کد خبر: ۱۰۸۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:

سلاح سرد جان 401 نفر را گرفت

نفر مرد و 58 نفر زن بودند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در 4ماهه اول سال‌جاری،401 نفر براثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند. 

دکتر بشیر نازپرور مدیر کل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور، گفت: در 4 ماهه امسال در کل کشور، 401 نفر بر اثر ضربه ناشی از سلاح سرد کشته شدند که از این تعداد 343 نفر مرد و 58 نفر زن بودند. 

نازپرور با اشاره به آمارهای موجود افزود: در سال گذشته 976 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد در کشور جان خود را از دست دادند. 

وی با تقسیم سلاح ها به دو دسته گرم و سرد خاطرنشان کرد: سلاح گرم سلاحی است که در آن باروت و مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفته باشد و سلاح سرد، هر جسم فیزیکی است که به بدن ضربه وارد کند. سلاح‌های سرد شامل اشیاء برنده ، کند ، نافذ و کوبنده است. 

نازپرور یادآور شد: آنچه در بین مردم از آن به عنوان سلاح سرد یاد می‌شود ، اجسام برنده نظیر چاقو و موارد مشابه مثل قمه، شیشه و نظایر آن است که صدمات آنها نیز بسته به نوع سلاح، متفاوت است، در استفاده از سلاح ‌های سرد دو نوع صدمه وآسیب به وجود می‌آید. یک نوع آن ضرب است که شامل صدماتی از قبیل تورم، کبودی، خون‌مردگی، کوفتگی عضلانی و غیره است و نوع دیگر جرح است که شامل صدماتی از قبیل خراشیدگی، ساییدگی، پارگی، بریدگی، جراحات نفوذی و غیره است. 

مدیر کل امور تشریح و بررسی صحنه جرم پزشکی قانونی افزود: پارگی‌ها، جراحاتی هستند که به صورت نامنظم و با هر جسم ضربه زننده وارد می شوند و در موارد خاصی می توانند همراه با کوبیدگی باشند اما بریدگی ها جراحات منظمی هستند که بر اثر برخورد اجسام برنده ایجاد می‌شوند. 

وی گفت: کوفتگی و کوبیدگی نیز صدماتی هستند که با برخورد سلاح سرد کُند و غیر بَرنده به وجود می‌آیند. ضربات مشت، برخورد چوب یا میله، لگد و غیره صدماتی مانند خون‌مردگی، کبودی، تورم و حتی آسیب‌هایی که شاید ظاهری نباشند مانند پارگی احشا و خونریزی‌های داخلی را ایجاد می کنند. 

ناز پرور با اشاره به جراحت‌های سطحی و خراشیدگی تصریح کرد: جراحت‌های سطحی و خراشیدگی از دیگر صدمات شایعی است که به خصوص در حوادث جاده‌ای دیده می‌شود و این علایم در تشخیص برخورد نوع اجسام سخت به بدن مصدومان عامل بسیار تعیین کننده‌ای است مثلا رد لاستیک به جای مانده روی عضوی از بدن مصدومان می‌تواند در تشخیص وسیله نقلیه کمک کند. 

این مسئول سازمان پزشکی قانونی کشور، با تاکید بر اینکه قصد و نیت هیچ گاه در نظرات کارشناسی دخالت داده نمی‌شود گفت: در بررسی کارشناسی سازمان پزشکی قانونی، صرفاً آثار، شواهد و عوارض صدمات و آسیب‌ها مورد بررسی قرار می گیرد و بررسی نحوه و انگیزه ضارب یک بررسی قضایی است که توسط قضات صورت گرفته و نظرات پزشکی قانونی در این باره کمک کننده است. 

پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه آمارها زنگ خطری برای مسئولان است که با وضع قوانین محدوده کننده، استفاده و دسترسی به سلاح‌های سرد را دشوارتر کنند، یادآور شد: دولت در سال‌های اخیر لایحه ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد را به مجلس هفتم ارائه کرد و یک فوریت آن نیز به تصویب رسید و در حال حاضر نمایندگان مجلس هشتم در صدد هستند تا بار دیگر این لایحه را مورد بررسی قرار دهند که امیدواریم از دل آن قانونی جامع و کامل را که موجب کاهش جرائم ناشی از استفاده سلاح سرد شود به تصویب برسانند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین