کد خبر: ۴۹۳۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
انتقاد از کار اخیر ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

نیویورک‌تایمز: وسواس مقابله با ایران، آمریکا را دیوانه کرده/رهبران‌ عرب مشروعیت زیادی ندارند/اقدام ترامپ مانع صلح خواهد شد

فریدمن می‌گوید کار اخیر ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تنها به نفع ایران و حزب‌الله است و آنان خواهند گفت که سعودی‌ها، اردنی‌ها، اماراتی‌ها و دولت فلسطینی و مصر عوامل برنامه صهیونیستی -امریکایی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «توماس فریدمن» خبرنگار «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی می‌نویسد وسواس مقابله با ایران منطقه را به حرکت واداشته و امریکا را دیوانه کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، او می‌نویسد: «اگر یک عنصر مشترک برای توصیف بسیاری از رویدادهای اخیر در خاورمیانه اقدامات سعودی‌ها، امریکا، سوریه، ‌اسرائیل و یمن وجود داشته باشد در یک کلام می‌توان آن عنصر را بیان کرد: ایران. ایران قدرت رو به رشدی در منطقه دارد و این سبب شده تا بسیاری دیوانه شوند. دولت ترامپ می‌خواهد تا جایی که ممکن است مانند اوباما از خاورمیانه دور باشد اما این امر تنها زمانی میسر است که نفوذ ایران در منطقه به حداقل ممکن برسد. عربستان تحت زمامداری شاهزاده بن سلمان می‌خواهد اقتصاد قرن بیست و یکمی مدنظرش را در عربستان پیاده کند در حالی که نفوذ ایران در منطقه تا حد ممکن کاهش یابد. این در حالیست که ایران می‌خواهد گستره نفوذ خود را از تهران تا مدیترانه گسترش دهد و از گروه‌های شبه‌نظامی محلی حمایت می‌کند و این امر باعث ایجاد اضطراب فراوان در جهان عرب، امریکا و اسرائیل شده است. آنان با خود می‌گویند در نتیجه، این شبه‌نظامیان بیروت دمشق و بغداد را کنترل می‌کنند.  فریدمن در ادامه می‌افزاید: «ایران دارای جمعیتی جوان و بااستعداد و با فرهنگی است. ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن نفوذ دارد.  

نیویورک‌تایمز: وسواس مقابله با ایران، آمریکا را دیوانه کرده/اقدام ترامپ مانع صلح خواهد شدفریدمن می‌نویسد شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی باید اصلاحات داخلی خود را عملی کند و عربستان را به پیش از سال ۱۷۹ بازگرداند. او می‌نویسد: «پس از ۱۹۷۹، عربستان کنترل پلیس مذهبی بر جامعه را بیشتر کرد و تفاسیر نادرست و ضد‌کثرت‌گرایانه  آموزش داده شدند. اگر شاهزاده بن سلمان وعده خود را عملی کند و مدلی میانه‌رو از اسلام ارائه دهد مسلما وضعیت زنان مسلمان، کیفیت آموزش در جوامع مسلمان و رابطه بین مسلمانان و سایر ادیان در سرتاسر جهان بهبود خواهد یافت. ما در غرب هزینه هنگفتی را صرف مقابله با افراط‌گرایی مذهبی کرده‌ایم.  بن سلمان اما برای پیشبرد این برنامه نیازمند اقتصاد با ثبات و قوی است. متاسفانه عربستان سعودی از آن هدف دور است».

فریدمن می‌نویسد بازداشت میلیاردرهای سعودی کار غلطی نبود اما باید در شفافیت و با قانون انجام شود تا سبب افزایش مشروعیت شاهزاده بن سلمان شود نه این که این ذهنیت را تداعی کند که اقدام او خودسرانه بوده و به ضرر مشروعیت اوست و آینده سرمایه‌گذاران در عربستان را تهدید کند.  عربستان سعودی همچنین باید به جنگ یمن پایان داده و از آنجا خارج شود حتی اگر بدان معنا باشد که نفوذ ایران افزایش یابد. یک بانکدار کویتی به من می‌گفت محبوبیت شاهزاده بن سلمان بین جوانان و زنان کویتی زیاد است. آنان می‌گویند چرا انان شاهزاده بن سلمانی کویتی ندارند که با ثروتمندان برخورد کند. با این حال، آنان سیاست خارجی بن سلمان را دوست ندارند به خصوص در مورد یمن و مداخله عربستان در لبنان و قطر آنان می‌گویند شاهزاده بن سلمان قلدری می کند. 

فریدمن می‌گوید کار اخیر ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تنها به نفع ایران و حزب‌الله است و آنان خواهند گفت که سعودی‌ها، اردنی‌ها، اماراتی‌ها و دولت فلسطینی و مصر عوامل برنامه صهیونیستی -امریکایی هستند. او می‌نویسد: «در حالی که کشورهای عربی با مشکلات و اصلاحات داخلی مواجه هستند و رهبران‌شان مشروعیت زیادی ندارند اقدام اخیر ترامپ آخرین چیزی بود که آنان از دوست امریکایی خود می‌خواستند. اقدام ترامپ مانع پیشبرد مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل خواهد شد. ترامپ مانند یک جهانگرد گمشده است که بدنبال اتوبوس خود می‌گردد»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
1
0
فریدمن ، قطعا و قطعا یک تحلیل گر بیطرف نیست . او دشمن همه مسلمانان است . چه سنی یا شیعه . چه عرب یا فارس ، ترک و ... .
فقط میخواهد احساسات را تحریک کند بر علیه یکدیگر تا همچنان مناغشه و درگیری در منطقه باقی بماند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین