آفتاب: در شرایطی كه چند روز پیش سوال ملی نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد مبنی بر علت رعایت نشدن قانون در واگذاری بیش از 50 درصد سهام مخابرات در جلسه علنی مجلس مطرح شد و نهایتا نمایندگان پاسخ وزیر اقتصاد را با 113 رای قانعكننده دانستند اما یكی از نمایندگان مجلس اخیرا اعلام كرده كه در مجلس صحبتی شده است تا با توجه به مقاصدی که حول و حوش این قرارداد وجود داشته و خلاف قانونهایی که صورت گرفته، طرحی را پیشنهاد کنند که با ابطال این قرارداد شرکت مخابرات را به یک شرکت دولتی برگردانند.
ظاهرا در این میان مرکز پژوهشهای مجلس باید اقدام حقوقی لازم را انجام و نظر کارشناسیاش را در این باره بدهد تا مشخص شود كه آیا این كار امکانپذیر یا خیر اما مدیر عامل شركت مخابرات ایران درباره این موضوع به خبرنگار ایسنا گفت كه در جریان این موضوع نیستیم و این بحث به ما ربطی ندارد و باید از مركز پژوهشهای مجلس پیگیر شوید.
توضیحات وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام مخابرات در مجلس در هفته گذشته در حالی بود كه الیاس نادران - نماینده مردم تهران در خانه ملت - كه از طراحان سوال از حسینی بود، تاكید دارد كه با توجه به پاسخهای وزیر در كمیسیون و مشورت با سوالكنندگان دیگر آقایان رحیمی و توكلی علیرغم ارادت به آقای حسینی و با توجه به اینكه در دو سوال قبلی با تساهل و تسامح قانع شده، پاسخ وزیر اقتصاد به این سوال را قانعكننده نمیداند.
چرا واگذاری سهام به یک شركت انحصار نیست؟
نادران در توضیح سوال خود خاطرنشان كرده بود: وقتی 50 درصد سهام یك شركت واگذار میشود به این معنا كه 8 هزار میلیارد تومان پرداخت میشود و طی چند سال بعد 15 هزار میلیارد تومان باید پرداخت شود، مجموعا ما 23 هزار میلیارد تومان سرمایه كشور را واگذار كردهایم كه این نزدیك یك چهارم كل واگذاریها در طول دورههای مختلف منهای سهام عدالت است. آیا این انحصار نیست؟ مگر انحصار شاخ و دم دارد. اگر كسی بدون استناد علمی و كارشناسی بگوید انحصارنیست، یعنی واقعا نیست؟ شما 50 درصد سهام مخابرات را به یك كنسرسیوم دادید و بعد میگویید انحصار نیست پس انحصار چیست؟
خندهدار بودن واگذاری 50 درصد سهام مخابرات
این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس تصریح كرده بود: خندهدار است كه 50 درصد سهام مخابرات كشور را به یك شركت واگذار كنیم و بعد بگوییم این سهام در بورس و به صورت رقابتی واگذار شده است. وقتی صلاحیت یكی از خریداران رد میشود، شما میتوانستید این سهام را به صورت خرد عرضه كنید و اعلام عمومی كنید تا شرایط رقابتی فراهم شود.
وی گفته بود: آیا وقتی شركتهای خریدار سهام مخابرات مستقیما متصل به فرماندهی سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام هستند میتوان گفت كه غیردولتیاند؟ آیا رییس بنیاد تعاون سپاه را فرمانده سپاه تعیین نمیكند؟ من هشدار میدهم كه شما با این كار شرایطی را فراهم كردید كه سرمایهگذاری خصوصی در حوزه مخابرات به معنای واقعی صورت نخواهد گرفت.
هیچ رویه رقابتی زیر پا گذاشته نشد
اما وزیر امور اقتصادی در توضیحات خود نسبت به سوال نمایندگان مجلس گفته بود: ما 50 بعلاوه یك درصد سهم مخابرات را براساس مصوبه هیات واگذاری كه وزیر اقتصاد مسوول آن است، اما وزیر دادگستری، معاونت برنامهریزی رییسجمهور و وزیر ذیربط و همچنین دو نماینده مجلس در آن حضور دارند واگذار كردیم.
سیدشمسالدین حسینی افزود: واگذاری مخابرات چیزی نبوده كه یك جا 50 با اضافه یك سهم در تاریخ مهر 88 صورت بگیرد، بلكه این كار براساس مصوبه هیات وزیران صورت گرفت كه از سال 85 آغاز شده بود در حقیقت اولین بخش این سهم یعنی 5 درصد به صورت خرد برای كشف قیمت در بورس عرضه شد و با قیمت 150 تومان برای هر سهم فروخته شد.
احتیاط لازم در واگذاری مخابرات انجام شد
وزیر اقتصاد با بیان اینكه ملاحظات و احتیاطهای لازم در عرضه سهام مخابرات صورت گرفت خاطرنشان كرد: شورای رقابت هم بعد از چهار ماه رسیدگی به این موضوع رسما اعلام كرد كه در واگذاری سهام هیچ رویه رقابتی زیر پا گذاشته نشده است. ضمن اینكه در این شورا دو نماینده مجلس هم ناظر بودند و اگر مورد خلافی بود گزارش میشد.همچنین این واگذاری هفت هزار و 500 میلیارد تومان ارزش داشته كه 20 درصد آن یعنی هزار و 562 میلیارد تومان سر تاریخ و به صورت نقد به سازمان خصوصی سازی و از آنجا به خزانه واریز شده است.
مخابرات را به سپاه نفروختیم
حسینی تصریح كرد: ما سهام مخابرات را نه به ستاد اجرایی و نه بنیاد تعاون سپاه فروختهایم؛ اگرچه این دو مجاز به كار اقتصادی هستند، بلكه ما سهام مخابرات را به كنسرسیومی فروختیم كه با چند نسل به این دو نهاد میرسد. وقتی ما سهام را به صورت خرد عرضه میكنیم اولا مدیریت منتقل نمیشود و ثانیا نمیتوانید اطمینان پیدا كنید كه یكپارچگی مدیریت حفظ میشود و سرمایهگذاری صورت میگیرد.
فرهنگسازی خصوصیسازی زمانبر است
اما مدیر عامل شركت مخابرات ایران پیش از این با بیان این كه بحث خصوصیسازی مخابرات از موضوعات و اتفاقات بزرگ بود اظهار كرده بود: ما در گذشته همیشه چالشهایی داشتیم كه یكی از عوامل اصلی آن دولتی بودن مخابرات ایران بود كه با نگاهی بسته به ما نگاه میشد و بحث ورود اپراتورهای دیگر در سیستم بهدلیل دولتی بودن شركت با تنشهایی مواجه بود كه خود موضوعاتی را به دنبال داشت.
فیضی گفته بود: در حال حاضر بسترهای زیرساختی مناسبی ایجاد شده ولی فرهنگسازی خصوصیسازی زمانبر است كه البته الگوهای خوبی در این زمینه در دنیا وجود دارد كه باید از آنها استفاده كرد. سال 89 باید به بحث فرهنگسازی بیشتر توجه شده و این كار با همدلی و هماهنگی صورت میپذیرد.