کد خبر: ۱۰۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
شریفی‌مقدم، دبیر كل خانه پرستاران:

اگر استخدام 23 هزار پرستار امكان‌پذیر نیست، چرا مسوولان وعده می‌دهند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر كل خانه پرستاران گفت: اگر استخدام 23 هزار پرستار امكان‌پذیر نیست، چرا مسئولان وعده می‌دهند؟ در حال حاضر نیز با نظر كمیسیون تلفیق مجلس، اصل استخدام پرستاران زیر سوال رفته است.

محمد شریفی‌مقدم، درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی در زمینه‌ استخدام پرستاران اظهار كرد: چرا استخدام پرستاران باید منوط به برنامه پنجم توسعه باشد، چون این تصمیم به صورت لایحه تصویب شده است و اكنون از مصوبات مجلس به شمار می‌رود و باید این موضوع در قانون سال 89 دیده می‌شد.

وی تاكید كرد: استخدام نیروهای جدید مربوط به سلامت مردم است و سلامتی مردم در گروی اجرای این قانون است.

شریفی مقدم با بیان اینكه با توجه به روند كنونی، پرستاران كاملا بی‌انگیزه و بی‌تفاوت شده‌اند، گفت: آنها با تبعیض زیادی در محیط كاری خود مواجه هستند. پرستاران با جان مریضان سر و كار دارند، اما از سوی دیگر فشار زیادی به علت كمبود كادر پرستاری به آنان وارد می‌شود. از طرفی، وعده مسئولان هم محقق نمی‌شود.

شریفی مقدم با اشاره به اضافه شدن11 هزار تخت به مراكز درمانی كشور، گفت: اگر تخت ایجاد نشود، عوارض آن كمتر است، چرا كه نتیجه افزودن تخت در شرایط كمبود كادر پرستاری، مرگ بیمار است.

دبیر كل خانه پرستاران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر به علت انجام عمل‌های جراحی بزرگ، ورود فن‌آوری‌های پیشرفته، بروز بیماری‌های خطرناک مانند سیل و هپاتیت و بیماری‌های نوپدید مانند ایدز، توسعه بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی مانند ICU و NICU نیاز بیماران به مراقبت‌های پرستاری نسبت به گذشته افزایش پیدا كرده است.

وی با بیان اینكه آخرین قانون تامین نیروی انسانی پرستاران مربوط به 40 سال قبل است، یادآور شد: در گذشته بر اساس تعداد تخت‌های بیمارستانی كه افتتاح می‌شد، نیروهای انسانی از جمله پرستاران استخدام می‌شدند.

از سوی دیگر بسیاری از عمل‌های جراحی كه امروزه انجام می‌شود در گذشته صورت نمی‌گرفت. این در حالیست كه در حال حاضر در 30 استان عمل جراحی قلب باز انجام می‌شود. با توجه به انجام چنین عمل‌هایی تعداد پزشكان افزایش پیدا كرده است، اما پرستاری در این زمینه عقب مانده است.

وی افزود: در حدود 40 سال قبل عمل‌های كوچكی مانند فتق و آپاندیس انجام می‌شد و بیماران در بخش‌های مانند داخلی، عفونی و جراحی بستری می‌شدند كه آنان در 24 ساعت به سه یا چهار ساعت مراقبت پرستاری نیاز داشتند و به ازای هر تخت 7/0 كادر پرستاری نیاز بود، این در حالی است كه در حال حاضر شرایط بسیار تفاوت پیدا كرده است.

وی در ادامه اظهار كرد: معمولا بیماران در بخش CCU به 12 ساعت، در بخش ICU جراحی قلب به 24 ساعت و در بخش جراحی قلب باز اطفال به 26 ساعت پرستار نیاز دارند كه در مورد آخر در دو ساعت اضافه، فرد همكار به پرستار كمک می‌كند.

دبیر كل خانه پرستاران اضافه كرد: نیاز بیماران در بخش‌های ویژه و تخصصی در مقایسه با 40 سال قبل بین 6 تا 10 برابر افزایش پیدا كرده است.

این در حالیست كه تعداد پرستاران در همان اندازه بوده و حتی در برخی از بیمارستان‌ها مانند بعضی بخش‌های بیمارستان امام خمینی (ره) از 7/0 هم كمتر است. این در حالیست كه نیاز بیماران به مراقبت افزایش پیدا كرده است، بنابراین بین نیاز بیماران و حداقل مراقبت در مقایسه با استانداردهای جهانی همخوانی وجود ندارد بنابراین لازم است، نیروی پرستار شاغل برای دستیابی و حداقل استانداردهای جهانی سه برابر شود.

شریفی مقدم ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود هر پرستار باید چند برابر كار كند این در حالی است كه توانایی او محدود است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سازمان نظام پرستاری در مرحله‌ای با كمك وزارت بهداشت و مجلس بحث استخدام 23 هزار نیروی پرستاری را دنبال كرد.

استخدام پرستاران به صورت لایحه‌ای با رای قاطع نمایندگان در سال 87 تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید كرد. در ادامه آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شد و رییس جمهور نیز نسبت به این تصمیم نظر مساعدی داشت و در جمع پرستاران در 30 فروردین ماه اعلام كردند كه از فردا آگهی استخدام پرستاران چاپ شود.

وی در پایان افزود: این گونه مواضع در پرستاران توقع ایجاد كرد و آنان در سراسر كشور این موضوع را پیگیری كردند.

پس از مدتی وعده داده شد كه 23 هزار پرستار پایان خرداد ماه استخدام می‌شوند، سپس وزیر بهداشت پایان تیرماه را زمان تحقق این تصمیم اعلام كرد، اما چندی پیش دكتر دستجردی اعلام كرد كه استخدام پرستاران مربوط به برنامه پنجم توسعه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین