کد خبر: ۱۰۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲
مرور تلخی‌ها وشیرینی‌های نشست‌های صبحانه اتاق بازرگانی؛

سفره‌هایی که با طعم نقد پهن می‌شود

بخش خصوصی امسال کل کابینه را نمک‌گیر می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسئولانی که سر سفره صبحانه اتاق تهران نشسته‌اند خوب می‌دانند که نوشیدن آخرین جرعه چای شیرین پس از چند لقمه‌ای نان و پنیر و گردو یعنی آغاز ماراتنی نفس گیر در پارلمان بخش خصوصی. و اینجاست که فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی که نقش مشاوران سه قوه را دارند، نقطه پایانی بر تعارفات می‌گذارند و نقدهای کارشناسی به سمت میهمان دولتی پرتاب می‌شود. نقدهای صریح و بی‌پرده که بعضا میهمان را به لاک دفاعی فرو برده و کار را به جائی می‌رساند که پرسش و پاسخ‌ها حتی به نشستی دیگر نیز موکول می‌شود. اصولا رسم بازرگانان و صنعت‌گران عضو اتاق تهران بر این است؛ «کنارگذاشتن تعارف‌ها برای تحلیل واقعیت‌های اقتصادی کشور.»

میزبانی‌های دو رئیس 

پرونده نشست‌های موسوم به «صبحانه با مسوولان» چهارسال پیش در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران باز شد. هیات رییسه وقت اتاق تهران، تازه ترکیبش را در ساختمان شماره 245 خیابان مطهری شناخته بود که پیشنهاد برگزاری مناظره رو در رو میان فعالان اقتصادی با مسوولان وهمچنین نشست‌های "عصرانه با سفرا" به هیات رییسه اتاق تهران ارایه شد.
پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت وآن گاه که محمد نهاوندیان، از نزدیک‌ترین مقام دولتی نزدیک به اتاق بازرگانی برای حضور دراین نشست دعوت کرد، رسانه‌ها متوجه جذابیت بالای خبری و تصویری این نشست شدند به این ترتیب،برنامه "صبحانه اتاق تهران"به یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های خبری در حوزه اقتصاد بدل شد. 

پس از محمد نهاوندیان، یحیی آل‌اسحاق که پس از انتخابات ششمین دوره اتاق‌های بازرگانی سکان ریاست اتاق تهران را دردست گرفت برگزاری سلسله نشست‌های صبحانه با مسوولان را ادامه داد و با دعوت از چهره‌های مطرح دولت و مجلس و قوه قضائیه به آن آبرو و اعتبار تازه بخشید.

از وزیر بازرگانی تا وزیر کشاورزی 

در یکی از روزهای تابستان 85، پنج مرد اول اتاق تهران دور یک میز جمع می‌شوند تا فهرست صبحانه با مسوولان را تکمیل کنند. آنها تصمیم می‌گیرند سفره گفتمان با دولتی‌ها را ابتدا برای وزیر بازرگانی پهن کنند. برای فعالان اقتصادی مهم بود که بدانند وزیری که سکان تجارت و تنظیم بازار داخل را در دست گرفته است چه در سر دارد و برای آینده چه می‌خواهد کند.
 
به این ترتیب مسعود میرکاظمی نخستین وزیری بود که بر سر سفره صبحانه اتاق تهران نشست. کمی بعدتر محمدرضا طهماسبی، نخستین وزیر صنایع و معادن دولت نهم، سر این سفره نشست و هم طعم صبحانه اتاق تهران را چشید و هم مزه سیاست‌های صنعتی و معدنی را به فعالان بخش خصوصی چشاند. فرمانده اقتصادی دولت نهم، سومین مهمان صبحانه اتاق تهران بود. داوود دانش‌جعفری هم به میان فعالان اقتصادی آمد و از برنامه‌های اقتصادی دولت دفاع کرد و انتقاد شنید. کمی بعد و در همان سال 85، پای علی سعید‌لو معاون اجرائی رئیس نهمین دولت جمهوری اسلامی، هم به اتاق تهران باز شد و حرف‌های بخش خصوصی را شنید. فعالان اقتصادی اتاق تهران برای مجلس‌نشینان نیز این سفره را پهن کردند؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم مهمان بعدی بخش خصوصی بود تا با حضور رضا عبداللهی، پای قانون گذاران نیز به پارلمان بخش خصوصی باز شد. کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم نیز ششمین مسئول دولتی بود که به نشست صبحانه اتاق تهران آمد. 

مردان اتاق تهران توانستند محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس هفتم را نیز به جمع خود دعوت کنند و پس از آن بود که از رحمتی وزیر راه و ترابری میزبانی کردند تا هشتمین نشست صبحانه اتاق تهران به راه و بزرگراه ختم شود. حرکت در بزرگراه اقتصادی امنیت قضائی طلب می‌کرد و به همین دلیل در نهمین سفره صبحانه، فعالان اقتصادی با سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه چای شیرین با طعم امنیت اقتصادی خوردند. 

کم‌کم ماه‌های پایانی سال 85 فرا می رسید و اتاق بازرگانی تهران حال و هوای ششمین دوره انتخابات هیات نمایندگان را به خود می‌گرفت که اتاق تهرانی‌ها تصمیم گرفتند تا پرونده صبحانه با مسوولان در این سال را با دو سفره دیگر به اتمام برسانند. الیاس نادران از مجلس هفتم آمد و پس از او محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم پای درد دل فعالان بخش خصوصی نشست. 

پس از هم نشینی مردان اتاق تهران با وزیر جهادکشاورزی، فعالان اقتصادی به استقبال انتخابات اتاق‌های بازرگانی رفتند تا پرونده نشست‌های صبحانه به‌صورت موقت بسته شود.

سال تغییر در بخش خصوصی 

شاید تغییر و تحولات پس از انتخابات اتاق تهران بود که قدری نشست‌های صبحانه را در سال 86 از رونق انداخت. ماحصل رایزنی فعالان اقتصادی با دولتی‌ها در این سال چهار نشست صبحانه بود که یکی از آن صبحانه‌ها طعم خارجی داشت. فعالان بخش خصوصی ابتدا ترجیح دادند نخستین صبحانه سال 86 را با ارشدترین مقام اقتصادی کشور بخورند. 

نمایندگان بخش خصوصی که سال پیش از آن نیز موفق شده بودند وزیر اقتصاد را سر سفره صبحانه با مسوولان بنشانند، ساعت 7 صبح یکی از روزهای بهار 86 داود دانش جعفری را به اتاق تهران کشاندند و صبحانه‌ای اقتصادی و مفصل با او خوردند. وزیر امور خارجه نیز دومین مهمان نشست‌های صبحانه با مسئولان در این سال بود تا فعالان بخش خصوصی لازمه‌های اهتمام بیشتر سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را به مقوله تجارت و اقتصاد گوشزد کنند. سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی نیز در همان سال 86 به ساختمان پنج طبقه اتاق تهران آمد و از سیاست‌های خود در بخش مسکن گفت و انتقادهایی نیز از زبان فعالان اقتصادی شنید. در چهار سال گذشته تنها یک بار وزیر مسکن و شهرسازی کابینه دولت در جلسه‌ای رو در رو با فعالان بخش خصوصی حاضر شد که آن هم در سال 86 بود. اما آخرین و چهارمین مسئول دولتی که در این سال سر سفره صبحانه اتاق تهران نشست رئیس کل بانک مرکزی بود. 

طهماسب مظاهری که در آن زمان سکان هدایت سیاست‌های پولی و بانکی کشور را در دست داشت در جمع فعالان اقتصادی از برنامه های مالی برای سال سخن 86 گفت.

پنج سفره در سال 87 

در سال 87، نشست‌های صبحانه اتاق تهران کمی بیشتر رونق گرفت. در این سال پنج سفره صبحانه در اتاق تهران پهن شد و چهره‌های جدیدی نیز در این نشست‌ها دیده شدند. حجت الاسلام دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور در این سال، به جمع فعالان بخش خصوصی آمد و از آزادسازی در اقتصاد و خصوصی‌سازی‌ها گفت و فعالان اقتصادی نیز از دشواری‌های فضای کسب وکار با او درد دل کردند. طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی هم یک‌بار دیگر در این سلسله نشست‌های بخش خصوصی حاضر شد و مشکلات تامین مالی بخش و خصوصی بحث اصلی این دیدار بود. وزرای نفت، بازرگانی و کار و امور اجتماعی نیز در سال 87 با فعالان بخش خصوصی صبحانه خوردند و اینگونه بود که پرونده سلسله نشست‌های دیدار و گفت‌و گوی رو در رو فعالان بخش خصوصی با مسوولان دولتی در سال 87 بسته شد.

سال کم‌رونق صبحانه‌خوری 

نشست‌های موسوم به "صبحانه با مسئولان" اتاق تهران در سال 88 نیز ادامه داشت اما تنها 3 سفره در این سال برای دولتی‌ها پهن شد. سالی که دهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و کابینه دهم اگرچه در راس آن تغییراتی نداشت اما برخی از وزرا جابه جا شدند. در اردیبهشت 88 با حضور مسعود میرکاظمی که آخرین ماه‌های مدیریت خود در وزارت بازرگانی را می‌گذراند، چراغ صبحانه با مسوولان در سال 88 روشن شد. 

صبحانه بعدی چندین ماه بعد چیده شد و در آذر‌ماه همین سال این بار وزیر بازرگانی دولت جدید به اتاق تهران آمد. مهدی غضنفری البته با اتاق تهران و بخش خصوصی بیگانه نبود، چه او در دولت قبل به عنوان معاون وزیر بازرگانی و نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران عضویت داشت. غضنفری در این نشست بر ضرورت تشکل‌گرائی در بخش‌های مختلف اقتصادی تاکید داشت و فعالان بخش خصوصی نیز خواسته‌های خود را با وزیر جدید در میان گذاشتند. یک هفته بعد از صبحانه‌خوری اتاق تهران با وزیر بازرگانی، علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در این نشست حاضر شد و سلسله جلسات صبحانه با مسئولان یکی از چالشی‌ترین دیدارها را برگزار کرد. از آذرماه 88 تا پایان همان سال دیگر هیچ نشست صبحانه‌ای در اتاق تهران برگزار نشد و کار به سال بعد موکول شد. در سال جاری نیز رئیس کل بانک مرکزی نخستین مهمان دولتی نشست‌های صبحانه بود و آنگونه که دبیرکل اتاق تهران و مسوولان این اتاق پیش‌بینی کرده‌اند قرار است در سال 89 قرار است 10 وزیر کابینه با فعالان بخش خصوصی صبحانه بخورند و از مشکلات پیش رو بگویند و راه‌کار برای حل آن ارائه دهند.

کارت دعوت برای کل کابینه 

آن‌گونه که مسئولان اتاق تهران اعلام کرده‌اند، امسال سفره صبحانه بی‌رونق نیست چه آن که کارت دعوت حضور در نشست‌های موسوم به "صبحانه با مسئولان" برای 11عضو کابینه ورییس سازمان صدا‌وسیما و شهردار تهران ارسال شده است تا سفره نان‌وپنیر اتاق تهران پس از مدت کوتاهی وقفه دوباره پهن شود. 

این خبر را محمد مهدی راسخ اعلام و البته این را هم اضافه کرد که در مدت زمانی کوتاه، محمود بهمنی، رضا تقی‌پور و صادق خلیلیان به دعوت اتاق تهران پاسخ مثبت داده اند و به زودی به اتاق تهران می‌آیند. 

در این میان محمود بهمنی به دعوت بخش خصوصی پاسخ مثبت داد و با حضوری 5 ساعته دراتاق تهران، بیشترین حضور یک مقام دولتی را به نام خود ثبت کرد. 

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که این روزها سخت مشغول تجیهز و آماده‌سازی ساختمان جدید اتاق تهران است، از احیای سنت صبحانه با مسئولان هم غفلت نکرده و برای 10 وزیر، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان صداوسیما و شهردار تهران دعوت نامه ارسال کرده ودرعین حال از 6 معاون وزیر و مدیرعامل سازمان‌های بزرگ اقتصادی هم خواسته است تا در نشست‌های ویژه اتاق تهران شرکت کنند. 

محمد مهدی راسخ دراین زمینه گفت: یک شنبه هفته آینده مامیزبان وزیر ارتباطات و فن‌آوری در تاریخ 27تیرماه خواهیم بود. 

وی افزود: وزیرجهاد کشاورزی هم پاسخ مثبت داده است که درحال تنظیم وقت حضورایشان دراتاق تهران هستیم. قرار بود یک روز پس ازحضور وزیر ارتباطات، وزیر جهادکشاورزی هم به اتاق تهران بیایند اما این دیدار به درخواست ایشان لغو شد وما درصدد تنظیم مجدد وقت هستیم. 

دبیرکل اتاق تهران از تدارک گسترده حضوردیگر اعضای دولت در نشست‌های صبحانه بخش خصوصی خبر داد و گفت: با ارسال دعوت نامه رسمی برای وزرای نفت، بهداشت، اقتصاد، مسکن، رفاه و تامین اجتماعی، نیرو، راه وترابری و کارواموراجتماعی پی‌گیر حضور آنها در اتاق تهران هستیم و امیدواریم هرچه زودتر زمینه گفتمان بیشتر فعالان بخش خصوصی با مقامات دولتی فراهم شود. 

وی همچنین از ارسال دعوت‌نامه رسمی به رییس سازمان صدا‌وسیما و شهردار تهران خبرداد و گفت: حضور مهندس ضرغامی درنشست ویژه فعالان بخش خصوصی را در راستای اصل 44 ضروری می‌دانیم و در عین حال برای تبیین سیاست‌های اقتصادی پایتخت از دکتر قالیباف هم دعوت کرده‌ایم. 

محمد مهدی راسخ هم چنین از آغاز برگزاری نشست‌های ویژه با برخی معاونان وزرا ورؤسای سازمان‌های بزرگ دولتی و سفرا خبرداد و گفت: روزسه‌شنبه همین هفته میزبان "علی ذبیحی"رییس سازمان تامین اجتماعی هستیم و از کارآفرینان بخش خصوصی و مدیران اقتصادی کشور دعوت کرده‌ایم که با حضور دراین نشست، نقطه‌نظرات خود را درمورد فرازوفرودهای تامین اجتماعی بیان کنند و در عین حال به پاسخ‌های رییس سازمان تامین اجتماعی هم گوش دهند. 

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به این که نام این‌گونه نشست‌ها "نشست با مدیران" است گفت: به جز رییس سازمان تامین اجتماعی، از رؤسای 5 سازمان بزرگ دولتی هم چون گمرک، توسعه تجارت، امورمالیاتی، سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی و خصوصی‌سازی هم به‌صورت رسمی دعوت کرده‌ایم و از آن جا که امور مهم اقتصادی کشور در این سازمان‌ها متمرکز شده است، امیدواریم بتوانیم زمینه تعامل و گفتمان میان فعالان بخش خصوصی و مدیران این سازمان‌ها را فراهم کنیم. 

وی افزود: درهمین زمینه چندی پیش میزبان سفیر جدید ایران در بغداد بودیم که اتفاقا با استقبال گسترده فعالان بخش خصوصی همراه شد و امیدواریم نشست‌های آتی اتاق هم، با استقبال گسترده مدیران اقتصادی همراه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین