کد خبر: ۴۹۳۸۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
همزمان با کشته شدن «علی عبدالله صالح» ریس‌جمهور سابق یمن

سرنوشت رهبران کشورهای عرب پس از «بهار عربی»؛ دیکتاتورها اکنون کجا هستند؟

علاوه‌بر علی عبدالله صالح تنها رهبری دیگری که در جریان اعتراضات موسوم به بهار عربی کشته شد، قذافی رهبر لیبی بود. او بیش از ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد و توسط جنگجویان شورای ملی انتقالی در لیبی به قتل رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» رییس‌جمهوری سابق یمن توسط گروه انصارالله در روز دوشنبه، پایان کار یکی دیگر از رهبران کشورهای عربی بود که بدنبال اعتراضات موسوم به بهار عربی از سمت خود برکنار شده بود. مرگ او پس از آن علام شد که صالح همکاری‌اش با انصارالله را قطع کرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، پیش از این نیز قیام‌های دیگری در کشورهای عربی رهبران را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کردند. در ادامه نگاهی به وضیت فعلی رهبران این کشورها می‌اندازیم: 

رهبران کشورهای عرب پس از «بهارعربی»؛ دیکتاتورها اکنون کجا هستند؟

زین العابدین بن علی، تونس، زندگی در عربستان سعودی

بهار عربی در دسامبر ۲۰۱۰ با اعتراضات علیه بن علی رییس‌جمهوری تونس آغاز شد. بن علی از زمان کودتای سال ۱۹۸۷ میلادی به این سو در قدرت بود. نرخ بالای تورم، بیکاری، ظلم و ستم دولت و سایر مسائل عوامل موثری در قیام تونس بودند. چه لحظه‌ای قیام در تونس آغاز شد و به نتیجه رسید؟ «محمد بوعزیزی» دستفروشی که به مدت هشت سال نان‌آور خانواده‌اش آن‌هم با مدرک دانشگاهی بود در شهر «سیدی بوزید» در اعتراض به وضعیت‌ خود و در مخالفت با فقری که بر او و میلیون‌ها تونسی حاکم شده بود خود را به آتش کشید. بن علی سه هفته پس از آغاز اعتراضات از سمت خود استعفا داد و به عربستان سعودی رفت. او و همسرش لیلا به صورت غیابی به اتهام فساد، سرقت و به همراه داشتن غیر‌قانونی پول نقد و جواهرات محاکمه شدند. آنان در ماه ژوئن ۲۰۱۱ مجرم شناخته شدند و به ۳۵ سال زندان محکوم شدند. تونس از عربستان سعودی خواستار استرداد بن علی و همسرش شد. عربستان اما این درخواست را نادیده گرفت. بن علی در حال حاضر در عربستان سعودی زندگی می کند. 

حسنی مبارک، مصر، محاکمه

حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق مصر، هم‌اکنون در سن ۸۹ سالگی بیمار است و در خانه‌اش زندگی می‌کند. 

تظاهرات در تونس در مصر ادامه یافت. در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، مصری‌ها در اعتراض به مبارک قیام کردند. مبارک از اکتبر ۱۹۸۱ تا فوریه ۲۰۱۱ میلادی در قدرت بود. پس از کشته‌شدن بیش از ۸۰۰ معترض غیر‌مسلح توسط نیروهای تحت فرمان مبارک او در نهایت استعفا داد. پس از استعفا، او چندین بار محاکمه شد. او در ۲۸ مه سال ۲۰۱۱ میلاید مجرم شناخته شد و به پرداخت ۳۳.۶ میلیون دلار جریمه محکوم شد. او پس از آن در دادگاهی دیگر متهم به عدم جلوگیری از کشته‌شدن معترضین غیر‌مسلح توسط نیروهای امنیتی مصر شد. مبارک در ژانویه ۲۰۱۲ به زندان محکوم شد. این حکم در ژانویه ۲۰۱۳ میلادی لغو شد و دادگاه تجدیدنظر برگزار شد. مبارک و دو تن از فرزندان‌اش به اختلاس محکوم شدند و دستور سه سال زندان برای او صادر شد. در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۷ اما دادگاه تجدیدنظر مبارک را از اتهامات مرتبط با مرگ معترضان در جریان انقلاب تبرئه کرد. مبارک ۸۹ ساله در مصر باقی ماند و گزارش می‌شود که بیمار و ناامید است. 

بشار اسد، سوریه، همچنان رییس‌جمهور

قیام در سوریه علیه حکومت بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ آغاز شد. اسد از زمان مرگ پدرش حافظ در سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو رییس‌جمهوری سوریه بوده است. قیام بزودی خشونت‌آمیز شد. اسد حاضر به کناره گیری از قدرت نبود. تا سال ۲۰۱۵ میلادی جنگ داخلی در سوریه اوج گرفت. اسد پس از سال‌ها جنگ داخلی در دمشق در قدرت باقی مانده است. در جریان این جنگ بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۱۰ میلیون نفر در داخل و خارج از سوریه آواره شده‌اند. آینده سیاسی اسد اما نامعلوم و مبهم است. 

معمر قذافی، رهبر لیبی، مرگی غم‌انگیز

علاوه‌بر علی عبدالله صالح تنها رهبری دیگری که در جریان اعتراضات موسوم به بهار عربی کشته شد، قذافی رهبر لیبی بود. او بیش از ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد و توسط جنگجویان شورای ملی انتقالی در لیبی به قتل رسید. نارآمی‌ها در لیبی در فوریه ۲۰۱۱ میلادی با اعتراض علیه قذافی در بنغازی آغاز شد. اعتراضات به جنگ مسلحانه با همراهی نیروهای ناتو منتهی شد. جنگنده‌های فرانسوی و پهپادهای آمریکایی در جنگ مداخله کردند و علیه قذافی وارد عمل شدند. پس از قتل قذافی جنگ داخلی در لیبی شدت گرفت به خصوص از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو. دولت‌ها و گروه‌های رقیب در طرابلس و در شرق لیبی در نبرد با یکدیگر بوده‌اند. همچنین نیروهای مسلح مخالف و سازمان‌های تروریستی چون داعش و القاعده نیز کنترل بخش‌هایی از آن کشور را در دست گرفته‌اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
2
3
تاریخ نشان داده هیچ دیکتاتوری از مکافات عمل در امان نبوده. زمان نشان خواهد داد!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
قابل توجه دیگر دیکتاتورهای منطقه که هنوز راه این دیکتاتورها رو ادامه میدن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین