آفتابنیوز : آفتاب: عجب توفیق اجباریای؟! قرار بود پارکینگ استادیوم فوتبال شود، اما به دلیل آنچه که "مکانیابی نامناسب" عنوان میشود، کاربری مناسب خود را نیافت و به مکانی تبدیل شد تا دوستداران سرعت و هیجان بتوانند برای تخلیه انرژی خود از آن استفاده کنند!
جمعه که میشود، اگر اهل سرعت و هیجان باشی، کافی است حدود نیم ساعتی از شهر همدان به سمت ملایر خارج شوی، تا به تابلویی برسی که بر روی آن عبارت "5 کیلومتر به ورزشگاه 15 هزار نفری شهید مفتح" به چشم میخورد. دو سه کیلومتر جلوتر، بعد از سد اکباتان، راه انحرافی به سمت چپ، تو را به پیست اتومبیلرانی شهید شهبازی میرساند.
این پیست، در پشت ورزشگاه شهید مفتح، که قرار بود مسابقات تیم فوتبال پاس همدان در آن برگزار شود، واقع است اما به دلیل آنچه که "مکانیابی نامناسب" عنوان میشود، کاربری مناسب خود را نیافت و به مکانی تبدیل شد تا دوستداران سرعت و هیجان بتوانند برای تخلیه انرژی خود از آن استفاده کنند.
200 متر آنطرفتر جادهای سراسر خاکی تو را به پیست اتومبیلرانی میرساند که در آنجا اتومبیلهایی هستند که رانندگان با دور زدنهای آزمایشی، لاستیکها را برای مانور بهتر گرم میکنند تا کنترل ماشین را بهتر در دست بگیرند. آنچه بیشتر از همه به چشم میخورد حضور جوانانی است که سرعت، هیجان و اتومبیل، بخش زیادی از دنیای آنها را به خود اختصاص داده است.
"عمران آذرباد"، جوانی 26 ساله است که در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان، بیان کرد: من از کودکی و نوجوانی به ماشینسواری علاقهمند بودم و با مشوقانی که داشتم به این رشته روی آوردم و از ابتدای راهاندازی این پیست از آن استفاده میکنم.
وی ادامه داد: قبل از اینکه پیست راه بیفتد، انرژی خود را داخل بلوارها و شهر تخلیه میکردم اما در حال حاضر خیلی راحتتر و با اطمینان کامل از حضور گروه پزشکی، در اینجا همه انرژی خود را تخلیه میکنم و داخل شهر با احتیاط کامل و آرامش رانندگی میکنم تا جان خودم و مردم به خطر نیفتد.
دبیر هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان همدان نیز، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان، گفت: در برنامه اتومبیلرانی، دو بخش مسابقات میدانی و مسابقات رالی وجود دارد.
"محمدامین روحی" افزود: مسابقات رالی شامل سطوح آماتور، کلاسیک، نیمهحرفهای و حرفهای بوده و بخش مسابقات میدانی نیز شامل سرعت، حرکات نمایشی و مارپیچ، کارتینگ و فرمول یک، دو و سه است که در بخش سرعت، اتومبیلها نسبت به حجم موتور تقسیمبندی میشوند.
وی تصریح کرد: هم اکنون در شهر همدان کلاس استاندارد فعال است که این نوع کلاس بدان معناست که شرکت کنندگان هیچ گونه حق دستکاری یا تقویت در اجزای موتوری، محوری، محور انتقال قدرت و چرخها را ندارند و خودرو باید مواردی را که کارخانه سازنده به طور استاندارد روی اتومبیل قرار داده، دارا باشد که شامل کلاسهای 1300، 1400، 1600، 1800، 2000 و 2000 به بالاست.
روحی، علت فعال نبودن کلاس GT و آزاد در شهر همدان را، هزینه بسیار بالای آن دانست و بیان کرد: در کلاس GT خودروها طبق آییننامه و قوانین بینالمللی FIA مجاز هستند تا حدی که مشخص شده است به تقویت خودرو بپردازند و اجازه تعویض موتور را ندارند اما در کلاس آزاد دست شرکتکنندگان بازتر است و حتی میتوانند موتور اتومبیل خود را عوض کنند که این نوع خودروها به هیچ وجه اجازه تردد در داخل شهر را ندارند و لازم است با یدککشهای مخصوص به پیست مربوطه منتقل شوند.
دبیر هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان همدان، از جوانانی که احساس میکنند در رانندگی انرژی خاصی دارند، خواست تا بجای حضور در مکانهایی مانند بلوار ارم و ایجاد حادثه در داخل شهر، به پیست اتومبیلسواری که آمبولانس و نیروهای امدادرسانی در آنجا حضور دارند، بیایند و علاوه بر تخلیه انرژی خود با یکدیگر به رقابت بپردازند.
وی با بیان این که اقشار مختلفی به اتومبیلسواری گرایش دارند، تصریح کرد: اقشار مرفه، متوسط و حتی ضعیف برای اتومبیلسواری به پیست میآیند و هرکس با در نظر گرفتن علاقه و توان مالی خود برای این رشته هزینه میکند.
روحی گفت: با توجه به پرهزینه بودن این رشته ورزشی و فراهم نبودن زیرساختها و حمایتها، از مسوولان خواستاریم توجه بیشتری به این رشته ورزشی داشته باشند تا شاهد تصادفات کمتری در شهرها باشیم.
وی خاطرنشان کرد: نبود سرویس بهداشتی و آبخوری از مشکلات پیست اتومبیلرانی همدان است که درخواست آن به صورت کتبی به تربیتبدنی ارسال شده اما تاکنون هیچگونه همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: همچنین حضور نداشتن نیروی انتظامی در روزهای پایانی هفته در پیست و عدم فنسکشی دور پیست که باعث میشود افرادی در طول هفته به صورت غیرقانونی وارد پیست شده، موجب بوجود آمدن حادثه شوند نیز، از دیگر مشکلات پست اتومبیلرانی همدان است.
وی اضافه کرد: این موارد در حالی است که مسوول روابط عمومی اداره کل تربیتبدنی استان همدان اعلام کرد که در پیست شهید شهبازی، هیچگونه مشکل سرویس بهداشتی و آبخوری وجود ندارد و کسانی که در پیست حضور دارند، میتوانند از سرویس بهداشتی و آبخوری ورزشگاه شهید مفتح استفاده کنند.
"حمدالله چاروسایی"، مدیر روابط عمومی ادارهکل تربیت بدنی استان همدان نیز، در گفتوگو با ایسنا در همدان، گفت: پیستی که هم اکنون در شهر همدان فعالیت میکند پارکینگ ورزشگاه شهید مفتح است که به طور موقتی برای تمرین در اختیار این رشته ورزشی قرار گرفته است.
داور فدراسیون اتومبیلرانی نیز گفت: پیست اتومبیلرانی همدان در روزهای پایانی هفته در همه فصول برای علاقهمندان باز است و آنان میتوانند با در دست داشتن کارت خودرو، بیمهنامه و گواهینامه از این پیست استفاده کنند.
"سینا ابهریان" با بیان این که بیشتر خودروهای مراجعه کننده به پیست، پراید است، افزود: بعد از پراید نیز پژو در مرتبه دوم شرکت کنندگان قرار دارد.
وی در خصوص سن استقبالکنندگان اعلام کرد: از نظر سن نیز افراد بیشتر بین گروه سنی 18 تا 40 سال به این پیست مراجعه میکنند.
وی همچنین در مورد سرعت بیان کرد: با توجه به مارپیچ بودن مسیر، بیشترین سرعتی که اتومبیل میتواند داشته باشد 100 تا 110 کیلومتر بر ساعت است.
ابهریان با بیان این که همدان میزبان مسابقات قهرمانی کشور در سال 86 بوده است و در هر فصل یک مسابقه رالی کلاسیک در استان همدان برگزار میشود، اذعان کرد: نبود سرویس بهداشتی و آبخوری، عدم فنسکشی و آسفالت نامناسب که تنها زیرساخت آن انجام شده و نیمهکاره مانده، از مشکلات پیست همدان است.
وی در پایان با اشاره به اینکه بعد از امضاء تعهدنامه به علاقهمندان اجازه رانندگی در پیست داده میشود، یادآور شد: به دلیل این که در این مسابقات امکان تصادف بالاست، قبل از شروع به مسابقه و بررسی بیمهنامه شخص ثالث، از رانندگان تعهد گرفته میشود تا هرگونه تصادف و خرابی که برای اتومبیل به وجود آید، خود رانندگان هزینه و خسارت وارده را متحمل شوند.