چیزی است که ما انتظار داریم.

وی تصریح کرد:  فکر می‌کنم هر چه بیشتر بگذرد جمعیت بیشتری را در پای صندوق های اخذ رای خواهیم دید و  صفحه زرین دیگری را مردم امروز رقم خواهند زد.

شاهرودی گفت: تا این لحظه مشکل خاصی و تخلف در شعب اخذ رای در تهران گزارش نشده است.

وی بیان کرد: به لطف خدا همکاران در همان لحظات اول کار خود را بدون هیچ تاخیری آغاز کردند.

شاهرودی در مورد تعداد شعبات در تهران نیز گفت: ۶۳۰۰ شعب اخذ رای در استان تهران و حدود ۳۴۰۰ شعبه در شهر تهران ایجاد شده است که در واقع حدود ۵۰ هزار نفر مسئولیت اجرای این انتخابات را برعهده دارند.

صدور دستورالعمل مجدد انتخاباتی به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

حسن قشقاوی اعلام کرد: هیات اجرایی و نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور مستقر در وزارت خارجه ، مجددا با صدور دستورالعملی به کلیه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بر اخذ رای با شناسنامه و یا گذرنامه معتبر تاکید کرده است.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در این اطلاعیه به کلیه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که در آنها دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود اجرای ماده 19 قانون انتخابات مبنی بر اخذ رای از ایرانیان خارج کشور با شناسنامه و یا گذرنامه معتبر تاکید و یادآوری شده است.

وی گفت: براساس این موضوع ایرانیان خارج از کشور با داشتن گذرنامه و شناسنامه معتبر می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

* علاوه بر رای‌گیری در داخل کشور حوزه‌های رای‌گیری خارج از کشور نیز آماده رای‌گیری از هموطنان ایرانی هستند و برخی به دلیل اختلاف ساعت، حتی زودتر از آغاز رای‌گیری در کشورمان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

- ایرانیان مقیم افغانستان امروز (جمعه) با حضور در شعب کابل و هرات در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

-  ایرانیان مقیم ژاپن، دانشجویان شاغل به تحصیل، اساتید، تجار، کارکنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران امروز از ساعت ۸ صبح به وقت محلی با حضور در پای صندوق های رای از دوازدهمین دوره انتخابات  ریاست جمهوری استقبال کردند. در ژاپن علاوه بر توکیو در دو شهر اساکا و ناگویا هم صندوق اخذ رای برقرار شده است.

- هموطنان مقیم استرالیا با حضور در پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. مکان های اخذ رای در شعب ملبورن، کانبرا، سیدنی، پرث و آدلاید امروز از ساعت ۹ صبح به وقت محلی شاهد حضور هموطنانمان برای مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

- هم‌وطنان مقیم گرجستان برای مشارکت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق‌های رای رفته و در انتخابات مشارکت کردند.

- هم‌وطنان‌مان در هرات و  دوحه قطر نیز همزمان با ایران و سایر کشورهای برای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای رفتند.

- سفارت کشورمان در لاهه هلند امروز (جمعه)۸  صبح به وقت محلی با آغاز رای گیری شاهد حضور هموطنان‌مان در پای صندوق های رای بود.

- هم‌چنین سفارت کشورمان در کپنهاک  از ۸ صبح امروز به وقت محلی تا ساعت ۱۸ پذیرای هموطنان‌مان در محل اخذ رای خواهد بود.

- ایرانیان مقیم اتریش از نخستین لحظات آغاز رای‌گیری در شعبه اخذ رای حضور یافتند. هموطنان‌مان در صف طولانی برای مشارکت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در محل اخذ رای در وین حضوری چشمگیر داشتند.

-  دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهر نجف عراق راس ساعت 8 صبح به وقت نجف و ساعت 9:30 صبح به وقت ایران به طور پرشوری آغاز شد.

- ایرانیان مقیم اسلوونی با آغاز رای گیری در شعبه اخذ رای در لوبلیانا رای خود را به صندوق انداختند.  ایرانیان مقیم اسلوونی با حضور در سفارت کشورمان در لوبلیانا در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

- هموطنان‌مان در ایالت‌های مختلف آلمان نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کردند.  ایالتهای بایرن و بادن وورتمبرگ در آلمان شاهد حضور گسترده هم میهنان‌مان در نخستین ساعت آغاز رای گیری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری  ایران است.

- شهرهای مادرید و بارسلونا نیز از ابتدای صبح روز جمعه شاهد حضور ایرانیان در پای صندوق‌های اخذ رای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری هستند. هم‌زمان با سایر هم‌وطنان در کشور مان ایران، ایرانیان مقیم اسپانیا در ساعات آغازین روز جمعه به پای صندوق‌های رای برای تعیین رئیس‌جمهوری دوازدهم رفتند. با شروع زمان رای‌گیری در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید، هم‌وطنان کشورمان به پای صندوق‌های رای آمده و با ایستادن در صف به کاندیدای مورد نظرشان رای دادند. علاوه بر شهر مادرید، یک مرکز  اخذ رای هم در شهر بارسلونا ایجاد شده تا ایرانیان مقیم در شمال اسپانیا، جنوب فرانسه و کشور آندورا بتوانند رای دهند.

- ایرانیان مقیم قبرس برای شرکت در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق رای رفتند. رای‌گیری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در شهر فاماگوستا، بخش شمالی قبرس آغاز شد. انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با کشورمان از ساعت 8 صبح تا 18 به وقت محلی برگزار می‌شود.

***

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری طی اطلاعیه شماره(1) خود اعلام کرد هیج شخص و مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد.

از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهدة شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

همزمان با آغاز به کار حوزه های رای گیری، کار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات نیز آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ستاد نظارت مرکزی بر انتخابات شورای نگهبان با سخنان سیامک ره پیک معاونت امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان کار خود را آغاز کرد.این ستاد با ستادهای استانی در ارتباط است و هرگونه تخلف و ناامنی؛ مشکلاتی مانند تعرفه و امثالهم از سوی ستادهای استانی به این ستاد مرکزی گزارش می‌شود.

سیامک ره‌پیک در جمع خبرنگاران در محل ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات درباره اقدامات هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری پیرامون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: گزارش‌های تخلفات به صورت جاری هم از هیات‌های نظارت و هم از سوی نماینده کاندیداها به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود که به مناسبت و اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولویت رسیدگی به  گزارش تخلفات مواردی است که ممکن است در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم و در حدی نیست که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد و روال عادی است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که در بعضی شعب تعرفه‌ها بدون مهر نظارت توزیع می‌شود، گفت: بنده هنوز گزارشی در این باره ندیدم، علی القاعده هر  احراز هویتی که صورت می‌گیرد باید تعرفه آن ممهور به مهر نظارت باشد، در غیر این صورت آن تعرفه اعتبار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر گزارشی درباره تعرفه‌های بدون مهر به ما ارسال شود آن را سریعا بررسی می‌کنیم، اضافه کرد: اگر کسی با تعرفه بدون مهر رأی دهد، آن رأی از اعداد آرا خارج و نادرست است.

***

همه کاندیدها می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند

رحمانی فضلی هم‌چنین گفت: همه کاندیداها می توانند در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کنند و از روند فعالیت این ستاد بازدید کنند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سایر کاندیداها نیز می توانند از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کنند اظهار کرد: بله همه کاندیدها می توانند در این ستاد حضور پیدا کنند و بر روند کار ستاد انتخابات وزارت کشور نظارت کنند.

وی ادامه داد: آنها می توانند به وزارت کشور بیایند و از امکانات ما بازدید کنند و همکاران ما را ببینند و به آن ها خدا قوت بگویند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند

قائم مقام وزیر کشور گفت: در حال حاضر نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور دارند.

محمدحسین مقیمی در ستاد انتخابات کشور درباره امکان بازدید نامزدهای انتخابات از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با همراهی وزیر کشور می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند.

* رییس‌جمهور هم‌چنین از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و روند فعالیت این ستاد را مورد بررسی قرار داد.

* محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور  وحسین دهقان، وزیر دفاع نیز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از این ستاد بازدید و روند فعالیتش را مورد بررسی قرار دادند.

امروز رقابت‌ها به پایان می‌رسد و برای اداره کشور رفاقت خواهیم کرد

معاون اول رییس جمهور گفت: امروز رقابت‌ها به پایان می‌رسد و برای اداره کشور رفاقت خواهیم کرد. همه رفاقت می‌کنند تا آرامش و امنیت در ایران برقرار باشد.

اسحاق جهانگیری با حضور در سالن ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: امروز یکی از روزهای تاریخی ملت ایران است. هم انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود، حضور همه مردم در این دو انتخابات بسیار تعیین کننده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور تمام ایرانیان در انتخابات گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند حتی کسانی که نظام را هم قبول ندارند باید برای حفظ امنیت ایران پای صندوق‌های رأی بیایند. امیدواریم که امروز یک حماسه بزرگ رقم بخورد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: رقابت‌ها امروز تمام می‌شود و برای اداره کشور همه رفاقت خواهند کرد. همه برای آرامش ایران رفاقت می‌کنند. من امیدوارم که انتخابات پرشکوهی در پیش داشته باشیم.

جهانگیری در خصوص فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور نیز گفت: خوشبختانه وزارت کشور به عنوان مسئول اجرایی انتخابات هم قانوناً و هم شرعاً رأی مردم را امانت بزرگ الهی می‌داند و به مردم اطمینان داده که رأیشان حفظ خواهد شد و به صندوق ریخته می‌شود.

وی سپس گفت: هماهنگی بسیار خوبی میان وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد. طبق گزارشات رسیده این دو نهاد نظارتی و اجرایی هماهنگی خوبی را با یکدیگر برقرار کردند.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که توصیه‌تان برای کاندیداهایی که پیروز انتخابات نخواهند بود چیست، گفت: همه به این نتیجه رسیده‌ایم که آن چیزی که از صندوق بیرون می‌آید مهم است و به آن پایبند خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور سپس در ارتباط با شایعه‌هایی مبنی بر اخراج ناظران برخی از کاندیداها از پای صندوق‌های رأی خاطرنشان کرد: نباید به شایعه‌ها توجه کرد. دستگاه‌های نظارتی و اجرایی حتماً مرّ قانون را رعایت می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات امروز نیز گفت: آنجایی که من رفتم و رأیم را به صندوق انداختم بسیار شلوغ بود. مردم ایران دقیق، آگاه و زمان‌شناس هستند. می‌دانند که در زمانه‌ای از منطقه و جهان زندگی می‌کنیم که مشارکت مردم باطل‌السحر هر مشکلی است.

*  مصطفی میرسلیم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

میرسلیم: موتلفه درباره انصراف من اشتباه کرد

میرسلیم در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه حزب موتلفه اسلامی و ادامه حضور او در رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: متاسفانه اشتباهی انجام شد و بر اساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند، فکر کردند که من از انتخابات کناره گیری کرده‌ام و این پیش تصور برایشان ایجاد شد.


به گزارش ایسنا، سید مصطفی آقا میر سلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رای اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق های رای گسترده بود و امیدوارم به همین صورت ادامه پیدا کند.ان شا الله مردم نیز رای دادن خود را به عقب نیندازنند چون ممکن است روند اخذ رای به درازا بکشد.

وی با بیان اینکه «روند انتخابات در مجموع خوب بوده است نه اینکه بی نقص نبوده است»٬ خاطر نشان کرد: وقتی روند اخذ رای را مقایسه می کنیم، با تجربه طولانی که در جمهوری اسلامی ایران داشته ایم، کارها نسبتا به خوبی پیش رفته است.
میر سلیم گفت: به ستاد انتخابات کشور آمدم تا با کسانی که در این ستاد زحمت می کشند آشنا شوم و با توجه به سابقه ام در وزارت کشور و کار انتخابات را انجام داده ام، ببینم دوستان چه روحیه ای دارند و کار را چگونه انجام می دهند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه حزب موتلفه اسلامی و ادامه حضور او در رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: متاسفانه اشتباهی انجام شد و بر اساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند، فکر کردند که من از انتخابات کناره گیری کرده‌ام و این پیش تصور برایشان ایجاد شد.

* هم‌چنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز پیش با حضور در وزارت خارجه از ستاد انتخابات خارج از کشور دراین وزارتخانه بازدید کرد.  محمدجواد ظریف ظهر روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت خارجه از ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت خارجه بازدید کرد. در جریان این بازدید حسن قشقاوی مدیر کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور و همچنین محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه حضور داشتند.

انتخابات ایران مهم‌ترین اتفاق منطقه است/اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها کوته‌بینانه بود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز جمعه بعد از بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۲ کشور برگزار می‌شود.

محمدجواد ظریف با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با این شکوه و عظمت و مشارکت گسترده مردم یکی از مهم‌ترین اتفاقات است و در منطقه مختص ایران است.

وی ادامه داد: مردم ایران به مردم سالاری دینی و تاثیر اراده‌شان بر سرنوشت کشور واقف هستند و به آن اهمیت می‌دهند و در همین راستا حضور گسترده‌ای در انتخابات دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم این حضور با شکوه برای کشور اقتدارآفرین است و وزارت خارجه با همکاری شورای نگهبان امسال در ۱۰۲ کشور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده است.

ظریف گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۴۱ کشور آسیایی با در نظر گرفتن ۱۵۸ شعبه اخذ رای در ۲۶ کشور اروپایی با ۶۱ صندوق رای در ۱۲ کشور قاره آمریکا با ۶۷ صندوق رای و در ۲۲ کشور آفریقایی با در نظرگرفتن ۲۴ صندوق رای برگزار شده است.

وی با بیان این‌که به همه ایرانیان در خارج از کشور این اطمینان داده می‌شود که تک تک این آراء اهمیت دارد و از رای آنها صیانت می‌شود، اظهار کرد: برای کشور عراق ۲۲ صندوق رای در نظر گرفته شده که هم‌وطنانمان که در این کشور زندگی می‌کنند و زائران عتبات عالیات بتوانند به راحتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: برای سوریه نیز ۸ صندوق رای در نقاط مختلف این کشور در نظر گرفته شده است.

وی هم‌چنین آمار صندوق رای در نظر گرفته شده برای امارات متحده عربی را ۲۱ صندوق عنوان کرد و گفت: ۵۵ صندوق رای نیز برای آمریکا در نظر گرفته شده تا ایرانیان مقیم این کشور بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: برای آلمان ۵ صندوق رای در نظر گرفته شده و ۴ صندوق رای نیز برای فرانسه اختصاص داده شده است و با توجه به این‌که فستیوال کن در فرانسه نیز در حال برگزاری است یک صندوق رای سیار نیز برای کن در نظر گرفته شده تا هنرمندان کشورمان که در این فستیوال شرکت کرده‌اند بتوانند آراء خود را به صندوق بیندازند.

ظریف ادامه داد: امیدواریم با مشارکت وسیع مردم در انتخابات یک صفحه زرین دیگری از اقتدار ایران برای همه دنیا به نمایش گذاشته شود و این پیام برای جهانیان ارسال شود که باید با ملت ایران با زبان احترام صحبت کرد و هیچ ایرانی را نباید تهدید و تحقیر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به برخی از انتقادها مبنی بر این‌که تعداد صندوق رای در نظر گرفته شده برای آمریکا زیاد بوده ولی برای سوریه و عراق تعداد صندوق کمی در نظر گرفته شده است تصریح کرد: همان‌طور که گفتم ۵۵ صندوق رای برای آمریکا در نظر گرفته شده که این تصمیم با توجه به وسعت این کشور و تعداد قابل ملاحظه ایرانیان که در آمریکا زندگی می‌کنند اتخاذ شده است و از دیگر سو با توجه به این‌که امکان شرکت ایرانیان ساکن در کانادا برای شرکت در انتخابات در این کشور فراهم نشده است، تعدادی از ایرانیان ساکن کانادا نیز برای شرکت در انتخابات به آمریکا سفر می‌کنند و هم‌چنین باید به این موضوع توجه داشت که همواره در آمریکا ما بیش‌ترین صندوق رای را داشته‌ایم.

وی گفت: در عراق و سوریه نیز در مجموع ۳۰ صندوق رای در نظر گرفته است.

ظریف ادامه داد: همان‌طور که در ابتدا توضیح دادم ۸ صندوق رای برای سوریه در نظر گرفته شده است که البته مکان آنها را به دلیل مسائل امنیتی اعلام نمی‌کنیم ولی آنهایی که در سوریه هستند می‌دانند به کجا برای رای دادن مراجعه کنند و عراق نیز با وجود برخی از مشکلات امنیتی ۲۲ صندوق رای در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم به لطف خداوند در کمال امنیت این انتخابات برگزار شود و ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این دو کشور نیز رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار کرد: همان‌طور که مشاهده کرده‌اید دولت آمریکا در چند وقت اخیر در برابر هر اقدامی که طبق برجام  موظف به انجام آن است اقدامات دیگری نیز در کنار آن انجام داده که فضا را متشنج کند.

وی با اشاره به سابقه برخی از بدعهدی‌های آمریکا در انجام تعهدات‌شان در برجام اقدام اخیر آمریکایی‌ها را کوته‌بینانه دانست و گفت: همان‌طور که در جریان هستید چندی پیش نیز وقتی آنها بعد از ۹۰ روز موظف بودند اعلام کنند ایران پایبند به تعهداتش به اجرای برجام بوده است، به دستور مستقیم کاخ سفید این اعلامیه را در یک ذرق و ورق بسیار تلخ پیچیدند و این موضوع را با وارد کردن اتهاماتی به ایران اعلام کردند.

ظریف به بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با اقدام متقابل ایران در مورد تحریم‌های جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌اند و ما نیز در ادامه اقدام متقابل خود که قبلا درباره آن به نتیجه رسیده بودیم  که شامل ۹ فرد و شرکت آمریکایی است به فهرست قبلی اضافه کردیم.

اختلالی در حوزه ارتباطات نداشته‌ایم

* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که تاکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلالی ایجاد شده است؟ گفت: خیر تاکنون در این زمینه هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

محمود واعظی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری میان وزارت ارتباطات و وزارت کشور اظهار کرد: طبیعی است با همکاری چند ماه گذشته میان همکاران من با وزارت کشور برای آماده سازی بستر انتخابات الکترونیکی و کلیه کارهایی که به عرصه آی تی برمی گردد، همکاری نزدیکی داشته‌ایم و همکارانم از شب گذشته در وزارت کشور حضور داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: در رابطه با ارزیابی‌اش از مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: من هم جایی که رای دادم و هم در مسیر مشاهده کردم مردم به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و باید منتظر باشیم مردم ایران حماسه جدیدی را بیافریند.

واعظی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات فوق العاده بوده است و این تنها مختص به تهران نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اخباری که در سراسر کشور دارم چه در شهرهای کوچک و بزرگ و چه در روستاها مشارکت مردم بالا بوده است. معمولا عصرها صف‌های انتخابات شلوغ می شوند ولی دیدیم که از صبح امروز و پیش از آغاز انتخابات این صفها شکل گرفته بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه مشارکت بالا است این مسئله موجب افزایش اقتدار ایران می شود و عزت ایران و نظام را بیشتر می کند، گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات باعث می شود توطئه های که دشمنان اسلام و امریکا طراحی کردند، خنثی شده و در داخل کشور وحدت و انسجام ملی ایجاد شود.

واعظی با بیان اینکه ان شا الله روز شنبه رقابت‌ها میان گروه ها تمام می شود و رفاقت شروع شود، تصریح کرد: هم مردم و هم نامزدها باید متوجه باشند که رقابت ما تا روز گذشته تا ساعت ۸ صبح بود. فردا فقط رفاقت و همکاری است و هر کس برنده شد باید مطیع قانون باشیم و مردم به این قانون احترام گذشته و مطیع آن باشند و هرکس برنده شد مردم و گروه ها با فرد پیروز همکاری کنند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: براساس پیش بینی های ما هیچ مشکلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود نداشته و این بار با وجود گسترده بودن رقابت های انتخاباتی پیش بینی می کردیم رقابت و مشارکت بالا است. حتی در مقایسه با انتخابات مجلس سال ۱۳۹۴ برخی از ظرفیت های ما سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

* محمد محمودی شاه‌نشین  هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراها نیز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

انتخابات الکترونیکی بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری است

رئیس هیئت نظارت مرکزی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخابات الکترونیکی در ۱۴۱ شهر بدون مشکل درحال برگزاری است.

محمد محمودی شاه نشین در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: گزارش خاصی در مورد اختلال در برگزاری انتخابات الکترونیکی به ما نرسیده است. فقط یکی دو شهر با چند دقیقه تاخیر انتخابات را آغاز کردند. چون دستگاه‌ها باید چک نهایی می‌شد. در مجموع گزارشی درباره ایجاد اشکال در روند انتخابات الکترونیکی به ما نرسیده است.

وی در ادامه افزود: به اندازه کافی تعرفه برای انتخابات شوراها پیش‌بینی شده است و اگر هم خللی در روند انتخابات الکترونیکی به وجود آید، امکانات برگزاری انتخابات به صورت دستی فراهم است.

شاه نشین خاطر نشان کرد: امکان تخلف در انتخابات الکترونیکی تقریبا صفر است. چون مباحثی مثل بدخطی یا تکرار اسامی یا استفاده از کاغذهای غیرتعرفه وجود ندارد. امکانات لازم نیز در بیرون از شعبه‌ها برای مقابله با تخلف پیش‌بینی شده است.

رئیس هیئت نظارت مرکزی انتخابات شوراها در مورد اعلام نتایج انتخابات شوراها خاطر نشان کرد: ابتدا صندوق‌های ریاست جمهوری شمارش می‌شود. سپس انتخابات شوراها. البته صندوق‌های الکترونیکی این قابلیت را دارد تا دو ساعت بعد از پایان رای گیری نتایج آن مشخص شود تا روز آینده به غیر از تهران  کلانشهرها نتایج اعلام می‌شود. اما تهران غیرقابل پیش بینی است و شاید تا دو روز به طول بینجامد.

شاه نشین در پایان با بیان اینکه قرار بود انتخابات در ۱۴۷ شهر به صورت الکترونیکی برگزار شود اظهار کرد: چند شهر به دلیل مشکلات زیرساختی نتواستند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنند. به همین دلیل انتخابات در ۱۴۱ شهر الکترونیکی برگزار شد و شهرهای رودهن، بومهن و پردیس هم در تهران به صورت دستی برگزار می‌شود.

* هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از فعالیت‌های ستاد بازدید کرد و روند کار را مورد بررسی قرار داد.

حضور مردم در انتخابات افزایش چشمگیری دارد

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: حضور مردم در انتخابات افزایش چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

علی اصغر احمدی در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: امروز شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات هستیم و گزارش ها حاکی از این است که حضور مردم در انتخابات نسبت به دوره های گذشته افزایش چشمگیری دارد.

وی در ادامه افزد: اعضای شعب رای نمی توانند مردم را مجبور کنند که در هر سه انتخابات شرکت کنند البته خواهش ما از مردم این است که در هر سه انتخابات شرکت کنند.

احمدی در پایان تصریح کرد: دستگاه احراز هویت الکترونیکی در تمام شعب اخذ رای وجود دارد که اطلاعات همه واجدان شرایط را دارد و به همین دلیل امکان رای مجدد و اجدان شرایط وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخاباتی کشور همچنین گفت: تمامی شعب اخذ رای که بالغ بر ٦٣٤٢٩هزار شعبه است ، فعال هستند . با حضور مردم حماسه بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: تا این لحظه مشکل خاصی در اخذ رای گزارش نشده امیدواریم با حضور و همکاری مردم شاهد انتخابات خوبی باشیم.

گزارشی از تخلف در شعب اخذ رای تهران نشده است

مشاور و مدیرکل استاندار تهران با بیان این که از چند شعب اخذ رای بازدید داشته گفت تا این لحظه گزارشی از تخلف اعلام نشده است.

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور و مدیرکل دفتر استاندار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اولین ساعات اخذ رای گیری  شعب اخذ رای در تهران را بازدید کردم؛ حضور مردم واقعا گسترده است که این همان چیزی است که ما انتظار داریم.

وی تصریح کرد:  فکر می‌کنم هر چه بیشتر بگذرد جمعیت بیشتری را در پای صندوق های اخذ رای خواهیم دید و  صفحه زرین دیگری را مردم امروز رقم خواهند زد.

شاهرودی گفت: تا این لحظه مشکل خاصی و تخلف در شعب اخذ رای در تهران گزارش نشده است.

وی بیان کرد: به لطف خدا همکاران در همان لحظات اول کار خود را بدون هیچ تاخیری آغاز کردند.

شاهرودی در مورد تعداد شعبات در تهران نیز گفت: ۶۳۰۰ شعب اخذ رای در استان تهران و حدود ۳۴۰۰ شعبه در شهر تهران ایجاد شده است که در واقع حدود ۵۰ هزار نفر مسئولیت اجرای این انتخابات را برعهده دارند.

مردم از جهت جلوگیری از بروز هرگونه اختلالی در فرایند رای گیری و شمارش اراء آسوده خاطر باشند

دبیر هیات بازرسی انتخابات استان تهران، تصریح کرد که مردم از جهت جلوگیری از بروز هرگونه اختلالی در فرایند رای گیری و شمارش اراء آسوده خاطر باشند.

قدرت الله سیف دبیر هیات بازرسی انتخابات استان تهران گفت: ضمن دعوت از مردم به منظور حضور در انتخابات و اخذ رای خواهشمند است در اسرع وقت در حوزه های رای گیری حضور یابند و حضور خود را به ساعات پایانی موکول نفرمایند.

دبیر ستاد انتخابات افزود: بازرسین انتخابات استان در سر هر صندوق با وظیفه نظارت و هماهنگی و رسیدگی به تخلفات احتمالی و یا اختلافات در فرایند برگزاری انتخابات تا پایان فرایند انتخابات و اعلام نتایج قطعی حضور دارند و مردم ازجهتجلوگیری از بروز هرگونه اختلالی در فرایند رای گیری و شمارش اراء آسوده خاطر باشند.

سیف افزود:مردم عزیز در صورت مشاهده تخلفات و خلل در فرایند انتخابات و رای گیری در شعب اخذ رای به بازرسین حاضر در سر هر صندوق که دارای کارت شناسایی هستند مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۸۶۴۶۹۴ و یا شماره پیامک ۰۹۱۹۸۸۸۸۳۱۵ و شماره فکس ۸۸۸۶۵۱۷۷ ارتباط برقرار کنند.

پورعلی مطلق: کمبود تعرفه نداریم

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در هیچ از یک شعب اخذ رای کمبود تعرفه نداریم.

علی پورعلی مطلق امروز در ستاد انتخابات کشور درباره برخی اخبار مبنی بر کمبود تعرفه ها در شعب اخذ رای اظهار کرد: با هماهنگی شورای نگهبان تعرفه به اندازه کافی چاپ و به شعب اخذ رای فرستاده شده است و تا این لحظه هیچ کمبود تعرفه ای نداریم.

وی در باره تمدید زمان رای گیری افزود: تا زمانی که احساس کنیم مردم پای صندوق های رای هستند زمان انتخابات را تمدید می کنیم ولی خواهش من از مردم این است که حضور در شعب را به ساعات پایانی موکول نکنند.
پورعلی مطلق همچنین درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: این انتخابات در حال برگزاری است و تمام اقلام و ملزومات لازم نیز از قبل ارسال شده است.

تمدید زمان رای‌گیری در اختیار وزیر کشور است

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه تا به حال گزارش شکایتی ارائه نشده، گفت: تمدید زمان رای گیری در اختیار وزیر کشور است.

شهاب‌الدین چاوشی که به همراه علیرضا رحیمی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراها از شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد بازدید کرد، در سخنانی گفت: مردم به دقت دریافته‌اند که حضورشان نقش‌آفرین است و برای ادای وظیفه دینی و انسانی حضور یافته‌اند.

وی درباره اینکه آیا تاکنون شکایت یا تخلفی گزارش شده است یا خیر؟ گفت‌: در شعبی که بازدید کرده‌ایم خوشبختانه هماهنگی وجود داشته و شکایتی نبوده، عمده نگرانی مربوط به مردم است که در صف‌ها ساعات طولانی منتظر هستند.

وی درباره تمدید زمان رای گیری انتخابات نیز گفت: این موضوع در اختیار وزیر کشور است که تمدید کند یا خیر. البته تا آخرین نفری که در شعب رأی‌گیری حضور داشته باشند از آنها رأی‌گیری به عمل می‌آید البته انتظار داریم هموطنان در مهلت قانونی حضور یابند.

تاکنون هیچ مشکل امنیتی نداشته ایم

وزیر کشور گفت: به فرمانداران و استانداران اعلام شده در شعبه‌هایی که میزان استفاده از تعرفه ها به ۷۰ درصد رسیده اعلام کنند تا تعرفه های جدید در اختیار آنها قرار بگیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کمبود تعرفه نداریم و تاکنون هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم و هیچ گزارشی هم نبوده است.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: مشخص نیست زمان اخذ رای تا چه مدت تمدید شود، مهلت قانونی تمدید تا ساعت ۱۲ امشب است، لذا از مردم می خواهیم زودتر به شعب مراجعه کنند تا مدت تمدیدها طولانی نشود.

رحمانی فضلی ادامه داد: پس از اتمام زمان تمدید دستور بازگشایی صندوق های اخذ رای را خواهیم داد و ابتدا هم صندوق های انتخابات ریاست جمهوری بازگشایی و شمارش می‌شوند.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: نهایتا نتایج را با شورای نگهبان تطبیق داده و اعلام می کنیم و شورای نگهبان مسئول تایید صحت انتخابات است، بعد از اعلام نتایج ۳ روز فرصت اعتراض وجود دارد که شورای نگهبان بررسی می کند و سپس صحت انتخابات را اعلام می کند.

* علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز بعد از ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور از نزدیک در جریان مراحل مختلف انتخابات قرار گرفت.

میزان مشارکت در این انتخابات از سال ۹۲ بیشتر بوده است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رقمی که به من از میزان مشارکت مردم اعلام شده،‌ رقم خوبی است و از انتخابات سال ۹۲ میزان مشارکت بیشتر بوده است.

علی لاریجانی عصر امروز در حاشیه بازدید خود از ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من در جریان بحث انتخابات شوراها از نزدیک بوده‌ام و با کسانی که در هیئت نظارت شوراها هستند که از مجلس می‌آیند با این انتخابات در ارتباط بودم و دیده‌ام که تلاش زیادی انجام شده تا حضور مردم در سرنوشت خودشان درست و مطابق قانون انجام وشد.

وی افزود: گزارش هایی که وزارت کشور ارائه کرده این است که مردم با علاقه در دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حضور پیدا کردند و با حضور معنادار خود، می‌خواهند سرنوشت کشور را در یک مسیر درست تضمین کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درصد بالای مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: خیل جمعیت در پای صندوق‌های رای و رسیدگی به همه آنان باعث خستگی مردم می‌شود که من در دیدار امروزم از وزارت کشور از آنان خواستم که این ازدحام مردم باید با رسیدگی درستی به جایی برسد که کار آنان برای انتخابات با سرعت زیادی انجام شود که البته امیدواریم برای این مهم سازوکاری تعیین شود.

وی همچنین با اشاره به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات اظهار کرد: به من رقم خوبی اعلام شده است که از انتخابات سال ۹۲ نیز بالاتر است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش وی نسبت به اینکه برخی از نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ دولت را متهم به مهندسی انتخابات کرده‌اند اظهار کرد: با این حرف‌ها نباید حضور چشمگیر مردم را که بسیار ارزشمند است غبار آلود کرد. ما باید در بیان مطالب به درستی عمل کنیم و قضاوت‌های نادرست نداشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که نظر وی درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکا چه بوده است اظهار کرد: علی القاعده باید تمدید انجام می‌شد و اگر انجام نمی‌شد خلاف تعهد بود. البته درباره این موضوع سروصدایی هم راه انداخته بودند اما این موضوع حل شد و گفت‌وگوها و رجزخوانی‌ها به اتمام رسید. به هرحال خیلی خوب است که همه طرف‌ها به تعهد خودشان پایبند باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه گزارش‌هایی از فروش آرا در انتخابات شوراها به وی به عنوان رییس مجلس اظهار کرد: تاکنون گزارشی درباره فروش آرا در انتخابات شوراهای شهر و روستاها در شهرستان‌ها به من نرسیده است.

وی ادامه داد:‌ هرکس که رئیس جمهور ایران شود از حمایت مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهد بود و اعتقاد دارم هرچه روابط میان قوا بیشتر باشد مسائل کشور راحت‌تر حل می‌شود.

لاریجانی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره واکنشش نسبت به مطالب مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی و تاثیر آن بر جامعه اظهار کرد: یک آزردگی در کشور برای بیان برخی مطالب به وجود آمد و این را نمی‌توان منکر شد. نوع گفت‌وگوها می‌توانست سالم‌تر صورت گیرد اما این مسائل نباید بر اراده مردم برای حضور در انتخابات تاثیرگذار باشد. اصلی‌ترین موضوع در انتخابات حضور مردم است که یک استراتژی است و بقیه مسائل تاکنیکی است  و مردم نیز تفاوت این دو را می‌دانند اما اگر برای انتخابات دوره‌های بعد کاری کنند که سازوکارهای مناظره‌ها بهتر انجام شود خوب است.

لاریجانی افزود: فضاسازی‌ها در جریان انتخابات هیچ اساس معقولی ندارد و مردم از هوشمندی سیاسی بالایی برخوردارند و نکته‌ای که مهم است این است که بعد از این فضای انتخاباتی کار و همدلی در کشور اهمیت دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات حضانت جدیدی برای کشور ایجاد می کند اظهار کرد: به پشتوانه این حضور مردم، کار برای دست اندرکاران مسائل اجرایی و کسانی که در شورها مسئولیت اداره شهرها را برعهده می‌گیرند بهتر می‌شود و اساسا شرایطی به وجود می آید که بتوان برای حل مشکلات کشور که از پیچیدگیهایی برخوردار است و نیاز به شجاعت،‌ تدبیر و اقتدار ملی دارد راه حلی پیدا کرد. ضمن اینکه این موضوع هم در منطقه و هم در سطح بین المللی برای ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ارزیابی‌اش از مشارکت بالای ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات چیست اظهار کرد: ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور از یک زمینه فرهنگی و تمدنی مشابه برخوردار هستند و اگر اقبال آنان در این دوره بیشتر از دوره‌های قبل بوده است نشان از این دارد که تعلق خاطر ایرانیان برای تعیین سرنوشت کشورشان در داخل و خارج از کشور یک معنا دارد و هردو شایسته تقدیر است.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای جلوگیری از تبلیغات خلاف شأن اجتماعی برخی از کاندیداهای شورای شهر انجام شده است اظهار کرد: برای تبلیغات انتخاباتی ضوابطی موجود است اما در مقام اجرا باید رعایت شود. برای شوراها چندین بار قانون تبلیغات اصلاح شده و در شرایط فعلی نیز در وزارت کشور تلاش می‌شود که در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کارها به درستی پیش برود.

وی با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اظهار کرد: اینکه برگزاری دو انتخابات در کنار هم بهتر است یا جدا برگزار کردنش بهتر خواهد بود باید گفت که هرکدام مضراتی دارد و الان که این دو انتخابات باهم برگزار می‌شود موضوع ازدحام جمعیت مردم در حوزه‌های انتخابی یکی از مواردی است که ما امیدواریم شورای نگهبان و وزارت کشور برای حل آن به یک سیستم مکانیزه برای ثبت آرای مردم دست یابند؛ البته در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده است و سرعت عمل وجود دارد به هرحال قانون در این زمینه موجود است اما باید وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه به نتیجه برسد.

لاریجانی در پایان با اشاره به مشارکتش در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در شهر قم اظهار کرد: من رای خود را در این شهر به صندوق انداختم و مشارکت مردم در قم نیز بسیار چشمگیر و حداکثری بود.

* هم‌چنین  ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری امشب با حضور در ستاد انتخابات کشور از نزدیک در جریان مراحل مختلف انتخابات قرار گرفت.

سازوکار انتخابات در کشور ما، سازوکار اطمینان بخشی است

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی گفت: سازوکار انتخابات در کشور ما، سازوکار اطمینان بخشی است.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران  گفت: بنده در ابتدا باید بگویم که آمده‌ام از دست اندرکاران انتخابات به خاطر زحماتی که در سراسر کشور کشیده‌اند تشکر کنم.

وی افزود: حضور بنده در ستاد انتخابات کشور برای خسته نباشید برای همه دست اندرکاران انتخابات است. آنهایی که در شهر و روستاهای مختلف در راستای برگزاری انتخابات فرایند رای گیری انجام می دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جا دارد به همه دوستان اجرایی خسته نباشید عرض کنم، اظهار کرد: سازوکار انتخابات در کشور ما، سازوکار اطمینان بخشی است؛ یعنی قانونگذار یک بخش اجرا و یک بخش نظارت را پیش بینی کرده است که اگر این پیش بینی‌ها به درستی عمل کنند، این سازوکار پیش بینی شده و ما تجربه سی و چند سال کشورداری و برگزاری انتخابات را داریم و این سازوکار، سازوکار اطمینان بخشی است.

رئیسی با بیان اینکه امروز برخی مشکلات را از ابتدای انتخابات به بنده گزارش دادند، تصریح کرد: از همان آغاز انتخابات که اعلام اسامی بود و شهرت بنده را در بعضی از اعلانات ذکر نکرده بودند که علی القاعده ممکن است تعدادی از افراد با نام شناسامه‌ای من آشنا نباشند. عنوان مشهور بسیار مهم است و این موضوع هم در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود: در قانون پیش بینی شده است کسانی که به یک فامیلی مشهور هستند شهرت‌شان در اعلامیه ذکر شود و این اشکالی بود که از سوی ما اعلام شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در برخی از موارد مسئله پذیرش نمایندگان کاندیدا مطرح بود، اظهار کرد: این مسئله متن قانون است و ما به وزارت کشور اعلام کردیم. امیدواریم انتخابات پر شوری که بوده است، بتواند شور مردم عزیز ما را در انتخابات و پس از آن برای مردم حفظ شود.

رئیسی با بیان اینکه این انتخابات، ان شاالله انتخابات پر معنایی برای تعیین و تکلیف سرنوشت برای مردم باشد، گفت: ما نسبت به رای مردم و قانون همواره باید احترام قائل باشیم و از این رو من معتقدم میزان رای ملت است و هم احترام به قانون و هم رای ملت مهم است و باید منتظر باشیم و ببنیم رای مردم چه چیز است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به فعالیت های برخی از سایت های خبری حامی وی که ادعاهایی مبنی بر تخلفات گسترده دولتی در انتخابات را مطرح کرده اند، گفت: معتقدیم مشارکت مردم خوشبختانه مشارکت خوبی بود و هست، اما دست اندرکاران هم توجه کنند که اشکالات کمی هم در جریان انتخابات وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه مثلا در یک نقطه تعرفه نرسد، ممکن است در کلان اتفاقی رخ ندهد، اما در آن نقطه موجب نگرانی می شود. بنابراین دست اندارکاران انتخابات باید به این موضوع توجه کنند و به نحوی اخذ آرای مردم را که حق شان رای دادن است، انجام دهند که مناسب باشد و آنان بتوانند رای خود را در بستر مناسب به صندوق بیندازند.

رئیسی با وزیر کشور دیدار کرد

ابراهیم رئیسی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور با وزیر کشور دیدار کرد.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور، با عبدالرضا رحمانی فضلی دیدار و گفت‌وگو کرد.

صدور دستورالعمل مجدد انتخاباتی به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

حسن قشقاوی اعلام کرد: هیات اجرایی و نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور مستقر در وزارت خارجه ، مجددا با صدور دستورالعملی به کلیه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بر اخذ رای با شناسنامه و یا گذرنامه معتبر تاکید کرده است.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در این اطلاعیه به کلیه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که در آنها دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود اجرای ماده ۱۹ قانون انتخابات مبنی بر اخذ رای از ایرانیان خارج کشور با شناسنامه و یا گذرنامه معتبر تاکید و یادآوری شده است.

وی گفت: براساس این موضوع ایرانیان خارج از کشور با داشتن گذرنامه و شناسنامه معتبر می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور، آغاز شمارش آرا در شعب خارج را تکذیب کرد

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان و رئیس ستاد هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رای‌گیری در کلیه شعب خارج از کشور همچنان ادامه دارد و شمارش آرا آغاز نشده است

در این اطلاعیه آمده است:

احتراما نظر به اینکه آمار و ارقامی مبنی بر اعلام نتایج صندوق های رای در خارج از کشور در بعضی از کانال‌های خبری درج گردیده است بدینوسیله ضمن تکذیب اخبار موجود به اطلاع می‌رساند رای گیری در کلیه شعب خارج از کشور همچنان ادامه دارد و شمارش آراء آغاز نشده است. بدیهی است پس از اتمام رای گیری از طریق مراجع قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

تمدید ساعات رای‌گیری در حوزه‌های خارج از کشور بر اساس ضرورت است

محمدی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه گفت: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور می توانند درصورت ضرورت و با توجه به میزان استقبال هموطنان ایرانی خارج از کشور جهت شرکت کردن در انتخابات، ساعات رای‌گیری را در حوزه‌های انتخابیه تمدید کنند.

 طبق اعلام وزارت خارجه انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۲ کشور، ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور و ۳۱۰ حوزه انتخابیه برگزار می شود و مسئولان نمایندگی های ایران در خارج از کشور در صورت ضرورت و با توجه به میزان استقبال هموطنان جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می توانند ساعات رای گیری را تمدید کنند.

در حال حاضر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها به جز تعدادی از کشورهای حوزه قاره آمریکا آغاز شده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ۴۱ کشور آسیایی با در نظر گرفتن ۱۵۸ شعبه اخذ رای در ۲۶ کشور اروپایی با ۶۱ صندوق رای در ۱۲ کشور قاره آمریکا با ۶۷ صندوق رای و در ۲۲ کشور آفریقایی با در نظرگرفتن ۲۴ صندوق رای برگزار شده است.

* علاوه بر رای‌گیری در داخل کشور حوزه‌های رای‌گیری خارج از کشور نیز آماده رای‌گیری از هموطنان ایرانی هستند و برخی به دلیل اختلاف ساعت، حتی زودتر از آغاز رای‌گیری در کشورمان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

- ایرانیان مقیم افغانستان، ایرانیان ژاپن، استرالیا، گرجستان، قطر ، لاهه هلند، کپنهاک، اتریش نجف، اسلوونی، آلمان، مادرید و بارسلونا، نروژ، پاریس، ارمنستان، بصره، دبی، سوریه، روسیه، کربلا، عمان، مسقط، استانبول، استکهلم، ساحل عاج، لبنان، غنا،   و ... از ساعات اولیه رای‌گیری با حضور در شعبات اخذ رای نسبت به این امر اقدام کردند.

***

مردم به حوزه‌های خلوت‌تر مراجعه کنند/ ابتدا آرای انتخابات ریاست جمهوری شمرده می‌شود

استاندار تهران از مردم خواست برای تسهیل روند رای گیری مردم به حوزه‌های خلوت‌تر مراجعه کنند.

سید حسین هاشمی ضمن تشکر از مشارکت مردم در انتخابات اظهارکرد: مردم از ۸ صبح در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کردند، همان طور که از آن ها درخواست شده بود در ساعات اولیه صبح پای صندوق های رای حاضر شوند از لحظه باز شدن حوزه های رای گیری مشارکت کرند.

هاشمی خاطرنشان کرد: جا دارد از مردم تهران برای مشارکتشان تشکر کنم. تا این لحظه که در خدمت شما هستم تمام شعبات رای گیری تهران فعال است. البته بعضی از شعبات شلوغ است و برای این که کمکی در تسهیل رای گیری انجام شود با هیات نظارت استان تفاهم کردیم که دوتا منشی به بعضی از شعب اضافه کنیم تا روند رای گیری سریع تر انجام شود.

وی ادامه داد: بعضی مناطق صندوق سیار اضافه کردیم که کمک کند تا مردم منطقه زیاد در صف رای گیری نمانند. البته می دانیم باتوجه به این حضور باشکوه امکانات ما کم است و مردم باید با حوصله بیشتری در این رای گیری شرکت کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: مشارکت در انتخابات تعیین سرنوشت تمام مردم است. از دوستانی که به تسهیل روند برگزاری انتخابات  از جمله اضافه شدن صندوق ها و منشی ها کمک کردند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: بعضی از حوزه ها شلوغ تر و بعضی خلوت تر است از مردم می خواهیم تا با حضور در حوزه های خلوت تر روند رای گیری را زودتر به انجام برسانند.

استاندار تهران ادامه داد: با دستور وزیر کشور دوساعت بر ساعت اضافه رای گیری شده است این دستور کشوری است و شامل استان ما هم می شود. سابقه نشان داده است که مردم در ساعت های پایانی بیشتر حضور پیدا می کنند.

وی با اشاره به درخواست تعرفه های اضافی از سوی برخی از حوزهای رای گیری گفت: در برخی از حوزه های رای گیری هر کدام که ۷۰ درصد از تعرفه هایشان تمام شد برایشان تعرفه ارسال کردیم؛ بلافاصله بعداز گزارش به فرمانداری استان تهران تعرفه های اضافی را به حوزه ارسال می کنیم. تا این لحظه مشکلی در ارتباط با تعرفه نداشته ایم.

هاشمی گفت: اولین شمارش برای آرای ریاست جمهوری خواهد بود، این کار بر اساس در خواست ستاد انتخابات کل کشور است و ما هم بر همان اساس عمل می کنیم. پس از اتمام تعرفه های  ریاست جمهوری آرای شورای شهر و روستا خوانده خواهد شد.

از معطلی در صف های اخذ رای ناراحت نشوید

معاون اول رئیس جمهور با انتشار پستی در توییتر خود مردم را به تحمل صف های رای و ادامه مشارکت در انتخابات دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، متن این پست توییتری به شرح زیر است: از معطلی در صف های اخذ رای ناراحت نشوید. با تحمل این معطلی چند ساعته ،سرنوشت چندین ساله خودتان و فرزندانتان رقم می خورد.

فرماندار تهران: تا آخرین مراجعه کننده اخذ رای ادامه خواهد داشت

فرماندار حوزه انتخابیه و رییس هیات اجرایی شهرستان تهران با اعلام اینکه تا آخرین مراجعه کنننده اخذ رای ادامه خواهد داشت تصریح کرد: جای هیچ گونه نگرانی از این بابت نیست.

عیسی فرهادی ضمن تشکر از حضور پر شور و نشاط شهروندان تهرانی از آنان به دلیل معطل شدن در صف رای دادن پوزش خواست.
 
متن پیام فرماندار تهران که شامگاه جمعه منتشر شد به شرح زیر است:
 
مردم شریف، بزرگوار و حماسه آفرین شهرستان تهران؛
ضمن تشکر از حضور حماسی شما در پای صندوق های اخذ رای و پوزش از طولانی شدن صف ها به دلیل استقبال گسترده، از مردم عزیز در خواست می نماییم در شعب اخذ رای همجوار که خلوت تر بوده و جمعیت کمتری را در حال پذیرش هستند،   حضور پیدا کنید.
در ضمن تا آخرین لحظه حضور مردم، اخذ رای ادامه خواهد داشت و هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

آغاز شمارش آراء در اغلب حوزهای انتخابیه در خارج از کشور

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور گفت:‌در اغلب حوزه‌های انتخابات رای گیری در خارج از کشور گرفتن اخذ رای به اتمام رسیده است و شمارش آراء آغاز شده است.

محمدی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان این‌که رای‌گیری در کشورهای آسیای میانه،‌اقیانوسیه،‌شرق آسیا و همچنین مناطق اطراف کشورمان به اتمام رسیده است گفت: در اغلب کشورهای اروپایی نیز اخذ رای به اتمام رسیده و شمارش آراء آغاز شده است.

وی تصریح کرد:‌ اخذ رای در کشورهای آمریکای لاتین و همچنین ایالات متحده همچنان ادامه دارد.

طبق قانون تا ساعت ۱۲ شب می توانیم آرای مردم را جمع کنیم/ مردم به شعب خلوت مراجعه کنند

وزیر کشوراز مردم خواست که با توجه به اینکه در برخی شعب اخذ رای بویژه کلانشهر ها صفوف طولانی تشکیل شده است، به شعب اخذ رای خلوت مراجعه کنند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: مردم عزیز ایران امروز حماسه جدیدی را خلق کردند و با مشارکت بی نظیرشان نشان دادند پای آرمان هایشان همیشه هستند.
وی افزود: از صبح امروز تلاش کردیم همه تمهیدات را داشته باشیم که مردم به راحتی رای دهند اما آنقدر حضور زیاد است که شرمنده این همه لطف و محبت و صبر آنها هستیم.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: برای تعیین سرنوشت اجرایی کشورشان و برای مانور قدرت خواهش ما این است که مردم ما را ببخشند و تحمل کنند و یکبار دیگر اثبات حقانیت مردم در عرصه های تعیین سرنوشت
باشند.

رحمانی فضلی افزود: تا ساعت ۲۴ می توانیم زمان انتخابات را تمدید کنیم، لذا از مردم می خواهیم به گونه ای پای صندوق بیایند تا ما بتوانیم قبل از ساعت ۲۴ ستادها و شعب را ببندیم چون بعد از آن، آن روز شنبه می شود و برگزاری انتخابات تخلف است.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی شهرها و کلانشهرها با تراکم مواجه هستیم از مردم می خواهم برنامه ریزی کنند و در سطح بقیه شعب سطح شهر توزیع شوند.

وزیر کشور گفت: در تهران برخی شعبه ها را اعلام کرده اند که خواهش می کنم از مردم خودشان مدیریت کنند و به شعبه های خلوت بروند تا ما بتوانیم تا آخرین نفر رای ها را اخذ کنیم و شرمنده کسی نشویم.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باهم برگزار می شود این ترافیک وجود دارد و از طرفی دیگرعلاقه مندی مردم به سرنوشتشان را شاهد هستیم.

وی  در ادامه با اشاره به برذخی شایعات و گمانه زنی ها درباره نتایج آرا گفت: ممکن است شایعات و گمانه زنی ها و آمارهایی از صندوق ها که باز نشده، در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شود که از مردم می خواهم به هیچ وجه به این شایعات و گمانه زنی ها توجه نکنند.

وی ادامه داد: ستاد امنیت انتخابات مامور شده با کسانی که این آمار و اطلاعات را توزیع می کنند حتما معرفی کنند و چند ساعتن قبل همه این ها را به دادسرا معرفی کردیم که ان‌شاءالله با همه افراد و رسانه هایی که در این زمینه فعالیت کردند برخورد جدی شود.

وزیر کشور در ادامه به موضوع تعرفه ها اشاره کرد و گفت: به استانداران و فرمانداران دستور داده ایم یکبار دیگر بحث تعرفه ها را دنبال کنند، خوشبختانه از صبح امروز تا کنون به هیچ وجه با کسری تعرفه مواجه نبودیم. در برخی از شعب ها که موقتا با کسری تعرفه مواجه شدیم تعرفه ها تامین شد و ما توانستیم با فعالیت خوب این تعرفه ها را به صورت مطلوب توزیع کنیم.

رحمانی فضلی افزود: به فرمانداران واستانداران دستور دادیم تعرفه های لازم را به شعبه های باقی مانده برسانند که امیدوارم مردم با همکاری با ما داشتند در این ساعت آخر همکاری مناسبت تری داشته باشند.

وی ادامه داد: در تبریز،مشهد،اصفهان و تهران شعبه های اخذ رای هستند که در حال حاضر خلوت هستند و مدیران ما در استان ها این حوزه ها را اعلام کرده اند که خواهش می کنم مردم به این حوزه ها مراجعه کنند تا حقی از آنان ضایع نشود و بتوانیم احقاق حق کنیم.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که زمان آغاز شمارش آرا چه زمانی خواهد بود؟ گفت: بعد از پایان رای گیری دستور می دهیم که هیات نظارت و هیات اجرایی با هم این کار را شروع کنند.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: برخی از افراد و گروه‌ها اعلام عمومی کردند که هرکس شکایتی از روند انتخابات دارد به آن ها گزارش کند که این کار غیرقانونی است، تنها ناظر انتخابات شورای نگهبان است و تمامی ایرادات و تخلفات احتمالی باید به شورای نگهبان داده شود و پس از دادن این گزارش ها شورای نگهبان موظف است که طی سه روز آن گزارش ها را بررسی کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه گزارش‌های تخلفات مرتبا برای ما ارسال می‌شود گفت که تعداد گزارش‌ها فعلا زیاد است.

عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، با بیان اینکه مشغول بررسی گزارش‌هایی از تخلفات هستیم، توضیح داد: این گزارش‌ها برای ما ارسال می‌شود، با دوستان در وزارت کشور هماهنگ می‌کنیم، باید بررسی‌های دقیق‌تری در خصوص این گزارش‌ها انجام شود و نتیجه را بعد از بررسی، اعلام می‌کنیم. هنوز در روند بررسی اخذ رای هستیم، این موارد باید دقیق‌تر بررسی شود تا ان‌شاءالله بتوانیم اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهید با تخلفات برخورد کنید گفت: ما این موارد را پیگیری می‌کنیم، این گزارش‌ها که از طریق دفاتر برای ما ارسال می‌شود را مورد پیگیری قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها صحت ندارد، ولی برخی صحت دارد. باید ببینیم که در ساعات آینده این‌ها را چگونه می‌توانیم ارزیابی کنیم و بعد از آن نتیجه را اعلام می‌کنیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید که آیا نامه آقای نیکزاد بررسی شده یا خیر؟ گفت: تمام گزارش‌های تخلفات از مکان‌های مختلف و مبادی گوناگون برای ما ارسال شده و مرتبا هم در حال ارسال است.

وی در پاسخ به این سئوال که موضوع بازرسی دو هیات از دو استان چه بوده، گفت: ما بازرسی‌های سیار هم داریم و این بازرسی‌ها در استان‌های مختلف انجام می‌شود به خصوص در جاهایی که احتمال تخلف در آن هست یا گزارشی از آن‌ها آمده است، اما باید منتظر نتیجه بمانیم. بازرسی ‌ها زمان‌بر است و باید بعد از پایان ساعت رای‌گیری گزارش‌ها را بررسی کنیم و سپس شورای نگهبان اعلام نظر کند. اکنون نمی‌توانم بگویم این‌ها تخلفاتی هستند که در روند انتخابات تاثیر گذار بوده یا خیر. تعداد گزارش‌ها فعلا زیاد است، آمار دقیقی از شرکت کنندگان ندارم، اما بر اساس میزان تعرفه‌هایی که مصرف شده و عددهای مختلفی که گفته می‌شود، الحمدلله مشارکت خوب بوده است.

تا این لحظه نتایج رسمی منتشر نشده است

سخنگوی وزارت كشور گفت: تا این لحظه نتایج رسمی منتشر نشده است.

 سيدسلمان سامانی سخنگوی وزارت كشور اظهار داشت: تا این لحظه نتایج رسمی منتشر نشده است و آمار منتشر شده در فضای مجازی قانونی و رسمی نیست.



مشارکت ایرانیان مقیم استرالیا در انتخابات
مشارکت ایرانیان مقیم استرالیا در انتخابات
آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در نیوزیلند و استرالیا ساعت ٨صبح به وقت محلي/ صداوسیما
آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در نیوزیلند و استرالیا ساعت ٨صبح به وقت محلي/ صداوسیما
انتخابات ریاست جمهوری 96 ایران. ساعات نخستين راي‌گيري- کوالالامپور مالزي/ صدا و سیما
انتخابات ریاست جمهوری 96 ایران. ساعات نخستين راي‌گيري- کوالالامپور مالزي/ صدا و سیما
جمعیت رای دهندگان در یکی از شعب اخذ رای در حرم رضوي قبل از آغاز رای گیری
جمعیت رای دهندگان در یکی از شعب اخذ رای در حرم رضوي قبل از آغاز رای گیری
مشارکت گسترده ایرانی ها در کشورهای خارجی خبرساز شد. بخشی از صف رای در اوکلند نیوزیلند را ببینید!
مشارکت گسترده ایرانی ها در کشورهای خارجی خبرساز شد. بخشی از صف رای در اوکلند نیوزیلند را ببینید!
ایرانیان مقیم استرالیا آرای شان را به صندوق انداختند.
ایرانیان مقیم استرالیا آرای شان را به صندوق انداختند.
صف رای ایرانی ها-دانشگاه massey- اوکلند- نیوزیلند
صف رای ایرانی ها-دانشگاه massey- اوکلند- نیوزیلند
صندوق اخذ رای،  کنسولگری ایران،  توکیو
صندوق اخذ رای، کنسولگری ایران، توکیو
فرمانده بسیج در صف رای دهندگان
فرمانده بسیج در صف رای دهندگان
چند دقیقه مانده به آغاز رای گیری- صف مردم ارومیه
چند دقیقه مانده به آغاز رای گیری- صف مردم ارومیه
چند دقیقه مانده به آغاز رای گیری- صف مردم ارومیه
چند دقیقه مانده به آغاز رای گیری- صف مردم ارومیه
 صف رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری در کنسولگری ایران در مالزی
صف رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری در کنسولگری ایران در مالزی
حجت الاسلام سید علی خمینی یادگار امام، دقایقی پیش با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت
حجت الاسلام سید علی خمینی یادگار امام، دقایقی پیش با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت
تهران
تهران



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
20
79
انشاا... روحانی 50 میلیونی میشه .
ناشناس
|
Sweden
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
72
11
من رای نمیدهم پس هستم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
در 76 و 88 و 92 و امروز ما بودیم و هستیم و خواهیم بود و تا کنون این بودن ها بوده که توانسته تغییری هرچند کوچک ایجاد کند و نبودن ها باعث شده همیشه به عقب برگردیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
34
15
خواب دیدی
ناشناس
|
Philippines
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
16
73
رای ما روحانی - ایرانیان مقیم فیلیپین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
20
41
پیش بینی رای من
روحانی ۲۴ میلیون رای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
4
سونامی ملت بساط ریا و فریب را غرق خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
17
43
فقط روووووووحاااانی
حسین قبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
14
33
لازم است ابتدا با دیده احترام به تمامی رای دهنگان نگریست ولی اشکاربود که مسیر اصلی راه تدبیر وامید است که ایرانیان انرا ترجیح میدهند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
17
40
دکتر روحانی حتی اگر رای هم نیاری که خیلللللی بعیده تا ابد دوست داریم چون حرف دل ما رو زدی
علیرضا
|
United States of America
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
13
48
انشاالله دکتر پیروز میشه .. نیمه راهیم ، برنمیگردیم
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
3
توی تهران 2 3 ساعت باید ایستاد تا نوبت رای بشه.
چه وضعشه آخه؟!
تعداد صندوق ها رو بیشتر کنید خوب!!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
2
ایکاش کانادا هم صندوق رای داشت میتونستیم به روحانی رای بدیم
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
2
چه تموم شد ؟؟؟ مردم رای دادند ؟؟ کارتون با خاتمی و میر حسین عزیز تموم شد ؟؟؟ چرا هیچ صحبتی از این عزیزان نکردی ؟؟ پس این همه مردم برای چی فکر میکنی رفتن ؟
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
3
فقط روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
4
زیر پایمان علف سبز شد
کسانی در پشت صندوق ها هستند که حتی توانایی نوشتن تعرفه را هم ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
2
شیراز شلوغ بود اکثرا دکتر روحانی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
4
سید عزیز
ما هم تکرار کردیم
کاظم
|
Belgium
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
5
از ساعت 12 یک لحظه نبوده مدام همه شبکه های تلوزیونی . مجازی رو دنبال نکرده باشم. همه نشون از این هست که مردم بازم همت کردند. اگه (ایشالا اگه نداره) درست و واقعی نتایج اعلام بشه بالای 70 درصد رای آقای روحانیه. دکتر روحانی هم تبریک هم منتظر، 4 سال دیگه وقت بهتون این مردم دادند تا همه وعده های گذشته و جدیدتون رو محقق کنید و . . . . آمین
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
3
درود و سلام بر مردم فهیم ایران عزیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
0
محمود کجا رای داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
4
فقط و فقط دکتر روحانی
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
2
3
حیف که تو کانادا صندوف رای نیست. وگرنه حداقل 200 هزار به رای های روحانی اضافه می شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
2
3
مدرسه هدی خیابان پیروزان ناحیه هفت منطقه دو از ساعت یازده ونیم شب کسی را راه نمی داد . رای همه روحانی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
2
متاسفانه بعد از ساعت 12 رای گیری انجام ندادند. از 7.5 در صف بودیم. ساعت 11 هم درها را بستند ولی 12 گفتند سیستم ها قطع است و امکان رای گیری نیست. و نیروی انتظامی نزدیک 200 نفر را از محل رای گیری خارج کرد.
روزبه
|
United States of America
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
4
این فارس نیوز بد جور رو اعصاب رفته همش دم از تخلف گسترده میزنه! باید گفت: کافر همه را به کیش خویش می پندارد
میثم
|
United States of America
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
4
5
سلام بر خاتمی

درود بر روحانی
میثم
|
United States of America
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
3
2
دعای ما:
ایران سرافراز به ریاست جمهوری دکتر روحانی
به نام خداوند سبحان درود بر روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
3
4
تبریز هشتاد به بیست به نفع روحانی.این بیست درصدو کجای دلمون بزاریم.واقعا جل الخالق
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
3
4
مطمئنم فردا 30 اردیبهشت است نه 30 اردی جهنم.باز رویش گلهای ارغوانی، بر شاحه های سبز،مبارک باد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین