کد خبر: ۱۰۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳

مجید انصاری: سرکوب صدای انتقاد و اعتراض به بهانه مغایرت با وحدت، فرصت‌طلبی از عنوان وحدت است

حق رای و جمهوریت مهمترین رهنمود امام برای وحدت ملی باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌اسلام و المسلمین مجید انصاری در گفت‌و گو با ستاد خبری بزرگداشت حضرت امام(س)، در تشریح مولفه‌های انسجام و اتحاد ملی گفت: مولفه های انسجام وحدت ملی مسائل مختلفی است. خود انقلاب اسلامی یکی از این مولفه‌ها است. بلاخره مردم ایران با همه تنوع و تکثری که به لحاظ زبان، نژاد و حتی قومیت و مذهب و دین داشته‌اند برای پیروزی انقلاب و نفی حکومت استبدادی شاهنشاهی و استقرار نظام مردم‌سالاری دینی متحد شدند، پس انقلاب اسلامی خود یکی از مولفه‌های وحدت ملی است.

وی افزود: ایران و ایرانی بودن یکی از این مولفه‌ها است. اگر چه اقلیت‌های دینی هم داریم اما اسلام و مذهب تشیع که اکثریت مردم به آن اعتقاد دارند، از مولفه‌های دیگر وحدت ملی است. وحدت سرزمینی، پرچم، زبان فارسی به رسمیت شناختن گویش‌ها و زبان‌های محلی از دیگر مولفه‌های وحدت ملی است و در مجموع قانون اساسی ما ظرف مناسبی در عرصه‌های مختلف برای وحدت ایجاد کرده و اگر تلاش همه گروه‌های سیاسی و آحاد جامعه برای تحقق کلیه ظرفیت‌های قانون اساسی - بدون کم و کاست و انتخاب گزینشی - تلاش کنند. این مقوله می‌تواند مولفه‌ای برای تحقق وحدت ملی باشد.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی با این مضمون که "کدام رهنمود امام(س) در خصوص وحدت ملی نیاز امروز جامعه ما است؟" اظهار کرد: مهمترین رهنمود امام که امروز می‌تواند موجب وحدت ملی باشد، البته در صورتی که شرایطش درست رعایت شود حق رای و جمهوریت است. ما تقریبا سالیانه یک انتخابات داشتیم، اگر مسوولان نظام به جمهوریت در کنار اسلامیت پایبند بوده و حقیقتا احترام شرعی و واقعی در قالب انتخابات آزاد برای رای مردم قایل باشند، می‌تواند عمل به یکی از مهمترین رهنمودهای امام جهت تحکیم وحدت ملی باشد. اگر در این زمینه دستگاه‌ها با هر دلیلی انتخابات آزاد را دچار خدشه کنند، وحدت ملی از همین نقطه آسیب می‌بیند. 

انصاری با بیان اینکه یکی دیگر از رهنمودهای امام که در واقع یکی از مولفه‌های وحدت ملی نیز محسوب می‌شود؛ بحث رهبری و ولایت فقیه است، ادامه داد: مشروط برانکه هیچ دستگاهی آن را ابزاری برای سرکوب گروه‌های دیگر قرار ندهد و زیرمجموعه‌های نهاد ولایت فقیه به وظایف قانونی خود، درست عمل کنند و سعی‌شان بر این باشد که آسیبی متوجه این اصل بنیادین نباشد. از دیدگاه امام و اسلام، راس حاکمیت پس از پیامبران و امامان، در عصر حاضر ولی‌فقیه است و هرگز نباید تفسیری از این ولایت ارائه شود که آن را در برابر رای و آزادی مردم نشان دهد بلکه ولایت فقیه در واقع حافظ حقوق اساسی مردم است لذا ولایت فقیه باید یکی از محورهای وحدت ملی باشد و تمامی برداشت‌های نادرست جریانات مشکوک کج‌اندیشان باید جای خود را به تفسیرهای درست حضرت امام بسپارد در این صورت است که ولایت‌فقیه می‌تواند محوریت وحدت را داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین اندیشه‌ و شخصیت امام (س) برای نسل‌های جدید اظهار کرد: جوانانی که سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و حتی دهه اول نبودند و نظام جمهوری اسلامی را درک نکرده‌اند و از نزدیک با افکار، اندیشه‌ها و مبانی فکری حضرت امام آشنایی نداشتند ضرورت قطعی دارد تا نظام را در اندیشه بنیانگذار آن مورد تجزیه، تحلیل و شناخت قرار دهند. بنابراین، در حقیقت بازخوانی اندیشه‌های امام به نوعی بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی، آرمان‌ها، اصول و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وجوددارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص ضرورت بازخوانی سیره و شیوه‌ی حکومتی حضرت امام (س) گفت: امام در میدان عمل نیز علاوه بر نظریه‌ای که در مورد اصل نظام ارائه کردند، ده سال مدیریت کلان کشور و رهبری انقلاب را عهده دار بودند، اقدامات مهمی از جمله تاسیس بسیاری از نهادها و اتخاد تصمیمات مهم را به سرانجام رساندند که 8 سال از آن متعلق به دوران دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و نابرابر استکبار و قدرت‌های جهانی به آمریت صدام و حزب بعث علیه انقلاب بود. بنابراین شناخت سیره عملی امام خمینی در حکومت، تصمیم‌سازی و نهادسازی ایشان بسیار می‌تواند موثر باشد.

انصاری ادامه داد: نکته دیگر اینکه به هرحال اندیشه‌های بشری و اقداماتی که رهبران بزرگ انجام می‌دهند طبعا متاثر از مقتضیات زمان است و با گذشت زمان نسبتا طولانی از حیات این رهبران بزرگ، امکان بازخوانی اندیشه های آنان و تطبیق اصول کلی آن با مقتضیات جدید زمان و مکان بسیار حائز اهمیت است والا ممکن است در شناخت و داوری نسبت به این نوع شخصیت‌ها دچار انحراف و اشتباه شویم. به عنوان مثال اگر ما زندگی پیامبر اسلام و ائمه اطهار را صرفا در قالب زمان و مکان عربستان در 1300 و 1400 سال پیش بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم در توجیه دین اسلام به مشکلات زیادی برخواهیم خورد. طبعا اگر دستوراتی داده‌اند و احکامی وضع کرده‌اند بسیاری از این دستورات و احکام ناظر بر کیفیت زندگی و شرایط سیاسی، اجتماعی و مردمی آن دوران بوده است و اگر بخواهیم به آن پیشوایان اقتدا کنیم و از زندگی و سخنانشان درس بگیریم و چراغی برای زندگی امروز خود برافروزیم حتما باید اصول و مبانی قطعی اندیشه و عمل آن بزرگواران را بشناسیم و باتوجه به مقتضیات زمان و مکان نیازهای کنونی خود را از اصول کلی رهنمودهای آن بزرگواران اجتهاد کنیم. و اساسا معنای اجتهاد پویا و فقه پویا نیز همین است؛ یعنی استفاده از اصول ثابت برای کشف احکام متغیر.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه شناخت امام خمینی و بازخوانی مبانی اندیشه و عمل ایشان می‌تواند راه‌گشای دوران کنونی ما باشد، ادامه داد: نکته‌ی مهم اینجاست که برخی افراد مغرض و جریانات انحرافی و متحجر، با جمود و توقف در ظواهر دین؛ اقدامات و سخنان امام را بدون اینکه شرایط زمانی و مکانی آنه را توضیح دهند و علت صدور یک حکم یا فتوا را بیان کنند ،سعی دارند با شبیه سازی‌های نادرست از شرایط و مسائل کنونی به نوعی رفتارهای غیرموجه، ناعقلانی، غیرحقوقی و غیرشرعی خود را در ظاهر برخی از سخنان و احکام امام موجه جلوه دهند، غافل از اینکه این امر نه تنها توجیه پذیر نیست، بلکه به این ترتیب شخصیت حضرت امام و دیدگاه‌های ایشان را در ذهن نسل جدید مورد چالش قرار می‌دهند.

وی افزود: در صدر اسلام نیز از زمانی که جریانات متحجری مانند خوارج با تکیه بر ظواهر آیات قرآن به جنگ امیرالمومنین رفتند و یا جریان اخباری‌گری که مدت‌های مدیدی سایه سنگین خود را بر مجامع علمی و حوزه‌های دینی ما افکنده بود، جمود و تصلب انعطاف ناپذیری بر ظواهر روایات و روح حاکم بر اسلام وفقه، چهره ناموجه و خشنی را از فقه و اسلام ارائه کردند که با مجاهدت علمای نواندیش و آزاداندیش این جریان (اخباری‌گری) به انزوا کشانده شد.

انصاری در خصوص وظیفه نخبگانی که حضور حضرت امام را درک کرده‌اند در این برهه از زمان در پاسخ به پرسشی در این زمینه تاکید کرد: به نظر من باید فارغ از مصلحت‌اندیشی‌های مقطعی حزبی، جناحی و تنگ‌نظری‌ها، با کسانی که آشنایی با مبانی نظری و عملی امام دارند و دوران مدیریت ایشان را درک کرده‌اند و در جریان دقیق مسائل بوده‌اند از فرصت‌های مختلف استفاده کنند چه به صورت ارائه کتاب، مقاله و یا ایراد سخنرانی و استفاده از سایر امکانات روشنگری کنند و جریانات مشکوکی که با تحریف حقایق و شاخص‌سازی‌های نادرست سعی در تخریب اندیشه و شخصیت امام دارند را افشا کنند. البته وظیفه‌ی حوزه‌های علمیه و مجامع دانشگاهی از همه مهمتر وظیفه صدا و سیماست که باید خود را از تعلقات، وابستگی‌ها و گرایشات افراطی سیاسی جاری جدا کند و به بررسی دوران زندگی امام و معرفی شخصیت ایشان اقدام کنند اگرچه در پاره‌ای از موارد ممکن است برخلاف نظر جریان سیاسی مورد حمایت آنها و یا حتی شخصیت‌های مورد حمایت فکری و جناحی مدیران صدا و سیما باشد.

انصاری اتحاد مسلمین و وحدت کلمه جامعه اسلامی را از مهمترین رهنمودهای امام خمینی (س) دانست و گفت: وحدت مسلمین از اصول ثابت و غیر قابل تغییر تربیت اسلامی است و هیچ زمانی جامعه بی‌نیاز از این اصل بنیادین نیست. قرآن کریم براین نکته تاکید مضاعف دارد. این آیه بسیار گویا و جاودانه که می فرماید: (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و دچار تفرقه نشوید). و در جای دیگر می فرماید (با یکدیگر به نتازع و خصومت نپردازید) که این تنازع و دفع بی‌جهت موجب سستی و از بین رفتن قدرت و ابهت جامعه اسلامی خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وحدت ملی را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی خواند و ادامه داد: طبعا وقتی وحدت عامل پیدایش و پیروزی انقلاب بوده عامل بقا و اداره انقلاب نیز خواهد بود. این یک اصل کاملا اخلاقی و عرفی است و همه می‌دانند اگر نیروهای پراکنده انقلاب متمرکز بر جامعه باشند قدرت عظیمی را برای خلاقیت و پیشرفت ایجاد می کنند و برعکس اگر نیروهای جامعه دچار پراکندگی و تشتت شوند قادر نخواهند بود کاری را از پیش ببرند به همین سبب در قرآن سیاست رژیم های استبدادی مثل نظام فرعونی را تجزیه جامعه به گروه‌ها و دسته‌های پراکنده می‌داند و درباره آن می‌فرماید: فرعون به خاطر برتری‌جویی، استبداد و استکباری که داشت جامعه مصر را تجزیه کرد و به گروه‌های مختلف تقسیم کرد و بعد از آن موفق شد هرکدام از این گروه‌ها را آن قدر تضعیف و سرکوب کند که به راحتی مردان آنها را بکشد و زنان آنها را به بیگاری کشاند و به اسارت بگیرد. لذا رژیم‌های استبدادی و قلدرهای تاریخ از رهگذر تجزیه توان اجتماعی و مردم توانسته‌اند بر آنها مسلط شوند.

وی در عین حال اهداف مقدس و مشترک را مهمترین محورهای وحدت عنوان کرد و گفت: گاهی جریاناتی مسأله وحدت را مطرح می‌کنند ولی درواقع می‌خواهند از این موضوع و نیز تاکیدات امام در این زمینه سوء‌استفاده کنند. اینکه یک جریان یا حکومتی برخلاف عدل، عقل؛ شرع و با استبداد و زور ونیز با تضییع حقوق دیگران استیلا پیدا کند و هر صدای انتقاد و اعتراضی را به بهانه مغایرت با وحدت سرکوب کند و این سوءاستفاده و فرصت‌طلبی از عنوان وحدت است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نباید آزادی های فردی؛ اجتماعی و آزادی فعالیت احزاب و گروه ها، آزادی بیان و انتقاد و همچنین مسوولیت خواهی را مغایر و منافی با وحدت دانست. متاسفانه گاهی می بینیم اعتراضات دانشجویان،انتقادات مدنی یک حزب یا و یا بخشی از جامعه باعنوان مغایرت با وحدت ملی سرکوب می شود در حالیکه به هیچ وجه وحدت مورد نظر امام این نبود بلکه امام معتقد بودند، جامعه در عین تکثر ، آزادی بیان ، عقیده و سلیقه سیاسی و نیز در عین به رسمیت شناختن احزاب مختلف ؛تعدد و تکثر و آزادی مطبوعات، بیان و حتی آزادی راهپیمایی اعتراض آمیز و انتقادی، جامعه براساس یک سلسله منافع ملی مشترک مثل اصل اسلام، اصل نظام، اصل قانون اساسی، رشد و تعالی کشور و اینگونه عناوین مشترک کلی باید وحدت داشته باشند و هرگز نباید وحدت به تک صدایی در جامعه تفسیر شود چرا که این تفسیر استبدادی از وحدت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین