آفتابنیوز : آفتاب: مراسم نمایش و نقد و بررسی فیلم باد در علفزار میپیچد شب گذشته یک شنبه 9 آبان با حضور خسرو معصومی کارگردان و حسین عابدینی بازیگر این فیلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
خسرو معصومی با اشاره به اینکه خود را در سینما همچنان یک طلبه میداند درباره روند ساخت فیلم باد در علفزار میپیچد افزود: من به نوعی به سینمای کلاسیک وابسته هستم اما این فیلم گونه سینمای روستا است.
وی ادامه داد: هر زمانی که میخواستم این فیلم را بسازم، هیچ تهیهکنندهای حاضر به سرمایهگذاری نبود و میگفت که این فیلم جزء فیلمهای بفروش نیست. پس از فیلم دوران سربی که شکست اقتصادی خورد از آن فضا دور شدم و فیلم پر پرواز را ساختم و نشان دادم که میتوانم فیلم بفروش هم بسازم.
معصومی افزود: بعد از فیلم پرپرواز رسم عاشقکشی را به چند تهیهکننده پیشنهاد دادم و حتی حاضر بودم که 50 میلیون نیز خودم سرمایهگذاری کنم و سرانجام با فلاح این فیم را ساختم.
معصومی با اشاره به ساخت سهگانه فیلمهایی با موضوع جنگل و قاچاق چوب گفت: ابتدا میخواستم یک دهگانه بسازم، اما منتقدان آنقدر این مطلب را به طنز گرفتند که من از خیر آن گذشتم و به یک سهگانه اکتفا کردم. در هر سه فیلم به بحث قاچاق چوب اشاره کردهام زیرا معتقدم قاچاق چوب باعث از هم پاشیدگی خانوادهها و آشفتگی زنان میشود. در رسم عاشقکشی به دنبال نشان دادن این واقعیت بودم که با تخریب جنگل و از طرفی دیگر به زندان افتادن مردان، زنان بسیار آسیب میبینند. در جایی در دوردست نظام پدرسالار را نقد کردم و در باد در علفزار میپیچد نشان دادم که ازدواجهایی که به دلیل نابسامانی اقتصادی انجام میشود، خوب نیست.
کارگردان فیلم رسم عاشقکشی با اشاره به شرایط امروز سینما گفت: امروز تماشاچی ما به ملودرامهای سطحی معتاد شده است و فضای سینما مسموم است. در این فضا نمیتوان فیلمهایی مانند رسم عاشقکشی را ساخت و وضعیت به گونهای است که حتی در زمان ساخت آن فیلم نیز فارابی قصد حمایت از آن را نداشت.
وی ادامه داد: من از بخشی از جامعه موضوعاتی را انتخاب میکنم که رئال و واقعی است، اما معتقدم سیاهترین موضوع را نیز یک فیلمساز میتواند با نگاه تمیز خود به صورتی بسازد که محکوم به سیاهنمایی نشود.
وی در پاسخ به سئوالی درباره استفاده از بازیگر سندروم دان گفت: از دید من افراد سندروم دان افرادی هستند که میتوانند عاشق شوند و آدمهای بزرگی هستند و قبل از ساخت این فیلم نیز من با آنها زندگی کردم.
معصومی درباره ریتم کند فیلم گفت: اینگونه فیلمها ریتم کندی دارند و این مطلب را قبول دارم اما آیا میتوان گفت که به دلیل کندی ریتم نباید فیلمی مانند طبیعت بیجان شهید ثالث را دید.
وی همچنین درباره پایانبندی فیلم گفت: بعد از ساخت رسم عاشقکشی کمی پایانبندی را تلطیف کردم تا تلخی آن کم شود.
خسرو معصومی در پایان سخنان خود با اشاره به وضعیت بد اکران این فیلم افزود: امروز مافیایی در سینما وجود دارد که باعث میشود فیلم خوب ساخته نشود، به همین دلیل فیلم من را به صورت تکسانس اکران میکنند تا شکست بخورند و فیلمهای سطحی ساخته شود.
وی ادامه داد: امروز ما باید دست در دست هم بدهیم و تماشاچی را به سمت سینمای متفکر ببریم. اما متاسفانه عدهای که از قنادی به فیلمسازی آمدهاند قصد فرهنگسازی دارند.
وی با اشاره به اهمیت توجه مسئولان به سینما گفت: امروز آنقدر که کشور ما با سینما مطرح است با نفت مطرح نمیشود و در حالی که جشنوارههای خارجی بدون تنگنظری به آن نگاه میکنند امروز در ایران عدهای دچار تنگنظری هستند، مسئولان باید قدر هنرمندان را بدانند و نباید به سمتی برویم که هنرمند خانهنشین شود.
حسین عابدینی بازیگر فیلم نیز با اشاره به نقشآفرینی خود در فیلم باد در علفزار میپیچد گفت: عدهای در جلوی دوربین زندگی میکنند و عدهای نیز بازی میکنند من در جلوی دوربین زندگی کردم تا نقش به خوبی دیده شود.
وی با اشاره به وضعیت بازیگران سینما گفت: در سینما بعد از آنکه ساخت یک فیلم تمام میشود، هیچ کسی حالی از بازیگر نمیپرسد.