آفتابنیوز : آفتاب: حمید بهبهانی وزیر راه در دولت نهم و دهم بلافاصله پس از سانحه هوایی ارومیه و کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر از مسافران اعلام کرده است که هنوز هم آمار سوانح هوایی ایران نسبت به متوسط حوادث هوایی جهان پایین است.
به گزارش فردا، سوانح هوایی در طول 6 سال عمر دو دولت نهم و دهم همواره یکی از مشغولیات وزارت راهی بوده که حمید بهبهانی سکاندار آن بوده و هنوز هم در جهت مخالف همه آمار و ارقام منتشر شده، همه چیز را عادی نشان میدهد.
وزیر راه بدون توجه به انتقادات و نگرانی افکار عمومی، مدعی شده این دومین حادثه با این وسعت طی 2.5 سال گذشته در کشور است که آمار بالایی محسوب نمیشود. برخلاف برخی جوسازیها هنوز هم امنیت پروازی در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بالاست.
با این همه مشخص نیست منظور بهبهانی از جوسازی و امنیت پرواز و آمار بالا چیست که سازمانهای بینالمللی و نگاهی به سوانح هوایی کشور در سالهای اخیر و مقایسه آن با آنچه در کشور های دیگر جهان اتفاق افتاده، خلاف پفتههای وی را نشان میدهد.
سخنگوی سازمان بینالمللی امنیت پرواز در مصاحبهای با آسوشیتدپرس، گفته است: از سال 57 تا 88 شمسی، 17 سانحه هوایی در طول تاریخ صنعت هواپیمایی در نقاط مختلف دنیا به وقوع پیوسته که این تعداد جزو بدترین و مرگ بارترین سوانح محسوب میشوند.
به گفته این مقام مسئول طی این 32 سال در کشورهای جهان، 5 هزار و 248 نفر جان خود را از دست دادند.
بنابراین گزارش، طی این مدت 5 هزار و 248 نفر در جهان جان خود را در سوانح هوایی از دست دادهاند که بااحتساب 168 کشته حادثه سقوط هواپیما در قزوین این رقم به 5416 نفر میرسد که متاسفانه در مقایسه با آمارکشته شدگان سوانح هوایی کشورمان در 29 سال گذشته (1610 نفر) میتوان گفت که سهم کشورمان از تلفاتسوانح هوایی به نسبت کل جهان نزدیک به 30 در صد است.
همچنین تعداد کشته شدگان سوانح هوایی در 7 سال گذشته سه هزار و 496 نفر است که 795نفر آنها در سوانح هوایی ایران جان سپردهاند، بنابراین حدود 23 درصد از کشته شدگان سوانح هوایی در هفت سال اخیر مربوط به سوانح هوایی ایران است.
بر اساس آمار سازمان جهانی هواپیمایی غیرنظامی (ایکائو) ایران در مقایسه با کشورهای همسایه نیز، بیشترین میزان سوانح هوایی را به خود اختصاص داده است. کشورهایی نظیر قطر، کویت، سوریه و عمان تاکنون هیچ کشتهای را در سوانح هوایی خود نداشتهاند.
این در حالی است از سوی دیگر با وجود آنکه میزان پروازهای انجام شده در کشورهایی چون ترکیه، امارات و بحرین بیش از پروازهای ایران است، این کشورها در مقایسه با ایران تلفات جانی کمتری را در سوانح هوایی خود تجربه کردهاند.
امار و ارقام اعلام شده در مورد سوانح هوایی کشور بدون در نظر گرفتن حادثه اخیر در ارومیه بوده و با احتساب آن باید 77 نفر کشته را به آمارهای فوق افزود و سپس از آقای بهبهانی پرسید باز هم آمار سوانح را بالا نمی دانید؟ آیا نباید فارغ از فرافکنی و حاشیه سازی به فکر جان هم وطنانی بود که مجبورند خطوط هوایی داخلی را برای مسافرت انتخاب کنند؟
بهبهانی اگر تاکنون توانسته به راههای مختلف و دلایل متعدد و البته مبهم با استیضاح مجلسی ها روبهرو نشود ولی باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشد که آمار بالای کشته شدگان و سوانح هوایی از نظر ایشان چقدر است تا راضی شوند فکری به حال جان این مردم بکنند؟!
به هر تقدیر دیگر صحبت از افتتاح چند باره پروزههای نیمه تمام نیست، موضوع خلف وعده آقای وزیر در مورد فلان بزرگراه و راه آهن و امثالهم نیست، موضوع جان مردم است که متأسفانه خم به ابروی آقایان نیانداخته و اینجا است که نماییندگان مردم در مجلس نیز باید در قبال رأیهای خود جوابگو باشند که میخواهند در رأس امور باقی بمانند یا نه؟