کد خبر: ۱۱۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۲
تلاشهای بولتون در سازمان ملل

آخرین اقدام آمریکا در تغییر نظام خلع سلاح جهانی

آفتاب‌‌نیوز : چندين دهه است كه خلع سلاح هسته‌اي و منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي به يكديگر مرتبطند. كشورهاي دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي توافق كرده‌اند اين سلاح‌ها را كنار بگذارند و در عوض كشورهاي فاقد سلاح هسته‌اي نيز متعهد شده‌اند توليد چنين سلاح‌هايي را دنبال نكنند. 

در سال‌هاي اخير آمريكا با تمركز بر جلوگيري از دستيابي ديگر كشورها به سلاح‌هاي هسته‌اي، قصد داشته خلع سلاح را به حاشيه كشانده يا تغيير دهد. آمريكا مي‌خواهد NPT را به عنوان سندي براي مشروعيت بخشيدن به تسلیحات قدرتهای هسته ای استفاده کند. 

در همین حال،رويكرد انگليس نسبت به خلع سلاح هسته ای چندان مناسب نبوده است. اين كشور به رغم ادعاهای فعلی، هيچ پيشرفتي در زمينه‌ خلع سلاح نداشته است. 

عمر مفيد سيستم Trident (نوعي تسليحات) كه در اختيار انگليس است، در اواخر 2020 به پايان مي‌رسد و پارلمان بايد درباره‌ جايگزيني آن تصميم‌گيري كند، گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين تصميم‌گيري انجام شده است، اگر چه دولت آن را تكذيب مي‌كند. حتی تونی بلر هم می گوید :«ما بايد بازدارندگي هسته‌اي‌مان را حفظ كنيم». با این ترتیب، عبارات توخالي انگليس در حمايت از NPT هيچ معنايي ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین