کد خبر: ۱۰۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
در دیدار با همتای ژاپنی

لاریجانی: زمینه همکاری در پروژه نفت و گاز با اروپا وجود دارد

توافق‌نامه تهران را طبق مذاکرات با توکیو دنبال کردیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکاهیرو یوکو می چی، رئیس مجلس ژاپن دیدار و گفت‌و گو کرد.
 
علی لاریجانی در این دیدار بر ضرورت تقویت روابط دو کشور ایران و ژاپن تاکید کرد و افزود: ما مذاکراتی را در ژاپن درباره مسأله اتمی داشتیم که توافق تهران نمونه‌ای از تعامل مثبت ما است. 

لاریجانی با اشاره به فریب‌کاری و عهدشکنی امریکا در ارسال نامه به ترکیه و برزیل برای میانجی‌گری، گفت: ما طبق مذاکراتی که در ژاپن داشتیم مسیر همکاری با برزیل و ترکیه را دنبال کردیم، همچنین پیرو این مذاکرات برای کنترل مواد مخدر و پروژه‌های عمرانی در افغانستان آماده همکاری با ژاپن هستیم. 

رئیس مجلس ژاپن نیز در این دیدار ضمن ابراز تاثر از حادثه زاهدان و عرض تسلیت به خانواده‌های آسیب دیده، گفت: سفر هیأت پارلمانی ایران به ژاپن سفر موفق و فرصت خوبی برای گفت‌و گو بین مسئولان دو کشور بود که دنبال این سفر پارلمان‌های دو کشور فعال تر شدند. 

وی روابط دوجانبه بین ایران و ژاپن را خوب توصیف کرد و افزود: ما می‌توانیم این رابطه را به سبک بهتری بهبود ببخشیم. 

رئیس مجلس ژاپن نیز در این دیدار، گفت: امیدوارم در مسأله هسته‌ای ایران شاهد پیشرفت باشیم. 

وی از لاریجانی سوال کرد که آیا این گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران مبنی بر اینکه اگر سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تامین شود دیگر نیازی به غنی سازی 20 درصدی نیست صحت دارد یا خیر؟ 

لاریجانی در پاسخ، گفت: اگر بیانیه تهران به طور کامل اجرا شود خیلی از این مسائل قابل حل است؛ اما ما تاکید داریم که مسیر قطعنامه بی‌فایده است. 

رئیس مجلس ژاپن در پایان گفت: در موضوع افغانستان ژاپن آماده همکاری با ایران است. 

زمینه همکاری در پروژه نفت و گاز با اروپا وجود دارد

در موضوع هسته‌ای باید حقوق ملت تهران محترم شمرده شود. برخی از قدرت‌ها می‌خواهند که در محیط بین‌الملل سوتفاهم ایجاد کنند و ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

رئیس مجلس هشتم شورای اسلامی در آخرین روز از کنفرانس جهانی روسای عضو اتحادیه بین‌المجالس با رئیس مجلس ملی سوئیس دیدار کرد. 

علی لاریجانی در دیدار با خانم پاسکال براودر ویس گفت که ایران رابطه خوبی با سوئیس دارد و بی‌طرفی این کشور در مسائل منطقه باعث شده تا نگاه جهان به سوئیس بهتر باشد. 

وی افزود: برای تکمیل قرارداد انتقال گاز ایران به اروپا تلاش می‌کنیم و زمینه همکاری در پروژه نفت و گاز نیز وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد که همکاری فرهنگی بین دو کشور باید تقویت شود و گفت‌وگوی ادیان نیز بین دوکشور در حال جریان است. 

رئیس مجلس هشتم با اشاره به نامه رئیس‌جمهوری آمریکا به سران ترکیه و برزیل گفت که مسیر صدور قطعنامه مسیر حل پرونده نیست و ما به شدت طرفدار خلع سلاح هسته‌ای هستیم. 

وی افزود که در موضوع هسته‌ای باید حقوق ملت تهران محترم شمرده شود. برخی از قدرت‌ها می‌خواهند که در محیط بین‌الملل سوتفاهم ایجاد کنند و ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست. 

وی ادامه داد: باید در موضوع هسته‌ای حقوق ملت ایران کاملا تامین و محترم شمرده شود؛ چرا که بعضی از قدرت‌ها می‌خواهند در محیط بین‌المللی سوء تفاهم ایجاد کنند. 

لاریجانی شرایط خاورمیانه را پرالتهاب ارزیابی و گفت: اروپایی‌ها باید شرایط منطقه را درک کنند؛ چرا که در منطقه خاورمیانه مشکلاتی نظیر اشغالگری، مواد مخدر و تروریسم وجود دارد. 

وی همچنین گفت که اسرائیل مدام مهاجرت‌های اجباری را به فلسطین تحمیل می‌کند. 

رییس مجلس ملی سوئیس نیز در این دیدار دوجانبه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این دیدار و همچنین برپایی چنین کنفرانسی به این گستردگی در سوئیس و برگزاری آن با موفقیت گفت: بی‌طرفی سوئیس و دموکراسی از جمله ستون‌های تاریخی این کشور به شمار می‌آیند. 

رییس مجلس ملی سوئیس تبادل فرهنگی بین ایران و سوئیس را مهم خواند و گفت: روابط دو جانبه بین این دو کشور باید بر اساس احترام متقابل باشد. با وجود این‌که ایران و سوئیس در همه مسائل توافق کرده‌اند، اما دارای روابط بسیار حسنه‌ای هستند و سوئیس به تعاملاتش با ایران متعهد است. 

وی افزود: سعی کرده‌ایم به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران رضایت دو کشور ایران و امریکا را جلب کنیم. 

رییس مجلس ملی سویس همچنین ابراز خوشحالی کرد که ایران در موضوع هسته‌ای دنبال اهداف نظامی نیست و گفت: در این زمینه ایجاد شفافیت به حل مشکل کمک می‌کند،چرا که در موضوع هسته‌ای ایران دنبال یافتن راه حلی است با ااین وجود همه باید با آژانس همکاری کند. 

وی اعتماد متقابل بین ایران و غربی‌ها را مهم دانست و در مورد شرایط خاورمیانه گفت: بدون توجه به این شرایط ارائه هر نوع پیشنهادی بی‌فایده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین