کد خبر: ۱۱۲۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰

کنگره آمریکا: به رژیم دیکتاتور عربستان سلاح ندهید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ران پاول عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از منتقدان جدی سیاست‌های دولت اوباما با انتقاد شدید از فروش 60 میلیارد دلار سلاح آمریکا به عربستان، این اقدام را به سود شرکت‌های تسلیحاتی و به ضرر جامعه آمریکا دانست. 

به گزراش وب سایت کنگره آمریکا " THE HILL " دکتر ران پاول با اشاره به این اقدام دولت اوباما می نویسد: عربستان سعودی یعنی کشوری که 15 نفر از 19 تروریست حادثه 11 سپتامبر شهروندان آن بودند، به وسیله یک نظام خانوادگی دیکتاتوری اداره می‌شود، هیچ حزب سیاسی حق فعالیت در این کشور ندارد، هیچ رسانه آزادی وجود ندارد و جایی که هر گونه مخالفت سیاسی (با حکومت) شدید ترین مجازات‌ها را در پی دارد".

پاول در ادامه می‌نویسد: " ما در توجیه جنگ افغانستان گفتیم که به آنجا می‌رویم تا حقوق زنان را که از سوی طالبان نقض می‌شود احیا کنیم در حالی که عربستان سعودی هم به همان شیوه طالبان با زنان برخورد می‌کند. ما همواره گفته‌ایم که در ایران قوانینی اجرا می‌شود که حقوق بشر را نقض می‌کند، اما از کنار اجرای همین قوانین در عربستان به راحتی عبور می‌کنیم".

نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا خاطر نشان می‌کند: "پس چرا دولت ایالات متحده که سالانه صدها میلیارد دلار خرج پایگاه‌ها و نیروهای نظامی مستقر خود در اقصی نقاط جهان می‌کند و دفاع از دموکراسی را دلیل حضور در اقصی نقاط جهان می‌داند، چنین قراردادی را با یک چنین رژیمی منعقد کرده است.

همانطور که "پیتر وزمن" متخصص موسسه استکهلم در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست مطرح کرد: البته این قرار داد علیه ایران است، البته این قرار داد علیه یمن است. شما می توانید این موضوع را درک کنید ... در حالی که هیچ اظهاریه‌ای رسمی در این‌باره نمی‌توانید در بیان سیاست‌مداران آمریکایی ببینید".

ران پاول در ادامه اظهار می‌دارد: " هر چند که این قرار داد باید به تایید و تصویب کنگره برسد اما بنا به همان دلایل ناگفته بالا (تجهیز عربستان علیه ایران) واضح است که کنگره مخالفتی با تصویب آن نخواهد کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: "تصور کنید که مکزیک دشمن ما بود و دولت چین چنین قرار داد نظامی را با مکزیک منعقد می‌کرد. آن موقع احساس ما آمریکایی‌ها چه بود؟ آیا تهدیدشان می‌کردیم؟ این دقیقا همین احساسی است که امروز ایران در قبال فروش سلاح‌های پیشرفته ما به عربستان دارد.

دکتر پاول در ادامه با اشاره به موضوع فروش 20 فروند جنگنده اف 35 آمریکایی به اسراییل که خبر آن در ابتدای ماه اکتبر اعلام شد می‌نویسد: ما باید با این کارها بدانیم سلاح‌هایی که در منطقه خاورمیانه علیه ایران به کار گرفته خواهد شد ساخت آمریکا هستند. طبیعتا ایرانی‌ها هم این موضوع را می‌دانند.

وی می‌افزاید: آیا چنین اقدام تحریک‌آمیز آمریکا و مسلح کردن دو کشور دشمن و رقیب ایران به سلاح‌های پیشرفته مقدمه‌سازی برای آغاز یک حمله گسترده علیه ایران است؟

پاول با اشاره به اینکه از نظر عده‌ای بازسازی اقتصادی در آمریکا باید به قیمت ایجاد یک جنگ گسترده در منطقه خاورمیانه حاصل شود، با زیر سوال بردن منطق این ادعا می‌افزاید: "هزینه کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می‌شود، در حالی که منافع و سودهای حاصل از فروش اقلام نظامی به دیگر کشورها از جمله عربستان به جیب عده‌ای سرمایه دار سرازیر می‌شود. بنابراین هزینه‌ها عمومی است و سودها خصوصی. این دقیقا اتفاقی است که می‌افتد و نام این فرایند هر چه که باشد "سرمایه‌داری" نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین