کد خبر: ۱۱۹۶۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۹

بدهکاری مترو و نداشتن منابع، بهانه است

دولت نمی‌خواهد قانون را اجرا کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داریوش قنبری مسئله بودجه مترو را مسئله‌ای سیاسی می‌داند و معتقد است بدهی مترو به شبکه بانکی ربطی به قانون مصوب مجلس ندارد. ثروتی اما معتقد است که حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد. شکور اکبرنژاد هم می‌گوید منابع این قانون منحصر به حساب ذخیره ارزی نیست و دولت این‌قدرها دارد که به مترو کمک کند. 

قنبری در خصوص عدم تامین اعتبارات بودجه مترو به فرارو گفت: «در مجلس به این موضوع به عنوان یک موضوع سیاسی نگریسته می‌شود، البته وزیر اقتصاد در صحبت‌های امروز خود گناه کار را به گردن دیگران انداختند. این صحبت‌ آقای مطهری که مسئله را به شکل دیگری پیگیری می‌کنند، مسئله‌ای است که مورد مطالبه همه نمایندگان مجلس است. ما در مجلس برای این قانون تصویب می‌کنیم که مشکلی از مشکلات کشور حل شود، مشکل هم زمانی حل می‌شود که قانون اجرا شود». 

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این که مطالبه اجرای قانون از حقوق مجلس است، تصریح کرد: «بهانه‌هایی از این دست که مترو بدهکاری دارد یا مشکلات دیگری دارد، مسئله‌ای نیست که قابل توجیه باشد. به هر حال همه در جریان مشکل آلودگی هوای تهران هستند و معضلی جدی هست که باید رفع شود. هم‌چنین این موضوع پیگیری می‌شود که افراد بی‌توجه به قانون به شکلی مجازات شوند تا هر کسی به خود اجازه ندهد که به قانون بی‌توجهی کند». 

نماینده مردم ایلام در پاسخ به این سوال که آیا بدهی‌های مترو به شبکه بانکی ارتباطی به بودجه تعیین شده برای آن دارد، اظهار داشت: «این دو مسئله اصلا ارتباطی با هم ندارد. به هر حال دولت متعهد به پرداخت مبلغ مشخصی است، شاید مترو بدهی‌هایی هم داشته باشد اما در این مسئله که بودجه مصوب مجلس باید پرداخت شود تردیدی وجود ندارد و عذر و بهانه‌ای هم برای آن پذیرفته نیست». 

ثروتی: حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد 

نماینده مردم بجنورد عقیده دیگری در این باب دارد. وی در این خصوص به خبرنگار فرارو گفت: «در مجلس تصویب شده که ۲ میلیارد دلار پرداخت شود که یک میلیارد دلار برای شهر تهران، ۷۰۰ میلیون دلار برای کلان‌شهرها و ۳۰۰ میلیون هم برای باقی شهرها باشد. با توجه به تاسیس صندوق توسعه ملی ارزی در حساب ذخیره وجود ندارد». 

وی با بیان این که اساسنامه صندوق توسعه ملی در خردادماه به مجلس ارائه شد، اضافه کرد: «از جایی که مجلس سرگرم بررسی لایحه برنامه پنجم بود، نتوانست به این اساسنامه رسیدگی کند و اساسنامه را در خلال برنامه پنجم بررسی شد. به همین دلیل ارز در صندوق توسعه ملی است و تا زمانی که اساسنامه و هیئت‌مدیره و هیئت امنا تعیین نشود، این پول‌ها در همان صندوق باقی خواهد ماند. به همین دلیل دولت می‌گوید در حساب ذخیره ارزی موجودی ندارم که به شهرداری بدهم». 

ثروتی اضافه کرد: «آقای چمران چندی پیش می‌گفت دولت قول داده است به محض راه اندازی صندوق توسعه ملی از همان محل اعتبارات شهرداری اعطا خواهد شد. آقای وزیر اقتصاد هم امروز اعلام کردند که به محض تشکیل صندوق توسعه ملی از همان محل پرداخت خواهد شد». 

وی سپس درباره مشکل فاینانس شهرداری اظهار داشت: «موضوع فاینانس مسئله دیگری است. فاینانس مستلزم ضمانت بانک‌ها از شهرداری است، که ضرورت دارد شهرداری‌ بدهی به بانک‌ها نداشته باشد. اما به دلیل بدهی شهرداری‌ها فاینانس آن‌ها با مشکل مواجه شده است. از نظر قانونی امکان فاینانس هم وجود ندارد». 

ثروتی در پاسخ به این مسئله که برخی معتقدند حساب ذخیره ارزی برای تامین اعتبار قانون مترو موجودی دارد، گفت: «ندارد. ما هم طرح سیمانی داشتیم که مصوبه دولت، دستور رئیس کل بانک مرکزی و دستور وزیر اقتصاد راجع به آن‌ هم موجود بود؛ الان قریب ۸ ماه است که دنبال ۲۷ میلیون دلار ارز این طرح بوده ام؛ با این حال همین مبلغ هم موجود نداشتند، چرا که موجودی در صندوق است که هنوز اساسنامه آن تصویب نشده و مشکلات خاص خود را دارد». 

اکبرنژاد: این لجبازی‌ها در شان بزرگان نیست / قانون باید اجرا شود 

شکور اکبرنژاد، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با فرارو در این باره عقیده دارد: «دولت در آن زمان آمادگی داشت که مبلغ بیشتری را به مترو کمک کند، ولی نمایندگان شهرهای کوچک گمان می‌کردند این بی‌عدالتی است. اما مسئله سراین است که شهرداری‌ها واقعا از تامین بودجه متروها ناتوانند، به ویژه در سال‌‌های اخیر که ساخت و ساز مسکن بسیار راکد شده است». 

عضو کمیسیون اقتصادی در این باره که دولت در حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد، اظهار داشت: «منابع این قانون منحصر به حساب ذخیره ارزی نشده و غیره هم دارد. مسئله در این‌جاست که دولت بنای پرداخت این اعتبار را ندارد. دولت این قدر منابع دارد که برای این ۲ میلیارد دلار مشکلی نداشته باشد.» 

نماینده مردم تبریز با بیان این که ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌ حامل‌های انرژی، گسترش حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: «این نوع کشور اداره کردن در شان بزرگان نیست که با هم لجبازی کنند. بالاخره هر چه قانون گفته باید مورد تبعیت قرار گیرد یا این که قانون تغییر کند. پرداختن به حمل و نقل بد نیست، چون چیزی است که همه مردم به آن نیاز دارند و امیدوارم این مسائل حل شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین