آفتابنیوز : آفتاب: کامران دانشجو روز در حاشیه دومین جشنواره روابط عمومیهای برتر دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری و سازمان های تابعه وزارت علوم و تجلیل از خبرنگاران برتر در مورد بازنشستگی اساتید دانشگاهها، گفت: بر اساس بررسیهای وزارت علوم قبل از سال 84 سالیانه به طور متوسط 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها بازنشسته میشدند. در واقع این قانونی نیست که ما نوشته باشیم. این قانون از دولت ششم مصوب شده بود و قانون بازنشستگی اساتید از آن زمان در حال اجرا است.
وی گفت: موضوعی که در بازنشستگی اساتید دانشگاه مهم است این است که بدانیم افراد چرا بازنشسته میشوند. بر اساس قانون هر عضو هیأئت علمی با رتبه استادیاری با 30 سال خدمت یا سن 65 سالگی باید بازنشسته شود. یعنی به یکی از این دو مرز برسد بازنشسته میشود. برای دانشیاران سقف 30 سال خدمت برداشته میشود و میتوانند بیشتر هم خدمت کنند و اگر دانشگاه نیاز داشته باشد میتواند 5 سال اضافه خدمت کند و سال به سال هم میتواند آن را افزایش دهد.
دانشجو افزود: آنچه که موج سازی می شود این است که می خواهند این بازنشستگی را سیاسی جلوه دهند. در صورتی که این موضوع سیاسی نیست و پیش از سال 84 هم به صورت عادی انجام شده و اکنون هم با همان شکل در حال انجام است ضمن اینکه تعداد کمتری بازنشسته شده اند.
وی با اشاره به دلایلی که این موضوع را سیاسی جلوه می دهد، گفت: چرا من عقیده دارم که این موضوع را سیاسی می کنند چرا که یک کلمه زودهنگام به آن اضافه می کنند و می گویند بازنشستگی زودهنگام. من از روسای دانشگاهها خواسته ام که برای این موضوع به من مصداق بدهند که کدام یک از این بازنشستگی ها زودهنگام بوده است.
وزیر علوم اضافه کرد: ما 30 هزار عضو هیئت علمی داریم که اگر سالانه 100 نفر از آنها بازنشسته شوند، در مجموع از هر 300 نفر عضو هیئت علمی یک نفر بازنشسته می شود که نکته عجیبی نیست. ضمن اینکه سیاست وزارت علوم استفاده هرچه بیشتر از اساتید مجرب، متعهد، متخصص در دانشگاهها در راستای تعلیم و تربیت جوانان دانشجو است. ضمن اینکه افرادی که بازنشسته می شوند ارتباطشان با دانشگاه قطع نمی شود.
وی درباره رکود علمی و اخراج اساتید دانشگاه ناشی از رکود علمی گفت: ما دو مورد در این زمینه بررسی کردیم که نکته اول بازنشستگی و نکته دوم رکود علمی است.
رکود علمی از زمان من درست نشده است بلکه این موضوع از زمان سه دولت قبلی وجود داشته است
دانشجو با تاکید بر جدا بودن دو موضوع بازنشستگی و رکود علمی گفت: رکود علمی معنای دیگری دارد. رکود علمی از زمان من درست نشده است بلکه این موضوع از زمان سه دولت قبلی وجود داشته است. اگر فردی عضو هیئت علمی دانشگاه است مثل هر فرد دیگری که کار می کند وظایفی دارد. وظایف فرد در سال بررسی می شود که آیا درست انجام شده است یا خیر و بر اساس آن امتیازی می گیرد و فرد باید در سال حداقل امتیاز را بیاورد. حداقل امتیاز بسیار پایین است و اگر یک مقاله و یا دانشجوی کارشناسی ارشد هم داشته باشد حداقل امتیاز را می آورد.
وی افزود: اکثر افراد این امتیاز را می آورد و درصد بسیار معدودی امتیاز را کسب نمی کنند. سئوال من است که باید با فردی که حداقل امتیاز از وظایفش را نمی آورد چکار کرد. در سال اول به فرد تذکر می دهند و به صورت مکتوب به فرد اعلام می شود. در سال دوم هم تذکر داده می شود و در درون دانشکده این امتیازات داده می شود و هیئت رئیسه تصمیم نمی گیرد. پس از این فرد در سال سوم هم امتیاز نگرفت پرونده فرد به هیئت ممیزه می رود و در آنجا وضعیت فرد و مشکلات آن بررسی می شود، اگر مسائل موجه باشد تذکر می گیرد تا آن را جبران کند.
اگر 10 نفر دچار رکود علمی شوند نباید موجب شود که اعضای هیئت علمی دانشگاهها را مورد حمله قرار دهیم
وزیر علوم گفت: در صورتی که فرد نتواند از این فرصتها استفاده کند و حداقل امتیاز را کسب کند، عذرش خواسته می شود. از میان 30 هزار عضو هیئت علمی، اگر 10 نفر دچار رکود علمی شوند نباید موجب شود که اعضای هیئت علمی دانشگاهها را مورد حمله قرار دهیم. انصاف این است که افراد متعددی در دانشگاه زحمت می کشند و از این میان یک نفر حداقل امتیاز را نمی آورد از گردونه خارج شود چون عدالت نیست این افراد با هم برابر باشند.
وی اضافه کرد: آن یک نفر نمیخواهد در دانشگاه پیشرفت کند یا نمیتواند اما ممکن است در جای دیگری مفیدتر باشد. این موضوع مسأله مهمی نیست و چرا باید این موضوع را اهمیت ببخشیم. یک نفر در هر هزار نفر که موج نیست. موج این است که 999 نفر در حال پیشرفت هستند.
دانشجو گفت: پیشرفتهای بسیاری که کسب کرده ایم مرهون تلاش این هزاران عضو هیأت علمی است و حال یک نفر در این میان تلاش نکرده که می رود جای دیگری خدمت می کند.
وی درباره انتقال معاونت دانشجویی به یکی از استان های مجاور گفت: این تصمیمی بود که در دولت گرفته شد و رئیس جمهور گفت که 40 درصد باید از تهران انتقال شوند که این موضوع در کارگروه انتقال تصویب شد که 40 درصد از کارمندان نهادها یا وزارتخانه ها باید به شهرستانها منتقل شوند.
وزیر علوم اضافه کرد: بر اساس این تصمیم که گرفته شد، ما هم یکی از وزارتخانه هایی بودیم که بررسی خود را شروع کردیم. چند پارامتر در این زمینه بررسی شد که یکی از این پارامترها این بود که 40 درصد چه تعدادی از وزارتخانه را تشکیل می دهد و دیگر اینکه به هر حال افرادی و حوزه هایی منتقل شوند که رفت و آمد و سفر درون شهری را از تهران کم کنند.
وی گفت: نقل و انتقال تنها رفتن 100 نفر نیست بلکه اثری است که بر سفرهای درون شهری می گذارد و ما می خواهیم بار ترافیک را برای مردم تهران کاهش دهیم و مردم تهران در آسایش بیشتری زندگی کنند.
دانشجو یادآور شد: بر همین اساس چند استان که اطراف تهران هستند بررسی کردیم، چون خیلی هم نمی توانیم از تهران دور شویم. اینکه کدام یک از قسمت های وزارت علوم می روند چیزی نیست که در مورد آن تصمیم گرفته شده باشد این موضوعاتی که افراد مطرح می کنند اما شاید از اینجا سرچشمه گرفته شده که چون چند تا از معاونین سفره عمره بودند و معاون دانشجویی برای بررسی این کار فرستاده شد که وی رفته و گزارشهای مورد نظر را هم تهیه کرده است.
وی گفت: ما در حال بررسی موضوع هستیم تا ببینیم که کدامیک از استانها می توانند امکانات مناسب تری را در اختیار ما قرار دهند و کجاها می توانیم بازدهی و خدمتگزاری بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه پارامترهایی که گفته شد نیز تاثیر دارد و پس از این به جمع بندی رسیدیم آن را اعمال می کنیم.
وزیر علوم در مورد پروسه زمانی این کار اظهار داشت: به این دلیل که این موضوع تصمیم دولت است ما قائل به انجام آن هستیم و سایر وزارتخانه ها نیز در حال انجام این کار هستند و ما نیز باید آن را انجام دهیم. اما هنوز تصمیم بر اینکه چه تعداد، کدام قسمت، کدام معاونت مشخص نشده است.
وی اضافه کرد: ما در حال انجام کار کارشناسی هستیم و خواهش من این است که افرادی که اظهار نظر می کنند توجه داشته باشند که کار کارشناسی این موضوع از دو ماه و نیم پیش آغاز شده است. چطور ممکن است فردی حرف خود را کارشناسی می داند اما این کار که این قدر زمان برده را کارشناسی نمی داند.
دانشجو گفت: کار کارشناسی در حال انجام است و تمام زوایا را هم دیده ایم اما این را نمی توانیم قبول کنیم که بگویند این استان آری و استان دیگر خیر، یا بیایید استان ما. برای ما مهم این است که کجا امکانات را می تواند در اختیار ما قرار دهد و کدام استان می تواند خدمتگزاری ما را نسبت به ارباب رجوع تسهیل کند و اینکه اطراف تهران هم باشد.
وی اضافه کرد: ارتباط آن استان با سایر استانها نیز مهم است و موارد دیگری هم مدنظر است که در حال انجام است.
وزیر علوم درباره زمان آغاز سال تحصیلی یادآور شد: همواره سال تحصیلی از نیمه دوم شهریور و از روزهای 15 شهریور آغاز می شده و به این صورت بوده که دانشجویان در این زمان ثبت نام می کردند و هفته بعد از آن هم کلاسها آغاز می شد. سال گذشته هم دیدیم که علی رغم صحبتهایی که می شد شروع مناسب و خوبی بود و امسال هم فکر می کنم که مشکلی نباشد.
وی اضافه کرد: چند ترمه شدن به جمع بندی مناسبی نرسید و شروع سال تحصیلی همچون روال سابق است.
دانشجو در خصوص ایجاد دانشگاه فارابی یادآور شد: از زمانی که من مسئولیت وزارت علوم را بر عهده گرفتم در این زمینه پیگیری کردم. بودجه ای برای این دانشگاه اختصاص نیافته بود که پس از پیگیری هایی که کردم و با هماهنگی نظارت راهبردی ریاست جمهوری و تاکید رئیس جمهور و پیگیری روسای قبلی و فعلی دانشگاه تربیت مدرس، امسال بودجه ای برای این دانشگاه دیده شده و پس از تخصیص بودجه راه اندازی شود.
وی درباره امکان ادامه تحصیل دانشجویان دختر در محل زندگی خودشان گفت: آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان تغییر می کند. این آیین نامه در راستای این موضوع که دانشجویان و به خصوص دختران دانشجو در جایی که خانواده های آنها حضور دارند تحصیل خود را ادامه دهند، تسهیل می شود.
وزیر علوم با اشاره به مزایای تغییرات آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان گفت: اول اینکه فرد در محیط غریبی زندگی کند مشکلات بیشتری خواهد داشت و از نظر وزارت علوم هم خوابگاه کمتری می خواهیم و فرهنگ ما هم این موضوع را بیشتر می پسندد.
وی گفت: نقل و انتقال در دانشگاههای داخلی دارای ضوابطی است که در این زمینه دانشگاههای همتراز و غیره مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین برای دانشجویانی که بخواهند از تهران بروند تسهیلاتی قائل می شویم.