کد خبر: ۱۱۳۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷

10 ابررایانه برتر دنیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتشار مجدد لیست جدید 500 ابررایانه قدرتمند جهان، برتری ابررایانه «تیانهه 1A» کشور چین را به صورت رسمی به تایید رساند و اکنون ابررایانه جاگوار کشور آمریکا دیگر برترین ابررایانه جهان نیست. 

تیانهه از حداکثر سرعت 2.57 پتافلاب برخوردار است، سرعتی 50 درصد بیشتر از 1.76 پتافلاب ابررایانه جاگوار و به این شکل آمریکایی‌ها برای رسیدن به رتبه اول جهان در این زمینه بسیار مهم و حیاتی از کشور چین به شدت جا ماندند. 

انتشار گزارش‌های تایید نشده درباره برتری «تیانهه 1A» از اواخر ماه اکتبر آغاز شد و از آن زمان تا به‌حال هیچ ابررایانه دیگری نتوانسته خود را به سطح تیانهه رسانده و آن را از میدان خارج کند. 

این ابررایانه که در مرکز ابررایانه‌ای ملی چین در «تیانژین» قرار گرفته است، بیشترین بخش قدرت پردازشگرانه خود را از تراشه‌هایی تامین می‌کند که معمولا در کارت‌های گرافیک به کار گرفته می‌شوند.
 
چینی‌ها قصد دارند از تیانهه برای پیش‌بینی آب و هوا و جستجوی میدان‌های نفتی زیر آبی استفاده کنند. 

از میان چهار ابررایانه برتر لیست جدید، سه ابررایانه از تراشه‌های کارت گرافیک استفاده می‌کنند و در مقابل ابررایانه جاگوار که تیانهه 1A با سرعت بالای خود آن را تا رتبه دوم به پایین کشانده است، بیشتر بر پایه CPU‌های سنتی فعال است. 

7 ابررایانه برتر لیست جدید از توانایی انجام یک پتافلاب محاسبات که با انجام هزار تریلیون محاسبه در ثانیه برابر است، برخوردارند.
 
این لیست همچنین نشان می‌دهد آمریکا در رتبه‌بندی ابرقدرت‌های رایانه ای جهان در حال تنزل است زیرا تنها 5 دستگاه از 10 دستگاه برتر به آمریکا تعلق دارد، در حالی که در 10 رتبه اول لیست سال‌های گذشته نام این کشور نامی غالب به‌شمار می‌رفت. 

با این حال آمریکا مقام خود را به عنوان کشور دارنده بیشترین ابررایانه‌های جهان همچنان حفظ کرده است و چین اکنون به مقاوم دوم دست پیدا کرده است، با این حال با توجه به اینکه آمریکا در میان 500 ابررایانه جهان 275 دستگاه داشته و چین توانسته تنها 42 ابررایانه خود را در این لیست بگنجاند، می‌توان گفت این کشور برای برتری یافتن کامل بر آمریکا هنوز راه درازی در پیش دارد. 

جدول 10 ابررایانه برتر جهان که طی هفته گذشته در قالب لیست جدید 500 ابررایانه برتر جهان منتشر شده، به شرح زیر است: 


کشور               رتبه                   سرعت                         نام     
        
چین                   1                  2.57 پتافلاب                Tianhe-1A        
آمریکا                 2                   1.76 پتافلاب              XT5 Jaguar 
چین                   3                  1.27 پتافلاب                Nebulae   
ژاپن                    4                  1.19 پتافلاب               Tsubame 2.0 
آمریکا                 5                   1.05 پتافلاب              XE6 Hopper 
فرانسه               6                   1.05 پتافلاب              Tera 100 
آمریکا                 7                   1.04 پتافلاب              Roadrunner 
آمریکا                 8                   0.83 پتافلاب              Kraken XT5 
آلمان                  9                   0.82 پتافلاب               Jugene 
آمریکا                10                  0.81 پتافلاب               Cielo  

بر اساس گزارشی که چند ماه پیش در کنفرانس بین‌المللی ابررایانه ای 2010 در هامبورگ آلمان ارائه شد ابررایانه جاگوار در رتبه اول، ابررایانه Nebulae چین رتبه دوم، و ابررایانه رادرانر شرکت IBM رتبه سوم را به خود اختصاص داده بودند و تعداد مالکیت ابررایانه های آمریکا از 500 ابررایانه برتر جهان 282 دستگاه بود، اما همانطور که در لیست جدید دیده می‌شود، جاگوار از رتبه اول به دوم، Nebulae از رتبه دوم به سوم و رادرانر از رتبه سوم به هفتم تغییر مکان داده اند. همچنین تعداد ابررایانه های آمریکایی که در لیست برترینهای جهان جا گرفته اند از 282 به 275 ابررایانه کاهش پیدا کرده است. 

ابررایانه‌ها امروز به حوزه‌ای فعال و رقابت خیز تبدیل شده اند و کشورهای زیادی تلاش دارند خود را هرچه سریع‌تر به این رقابت پرسرعت برسانند زیرا علاوه بر افزایش یافتن اعتبار ملی و قدرت فناوری، ابررایانه های قدرتمند می‌توانند توان عملیاتی محاسبات و مطالعات علمی کشورها را نیز به شکلی قابل توجه افزایش دهند. 

ایران نیز قصد دارد پا به این میدان جهانی بگذارد و بر اساس آنچه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیکی عنوان کرد با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی توسط محققان، ایران به جمع کشورهای دارای برترین ابر‌رایانه‌های دنیا می‌‌پیوندد و در لیست 500 ابر‌رایانه برتر جهان قرار خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین