کد خبر: ۱۱۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷

کیارستمی گزینه شمقدری به‌جای جعفرپناهی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در فهرست پیشنهادی از سوی شمقدری نام‌هایی چون فرهادی و مجیدی و صدرعاملی هم به چشم می‌خورند که نشان از حرکت معاونت سینمایی برای ارائه تصویری فراجناحی و به دور از تعصب نسبت به سینماگران مجرب کشور دارد. 

باید دید که این نوع نگاه فراگیر سیاستی نهادینه شده است یا تنها تاکتیکی برای جلب نظر پایگاه‌های دیگر مخاطبان محسوب می‌شود؟ همان شیوه‌ای که سرلوحه رفتار سیاسی چهره متنفذ دولت است. 

به گزارش آینده به نقل از تهران امروز شمقدری و معاون پرکارش سجادپور توانایی ویژه‌ای در غافلگیر کردن مخاطبان دارند. البته به‌جز مواقعی که بر اعصاب‌شان مسلط نیستند.(مثل بیانیه شمقدری پس از اتفاقات جشن خانه سینما)دیروز فکسی از معاونت سینمایی برای مطبوعات ارسال شد که در آن شمقدری به استعلام مدیر کل غرب اروپا در وزارت امورخارجه پاسخ داده بود.

این استعلام متعاقب نامه سفارت ایران در آلمان و در پی دعوت جشنواره برلین از جعفر پناهی برای حضور در هیات داوران این جشنواره صورت گرفته بود.دعوت نامه‌ای با امضای کاسلیک مدیر این جشنواره. «با توجه به وضعیت قضایی و احکام صادره درخصوص آقای پناهی در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و تا دادگاه تجدید نظر نمی توان هیچ اظهار نظر قطعی کرد. در صورتی که مدیران جشنواره راغب هستند می توانند از حضور سینماگران خوب ایرانی همچون کیارستمی، جوزانی، بحرانی، فرهادی مجیدی، حاتمی‌کیا، طالبی، صدرعاملی، راعی و شورجه به عنوان داور دعوت کنند.»
 
این چند خط پاسخ معاونت سینمایی هم در پاسخ این استعلام با پیشنهاد کیارستمی، فرهادی،مجیدی، حاتمی کیا و...برای حضور در جشنواره 61 برلیناله، حضور پناهی را در جمع داوران منتفی اعلام کرد. 

پناهی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم مجازات به 20 سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

شمقدری که پیش از این در مواردی مثل لغو توقیف فیلم درباره الی ،از محاق در آوردن سنتوری ،ماجرای گلشیفته فراهانی و همین طور استقبال از فیلمی که کیارستمی در خارج از کشور ساخته بود، نشان داده که به تبعیت از برخی چهره‌های متنفذ دولت توانایی غریبی در واژگونی برخی از انتظارات مرسوم دارد.

در پاسخی که از سوی شمقدری در جواب نامه جشنواره برلین در دعوت از پناهی صورت گرفته می توان رد پای این شیوه را دنبال کرد.معاون وزیر و متولی سینمای کشور در رویکردی فراگیر اسم عباس کیارستمی فیلمساز مشهور کشور را در صدر نام‌هایی قید کرده که به نظر شمقدری صلاحیت حضور در میان داوران جشنواره برلین و به دوش کشیدن نام ایران در این صحنه بین‌المللی را دارد. عباس کیارستمی به عنوان یکی از مشهور‌ترین چهره‌های فرهنگی کشور در جهان، سال پیش در مقابل اظهارات کینه توزانه بهمن قبادی در جشنواره ابو ظبی موضع گرفت و چندی بعد شمقدری در هنگام نمایش فیلم بین‌المللی کیارستمی در کن (کپی برابر اصل )حضور یافت ونمایش این فیلم در ایران را امکان پذیر دانست.

در فهرست پیشنهادی از سوی شمقدری نام‌هایی چون فرهادی و مجیدی و صدرعاملی هم به چشم می خورند که نشان از حرکت معاونت سینمایی برای ارائه تصویری فراجناحی و به دور از تعصب نسبت به سینماگران مجرب کشور دارد.

باید دید که این نوع نگاه فراگیر سیاستی نهادینه شده است یا تنها تاکتیکی برای جلب نظر پایگاه های دیگر مخاطبان محسوب می‌شود؟ همان شیوه‌ای که سرلوحه رفتار سیاسی چهره متنفذ دولت است و واکنش های فراوانی را نیز به دنبال داشته است. چنین نگاهی هرچند از دید برخی به تساهل و تسامح بیش از حد نسبت به حضور سینمای عامه پسند منجر شده و همین طور به واکنش گروهی دیگر که به نمایش برخی فیلم ها که حاوی نگاه ضد نظام هستند، معترض شده اند اما گروهی هم عقیده دارند در مجموع تداوم چنین رویکردی می‌تواند سینمای کشور را به آرامش و تفاهم نزدیک کند. چیزی که پس از جشن خانه سینما رخت بسته بود. خبر لغو نشست روز گذشته معاونت سینمایی با اعضای هیأت مدیره خانه سینما بار دیگر شبهه اختلاف این دو نهاد را تقویت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین