کد خبر: ۵۵۶۴۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
با قطع ارتباط بانک‌های ایران با سوئیفت، انگیزه بین‌المللی برای ایجاد سازوکارهای مالی جایگزین بیشتر می‌شود

انتقاد از فشار ترامپ به سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران| آمریکا تبدیل به دولتی سرکش شده

یک استاد دانشگاه می‎گوید که ممنوعیت سوئیفت و استفاده از آن برای ایران باید پیامی به منظور بیدارشدن سایر کشورها باشد. آنان باید متوجه شوند که ایالات متحده تبدیل به دولتی سرکش شده و می‌خواهد خواسته‌های خود را در سیاستگذاری‌های سیاسی و اقتصادی بر سرتاسر جهان دیکته کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- شبکه خبری "راشاتودی" با انتشار گزارشی در نقد رویکرد امریکا نسبت به ایران و فشار آوردن آن کشور بر سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران با آن نهاد مالی، می‌نویسد: "وزیر خزانه‌داری امریکا گفته است که این تصمیم درست برای حفاظت از یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی اتخاذ شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پروفسور کین، اقتصاددان از دانشگاه کینگزتون اما به "راشا تودی" می‌گوید که علیرغم آنکه اقتصاد جهانی تاثیرپذیری بسیار بدی از این اقدام امریکا خواهد داشت، سایر کشورها به این نتیجه خواهند رسید که استفاده از یک واحد پولی و یا صرفا استفاده از واحد پول ملی خطراتی را در سیستم پرداخت‌های بین‌المللی خواهد داشت". 

انتقاد از فشار دولت ترامپ به سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران| آمریکا تبدیل به دولتی سرکش شده

این اقتصاددان اشاره می‌کند که آمریکایی‌ها از کنفرانس برتون وودز در سال 1944 میلادی به این سو درباره نظم اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم تصمیمات خود را بر سایرین تحمیل کردند. 

او اشاره می‌کند که در آن زمان "جان مینارد کینز"، اقتصاددان بریتانیایی طرح ایجاد یک اتحادیه برای شفافیت بین‌المللی به منظور تنظیم توازن تجارت را مطرح کرد. او گفت که آن نهاد برای ایجاد یک بانک بین‌المللی با واحد پولی خود موثر خواهد بود؛ واحدی که قابل مبادله با ارزهای ملی با نرخی تثبیت شده است. تیم امریکایی به رهبری "هری دکستر وایت" اقتصاددان امریکایی و از مسئولان وقت وزارت خزانه‌داری امریکا اما با این طرح پیشنهادی مخالفت کرد و رویای کینز را ناکام گذاشت. این اقتصاددان در ادامه می‌افزاید: "ما اکنونی می‌بینیم که چرا حق با کینز بود". 

انتقاد از فشار دولت ترامپ به سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران| آمریکا تبدیل به دولتی سرکش شده

این استاد دانشگاه استدلال می‌کند که ممنوعیت سوئیفت و استفاده از آن برای ایران باید پیامی به منظور بیدارشدن سایر کشورها باشد. آنان باید متوجه شوند که ایالات متحده تبدیل به دولتی سرکش شده و می‌خواهد خواسته‌های خود را در سیاستگذاری‌های سیاسی و اقتصادی بر سرتاسر جهان دیکته کند. او می‌گوید باید هر چه زودتر سایر کشورهای جهان یک سیستم پرداخت جایگزین را ایجاد کنند که احتمالا از طریق سوئیفت کار کند اما با استفاده از سبد ارزی فراملی که به عنوان مبنایی برای مبادلات بین‌المللی در نظر گرفته شود. 

این شبکه خبری می‌نویسد: "در صورت عدم اصلاح نظام جهانی سیستم پرداخت فعلی، ایران هزینه زیادی را پرداخت خواهد کرد. ایران اکنون با ممنوعیت ایجاد شده برای استفاده بانک‌هایش از سوئیفت قادر به دریافت هزینه‌های صادرات نفت خود نخواهد بود. این در حالیست که این صادرات 60 درصد از کل صادرات ایران را در بر می‌گیرد. رهبران کشورهای اروپایی سیستم پرداخت جایگزینی را برای جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌های امریکا و در راستای حفظ برجام ایجاد کرده‌اند. با این حال، واقعیت آن است که چنین راه‌حل‌هایی برای اجرایی شدن ماه‌ها طول می‌کشند و زمان‌بر خواهند بود. کین می‌گوید که اخبار روز دوشنبه و ممنوعیت ایران در استفاده از سوئیفت ممکن است اروپایی‌ها را وادار کند که سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند.

انتقاد از فشار دولت ترامپ به سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران| آمریکا تبدیل به دولتی سرکش شده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
مقامات ایران باید دررفتارخود تجدیدنظرکنند تامردم بیش ازاین مفلوک نشوند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
متاسفانه هنوز بسیاریاز واقعیات اقتصاد برای مردم ما جا نیافتاده گمان میکنند چند سیاستمدار مثلا ژاپن و کره جنوبی را با حجم عظیم معاملات مجبور میکنند که با دلار با هم مبادله کنند . حال آنکه سلطه دلار ناشی از سلطه اقتصاد و شبکه بانکی امریکاست که این سهولت مراودات را فراهم آورده یورو دارند میکوشندکه شید بتواند نقش آفرین شود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین