آفتابنیوز : آفتاب: ناطق جمعه شمیرانات بیادبی سیاسی را مقولهای متفاوت از شجاعت، قاطعیت، روحیه انقلابی و دفاع از منافع و مصالح ملی و جهان اسلامی توصیف نموده گفت: هرگز ملتها از ادبیات ناهنجار، ناسزاگویی و تندی و بدمنشی پیام نمیگیرند.
به گزارش آینده، امام جمعه شهرستان شمیرانات ولادت حضرت معصومه(س) را تبریک گفت، هفته نیروی انتظامی را گرامیداشت و از نیروی انتظامی با عنوان آفرینندگان نظم و امنیت و نقشآفرینان در استیفای حقوق ملت یاد نموده و در خطبه اول به ادامه مبحث جایگاه ادب در فرهنگ دینی تحت عنوان گویش فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب پیامهای دینی و مقتضیات اجتماعی پرداخته اظهار داشت: ادب، نماد شرف و شخصیت انسانی، برترین شاخصه خردمندی و خردورزی و ریاست و مدیریت حقیقی است. بیادبی، شفافترین نشانه بیبهرهگی از شرافت، عقلانیت و شایستگی ریاست و مدیریت است«انما الشرف بالعقل و الادب لا بالمال و الحسب» «لا عقل لمن لا ادب له» «الادب ریاسه». بیادبان آلایشهای درونیشان را آشکار میسازند، انگیزه مخالفت را در دیگران برمیانگیزند و به نمونههای بدآموزی فرهنگی و آلودهسازان عرصههای اجتماعی تبدیل میشوند.
حجت الاسلام دعاگو آراستگی ادبیات گفتوگو در عرصههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به فرهیختگی، سنجیدگی، نرمش و جذابیت اخلاقی را سازگارسازی گفتمان به فرهنگ اسلام و قرآن توصیف نموده گفت: براساس آموزههای قرآنی، وظیفه مسلمانان در برابر مخاطبان، خوب سخن گفتن، سخن خوب گفتن، نرمش کلامی، سخن پذیرفتهشده «قول معروف» و آراستهسازی سخنان به جاذبه و اثربخشی است(لقمان، اسراء، طه و بقره). شیعیان باید آبروی امامان(ع) را پاس دارند، از آبروریزی بپرهیزند، با مردم، خوب سخن بگویند، سخن خوب بگویند و زبانشان را نگه دارند(امام صادق (ع)) و با سخن نیکو و اعمال زیبا برهان برتری و عنوان خردمندی خویش را اثبات نمایند(علی (ع)).
خطیب جمعه شمیرانات ادبیات ناهنجار را آفریننده ناهنجاری، بسترساز بیفرهنگی، آشفتگی ذهن و جان انسانی، عامل سقوط و مانع کمال نامیده گفت: بیادبی، بدکلامی و بداخلاقی، ذهن و ضمیر مخاطب را آشفته میسازد، انگیزه تقابل با بیادبی و سرکوبی بیادب را در مخاطب زنده میکند، اعصاب مخاطب را تند و آتشین میسازد و پاسخش را با تلخی و افراط همراه مینماید. «کسانیکه آنچه سزاوار نیست بر زبان میرانند آنچه را نمیخواهند و نمیپسندند از مخاطب میشنوند و همیشه پاسخ ناخوشایند را از خطاب ناخوشایند دریافت میکنند(علی (ع))». بیادبان هرگز در قلوب فرهیختگان، دینگرایان و دینداران نفوذ نمیکنند و در جمع بهرهمندان از علم و عرفان مورد پذیرش قرار نمیگیرند.
دعاگو شاخصههای مورد نیاز در گفتمان فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را آگاهی، فرهیختگی، سنجیدگی، دقت، متانت، نرمش، احترامگذاری و استدلال منطقی معرفی نموده گفت: اگر گفتوگوها به گوهر شایستگی و تناسب منطقی با عرصههای گوناگون گویشی، آراسته نگردند ناهنجاریهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آلودگی محیطهای اجتماعی و گسترش بدآموزی به حوزههای ملی میانجامد. اظهار نظرهای نسنجیده و بیپایه فرهنگی و ستیزهجوییهای برآمده از بیفرهنگی و بدمنشی در ساختار فرهنگی کشور ناهنجاری، کاستی و سستی میآفریند.
وی افزود: ادبیات سیاسی بیبهره از فرهنگ سیاسی و اصطلاحات زاویهدار با فرهنگ دینی و ملی، اقتدار و اعتبار کشور و ملت را با فاجعه روبرو میسازد. اظهارنظرهای اقتصادی نابهنگام و بیبهره از گوهر کارشناسی، تحولات اقتصادی نابهنگام، غیرقابل پیشبینی و خارج از تحمل اقشار ضعیف اجتماعی را در پی دارد، بر تنگناها و فشارهای اقتصادی میافزاید و حوزه خدمتگزاری را به بیتدبیری و سهلانگاری آلوده میسازد.
ناطق جمعه شمیرانات بیادبی سیاسی را مقولهای متفاوت از شجاعت، قاطعیت، روحیه انقلابی و دفاع از منافع و مصالح ملی و جهان اسلامی توصیف نموده گفت: هرگز ملتها از ادبیات ناهنجار، ناسزاگویی و تندی و بدمنشی پیام نمیگیرند، بیادبی را نماد شجاعت و قاطعیت نمیدانند و بیادبان را الگوهای ارتجاعستیزی و انقلابگرایی نمیشناسند. انقلاب اسلامی دگرگونی حقیقی از ضدارزشها به ارزشهای متعالی است. براساس مبانی دینی قاطعترین، شجاعترین و انقلابیترین انسانها خدامدارترین، حقمعیارترین و ارزشگراترین خداباوران در فضای خداباوری و عرصههای مسلمانی هستند و هرگز در فضاهای انسانسازی و براساس معیارهای اسلامی به بیادبان نمره قبولی نمیدهند.
دعاگو در ادامه گفت: از نگاه افکار عمومی، بیادبی در عرصه گفتمان سیاسی، تعرض جاهلانه به عزت، اعتبار و اقتدار ملی است، ملتها را در موضع تدافعی و تنگناهای اخلاقی قرار میدهد، انگیزه بیادبی و گستاخی را در دشمنان ملتها و کشورها برمیانگیزد و فرهیختگان، سیاستمداران و تحلیلگران را با شرمساری و سرافکندگی مواجه میسازد. ملتها حق دارند از سیاستمداران بیادب بپرسند که سازگاری بیادبی و بداخلاقی با منافع و مصالح ملی چیست و با چه منطقی، بیادبی و بداخلاقی بر منافع و مصالح ملی میافزاید.
خطیب جمعه شهرستان شمیرانات در خطبه دوم به تحلیل تحولات سیاسی روز تحت عنوان نقش و سهم یارانهها در ساختار اقتصاد ملی و اصلاحات اقتصادی پرداخته گفت: در چارچوب نظام رسمی، قانون اساسی و مصوبات قانونی از اعتبار برخوردارند و حمایت بیدریغ ملت را با خود دارند ولی نقد و تحلیل به دلیل بازکردن فضاهای نوین آگاهی و بسترسازی قانونمند بازنگری و اصلاح و بهسازی از نعمتهای بزرگ الهی است. اداره نظامهای اجتماعی در مجموعه بزرگی از کشورهای جامعه جهانی با اتکاء به اقتصاد ملی با علم و تجربه طولانی همراه است و فضای اقتصادی همراه با آرامش و آسایش را برای ملتها ایجاد کرده است.
دعاگو اضافه کرد: استفاده از علم و تجربه دیگران برای ایجاد نظام اقتصادی اجتماعی پاسخگو، ناسازگاری با فرهنگ دینی و فاصلهیابی با منافع و مصالح ملت نیست. در آن نظامهای اقتصادی در ساختار اقتصاد ملی، نظام تأمین اجتماعی فراگیر و پاسخگو تعریف میکنند، به آموزش، بهداشت و درمان، مسکن و کار و اشتغال و همه نیازهای اساسی و ملی در درون آن میپردازند، تأمین اجتماعی فراگیر را به سیستم مالیاتی کشور به ویژه مالیات بر هزینهها «مالیات مستقیم» متصل میکنند و با درآمدهای مالیاتی، بودجه کشور و نظام تأمین اجتماعی را میبندند.
امام جمعه شمیرانات توزیع کالاهای اساسی به جای یارانههای نقدی، افزایش تولید و آمادهسازی کشور و ملت برای پایداری را از عوامل کنترل فشارهای اقتصادی و پیروزی بر توطئههای خارجی تحلیل نموده گفت: در شرایطی که نظام تأمین اجتماعی کشور چندان فراگیر و پاسخگو نیست، تحریمها، حذف یارانهها، پرداخت یارانههای نقدی و افزایش گسترده نقدینگی در مقیاس ملی به افزایش سرسامآور قیمتها و تورم اقتصادی بسیار میانجامد برای کاهش قیمتها؛ مهار تورم، تأمین کالاهای اساسی به جای یارانههای نقدی، شتاب بخشیدن به آهنگ تولید در مقیاس ملی، ترویج فرهنگ قناعت و آمادهسازی کشور و ملت برای مقاومت یک ضرورت دینی و ملی است.
دعاگو پرداخت کالاهای یارانهای را عامل تغییر عرضه و تقاضا به سود خریداران و نیازمندان تحلیل نموده تأکید کرد: حذف یارانه از هر کالا موجی از گرانی میآفریند، پرداخت یارانهها به صورت نقدی به افزایش نقدینگی و انگیزه خرید کالاهای اساسی میانجامد، کمبود کالاهای اساسی تعادل عرضه و تقاضا را بر هم میزند، تحریمها بر آهنگ گرانی و تورم میافزاید و در شرایط مقابل به دلیل عدم نیاز بخش وسیعی از اقشار ملی به کالاهای یارانهای، پرداخت یارانه به صورت کالای اساسی تعادل عرضه و تقاضا را به نفع خریدار تغییر میدهد و از فشار قیمتها بر اقشار ملی و واکنشهای سیاسی اجتماعی میکاهد.