کد خبر: ۱۰۱۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹

دلایل کناره گیری پاکستان از خط لوله صلح؟!

پاکستان از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی می کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یوسف رضا گیلانی، روز دوشنبه گفت کشورش از تحریم‌های آمریکا که ممکن است بر روی پروژه خط لوله صدور گاز ایران نیز تاثیر بگذارد پیروی خواهد کرد.

به گزارش فرارو، اظهارات گیلانی از این نظر قابل توجه است که امکان دارد دو دهه تلاش برای احداث خط لوله صلح که گاز ایران را به شرق آسیا انتقال می‌دهد نابود کند.

گیلانی در گفت و با خبرنگاران تصریح کرد: «پاکستان عضو جامعه جهانی است و از هر تحریمی که آمریکا اعمال کند پیروی می کند.»

نخست‌وزير پاكستان خلاف وعده‌هاي پيشين اسلام‌آباد در سخناني مداخله‌جويانه گفت كه اين كشور با جامعه‌جهاني برای تحريم ايران همكاري مي‌كند و در صورت لزوم از اين پروژه عقب‌نشيني خواهد كرد.

پیش از این ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان به مقام‌های پاکستانی هشدار داد تا زمانی‌که قانون تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران نهایی نشده گام بیشتری در راستاي اجرای توافق گازی خود با ایران بر ندارند چرا كه ممکن است این خط لوله مشمول تحریم‌های جدید شود.

این در حالی است که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات هولبروک گفت خط لوله گاز ایران تحریم های سازمان ملل متحد را نقض نمی کند. وی اشاره‌ای به تحریم های یکجانبه‌ای که واشنگتن در دست بررسی دارد نکرد.

هفته گذشته مقام‌های ایران و پاکستان آخرین ضمیمه قرارداد صادرات گاز به پاکستان را امضا کردند. ضمیمه‌ای که جنجال‌های فراوانی را برانگیخت و اعتراض هادی نژاد حسینیان معاون سابق وزارت نفت و برخی از نمایندگان مجلس را در پی داشت.

طي اين قرار داد، قرار است از سال 2014 ميلادي روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز ایران از طریق خط لوله 750 کیلومتری به پاکستان صادر شود.

اظهارات روز گذشته یوسف رضا گیلانی در حالی منتشر می‌شود ایران به احداث این خط لوله گازی بسیار امیدوار بود. اما با این سخنان پروژه عظیم انتقال گاز به شرق آسیا با ابهام روبه‌رو می‌شود باید دید که موضع مقامات ایرانی در قبال این سخنان چیست و آیا دو دهه تلاش در این راه مضبوحانه بوده است یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین