کد خبر: ۱۰۳۶۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۴
دیدار مشترک نهاوندیان و علیشیری؛

اتاق ایران و سازمان سرمایه‌گذاری برای جذب منابع بین‌المللی همکاری می‌کنند

فعالیت‌های سازمان سرمایه‌گذاری بدون تعامل با بخش خصوصی قابل اجرا نیست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در دیدار مشترک روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و سازمان سرمایه‌گذاری بر ایجاد کارگروه همکاری‌های مشترک در زمینه جذب منابع بین‌المللی تاکید شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی وفنی ایران، بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد ضمن ارائه گزارشی از وظایف سازمان سرمایه‌گذاری گفت: مهم‌ترین وظیفه سازمان سرمایه‌گذاری تأمین منابع مالی برای پروژه‌های کشور است. 

علیشیری افزود: فعالیت‌های سازمان سرمایه‌گذاری بدون تعامل و گفت‌وگو با بخش خصوصی قابل اجرا نیست.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ضعف شناختی مدیران دستگاه‌های تخصصی و بخش خصوصی نسبت به تأمین مالی بین‌المللی تصریح کرد: برداشت مدیران در این حوزه نسبت به شیوه‌های تأمین مالی بین‌المللی باید بسیط‌تر و پیچیده‌تر شود. 

وی پروژه‌یابی و بازاریابی را دو فعالیت جدی سازمان سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و یادآور شد: باید به عنوان یک استراتژی به سمت مدل‌های مشارکتی حرکت کرده و در این دسته از مدل‌ها تلفیق و بهینه‌سازی منابع بخش خصوصی و دولتی محور کار است. 

علیشیری در ادامه افزود: در حوزه بازاریابی، کانون‌های ارتباطی طراحی شده است که در همایش‌های مختلف پروژه‌های خود را عرضه کنیم و دو طرف باید روی مشوق‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صدای مشترکی داشته باشند. 

وی با بیان این مطلب که در کشور نقص شدید در ادبیات بین‌المللی تأمین مالی پروژه‌ها داریم، گفت: بهبود فضای کسب و کار مهم‌ترین متغییر تأثیرگذار در یک بنگاه است که نشان می‌دهد انجام یک فعالیت اقتصادی با چه هزینه و سرعتی در یک کشور انجام می‌شود، لذا باید دو نهاد به طور جدی بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دهند. 

معاون وزیر اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: ایران کشوری است که از تسهیلات بانک توسعه اسلامی بیشترین بهره‌برداری را داشته است و بخش عمده‌ای از تسهیلات تجاری بانک توسعه اسلامی برای خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه در اختیار بخش خصوصی کشورمان قرار گرفته است. 

محمد نهاوندیان در این جلسه با استقبال از تلاش‌های سازمان سرمایه‌گذاری در تهیه منشور همکاری وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی، گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند مجموعه پیشنهادهای بخش خصوصی را درباره مشوق‌های سرمایه‌گذاری جمع‌آوری کرده و به سازمان سرمایه‌گذاری ارائه کند. 

نهاوندیان در ادامه افزود: بدون حضور سرمایه‌گذاری نمی‌توان به تحقق اهداف چشم‌انداز دست یافت لذا باید تلاش کنیم همکاری‌های فی‌مابین به صورت متمرکز صورت گیرد. 

رئیس اتاق ایران در ادامه با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن تشکل‌های بخش خصوصی، یادآور شد: اولویت اول اتاق ایران اصلاح کیفیت رابطه با نهادها و دستگاه‌های اقتصادی کشور است و دو طرف باید قبول کنند که این مناسبات باید عوض شود. 

نهاوندیان افزود: باید به مرحله‌ای برسیم که بخش خصوصی را میدان‌دار کنیم و دولت نیز نقش خدمت‌رسانی داشته باشد، زیرا حاکمیت عهده‌دار تأمین فضا است. 

رئیس اتاق ایران با اشاره به محورهای منشور همکاری اتاق ایران و وزارت اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: یکی از محورهای این منشور بحث سرمایه‌گذاری و ایرانیان خارج از کشور بود که باید این موضوعات با همکاری دو طرف توسعه یابد. 

وی پیشنهاد داد که کارگروهی متشکل از سه نماینده اتاق ایران و نمایندگان سازمان سرمایه‌گذاری پیگیری فعالیت‌های مشترک این دو نهاد را بر عهده بگیرند. 

همچنین در این نشست سامان قاسمی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی، احمد جمالی مدیرکل وام‌ها، مجامع و مؤسسات بین‌المللی، صادق اکبری مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه گذاری موضوعات مورد اقدام مشترک را از سوی سازمان سرمایه‌گذاری طرح بحث کردند. 

براساس این گزارش از سوی اتاق ایران، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق ایران و چین، ابراهیم جمیلی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران، حسین سلیمی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران، غلامحسین شافعی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران، حبیب‌الله سرچمی رئیس اتاق قزوین، هوشنگ فاخر عضو دیگر هیأت رئیسه اتاق ایران دیدگاه‌های خویش را برای گسترش مناسبات اعلام کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین