کد خبر: ۱۰۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
دانشجو، وزیر علوم خبر داد:

اسلامی شدن دانشگاه‌ها با جذب اساتید متعهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استان‌هایی داریم که بیش از 100 موسسه آموزش عالی اعم از دولتی، پیام‌نور، آزاد و غیرانتفاعی دارند اما باز هم فشار می‌آورند چند موسسه دیگر تأسیس کنند در حالی‌که به دلیل کمبود هیأت علمی از افراد غیرهیأت علمی استفاده می‌کنند و سطح کیفی آموزش را رعایت نمی‌کنند. 

کامران دانشجو در دیدار با بیش از 60 نفر از نمایندگان و اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه رشد کمی و کیفی آموزش عالی توأمان دنبال می‌شود، گفت: از لحاظ رشد کمی معتقد به گسترش آموزش عالی هستم اما هدفمند، نه اینکه منفعلانه و در اثر فشارهایی که برای تأسیس دانشگاه و رشته تحصیل وارد می‌شود اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: طرح گسترش آموزش عالی براساس طرح آمایش سرزمین به‌زودی به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌شود که امیدوارم آن را تصویب کنند تا روند تأسیس دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها براساس برنامه و هدفمند صورت گیرد.

وزیر علوم در ارتباط با نظر تعدادی از نمایندگان مبنی‌بر انسجام بودجه تحقیقاتی کشور و جلوگیری از موازی‌کاری در انجام پروژه‌ها و پاسخ‌گو بودن وزیر علوم، افزود: انتظار من از نمایندگان مجلس این است که اگر وزارت علوم را در این راستا پاسخ‌گو می‌دانند در برنامه پنجم توسعه تصویب کنند که اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها و سازمان‌ها با تبادل توافقنامه بین دستگاه‌های ذی‌ربط و وزارت علوم عملیاتی شود اینکه بودجه تحقیقاتی دستگاهها جداگانه اختصاص داده شود و وزارت علوم پاسخ‌گوی انسجام و عدم موازی کاری و نیز عملکرد آنها باشد، امر درستی نیست حداقل وزارت علوم باید بتواند نظارت کند و نظرات لازم را در تبادل توافقنامه ها اعمال کند.

وی افزود: مجلس تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) را هم با همین فلسفه پیش‌بینی کرده است اما به دلیل اینکه تفاهم‌نامه‌ها در جاهای دیگر بسته می‌شود، ایجاد انسجام و جلوگیری از موازی‌کاری در کارهای پژوهشی دشوار شده است که در صورت عملی شدن این پیشنهاد شورای عالی عتف و دبیرخانه آن که در وزارت علوم مستقر است می‌تواند وظیفه خود را بهتر انجام دهد.

دانشجو با اشاره به نیاز کشور به استخدام 30 هزار نفر عضو هیأت علمی گفت: یکی از ارکان اسلامی شدن دانشگاه‌ها جذب اساتید متعهد است که طبق قانون وظیفه جذب اساتید با هیأت مرکزی جذب است و بر همین اساس عمل می‌شود و سایتی را نیز طراحی کردیم تا متقاضیان در آن ثبت‌نام کنند و براساس سوابق علمی تا دو برابر نیاز اعلامی هر دانشگاه به همان دانشگاه معرفی شوند و دانشگاه خودش مراحل جذب را انجام دهد.

وزیر علوم افزود: در زمینه پذیرش دانشجویان دکتری نیز برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌ها آزمون را دو مرحله ای می کنیم ابتدا افراد در آزمون عمومی شامل زبان خارجی و چند درس شرکت کنند قبول شدگان تا دو سه برابر ظرفیت پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و دانشگاه با مصاحبه و بررسی‌های علمی دانشجو را پذیرش می‌کند.

دانشجو در ادامه به ابلاغ آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تا دوهفته دیگر اشاره کرد و افزود: در این آیین نامه در دادن امتیاز برای تحقیقات بنیادی و کاربردی تعادل ایجاد شده است و فعالیت‌های فرهنگی که قبلاً هم در آیین‌نامه بوده است پر‌رنگ‌تر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین