کد خبر: ۱۰۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۴ - ۲۳:۴۸

دوران بسط آزادی هاست، نه قلع قمع

آفتاب‌‌نیوز : مظفر در گفتگو با آفتاب در ادامه اظهارات فوق اضافه کرد: ما به آنها گفتیم در یک فضای دمکراتیک نتیجه انتخابات را هر چه بود قبول کنید و بعد از آن به منافع ملی توجه کنید و هر کسی کار را بدست گرفت سایرین توجه کنند که منافع ملی در کجا است. 

وی در خصوص تفاوت میان اصلاح طلبان و مخالفان آنها افزود: اگر جناح مقابل هم بر سر کار آمد اصلاح طلب تلاشی می کند با راهنمایی و همدلی و نقد روشها، روشهای آنها را اصلاح بکند و در مجموع از خواستگاه منافع ملی کار را به پیش ببرد، اما مخالفین اصلاح طلبی این روشی را بر نمی تابند و می گویید الا و لابد، یا ما باید باشیم و یا شما هم نباید باشید.
این فعال سیاسی فرهنگی گفت: در مورد وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است همین تعبیر را می توان بکار برد. 

وی دلیل خود را در خصوص ویژه بودن اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمده بودن ارتباط این وزارت خانه با جریان نخبگان جامعه و اهل فرهنگ و هنر دانست و اضافه کرد: بطور عمده این جریان تمایل به رای دادن به رییس جمهور فعلی نداشتند بنابراین مشخص است که قاطبه جریان روشنفکری به گونه ای دیگر می اندیشند و از اینرو وزیری که در این حوزه بر سر کار آمده است باید بداند که بطور عمده سرکارش با جریانی است که همفکر و هم نظر با او نیست و لذا رویکردش را به این حوزه باید با توجه به این موضوع انتخاب بکند. 

مظفر در این خصوصی ادامه داد: برای من جالب بود که آقای صفارهرندی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جلسه دفاعیه مجلس به دو نکته اشاره کرد و گفت: من به آقای رییس جمهور گفتم من به دو دلیل وزیر نمی شوم، یکی به این دلیل که من جفا به سپاه می کنم و دوم اینکه جفا به کیهان می کنم. 

وی در توضیح این مطلب افزود: این نشان دهنده این است که خود آقای صفار هرندی می داند که این دو وابستگی سبب تردیدها و نگرانیهای جدی برای بخش فرهنگ و هنر می تواند باشد. 

مدیر انتشارات کویر در پاسخ به این سوال که ‌آیا این ظرفیت را در وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد می بیند که خواسته های نخبگان را گردن بگذارد گفت: من آشنایی چندانی با آقای صفار هرندی ندارم، از ویژگی های شخصیتی اطلاعات چندانی ندارم تنها آشنایی من از ایشان به مقالات ایشان در روزنامه کیهان مربوط می شود ولی می توانم به عنوان یک اصلاح طلب و به عنوان فردی که به انحای گوناگون با وزرات ارشاد سروکار دارد یک توصیه همدلانه کنم که آقای صفار هرندی می تواند با اعمال روشهایی از این نگرانی بکاهد و امیدوارم ایشان این ظرفیت را داشته باشد و نشان بدهدکه این نگرانیها خیلی موردی نداشته است. 

وی ادامه داد: هر چند من مخالف این نیستم که ایشان به بحث مذهب و سنتهای قومی که ملت ما به آن پایبند است توجه ویژه بکند، اما این به هیچ وجه به این معنا نیست که دستاوردهایی که در این سالها بدست آمده نادیده گرفته و مورد خدشه واقع بشود. 

مظفر در ادامه اظهارات خود افزود: نکته بسیار بسیار مهمی را که خصوصا در عرصه فرهنگ و هنر باید به آن توجه کرد همان نکته ای است که آقای افروغ در بیانات خود در مجلس گفت و آن اینکه در خصوص بحثهایی که پیرامون مقوله آزادی و آزادی مشروط و محدود در می گیرد، نکته بسیار قابل تعملی است، باید توجه داشت که آزادی بذات مقدس است، اما اگر قرار باشد کسانی تصمیم بگیرند که آزادی را بجوند و در دهان مردم بگذارند بسیار خطرناک است. 

وی افزود: آزادی می تواتند مضراتی داشته باشد، تشخیص دهنده و تعیین کننده آنچه به نام آزادی مثبت معرفی می شود، چه کسانی هستند؟ وقتی قرار شود آزادی محدود بشود، در حوزه کتاب، مطبوعات، سینما، موسیقی چگونه تسری پیدا می کند؟ 

مظفر در این خصوص توضیح داد: ما در سالهای قبل از دوم خرداد شاهد وقایع اسفباری در حوزه ممیزی کتاب بودیم، به هیچ وجه به مصلحت نیست که پس از گذشت این دوران کشور باز به همان فضا باز گردد که مثلا عنوان رقص قورباغه در یک کتاب داستان باید حذف بشود به دلیل اینکه کلمه رقص در آن است. 

این فعال سیاسی فرهنگی اصلاح طلب اضافه کرد: به اعتقاد من آقای صفارهرندی همانطور که گفته است دوران قلع و قمع نیست، بلکه دوران بسط آزادیهاست و دوران این است که افراد بتوانند میدان بیشتری برای کار و فعالیت پیدا بکنند و ایشان باید در گامهای بعدی خود حقیقتا اینگونه عمل کند. 

وی افزود: سرمایه های اصلی یک کشور نخبگان، روشنفکران، اهل فرهنگ و هنر هستند، اگر اینها دل آزارده مایوس و دلزده شوند و زمینه فعالیت را برای خودشان نبینند و دهها نوشته و کتاب به تیغ سانسور دچار بشود و در خانه ها و پستوها باقی بماند و امکان انتشار و ظهور و بروز پیدا نکند شرایط مطلوبی بدست نمی آوریم. 

مظفر ادامه داد: قرار نیست مدام تجربه های شکست خورده را تکرار کنیم، بنابراین الان هم نباید تجربه هایی که شکست آن از قبل روشن شده است را دوباره تکرار کنیم، لذا امیدوارم آقای صفارهرندی به این اصل توجه لازم را بکند و با انتخاب معاونانی که خواهد داشت از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنند. 

محمد جواد مظفر در پاسخ به این سوال که در ماههای آخر دولت اصلاحات صاحبنظران سیاسی اصلاح طلب می گفتند فضای سیاسی کشور دیگر به دوران قبل از دوم خرداد 76 رجعت نخواهد کرد، آیا این موضوع در خصوص فرهنگ نیز مصداق پیدا می کند گفت: بدون پرده پوشی باید گفت: واقعیت این است که ساخت و ترکیب کابینه پیشنهادی دل نگرانی هایی را به وجود آورده است و خیلی ها تصور می کنند شاید قصد این است که ما به دوران دهه شصت باز گردیم، اما به اعتقاد من می تواند اینطور نشود و این اتفاق نیافتد.
وی اضافه کرد: آنچه در این سالها بر مردم گذشته بر همه افراد کابینه از شخص آقای رییس جمهور تا پایین ترین رده ها نیز گذشته است، بالاخره آنها هم در این جامعه زندگی کرده اند و تجربیاتی آموخته اند و قاعدتا آنها هم متحول شده اند. 

مظفر در ادامه افزود: آنها هم دانشگاه رفتند و درسی خواندند و با مباحث و مبانی نوین آشنا شدند و در واقع جامعه متحول شده بنابراین قاعدتا بعید است که فکر بکنند و یا تصور بشود اینها نعل به نعل به روشهای گذشته باز می گردند. 

این فعال سیاسی و فرهنگی در ادامه اظهارات خود اظهار نظر کرد: من معتقدم هم به لحاظ تحول درونی که خود این افراد پیدا کردند و هم شرایط اجتماعی و هم وضعیت ایران در موقعیت جهانی و خصوصا تحول عمیق در حوزه ارتباطات صورت گرفته بازگشت به آن دوران یک اتفاق غیر قابل تصور است. 

مدیر انتشارات کویر گفت: اگر خدای ناکرده جریان و مجموعه ای چشم خود را به این واقعیتها ببندد و سوای این واقعیات دست به کارهای خارج از عرف و موقعیت بزند قطعا محکوم به شکست خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین