کد خبر: ۱۱۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
مقام‌های سئول اعلام کردند:

کره‌جنوبی از برگزاری منظم گفت‌وگوهای شش جانبه حمایت می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت که چنانچه پیونگ‌یانگ در عمل تعهد خود به خلع سلاح هسته‌ای را نشان دهد و روند متوقف شده گفت‌وگوهای شش جانبه آغاز شود، سئول ازبرگزاری منظم این مذاکرات حمایت می‌کند. 

یکی از مقام‌های ارشد کره‌جنوبی اعلام کرد که کشورش از برگزاری گفت‌و گوهای شش‌جانبه کره‌شمالی به‌طور منظم حمایت می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «کیم یونگ سون»، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت که چنانچه پیونگ‌یانگ در عمل تعهد خود به خلع سلاح هسته‌ای را نشان دهد و روند متوقف شده گفت‌و گوهای شش‌جانبه آغاز شود، سئول از برگزاری منظم این مذاکرات حمایت می‌کند. 

سخنان کیم بعد از آن بیان شد که برخی منابع خبری گزارش دادند که «وو داوی»، مذاکره کننده هسته‌ای چین در جریان سفر به ژاپن و آمریکای در ماه آگوست و سپتامبر پیشنهاد کرده بود که گفت‌و گوهای شش‌جانبه به‌طور ماهانه برگزار شود. 

کیم همچنین گفت: «نمایندگان حاضر در این گفت‌وگوهای هسته‌ای با یکدیگر و مذاکره و تبادل نظر کردند و در این میان لزوم برگزاری منظم گفت‌و گوها به عنوان راهی برای تقویت سیستم مذاکرات شش جانبه مطرح شد.» 

وی افزود: «با این وجود این مسأله‌ای است که باید بعد از آغاز مجدد گفت‌و گوها درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ کره‌شمالی باید در مرحله نخست تعهد صادقانه خودبه خلع سلاح هسته‌ای را از طریق اقدام‌هایی خاص به منظور جلب حمایت کشورهای حاضر در گفت‌وگوها و همچنین جامعه بین‌الملل نشان دهد.» 

کره‌شمالی ماه آوریل سال 2009 میلادی و در اعتراض به موضع‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور از گفت‌وگوهای شش جانبه کنار رفت. 

برخی منابع غربی و منطقه‌ای نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که نشانه‌های از آمادگی کره‌شمالی برای بازگشت به این گفت‌و گوها را دریافت کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین