کد خبر: ۱۱۱۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
در پی خشکسالی و کمبود شدید آب؛

موتور پمپ‌های یکی از مهمترین مراکز کشت پسته کرمان خاموش شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی خشکسالی و کمبود شدید آب در شهرستان پسته خیز انار موتورپمپ های آب کشاورزی این منطقه به مدت یک ماه خاموش شد. 

در پی خشکسالی سیزده ساله در استان کرمان و کمبود شدید آب در مناطق پسته خیز شمال غرب استان کرمان از جمله شهرستان رفسنجان و انار، کشاورزان این مناطق با مشکلات متعددی از جمله کمبود آب کشاورزی و کاهش شدید کیفیت آب مواجه شده‌اند.

این در حالی است که رفسنجان و انار از مهمترین مراکز تولید کننده پسته دنیا محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها دلار ارز را از طریق صادرات پسته وارد کشور می‌کنند.

کاهش شدید کیفیت آب و افزایش "EC" آب که منجر به شوری و سختی آب شده است جدا از مصارف شرب برای استفاده در بخش کشاورزی نیز غیرقابل استفاده است و این از جمله مشکلاتی است که کشاورزان طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده اند.

یکی از دلایل مهم افزایش "EC" آب در این مناطق برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز دشت‌های رفسنجان و انار و از سوی دیگر عدم بارش باران است که منجر به کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی این مناطق شده است.

عدم تشدید این منابع منجر به افزایش املاح موجود در آب و شوری آب در برخی دشت‌ها نیز شده است هر چند که این پدیده در برخی دیگر از دشت‌های کشاورزی استان نیز مشاهده می‌شود اما این روند در دشت‌های انار و رفسنجان به دلیل کاشت وسیع پسته تسریع یافته است.

عدم استفاده از روش‌های آبیاری مکانیزه و استفاده از روش‌های غرق آبی بخش عمده‌ای از آب‌های موجود در استان را هدر می‌دهد و حل این وضعیت مدیریت صحیح مصرف آب را می‌طلبد.

نکته قابل تامل اینکه بیش از 90 درصد از آبها در استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و با وجود هشدارهای کارشناسان همچنان 70 تا 75 درصد این آبها به دلیل روش‌های سنتی کشاورزی هدر می‌رود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان انار با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع آب زیرزمینی این شهرستان در اقدامی بی‌سابقه از خاموش کردن موتورپمپ‌های کشاورزی شهرستان انار ظرف یک ماه آینده برای جلوگیری از صدمه بیشتر به این منابع آبی خبر می‌دهد.

محمد گرجی در این باره افزود: این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب و تجدید منابع آب زیرزمینی است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی اخیر و جهت جلوگیری از شوری آب چاهها و صرفه جویی در اضافه برداشت آبهای زیرزمینی با هماهنگی با کشاورزان از این چاهها به مدت یک ماه آب برداشت نمی‌کنند.

گرجی ادامه داد: این روند طی 3 سال گذشته نیز در مواردی انجام شده است و از نیمه دوم آبان ماه تا نیمه دوم آذرماه موتورها خاموش خواهند شد. 

وی گفت: با این اقدام از هدر رفت 17 میلیون مترمکعب آب جلوگیری می‌شود و پائین آمدن تلخی آب نیز از اثرات مستقیم این طرح است.

سالانه دراستان کرمان 1.1میلیارد مترمکعب برداشت منفی ازمنابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد که منجربه افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین