کد خبر: ۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۲:۵۸

جوانان در پارتی های مرگ !

آفتاب‌‌نیوز : بنابه اعلام پژوهشگران اجتماعی، تشدید اختلاف سنت و مدرنیسم و تمایل جوانان به زندگی کردن با مد روز موجب شده است، روابط بعضا نامتعارفی در حوزه تعاملات اجتماعی جوانان مشاهده شود.

پارتی های شبانه که اغلب در اواخر هفته و در مناطق دور افتاده شهر برگزار می شود، دغدغه برخی جوانان ایرانی شده است و حتی آنهایی که تمایلی به حضور در این گونه جشن ها ندارند، آماده اند که برای یک بار آن را امتحان کنند. 

"مونا کاشفی،" پژوهشگر اجتماعی با تحقیقی بر روی 230 جوان و نوجوان دختر و پسر دریافته است که نزدیک به 56 درصد جوانان علاقه دارند که همراه با دوستانشان در میهمانی های شبانه شرکت کنند. همچنین 6/43 از این عده، بیش از یکبار در میهمانی های مختلط به همراه دوستانشان شرکت کرده اند.
یافته های این تحقیق نشان می دهد، 88 درصد از افرادی که حضور در پارتی های مختلط را تجربه کرده اند، بدون اطلاع خانواده هایشان در چنین جشنهایی شرکت کرده اند.
31 درصد از جوانان پاسخ داده اند که از ترس خانواده هایشان در چنین جشن هایی شرکت نمی کنند. 

این یافته ها همچنین بیانگر آن است که 12 درصد جوانان اصلا تمایلی به حضور در میهمانی های مختلط ندارند با این حال به نظر می رسد که صرفنظر از یافته های پژوهشگران، آمارهای تکان دهنده از حضور جوانان در میهمانی های مختلط تا حدود نسبتا زیادی نگران کننده به نظر می رسد. 

"روزبه ص" دانشجوی مهندسی صنایع می گوید: اصولا چند نوع مختلف از میهمانی های این چنینی حائز اهمیت است. نخست جشن هایی است که در سلامت انجام می شود و همه چیز در افراطی ترین شکل ممکن به دست دادن و رقص ختم می شود.

وی می افزاید: اکس پارتی، نوع هیجان انگیزتر این پارتی ها است که در این گونه جشن ها غالبا میهمانان به وسیله قرص های اکس مورد پذیرایی قرار می گیرند تا با انرژی مضاعف در میان دوستان خود ظاهر شوند و نوع سوم و خطرناک اینگونه پارتی ها "سکس پارتی" است که در آن همه چیز از کنترل افراد خارج است و هر نوع حادثه زیان باری محتمل به نظر می رسد. 

روزبه می افزاید: کسانی که در میهمانی های نوع اول و دوم شرکت کرده باشند به تدریج می توانند در پارتی های نوع سوم نیز حضور یابند.

وی در خصوص حالات ناخوشایند جوانان در میهمانی های نوع سوم می افزاید: طبعا برای شاد بودن در میان دوستان به انرژی خارق العاده ای نیاز است که قرص های اکس و حشیش برای این کار بسیار موثرند. 

روزبه، پارتی های خطرناک را به نمایشنامه هایی زیبا از عقده های فرو خورده جوانان تشبیه می کند و می افزاید: مصرف اکس و مشروب، دنیای خیالی جذابی برای جوانان ایجاد می کند، برخی از آنها پس از مصرف قرص ها به نقاشی بر روی دیوارها می پردازند یا اینکه تمایل پیدا می کنند در مکان های بلند بایستند. 

"پوریا مفیدی"، دانشجوی الکترونیک که سابقه مصرف حشیش در میهمانی های مختلط را داشته می گوید: یکی از شب ها که با دوستانم از پارتی بر می گشتیم، یکی از بچه ها در حالی که ماشین سرعت زیادی داشت، در اتومبیل را باز کرد و قصد داشت خود را به پائین پرتاب کند که ما مانع شدیم.

وی می گوید: اکس پارتی ها سالم ترین محیط برای لذت بردن از دنیای جوانی است! مفیدی می گوید: جوانانی که اکس مصرف می کنند، قبل از مصرف و در عالم هوشیاری خود را متقاعد می کنند که در مصرف زیاده روی نکنند تا امکان لذت بردن بیشتر و بدون عوارض را در میهمانی های بعدی پیدا کنند.
وی با اشاره به مدت زمان ماندگاری اثرات لذت پس از مصرف اکس می گوید: میزان ماندگاری اثرات لذت بخش 6 تا 8 ساعت است که در این فاصله کمتر کسی تا قبل از پایان میهمانی لحظات تلخ پس از سرخوشی را آغاز می کند.

"پیام ذاکری" دانشجوی رشته هنر، پارتی های مختلط را واکنش طبیعی جوانان به احساس نیاز درونی دانسته و می افزاید: مانع شدن از حضور جوانان در میهمانی های لذت بخش در آینده آنها را عقده ای بار می آورد. 

وی می افزاید: ریشه همه خیانت های زناشویی و لجام گسیختگی های اجتماعی در عدم برآورده کردن موثر نیازهای دوران جوانی نهفته است. 

يک متخصص بيماريهاي آميزشي، افزايش روابط غير متعارف جوانان در پارتي‌ها را كه با مصرف انواع مواد مخدر و لذتهای خطرناک همراه است، هشدار بر انگیز می داند. 

"مهیار فروغی" می افزاید: بيماريهاي مقاربتي و آميزشي و عفونتهای تناسلی به علت افزايش روابط غير متعارف جنسي در بين نوجوانان در حال افزايش است، که مهمترين اين بيماريها ايدز، هپاتيت B، تب خال و زگيل تناسلي است كه موارد آن در سالهاي اخير قطعا افزايش يافته است.

وي با اشاره به اینکه بسياري از مبتلايان به اين بيماريها اصلا به پزشك مراجعه نمي كنند و به طور كلي مراجعه به پزشك در مورد بيماريهاي مقاربتي در جامعه فرهنگ نشده است، می گوید : تا زماني كه علايم بيماري در حد بالايي بروز نكند مسئله آشكار نمي شود و بنابراين نمي توانيم آمار دقيقي از افزايش اين نوع بيماريها در جامعه ارائه كنيم. 

این متخصص عامل اصلي بروز چنين مسائلي در ميان جوانان و به خصوص نوجوانان، را افکار لجام گسیخته و عدم آموزش صحیح روابط اجتماعی و پايببند نبودن به اصول اخلاقي دانسته و می افزاید : اكثر والدين نيز از وضعيت فرزندان نوجوان خود بي اطلاع هستند و اصلا نمي دانند كه فرزندان آنها كجا مي روند با چه كساني حشر و نشر دارند . 

وي افزود: جمعيت جوان كشور ما كه يك پتانسيل بزرگ محسوب مي شود متاسفانه در حال گرفتار شدن به مسائل جديدي است كه بايد مسئولان جامعه و به خصوص خانواده ها نسبت به آن هشيار باشند. 

اين پزشك متخصص خاطر نشان کرد: 14 درصد جمعيت كشور در گروه سني 15 تا 19 سال قرار دارد و افزايش رفتارهاي پر خطر جنسي و بيماريهاي مقاربتي ناشي از آن مسئله اي است كه روز به روز افزايش آن در جامعه محسوس تر مي شود. 

وي گفت: نوجوانان با شركت در پارتي ها و میهمانی های مختلط به مصرف الكل، انواع قرصهاي اكستازي و مواد مخدر مبادرت مي كنند، سي دي هاي مبتذل در اين پارتي ها به نمايش در مي آيد و محفلهايي با نام sex پارتي در حال افزايش است.

"حسین عمادی "یکی دیگر از متخصصان بیماری های آمیزشی می افزاید: اين نوع مجالس به طور كلي در شهرهاي بزرگ و حاشيه آنها بيش از نقاط ديگر است و به خصوص در اقشار بسيار مرفه و خيلي فقير چشمگيرتر است بنابراين بايد هر چه زودتر براي كنترل تبعات غير قابل جبران آن هر چه زودتر وارد عمل شويم. 

وي گفت: نمي توان همه مشكل را در خانواده ها دانست و والدين را مسئول اصلي آن بدانيم جامعه نيز در مورد چنين مسائلي مسئوليت دارد در همه دنيا نيز چنين مسائلي وجود دارد كه دولت و وزارت آموزش و پرورش با آموزش مهارتهاي زندگي نوجوانان و جوانان را نسبت به خطراتي كه مصرف مواد مخدر،‌قرصهاي روانگردان و شركت در مجالس غير متعارف دارد، نوجوانان و خانواده هاي آنها را نسبت به خطرات چنين اقداماتي آن هشيار مي كنند در حالي كه در كشور ما وزارت آموزش و پرورش همواره در مقابل آگاه سازي نوجوانان به اين مسائل مقاومت نشان داده است. 

عمادي افزود: سال 82 قرار بود مبحثي با عنوان مهارتهاي زندگي در كتابهاي درسي مقطع تحصيلي اول دبيرستان گنجانده شود و آموزشهايي در اين زمينه به خصوص درمورد پيشگيري از ايدز به دانش آموزان داده شود اما در نهايت با اين كار مخالفت شد و اجازه انتشار اين آموزشها را در مدارس ندادند. 

بیشتر جامعه شناسان فقدان درک صحیح از تحولات اجتماعی از سوی سیاستگذاران را مانع اصلی دستیابی جوانان به شادی های مشروع می دانند .

احمد حضرت زاده ، پژوهشگر اجتماعی در این باره می گوید: جدی گرفته نشدن بحث اوقات فراغت در کشور خواه ناخواه به تغیراتی اساسی از جمله روی آوردن افراطی به مد روز و الگوهای غیر ایرانی منجر گردیده است. 

وی معتقد است که روی آوردن جوانان به پارتی ها و الگوهای غیر ایرانی و غربی نتیجه طبیعی فقدان برنامه ریزی اصولی در حوزه اوقات فراغت جوانان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین