کد خبر: ۱۰۰۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵

چهارمین قطعنامه تحریم علیه ایران آماده رای‌گیری شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ژرار آرو»، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که هنوز تاریخی قطعی برای نشست شورای امنیت تنظیم نشده اما رای‌گیری به‌زودی انجام می‌شود. 

در همین حال نمایندگان 15 عضو شورای امنیت شامگاه دوشنبه به درخواست ترکیه و برزیل نشستی مشورتی در نیویورک تشکیل دادند. این نشست قرار است سه‌شنبه ‌ـامروزـ نیز ادامه پیدا کند. 

 به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، ترکیه و برزیل دو عضو غیردایم شورای امنیت هستند و ماه گذشته میلادی به همراه تهران توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای برای انتقال اورانیوم ایران امضا کردند. 

اما اعضای دائم شورای امنیت طی موضع‌گیری بی‌اساسی این توافق‌نامه را کافی ندانسته و توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم ایران را خواستار شده‌اند. 

انتظار می‌رود این دو کشور همراه با لبنان به این قطعنامه رای ندهند اما به ادعاهای دپیلمات‌های سازمان ملل متحد رای کافی برای این قطعنامه وجود دارد و با حمایت حداقل 12 عضو به تصویب خواهد رسید. 

در متن نهایی این قطعنامه به تلاش‌های ترکیه و برزیل به‌عنوان گامی برای «اعتمادسازی» اشاره شده است.. 

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه جمعه گذشته در پکن گفت که روسیه و چین مخالف به رای گذاشتن عجولانه این قطعنامه هستند اما «ویتالی چورکین»، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد دوشنبه به خبرنگاران گفت که احتمال دارد طی دو تا سه روز آینده رای‌گیری انجام شود. 

در پیش‌نویس اخیر همچنین از همه کشورها خواسته شده است در بازرسی کشتی‌هایی که ممکن است به نحوی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مرتبط باشند، همکاری کنند. 
در متن نهایی چهارمین قطعنامه شورای امنیت، ایران از خرید هرگونه کالا و خدمات مرتبط با موشک‌های بالستیک، سرمایه‌گذاری در معادن اورانیوم و همچنین خرید برخی سلاح‌های سنگین مانند تانک، خودروهای زرهی، ناو، جت و هلی‌کوپترهای جنگی و سیستم‌های موشکی منع شده است. 

این پیش‌نویس خواستار ممانعت از کلیه فعالیت‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. 

دو بند اخیر التزام قانونی ندارد. 

گفت‌وگو درباره پیوست‌های این قطعنامه همچنان جریان دارد و اسامی مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی که تحریم خواهند شد در این پیوست‌ها اعلام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین