آفتابنیوز : آفتاب: حادثه تکراری است، برای همین به شما توصیه میکنیم مطالب مربوط به سقوط بوئینگ در آسمان آذربایجان غربی را به شکل خبر نگاه نکنید. به عبارتی باید گفت که همان خبر قبلی و همان خبرهای قلی یکبار دیگر رخ داده است«هواپیمای بوئینگ زمینگیر شد». تنها فرق ماجرا شاید در این باشد که این بار آسمان ارومیه شاهد این خبر تکراری بوده است. برای همین باید به وزیر راه و ترابری حق داد.
او به یکی از خبرگزاریهای رسمی گفته است: «الحمدالله تلفات کم است». یعنی میتوان اینگونه تحلیل کرد که آنقدر حادثه سقوط هواپیما تکراری شده است که فقط با شکرگزاری نسبت به کم بودن میزان تلفات آن، کمی تا مقدار زیادی از بار فاجعه کاسته میشود. البته اگر سیاهنمایی تلقی نشود باید گفت که کشته شدن نزدیک به 100 نفر از شهروندان ایرانی جدول تلفات سوانح هوایی را تا حدی زیادی دچار دلهره و تلخی میکند که دیگر نمیتوان بهسادگی از کم بودن تلفات در سانحه هوایی ارومیه سخن گفت. به هر حال اما این اتفاق رخ داده است و باز هم باید یکبار دیگر نشست و از چه باید کردها سخن گفت و راهبردهایی را ارایه داد که بهنظر میرسد بارها ارایه شدهاند اما هنوز به نتیجه نرسیدهاند.
البته ظاهرا جای خوشحالی دارد که این سقوط، نخستین سقوط ۸۹ بود و نسبت به ۸ سانحه هوایی در سال ۸۸ بازهم نمای بهتری را از آسمان ایران به تصور میکشد ولی با این وجود داغ تلخ از دست دادن تعداد نزدیک به 100 نفر از شهروندان ایرانی که بهطور حتم فقط به خطوط هوایی اطمینان کرده بودند آنقدر گسترده است که بهطور حتم ضرورت بازتکرار بسیاری از راهبردها یا طراحی راهبردهای جدید را تایید میکند.
در سال گذشته بعد از سانحه هوایی کاسپین به فاصله یک هفته در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۸سازمان هواپیمایی هنوزاز تبوتاب هواپیمای کاسپین نیفتاده بود که پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریاتور که از تهران به مشهد حرکت میکرد ساعت ۱۸ و ۵ دقیقه در فرودگاه مشهد، به دلیل باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخهای عقب در هنگام فرود از باند خارج و به دیوار فرودگاه برخورد کرد. در این حادثه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) کشته و ۲۰ نفر نیز مجروح شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بودهاست. البته علت این سانحه برعکس سانحه کاسپین که حتی چند ماه بعد از آن نیز اعلام نشد توسط سخنگوی سازمان هواپیمایی، سرعت بالای هواپیما عنوان شد.
بعد از این سانحه در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۸بر اثر سقوط بالگرد نیروی انتظامی سه نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این بالگرد در حین بازگشت از ماموریت حدود ساعت ۱۶روز دوشنبه ۱۹ مرداد در ۳۰ کیلومتری ارتفاعات شرق کرمان به دلیل نقص فنی در حوالی «دهمرتضی سیرچ» با زمین برخورد کرد که البته سازمان هواپیمایی این سانحه را به دلیل نظامی بودن جزء سوانح خود محسوب نمیکند.
با این حال فردای آن روز یعنی ۲۰ مرداد ۱۳۸۸یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد و به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند، ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.
روز شمار سوانح هوایی سازمان هواپیمایی به این موارد نیز ختم نشد و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ یک فروند هواپیمای تکموتوره آموزشی صبح شنبه۲۴ مرداد۱۳۸۸ پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد. براساس اعلام سازمان آتشنشانی کرج، در این حادثه هر دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش سوزی شد که توسط آتش نشانان خاموش شد.
۲۵ مرداد ۱۳۸۸ یک فروند بالگردآموزشی نظامی متعلق به هوانیروز در شهرک اندیشه شهرستان شهریار واقع در ۴۵ کیلومتری غرب تهران سقوط کرد و سه سرنشین آن کشته شدند. این هلیکوپتر قبل از اصابت به زمین هنگام پرواز در آسمان دچار نقص فنی و آتشسوزی شده بود.
و در نهایت کارنامه سوانح هوایی تابستانی با سانحه هوایی ایلوشن در ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ بسته شد. در این سانحه یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر کشته شدند.
آخرین سانحه هوایی سال گذشته سازمان هواپیمایی که منجر به واکنش تعجب برانگیز ریاست این سازمان شد سانحه هوایی برای یک فروند توپولف تی یو ۱۵۴ هواپیمایی تابان بود که در بهمن ماه سال گذشته منجر شد تا در مقابل دیدگان نمایندگان مجلس رییس سازمان هواپیمایی کشوری با مدیرعامل هواپیمایی تابان برخورد بهشدت تندی داشته باشد.
در این سانحه یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت.
این سوانح تنها سیاههای از سوانح هوایی در سالهای گذشته است که امروز به زمینگیر شدن بوئینگ در استان آذربایجان غربی ختم شده است. اتفاقی که به طور حتم حالا دیگر باید بهانهای باشد برا آغاز جدی اجرای راهبردهایی که مسئولین دولتی مدعی هستند که به بهترین نحو به آنها دست یافتهاند و به بهترین شکل آنها را اجرا می کنند. آیا به نظر شما سرمای هوا میتواند بهانه خوبی برای سقوط هواپیمایی باشد که نزدیک به ۴۰ سال از عمر آن میگذرد؟