آفتابنیوز : آفتاب: آیتالله یوسف صانعی با محکوم کردن بیاحترامی به قرآن، تصریح کرد که با وجود نازل شدن قرآن در دوران عرب جاهلی، اساس دعوت آن بر فکر و اندیشه و فرهنگ است و افزود: دعوت پیامبر به جای دعوت به کشتن و خشونت و دروغ و حیله و تزویر ـ که با شرایط جامعه آن روز سازگار بود ـ بر فرهنگسازی و انسانیت استوار است و امروز هم هر جامعه و حکومتی برخلاف این اصول حرکت کند و مدار کار خود را بر خشونت و دروغ و حیله و تزویر قرار دهد، همانند حکومتهای دوران جاهلی بلکه بدتر از آن است.
آیتالله یوسف صانعی در آغاز درس خارج فقه خود در سال تحصیلی جدید با بیان اینکه جنایت بیاحترامی به قرآن، از نظر همه انسانهای موحد محکوم است، گفت: «دشمنی با قرآن به این دلیل است که قرآن سندی قطعی برای ذات باری تعالی است، قرآن وحی الهی است و کتابی است که با آن می توان تمام شبهات منکرین مبدأ و معاد را پاسخ گفت.»
آیتالله صانعی افزود: «یکی دیگر از علل دشمنی با قرآن این است که قرآن معجزه باقیه است. قرآن در شرایط و محیطی بر وجود مقدس پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلم) نازل شد که برخی حقایق هنوز هم برای بشر کشف نشده و بشر علیرغم همه پیشرفتهای محیرالعقولی که داشته است، باز هم نمیتواند این حقایق را درک کند و بر همین اساس است که در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء ایشان احکام را از قرآن بیان میکند.»
این مرجع تقلید با اشاره به شرایط نزول قرآن در دوران عرب جاهلی؛ اعم از وحشیگری، جهالت، زنده بهگور کردن دختران و اَلحَقُّ لِمَن غَلَب، اضافه کرد: «قرآن اگرچه در چنین شرایطی نازل می شود، اما اساس دعوتش را فکر و اندیشه و فرهنگ قرار داد و این خود گواه متقنیبر صدور قرآن از ناحیه خداست؛ و بر همین اساس است که دعوت پیامبر بهجای دعوت به کشتن و خشونت و دروغ و حیله و تزویر ـ که با شرایط جامعه آن روز سازگار بود ـ بر فرهنگ سازی و انسانیت استوار است (فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ) و امروز هم هر جامعه و حکومتی برخلاف این اصول حرکت کند و مدار کار خود را بر خشونت و دروغ و حیله و تزویر قرار دهد، همانند حکومتهای دوران جاهلی بلکه بدتر از آن است.»
آیتالله صانعی با بیان این که قوانین قرآن عادلانهترین قانون است و قرآن محکمترین حکمت نظری و عملی را داراست، خاطرنشان کرد: «ادله اربعه به عنوان منابع فقه شیعه، همه، حجیّت خود را از قرآن میگیرند، اما حجیّت قرآن به خود قرآن است، حجیّت قرآن و ارزش قرآن در مسائل فقهی، حکمت عملی، اخلاق، قوانین جزایی و سیاسی در خود قرآن است؛ و به همین دلیل است که قرآن در حدیث ثقلین به عنوان ثقل اکبر قرار داده شده است.»
ایشان در ادامه با توصیه شاگردان خویش به بهرهوری بیشتر از معارف متعالی قرآن و بیان اینکه متأسفانه امروز ما از قرآن فاصله زیادی داریم، گفت: «به حکمتهای قرآن بیشتر توجه کنید. در آیات قرآن بیشتر تأمل کنید. من معتقدم امروز آنانی که خدا، قرآن و پیغمبر(صلیالله علیه و آله و سلم) را جاهلانه انکار میورزند و به قرآن اهانت و جسارت میکنند، شاید انسب و بهتر باشد که بهجای بحثهای فلسفی، به آنان بگوییم که اسلام دین حقوق بشر و طرفدار حقوق بشر است آن هم از 14 قرن قبل که از حقوق بشر هیچ خبری نبود. انسانها و ملتها بعد از جنگ جهانی اول و دوم، منشور حقوق بشر را نوشته و پیگیر اجرای آن شدند، اما قرآن 1400 سال پیش فرموده است (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ) ، این کرامت بنیآدم است؛ انسان خلیفة الله روی زمین است .»
این مرجع تقلید افزود: «یکی دیگر از حکمتهای قرآن که لازم است به آن توجه شود، بحث ارسال رسل است. انبیاء نیامده اند که به یک دستشان تورات و انجیل و زبور و قرآن باشد و به دست دیگرشان شلاق، بلکه بر اساس بیانی که قرآن میفرماید: (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) خداوند با ارسال انبیاء، هم کتاب قانون را فرستاده است و هم عقل را به بشر داده است که از این کتاب قانون، بیشترین و نیکوترین استفاده صورت پذیرد، خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را فرستاد که (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) یعنی برای اینکه خود مردم قیام به قسط کنند؛ چرا که قسط مثل عدالت، قابل اجرا نیست؛ قسط یک امر فرهنگی و عقیدتی است؛ قسط قانع شدن به حق است، یعنی مردم به جایی برسند که خودشان به حق خودشان قانع شوند.»