کد خبر: ۹۰۲۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
تبلیغات

انواع و تفاوت روغن‌های گیربکس

یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین روغن‌های موردنیاز خودرو، روغن گیربکس است. این روغن که با نام‌های روغن دنده، روغن جعبه‌دنده و روغن واسکازین نیز شناخته می‌شود، برای روان‌کاری قطعات متحرک گیربکس، دیفرانسیل و جعبه‌فرمان خودرو کاربرد دارد.
انواع و تفاوت روغن‌های گیربکس
آفتاب‌‌نیوز :

انواع روغن گیربکس خودرو به دو گروه شامل روغن گیربکس دستی و روغن گیربکس اتوماتیک تقسیم می‌شوند. در این مطلب ابتدا قصد داریم به تفاوت‌های این دو نوع روغن بپردازیم و سپس راجع‌به ویژگی‌های روغن گیربکس رینوکس، عوامل موثر روی قیمت روغن گیربکس اتوماتیک، قیمت گیربکس پژو و قیمت گیربکس تویوتا صحبت کنیم.

روغن گیربکس اتوماتیک چه تفاوتی با روغن گیربکس دستی دارد؟

همان‌طور‌که در مقدمه اشاره کردیم، روغن‌های گیربکس به دو گروه شامل روغن هیدرولیک Manual Transmission Fluid یا MTF برای استفاده در گیربکس‌های دستی و روغن هیدرولیک Automatic Transmission Fluid یا ATF برای استفاده در گیربکس‌های اتوماتیک تقسیم می‌شوند. این دو نوع روغن ویژگی‌های متفاوتی دارند. در ادامه راجع‌به مشخصات و ویژگی‌های هریک از این روغن‌های گیربکس توضیح داده‌ایم:

ویژگی‌های روغن گیربکس دستی

از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن گیربکس دستی می‌توان به مواردی مانند ویسکوزیته یا گرانروی بالا، مقاومت در برابر گرمای شدید و مقاومت در برابر فشار بالا اشاره کرد. وجود این روغن در سیستم گیربکس‌های دستی بسیار ضروری است و به تعویض راحت دنده، کاهش ساییدگی و خوردگی و حرکت آسان دنده‌ها کمک زیادی می‌کند.

غلظت یا گرانروی بالای روغن هیدرولیک MTF موجب می‌شود که تمام سیستم گیربکس‌های دستی تحت پوشش قرار گرفته و فشاری که به دنده‌ها وارد می‌شود، به‌خوبی خنثی شود. تماس دنده‌ها در گیربکس‌های دستی دمای این بخش از خودرو را افزایش می‌دهد و روغن با انتقال دما از آسیب دیدن قطعات گیربکس جلوگیری می‌کند. برای افزایش مقاومت گیربکس دستی در مقابل فشار‌های بالای ناشی از عملکرد دنده‌ها، مکمل‌های ضدخوردگی و ضدفشار به روغن گیربکس اضافه می‌شود.

ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک

روغنی که در گیربکس‌های اتوماتیک کاربرد دارد، برای اینکه از روغن موتور تشخیص داده شود، به رنگ سبز یا قرمز تولید می‌شود. از ویژگی‌های این نوع روغن گیربکس می‌توان مواردی مانند ویسکوزیته یا گرانروی کمتر، مقاومت در دمای بالا، پایداری در مقابل ساییدگی و خوردگی، داشتن خاصیت آب‌گریزی و مقاومت در برابر ایجاد کف و حباب را نام برد. این روغن علاوه‌بر روانکاری قطعات گیربکس اتوماتیک شامل دنده‌ها و یاتاقان‌ها در انتقال قدرت از پمپ روغن به کلاچ، کنترل تورم آب‌بندها، کنترل دما، کنترل اصطکاک در صفحه کلاچ‌ها، جلوگیری از خوردگی و تمیز ماندن قطعات داخلی گیربکس نیز نقش دارد.

روغن گیربکس‌های اتوماتیک به چند دسته تقسیم می‌شود؟

روغن‌هایی که در گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: روغن گیربکس سنتتیک و روغن گیربکس مینرال. فرایند تولید این روغن‌ها با هم متفاوت است. افرادی که قصد دارند، طول عمر قطعات گیربکس اتوماتیک خودروی خود را افزایش دهند، از روغن گیربکس سنتتیک استفاده می‌کنند. قیمت این روغن به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر گرما، فشار و دما و بیشتر بودن سطح کیفیت گران‌تر از روغن مینرال است.

طراحی سیستم گیربکس‌های اتوماتیک به‌گونه‌ای است که به یک روغن گیربکس روان و رقیق نیاز دارد؛ بنابراین، به این نکته مهم توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه برای خودرو‌های دنده اتوماتیک نباید از روغن گیربکس دستی استفاده کرد. همان‌طور‌که در بخش‌های قبلی نیز اشاره شد، گرانروی و غلظت این روغن‌ها زیاد است و امکان گردش راحت آن در بین قطعات گیربکس اتوماتیک وجود ندارد؛ بنابراین، کانال‌های گیربکس را مسدود می کند.

انواع و تفاوت روغن‌های گیربکس

بهترین برند‌های تولیدکننده روغن گیربکس اتوماتیک کدام‌اند؟

بهترین برند‌هایی که در زمینه تولید روغن گیربکس‌های اتوماتیک فعالیت دارند، شامل موارد زیر هستند:

روغن گیربکس رینوکس

یکی از برند‌های بسیار معتبر که در زمینه تولید روغن گیربکس خودرو فعالیت دارد، برند رینوکس (renuox) است. عملکرد بالا، کیفیت بالا، پایداری حرارتی، مقاومت در برابر رسوبات و ضدسایش بودن از ویژگی‌های روغن گیربکس renuox به‌شمار می‌رود. استفاده از این نوع روغن در بهبود عملکرد و افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک خودرو تأثیر به‌سزایی دارد.

روغن گیربکس m۵ ژاپنی

روغن گیربکس m۵ ژاپنی یکی دیگر از برند‌های مطرح بازار در زمینه روغن گیربکس‌های اتوماتیک است. این شرکت ژاپنی باکیفیت‌ترین روغن گیربکس سنتتیک را برای گیربکس خودرو‌های مختلف تولید می‌کند. عملکرد بسیار خوب در دما‌های مختلف، مقاومت در برابر اکسیداسیون، کاهش سایش قطعات، بالا بودن کیفیت روانکاری و افزایش عمر مفید گیربکس از ویژگی‌های مهم روغن گیربکس m۵ ژاپنی است.

روغن گیربکس آیسین

روغن گیربکس آیسین به‌عنوان یکی دیگر از انواع روغن‌های گیربکس اتوماتیک موجود در بازار توسط شرکت ژاپنی آیسین (Aisin) تولید شده است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به قیمت مناسب، کیفیت بالا، بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک و ویسکوزیته مناسب اشاره کرد. انواع روغن گیربکس آیسین عبارت‌اند از: روغن آیسین vi، روغن آیسین afw vi و روغن آیسین afw plus. این روغن‌ها در بسته‌بندی‌های ۱ لیتری و ۴ لیتری به‌فروش می‌رسند.

روغن گیربکس بهران cvt

روغن گیربکس بهران cvt نیز یکی از پرفروش‌ترین انواع روغن گیربکس اتوماتیک است که برای استفاده در گیربکس‌های CTV کاربرد دارد. مطابقت با استاندارد‌های بین‌المللی، بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید گیربکس، مقاومت در مقابل اکسیداسیون، پایداری خواص، سازگاری با آب‌بند‌ها و تضمین عملکرد نرم و بدون لرزش کلاچ از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن گیربکس بهران ctv است.

انواع و تفاوت روغن‌های گیربکس

خرید روغن گیربکس اتوماتیک و انواع گیربکس‌های اتوماتیک از فروشگاه اینترنتی گیربکس هاب

اگر برای خرید آنلاین انواع روغن‌های گیربکس اتوماتیک و انواع گیربکس‌های اتوماتیک مانند گیربکس ۲۰۶ و گیربکس تویوتا به‌دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر هستید، پیشنهاد ما فروشگاه گیربکس هاب است. قیمت روغن گیربکس اتوماتیک به عواملی مانند برند روغن، میزان عرضه و تقاضا، جنس، کیفیت و فرمولاسیون روغن بستگی دارد. نوسانات بازار، برند تولیدکننده، کیفیت، ابعاد و نوع گیربکس و میزان عرضه و تقاضا نیز عوامل تأثیرگذار روی قیمت گیربکس پژو و قیمت گیربکس تویوتا هستند.

فروشگاه اینترنتی گیربکس هاب به‌عنوان زیر مجموعه تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک هادیلو فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۷ شروع کرده است و در طول این ۶ سال توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. در این فروشگاه انواع گیربکس اتوماتیک نو و استوک، قطعات گیربکس و روغن گیربکس، با منصفانه‌ترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد. در هرجای ایران که ساکن هستید می‌توانید برای خرید از این فروشگاه اینترنتی اقدام کرده و محصول موردنظر خود را به‌همراه ۶ ماه ضمانت و با تضمین اصالت و کیفیت خریداری کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین